Helemaal mee eens. Netzo als de Mac gebruikers ook jarenlang in slaap zijn gesust met dooddoeners. Linux is alleen "veiliger" omdat er minder gebruikers zijn en een aanval dus relatief duur. Daarnaast zijn veel gebruikers profs die ook op een windows systeem geen slachtoffer zouden zijn omdat ze weten wat ze doen.angel1978 schreef:Als dat de conclusie is van deze gebruiker n.a.v. deze discussie, dan zijn jullie enorm gevaarlijk bezig. Als ik namelijk zie welke vreselijke toeren men uithaalt op een internetsite ( van afgeven van beveiligingscodes, tot het totaal niet opletten op welke site men aanwezig is ), dan is de conclusie dat dit op een Linux-pc veiliger is totaal niet waar.newmikey schreef:Een "willekeurige pc-gebruiker", mocht deze al bestaan, zou kunnen concluderen dat internetbankieren, emailen en websurfen op een Linux PC veiliger is dan op een Windows PC
Alleen die suggestie wekken is wat mij betreft dan al gevaarlijk en wat mij betreft misleidend.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Je geld gestolen van de betaalrekening (internet criminelen)
Re: Je geld gestolen van de betaalrekening (internet criminelen)
Ook dit is totaal niet relevant voor de gebruiker olaf79.
Wat hen betreft is de info die banken en de overheid nu afgeeft over veilig internetten vele malen relevanter en effectiever.
Wat hen betreft is de info die banken en de overheid nu afgeeft over veilig internetten vele malen relevanter en effectiever.
Hoeft ook niet.... maar je hoeft geen computerexpert the zijn om in je browser een "Groene balk" en een "slotje" te herkennen.Maar ik zie geen enkele reden, en het zou ook niet nodig moeten zijn, dat iedere computergebruiker
En toch herkennen veel mensen het niet als ze op een nep site terecht komen.
Sterker nog, het laatste voorbeeld dat ik heb gezien gaat nog veel verder.bprosman schreef:Hoeft ook niet.... maar je hoeft geen computerexpert the zijn om in je browser een "Groene balk" en een "slotje" te herkennen.Maar ik zie geen enkele reden, en het zou ook niet nodig moeten zijn, dat iedere computergebruiker
Dat was in dit geval een bericht van 'de rabobank' dat de random reader niet synchroon zou zijn en dat men even via de link de gevraagde gegevens moest invullen ( op een pagina die sprekend die van de bank zelf was ) om te synchroniseren.
Het vreemde is echter dat inloggen op de random reader ( die heb ik zelf ) gebeurt met de knop: I en betalen met de knop: S.
Je zou dus verwachten dat synchroniseren betekent inloggen met de random reader ( I-knop dus ).
In dit geval werd echter op de pagina eerst gevraagd om:
* De S-knop in te drukken
* pincode op random reader invullen
* code intoetsen op internetpagina
* OK op random reader
* 1500 invullen op random reader
* OK en OK en code van random reader invullen op internetsite ( van bank ).
De mensen die bij de rabobank zitten zullen deze volgorde onmiddellijk herkennen als de methode om een I-deal betaling te doen en 1500 euro over te maken op de rekening van een ander.
Dat is dus ook precies datgene dat op de achtergrond gebeurde en die 1500 euro werd overgemaakt op de tegenrekening van de oplichters.
Dat überhaupt iemand deze 'vreemde volgorde' niet herkend als het doen van een betaling en dit gewoon doodleuk uitvoert is mij werkelijk een raadsel. En TOCH gebeurt het !!!
Mensen kijken gewoon niet verder, zien het logo van de rabobank en beginnen de instructies te volgen. Het is met een computer en in hun ogen veilig bank-systeem. Het systeem is hier ook het probleem niet, de acties van de gebruiker zijn dit.
hier helpt ook geen Linux, IOS of welk ander veilig systeem dan ook tegen.
Deze mensen 'wijs' maken dat hun internetbankieren veiliger is als ze een ander systeem gebruiken is dan een schijnveiligheid. Sterker nog, door dit vertrouwen in hun 'veilige' systeem loop je zelfs het risico dat men dingen gaat doen die erg onveilig zijn want ze waren toch beschermd?
En dan willen we nog steeds dat de bank hier voor opdraait ?Dat überhaupt iemand deze 'vreemde volgorde' niet herkend als het doen van een betaling en dit gewoon doodleuk uitvoert is mij werkelijk een raadsel. En TOCH gebeurt het !!!
-
Guardian72
- Contacteer:
Als een pas geskimd is - ja.bprosman schreef:En dan willen we nog steeds dat de bank hier voor opdraait ?Dat überhaupt iemand deze 'vreemde volgorde' niet herkend als het doen van een betaling en dit gewoon doodleuk uitvoert is mij werkelijk een raadsel. En TOCH gebeurt het !!!
Maar in dat voorbeeld - nee. Als je zo blind of dom bent dat je niets controleert alvorens een hoop geld weg te gooien, moet je het maar als leergeld zien.
-
witte angora
Nee, dat hoort bij het gewone besturen van de computer, net zoals je zo af en toe in de auto een verkeerslicht tegen komt.bprosman schreef:Hoeft ook niet.... maar je hoeft geen computerexpert the zijn om in je browser een "Groene balk" en een "slotje" te herkennen.Maar ik zie geen enkele reden, en het zou ook niet nodig moeten zijn, dat iedere computergebruiker
-
gezondheid
Triodos liet mij het volgende weten:
Bij de Rabobank kun je het bedrag wat je kunt overschrijven minimaliseren. Dus bijvoorbeeld maximaal € 1000,= euro.Hartelijk dank voor uw e-mail.
U kunt betalingen naar het buitenland zelf aan- en uitzetten op Internet Bankieren.
Als u kiest voor gegevens wijzigen - rekeninggegevens ziet u aan de rechterkant de te wijzigen onderdelen. Daar staat ook een optie om buitenland betalingen uit te zetten.