LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aankoop minderjarige Tickettribune

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
eleven

Re: Aankoop minderjarige Tickettribune

Ongelezen bericht door eleven »

mh73 schreef:
eleven schreef:
mh73 schreef:Mijn dochter is 17, maar die koopt haar kleding zelf. Haar vriendinnen doen dat ook, kopen dure sportschoenen van 120 euro, dure jassen, dure accessoires. Ze gaat met vriendinnen naar de bioscoop in de stad, gaan ze gezellig met elkaar eten van te voren. Op die leeftijd kopen ze alles zonder ouders. Dat deed ze vorig jaar ook al. Dat is normaal.
Ze bestelt kaartjes voor evenementen. Ze bestelt tekenprogramma's aan de andere kant van de wereld. En er is niemand die ooit heeft gevraagd of ze wel toestemming van haar ouders heeft.
Ik vind dat niet vreemd.
Ik denk dat het niet gek is als een kind van die leeftijd (jongvolwassene heet dat) kaartjes koopt voor een concert. En ik denk dat het bedrijf in zijn recht staat om de koop niet ongedaan te maken. Ik denk ook dat een rechter daarin meegaat.
Een tatoeage mag niet zonder toestemming van een volwassene, of een duur abonnement, meer dingen waarvan je op die leeftijd nog niet helemaal kunt overzien wat de gevolgen kunnen zijn. Maar kaartjes voor een concert, nee, ik denk niet dat je daar onderuit komt.
Ik denk, dat je het bericht van TS niet hebt begrepen.
TS heeft zijn zoon GEEN toestemming gegeven om kaartjes te kopen.
Dat jou dochter dat wel mag, heeft te maken, dat jij er niets tegen hebt.Simpel.

De resternde dingen hebben niets met de vraagstelling van TS te maken. :shock:
Ik heb het prima begrepen. Volgens mij blijkt dat ook duidelijk uit het eind van mijn reactie. Ik geef aan wat volgens mij min of meer gebruikelijk is op die leeftijd, waarbij ik ervan uitga dat 2 tickets toch niet meer dan die sportschoenen van 120 euro zullen kosten. Op die leeftijd vragen ze echt geen toestemming meer :wink:
witte angora schreef: Kortom, als 90% van de 16-jarigen zelfstandig, zonder toestemming te vragen, concertkaartjes kan kopen, dan is dat in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk. En daarmee mag dan veronderstelt worden dat de toestemming is verleend.
En dat is precies wat ik probeerde uit te leggen. Witte angora snapt het wel.

Neen, je snapt het niet.
Er zijn twee verschillende dingen, namelijk dat TS VOORAF GEEN TOESTEMMING heeft verleent.
Dus jouw redenatie dat kinderen op deze leeftijd geen toestemming vragen, gaat hier niet op.

Het tweede is, wat WA bedoeld, dat er via internet (Online) niemand kan zien, hoe oud de persoon is.
Dit heb ik ook nooit anders beweert.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Maar wat is jouw punt nu eleven?

Die toestemming is er niet. Duidelijk
Via internet kun je de leeftijd niet inschatten. Punt 2 is binnen.

Maar dan:

Wat is jouw stelling ?

Brainfreeze

Ongelezen bericht door Brainfreeze »

Ik mis in de hele discussie de simpele beperkende voorwaarde.
Mocht het zo zijn dat junior, om welke reden dan ook, zakelijk minder toerekeningsvatbaar zou zijn, dan had de ouder ook ervoor moeten zorgen dat zoon niet kon handelen. Met andere woorden: bankpas confisceren en bv. 20 euro per week contant voor de kleine noodzakelijkheden.

TS reageert scherp op uitspraken, maar wentelt haar probleem af op de buitenwereld.
Gewoon zelf de kaartjes benutten, een goed gesprek met junior en bijbehorend handelen.
En op naar de toekomst....

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

eleven schreef:Er zijn twee verschillende dingen, namelijk dat TS VOORAF GEEN TOESTEMMING heeft verleent.
Klopt en er is al verschillende malen gezegd,inclusief voorbeelden en websites dat in dit geval dat dus niet uitmaakt en Ticket tribune er vanuit mag gaan dat de toestemming er wel was.
Het is geen probleem van Ticket tribune dat zoonlief niet luistert maar een probleem van TS.
Dus in plaats van de problemen af te schuiven naar Ticket tribune moet TS beginnen met probleem veroorzakende zoonlief aan te spreken op zijn gedrag.

eleven

crazyme schreef:Maar wat is jouw punt nu eleven?

Maar dan:

Wat is jouw stelling ?
Mijn stelling is duidelijk, dat er een minderjarige iets op internet besteld, zonder toestemming van een ouderlijke macht.
Dat de leeftijd via internet niet in te schatten is, heb ik al meerdere keren aangehaald, maar dit is dan het probleem van de verkopende partij.
Hier gaat het nu om kaartjes voor een concert, bedrag nog niet bekend, maar wat is, als zoonlief iets besteld voor pakweg € 800.00 zonder toestemming als minderjarige.
Is de situatie dan nog hetzelfde, zoals nu iedereen het bagatelliseert?
gilas schreef: Het is geen probleem van Ticket tribune dat zoonlief niet luistert maar een probleem van TS.
Dus in plaats van de problemen af te schuiven naar Ticket tribune moet TS beginnen met probleem veroorzakende zoonlief aan te spreken op zijn gedrag.

Het is zeker een probleem van Ticket Tribune, want ze verkopen aan een minderjarige.
Zij moeten controleren wie koopt.
Dat zoonlief een passend gesprek moet hebben, staat vast.

gilas

eleven schreef:Het is zeker een probleem van Ticket Tribune, want ze verkopen aan een minderjarige.
Nog 1 keer dan omdat begrijpend lezen kennelijk niet je sterkste kant is :
Het is geen probleem van Ticket tribune omdat Ticket tribune er vanuit mag gaan dat er toestemming is gegeven.
Dit is al meerdere keren aangegeven door verschillende mensen en onderbouwd met argumenten.
witte angora schreef:Kortom, als 90% van de 16-jarigen zelfstandig, zonder toestemming te vragen, concertkaartjes kan kopen, dan is dat in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk. En daarmee mag dan veronderstelt worden dat de toestemming is verleend.
Dit dus wat Witte Angora heeft aangegeven.

eleven

gilas schreef:
eleven schreef:Het is zeker een probleem van Ticket Tribune, want ze verkopen aan een minderjarige.
Nog 1 keer dan omdat begrijpend lezen kennelijk niet je sterkste kant is :
Het is geen probleem van Ticket tribune omdat Ticket tribune er vanuit mag gaan dat er toestemming is gegeven.
Dit is al meerdere keren aangegeven door verschillende mensen en onderbouwd met argumenten.
witte angora schreef:Kortom, als 90% van de 16-jarigen zelfstandig, zonder toestemming te vragen, concertkaartjes kan kopen, dan is dat in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk. En daarmee mag dan veronderstelt worden dat de toestemming is verleend.
Dit dus wat Witte Angora heeft aangegeven.

Wat veronderstelt wordt heeft hier niets mee te maken.
Wat wettelijk mag is belangrijk en niet wat verschillende mensen hebben geschreven, met argumenten die zelf onderbouwd zijn, maar niets met de verkoop aan minderjarige te maken hebben.

Ik kan begrijpend lezen, tenminste als het ergens na te lezen is, dat dit zo mag. :wink:

Ik lees graag een link van jou, waar een echte onderbouwing is.

gilas

eleven schreef:Ik lees graag een link van jou, waar een echte onderbouwing is.
Alsjeblieft,de links die jij klaarblijkelijk allemaal gemist hebt of die je gewoon negeert omdat ze niet in jouw straatje passen.

http://www.jongerensitezevenaar.nl/minderjarig.html
Je hoeft niet voor alles eerst toestemming te vragen. Als je bijvoorbeeld kleding koopt of een bioscoopkaartje, mag de winkelier er vanuit gaan dat je dat ook mag van je ouders. Het hangt er wel van af hoe oud je bent en hoe duur het product is dat je gekocht hebt. Hoe ouder je bent, hoe normaler het is, dat je duurdere spullen koopt.
http://www.consuwijzer.nl/thema/koop-di ... jarig-kind
Moeten ouders altijd vooraf toestemming geven om iets te kopen?

Nee, de ouders hoeven deze toestemming niet altijd 'echt' te geven. Bij sommige producten mag de verkoper ervan uitgaan dat de ouders toestemming hebben gegeven. Bijvoorbeeld bij een schoolagenda of een cd. Voor welke producten dit geldt, hangt af van de omstandigheden. Zoals de leeftijd van het kind en de prijs van het product. Ook verandert dit in de loop van de tijd. Iets wat een kind vroeger niet mocht kopen, is nu misschien wel heel gewoon.
En zoals Arne schreef in zijn link :
1. Een minderjarige is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt.
2. De toestemming kan slechts worden verleend voor een bepaalde rechtshandeling of voor een bepaald doel.
3. De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

eleven schreef:
witte angora schreef:
stofzuigertje schreef:Als mijn kinderen naar het Concertgebouw gaan in Amsterdam voor Laste aanbieding van €11,50 wat normaal meestal €40,- of meer kost worden ze ook normaal toegelaten...

Dus bij andere concerten kan dit ook.
Dat dacht ik dus ook. Er staat ook helemaal niet bij om wat voor concert het gaat. Maar een 16-jarige die zonder ouders naar een concert gaat... Volgens mij is dat de normaalste zaak van de wereld.

Klopt, maar alleen MET toestemming.
Lezen jullie wel, dat de ouders GEEN toestemming voor het kopen gegeven hebben. :shock:
De ouders hebben toestemming gegeven om de zoon een bankrekening met bepaalde bevoegdheden te geven. Een consequentie daarvan is dat kinderen (online) aankopen kunnen doen. Als je dat als ouder niet wil dan moet je ze kort houden en geen financieele zelfstandigheid geven. Geef het zakgeld gewoon cash als je wilt dat je kinderen niet zelfstandig mogen worden, dan kunnen kinderen tenminste geen online aankopen doen.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

eleven schreef: Neen, je snapt het niet.
Er zijn twee verschillende dingen, namelijk dat TS VOORAF GEEN TOESTEMMING heeft verleent.
Dus jouw redenatie dat kinderen op deze leeftijd geen toestemming vragen, gaat hier niet op.
Je kan wel blijven zeggen dat ik het niet snap, maar volgens mij ben jij degene die het niet wil snappen.

Bij het opgroeien krijgen kinderen steeds meer vrijheid toebedeeld. Een kind van 9 jaar mag in zijn eentje snoep of een ijsje kopen bij de winkel om de hoek, een kind van 14 mag alleen naar het zwembad of de bioscoop en een kind van 16 mag kaartjes voor een concert kopen.

Het gaat niet zozeer om de toestemming, het gaat om het feit of bepaalde handelingen passen bij de leeftijd. Of dat dus gebruikelijk is. Is het normaal dat een 16 jarige kaartjes koopt voor een concert? Ja. En als je dat als ouders niet wil, dan moet je inderdaad zorgen dat je kind geen rekening heeft waarmee hij online kan kopen.

En als een kind kaartjes koopt voor een concert waar hij echt niet naartoe mag van de ouders, dan mag hij er dus niet naartoe. Dan kost hem dat geld, maar dat is zijn probleem. Dat is dan een leermomentje.

eleven

gilas schreef:
eleven schreef:Ik lees graag een link van jou, waar een echte onderbouwing is.
Alsjeblieft,de links die jij klaarblijkelijk allemaal gemist hebt of die je gewoon negeert omdat ze niet in jouw straatje passen.

http://www.jongerensitezevenaar.nl/minderjarig.html
Je hoeft niet voor alles eerst toestemming te vragen. Als je bijvoorbeeld kleding koopt of een bioscoopkaartje, mag de winkelier er vanuit gaan dat je dat ook mag van je ouders. Het hangt er wel van af hoe oud je bent en hoe duur het product is dat je gekocht hebt. Hoe ouder je bent, hoe normaler het is, dat je duurdere spullen koopt.
http://www.consuwijzer.nl/thema/koop-di ... jarig-kind
Moeten ouders altijd vooraf toestemming geven om iets te kopen?

Nee, de ouders hoeven deze toestemming niet altijd 'echt' te geven. Bij sommige producten mag de verkoper ervan uitgaan dat de ouders toestemming hebben gegeven. Bijvoorbeeld bij een schoolagenda of een cd. Voor welke producten dit geldt, hangt af van de omstandigheden. Zoals de leeftijd van het kind en de prijs van het product. Ook verandert dit in de loop van de tijd. Iets wat een kind vroeger niet mocht kopen, is nu misschien wel heel gewoon.
En zoals Arne schreef in zijn link :
1. Een minderjarige is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt.
2. De toestemming kan slechts worden verleend voor een bepaalde rechtshandeling of voor een bepaald doel.
3. De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.

Geweldig deze links.
Een jongeren site en de consuwijzer, beide een wettelijke onderbouwing. :shock:

De link van Arne zegt alleen, dat er bepaalde rechtshandelingen op een bepaalde leeftijd zelfstandig kunnen gemaakt worden.

De voorbeelden staan in jouw links, maar daar gaat het om het kopen van een CD en dergelijken.

Daar staat ook, als de ouders bij bepaalde aankopen geen toestemming verleent hebben, zij de koop kunnen terug draaien.

encore

Ongelezen bericht door encore »

in de link van Arn lees ik ook tussen de regels dat het dus heel normaal is dat een 16 jarige concertkaartjes koopt. De 16jarige is zich bewust van de consequenties en kent ook de waarde van de centjes. Geen ouderlijke toestemming voor nodig dus, aldus de link.

Ergo, in mijn ogen dan: Geen geld terug, lekker naar het concert en als straf met blote voeten naar bed :mrgreen:
Er komt namelijk een punt in het leven waarin je wordt afgetroefd door je eigen kids. Laat maar gaan, maar ook de consequenties mogen ze dan meenemen.Scheelt een hoop kopzorgen ( not )

gilas

eleven schreef:De voorbeelden staan in jouw links, maar daar gaat het om het kopen van een CD en dergelijken.
En waar dacht je dat een concertkaartje,bioscoopkaart,cd,dvd etc bij horen.
In de tegenwoordige tijd kopen veel 16 jarige die zaken zonder toestemming van de ouders en is het dus maatschappelijk geaccepteerd dat een 16 jarige die zaken koopt zonder toestemming van de ouders.
Dus,mag Ticket tribune ervan uit gaan dat zoonlief van TS gewoon dat concert kaartje kopen.
Dat Zoonlief die toestemming niet heeft is niet het probleem van Ticket tribune maar het probleem van zoonlief.
Maar goed we blijven nu in rondjes draaien,jij vindt dat het niet mag,de meerderheid van de mensen vind dat het wel mag en dit wordt ook ondersteunt door alle links en voorbeelden.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

De link van Arne is trouwens uit het burgerlijk wetboek:
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW1/234.html

eleven

mh73 schreef:De link van Arne is trouwens uit het burgerlijk wetboek:
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW1/234.html
Heb ook niets anders geschreven, alleen is daar nergens een word over gerept, dat kinderen van 16 jaar een concertkaartje kunnen kopen, zonder toestemming.
gilas schreef: En waar dacht je dat een concertkaartje,bioscoopkaart,cd,dvd etc bij horen.
Weet je wel wat een concertkaartje kost?
Bioscoop, CD ,DVD niet vergelijkbaar.

Misschien weet je nog een antwoord op mijn eerder gestelde vraag.
Hier gaat het nu om kaartjes voor een concert, bedrag nog niet bekend, maar wat is, als zoonlief iets besteld voor pakweg € 800.00 zonder toestemming als minderjarige.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

eleven schreef:
crazyme schreef:Maar wat is jouw punt nu eleven?

Maar dan:

Wat is jouw stelling ?
Mijn stelling is duidelijk, dat er een minderjarige iets op internet besteld, zonder toestemming van een ouderlijke macht.
Dat de leeftijd via internet niet in te schatten is, heb ik al meerdere keren aangehaald, maar dit is dan het probleem van de verkopende partij.
gilas schreef: Het is geen probleem van Ticket tribune dat zoonlief niet luistert maar een probleem van TS.

Het is zeker een probleem van Ticket Tribune, want ze verkopen aan een minderjarige.
Dat zoonlief een passend gesprek moet hebben, staat vast.
Dan is jouw stelling dus dat de koopovereenkomst nietig is, cq vernietigbaar.

Het gaat er om dat aankopen die passen bij de leeftijd gewoon juridisch geldig zijn. Dan kun je gaan discussieren wat past bij de leeftijd, maar ik denk dat concertkaartjes daar wel toe horen, net als kleding. Uiteraard hoort een nieuwe auto of een huis daar niet bij.

Er is dus geen harde grens.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ca € 65 voor 1 ticket lijkt me niet een dusdanige prijs dat een rechter daarvan zal zeggen dat zoiets niet gebruikelijk is voor een 16 jarige. Jas, (sport) schoenen zullen doorgaans ook door 16 jarigen voor dit soort bedragen worden gekocht.
En als het een concert voor bijv. One Direction of Miley Cyrus is, zal een rechter wel snappen dat een 16 jarige daarheen zou willen.

eleven

crazyme schreef: Het gaat er om dat aankopen die passen bij de leeftijd gewoon juridisch geldig zijn. Dan kun je gaan discussieren wat past bij de leeftijd, maar ik denk dat concertkaartjes daar wel toe horen, net als kleding. Uiteraard hoort een nieuwe auto of een huis daar niet bij.

Er is dus geen harde grens.
Zo is het in de link van Arne niet te lezen.
Een minderjarige is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt.
2
De toestemming kan slechts worden verleend voor een bepaalde rechtshandeling of voor een bepaald doel.
3
De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.
Maar ook jij mag mij een antwoord op mijn eerder gestelde vraag geven.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Jolijn schreef:Ca € 65 voor 1 ticket lijkt me niet een dusdanige prijs dat een rechter daarvan zal zeggen dat zoiets niet gebruikelijk is voor een 16 jarige. Jas, (sport) schoenen zullen doorgaans ook door 16 jarigen voor dit soort bedragen worden gekocht.
En als het een concert voor bijv. One Direction of Miley Cyrus is, zal een rechter wel snappen dat een 16 jarige daarheen zou willen.
De vraag is niet of hij daarheen zou willen, de vraag is of het in het maatschappelijke verkeer normaal is dat een 16 jarige concertkaarten koopt voor een aanzienlijk bedrag (aanzienlijk voor een 16 jarige met een uurloon van €2,95 per uur). Ik denk het niet omdat het niet valt onder dagelijkse of maandelijkse boodschappen zoals eten, drinken en kleding. Maar ook met kleding geldt, een levi's broek van 120 euro is wat anders dan een hema spijkerbroek van 20 euro.

Het uitgangspunt van de wet is echter dat een 16 jarige niet handelingsbekwaam is zonder toestemming van zijn ouder. Dat online verkopers dit niet of moeilijk kunnen vaststellen is niet relevant, het is hun verantwoording conform de wet te handelen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Jolijn schreef:Ca € 65 voor 1 ticket lijkt me niet een dusdanige prijs dat een rechter daarvan zal zeggen dat zoiets niet gebruikelijk is voor een 16 jarige. Jas, (sport) schoenen zullen doorgaans ook door 16 jarigen voor dit soort bedragen worden gekocht.
65 lijkt weinig (2x is het al 130 euro). Vergeet niet dat zoonlief op die leeftijd 2,95 per uur verdient. Dan is het opeens een hoop geld. Dit is 1/4 van wat een volwassene op het minimum verdient. Eigenlijk kosten die tickets dus € 520 om het even in perspectief te stellen.

Gesloten