LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] camera neemt 'stoep' op, hoe zit het met privacy?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: camera neemt 'stoep' op, hoe zit het met privacy?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Toch komen soms toch gezichten nummerplaten of andere gegevens zichtbaar in beeld.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: camera neemt 'stoep' op, hoe zit het met privacy?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

jerwarm schreef: aanvulling; het kan geen kwaad om even bij uw gemeente na te gaan of er een APV voor bestaat die toestaat/verbied voor burgers om openbare weg te filmen.
Ik heb dit zelf nog niet gehoord dat het in APV vermeldt zou staan van mensen, maar het zou kunnen.
Het zou wat zijn als dat verboden zou zijn. Dan is iedereen die met smartphone/fotocamera/camcorder op straat beelden maakt strafbaar bezig....

jsampa
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2010 15:15

Re: camera neemt 'stoep' op, hoe zit het met privacy?

Ongelezen bericht door jsampa »

Mag ik nog wel vanuit huis naar de stoep kijken.(zonder camera).

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: camera neemt 'stoep' op, hoe zit het met privacy?

Ongelezen bericht door puma73 »

jsampa schreef:Mag ik nog wel vanuit huis naar de stoep kijken.(zonder camera).
Ja hoor en dat mag ook met de ogen dicht. Slaap lekker verder.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: camera neemt 'stoep' op, hoe zit het met privacy?

Ongelezen bericht door jerwarm »

GJvdZ schreef:
jerwarm schreef: aanvulling; het kan geen kwaad om even bij uw gemeente na te gaan of er een APV voor bestaat die toestaat/verbied voor burgers om openbare weg te filmen.
Ik heb dit zelf nog niet gehoord dat het in APV vermeldt zou staan van mensen, maar het zou kunnen.
Het zou wat zijn als dat verboden zou zijn. Dan is iedereen die met smartphone/fotocamera/camcorder op straat beelden maakt strafbaar bezig....

Deze verordening is dan alleen van toepassing op "vaste" camera's. Deze die aan een object bevestigd zijn, camera van smartfoon/fotoapparaat of enig ander mobiele videoapparatuur valt niet onder deze verordening. [waaronder wel zou ik overigens ook niet meteen weten, immers Politie kan/mag gewoon gefilmd worden als deze bv in functie is; voorbeeld WMB van boze omstanders, mensen die staandegehouden zijn...] ook mogen deze beelden worden gepubliceerd op bv Youtube, er is volgensmij geen wet[sartikel] die dat tegen kan houden.

Daarom wordt het ook een heel moeilijk verhaal voor een gemeente om iemand strafbaar te stellen die "filmt" met de webcam, bv los op een vensterbank staan. Buren kunnen als ze dat zouden willen amper iets tegen doen. E.e.a staat ook in artikel beschreven 1 pagina terug.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: camera neemt 'stoep' op, hoe zit het met privacy?

Ongelezen bericht door jerwarm »

olaf79 schreef:Toch komen soms toch gezichten nummerplaten of andere gegevens zichtbaar in beeld.

Als men al in kan zoomen dan zijn de gezichten NIET te herkennen, evenals de kentekenplaten.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel waar bv de computersoftware even een steekje kan laten vallen.

Personen mogen gewoon niet herkenbaar zijn, echter kan het wel zo zijn dat u iemand herkent uit de "contouren" van de gestalte, maar dan zal het om een bekende gaan/iemand die u kent. :)

Gesloten