LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

zomaariemand72 schreef:ik heb bij een opticien gewerkt, en als je weet wat de inkoop is van zowel de montuur en de glazen dan is het helemaal triest hoeveel je voor een bril moet betalen.
Montuur ligt tussen de, pak weg, 5 á 20 euro(inkoop) en de glazen zijn ook maar een paar euro's. Oke de glazen moeten wel geslepen worden en het personeel moet betaald worden en ga zo maar door...maar het verschil (vooral in de monturen) is wel heeeeeeeel erg veel
Heb jij enig idee hoeveel een fatsoenlijk geschoolde opticien kost voor de werkgever? Zo dik zal die winst niet zijn.

BL2
Berichten: 5012
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door BL2 »

En in zo'n filiaal van een bekende brillen verkoper werken allemaal opticiens, welnee, slechts één opticien en de rest zijn gewoon medewerkers voor de 13 in een dozijn klanten (en brillen).

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door berndv »

BL2 schreef:En in zo'n filiaal van een bekende brillen verkoper werken allemaal opticiens, welnee, slechts één opticien en de rest zijn gewoon medewerkers voor de 13 in een dozijn klanten (en brillen).
maar iedere klant heeft te maken met de opticien, tenzij je een recept van de oogarts hebt, zal de opticien de ogen meten, dus de opticien ziet in principe iedere klant. En de meeste zaken die ik ken bieden de oogmeting "gratis" aan. Dat gratis is natuurlijk gewoon een wassen neus, want dat gratis wordt gewoon betaald uit de omzet van de brillen.

De rest zijn inderdaad over het algemeen verkopers. Maar ook die verkopers werken in een verwarmd en verlicht pand, met inrichting. Voor het pand wordt huur betaald, de verwarming wordt vaak gestookt op gas en de verlichting kost electra. En nee, de bijdrage aan deze zaken vind je niet gespecificeerd op de bon, maar zijn allemaal onderdeel van de nettoprijs die je betaalt voor een bril.

witte angora
Berichten: 31970
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch is het een feit dat de verkopers van specsavers geen van allen een bril fatsoenlijk op je neus kunnen krijgen. Na het 12e filiaal en de weet ik veel hoeveelste verkoper die het niet lukt om de bril fatsoenlijk bij te stellen, heb ik de moed opgegeven; vorige week een bril bij Pearle gekocht. Ook niet super, maar vele malen beter dan die andere.

Maar wie weet dat ik de volgende bril inderdaad bij een echte opticien ga halen, alleen, hoe herken ik een goede... :(

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

witte angora schreef:Toch is het een feit dat de verkopers van specsavers geen van allen een bril fatsoenlijk op je neus kunnen krijgen. Na het 12e filiaal en de weet ik veel hoeveelste verkoper die het niet lukt om de bril fatsoenlijk bij te stellen, heb ik de moed opgegeven; vorige week een bril bij Pearle gekocht. Ook niet super, maar vele malen beter dan die andere.

Maar wie weet dat ik de volgende bril inderdaad bij een echte opticien ga halen, alleen, hoe herken ik een goede... :(
Als je naar een kleine zelfstandige opticien gaat zul je zien dat dat geen probleem is. Ik blijf weg van die ellendige ketens.

Moneyman
Berichten: 31131
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:
BL2 schreef:En in zo'n filiaal van een bekende brillen verkoper werken allemaal opticiens, welnee, slechts één opticien en de rest zijn gewoon medewerkers voor de 13 in een dozijn klanten (en brillen).
maar iedere klant heeft te maken met de opticien, tenzij je een recept van de oogarts hebt, zal de opticien de ogen meten, dus de opticien ziet in principe iedere klant. En de meeste zaken die ik ken bieden de oogmeting "gratis" aan. Dat gratis is natuurlijk gewoon een wassen neus, want dat gratis wordt gewoon betaald uit de omzet van de brillen.

De rest zijn inderdaad over het algemeen verkopers. Maar ook die verkopers werken in een verwarmd en verlicht pand, met inrichting. Voor het pand wordt huur betaald, de verwarming wordt vaak gestookt op gas en de verlichting kost electra. En nee, de bijdrage aan deze zaken vind je niet gespecificeerd op de bon, maar zijn allemaal onderdeel van de nettoprijs die je betaalt voor een bril.
Zeg, bij welke opticien werk jij eigenlijk? :lol: :mrgreen:

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door berndv »

Moneyman schreef: Zeg, bij welke opticien werk jij eigenlijk? :lol: :mrgreen:
bij ziggo?, euh nee, essent?, euh nee, wehkamp? even kijken welke pet ik vandaag op heb :mrgreen:

Maar goed, mensen snappen vaak niet hoe een prijs is opgebouwd. Er wordt gekeken naar wat het kost om iets te maken, of in te kopen, en vinden dat zij het voor diezelfde prijs moeten krijgen, maar dan wel met de service van een winkel, of in dit geval opticien. Het verschil tussen omzet en winst is voor veel mensen al onbegrijpelijk.

Gesloten