Met zaakwaarneming wordt bedoeld het bewust en op redelijke grond behartigen van het belang van een ander, zonder dat daaraan een met diegene gesloten overeenkomst ten grondslag ligt, wanneer die ander door enige omstandigheid niet in staat is die eigen belangen te behartigen, bijvoorbeeld wegens ziekte of afwezigheid.
De zaakwaarnemer kan aanspraak maken op vergoeding van daarbij eventueel gemaakte kosten, maar op hem rust allereerst de plicht degene wiens belangen hij waarneemt daarover dan zodra mogelijk meteen in te lichten, daarover achteraf ook verantwoording aan diegene af te leggen en zich bij die door hem ondernomen zaakwaarneming te onthouden van gedragingen waartegen deze zich zou hebben verzet indien hij daarvan zou hebben geweten.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ophef over brief NS verloren portemonnee
Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zaakwaarneming
Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee
Mwoa, met >88.000 gevonden voorwerpen op jaarbasis, variërend in grootte van een smartphone tot een rolstoel inclusief infuusstandaard, zullen er echt wel wat meer manuren en middelen mee gemoeid zijn dan jij denkt..k2p schreef:Gevonden voorwerpen teruggeven hoort geen zakelijke onderneming op zich te zijn. Je behoort je aan de wet te houden. Als zij echt dat soort bedragen willen, zullen ze dat tot op de cent moeten onderbouwen, zonder uit te gaan van uit de duim gezogen forfaitaire bedragen.sjohie schreef:Wat is volgens jou dan wel én klantvriendelijk, én zakelijk slim om te doen voor de NS?
En dit ene geval is natuurlijk niet representatief voor ervaringen en sentimenten van alle mensen die met deze service van doen hebben gehad.
Aan kosten zullen ze hooguit 1 parttimer in dienst hebben en een hokje waar ze alles opslaan. En "transportkosten", maar die zal ik buiten beschouwing laten omdat we hebben het hier over de NS hebben dit toch al rijdende treinen zullen gebruiken binnen hun dienstverlening.
Trek de omzet er af die binnenkomt door de verkoop van de niet-afgehaalde goederen.
En deel de restant van de gemaakte kosten over de personen die WEL hun goederen afhalen.
En niks geen commercieel uurtarief, maar gewoon kostprijs.
Dit hoeven ze natuurlijk niet steeds opnieuw uit te rekenen, maar op zijn minst eens per jaar of zo en aan de hand daarvan een prijsstelling nemen. Ik zou me ZO verbazen als genoemde bedragen dan reëel blijken. Ik zuig even uit m'n duim: 5 euro per voorwerp in totaal!?
Plus een vindersloon van 10% a 2,50. Dus 7,50 in totaal in dit geval. Maar zonder onderbouwing enkel dus de 2,50.
Ik vind dat ze, zeker gezien het feit dat zij om te beginnen niks kwijt raken, het netjes doen. Dat ze over de kosten wel wat transparanter kunnen zijn is een ander verhaal, maar dat ze maar gratis en voor niks de fout van iemand anders op moeten lossen vind ik persoonlijk wel wat te veel gevraagd van een bedrijf.
-
- Berichten: 32333
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee
88.000 fouten per jaar bedoel je dus.sjohie schreef:dat ze maar gratis en voor niks de fout van iemand anders op moeten lossen
Stel dat iemand 4 items per uur weg weet te werken, dan gaat daar nog altijd 22.000 uur in om. Praat je toch al gauw over een mannetje of 12 die je full-time per jaar in die hal nodig hebt, minimaal, en dan komen de kosten bij van de conducteurs en de schoonmakers die die spullen naar die hal brengen. Plus de kosten van de hal, huur, gas, elektra, schoonmaak, enzovoorts. Vervolgens werkt de postbode ook gratis en voor niks omdat het zulk lekker weer is natuurlijk...
Ik heb zo'n gevoel dat ze met die 15 euro niet zoveel verdienen als je zou denken.
Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee
Hierover schreef ik al, staat niet in de AV van de NS. En de AV mogen niet boven de wet en de zwarte lijst. En het recht om in iemands portemonnee te graaien lijkt mij daar tegen in te gaan.Gompy47 schreef:Omdat dat in veel voorwaarden staat bij meerdere vervoersbedrijven.alfatrion schreef:Ik vraag mij af op grond waarvan de NS denkt dit bedrag te kunnen innen.
Google eens op:
Gevonden voorwerpen bewaarloon
Bewaarloon, administratiekosten enz
Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee
Om te beginnen aangifte doen van diefstal/veduistering. De NS had niet het recht om zelfstandig alle centen in de portemonnee te graaien. En al helemaal niet door naar boven af te ronden. Dit was gewoon diefstal.prem schreef:Nou goed laat de portemonnee man een zaak starten. Succes!!!
Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee
Die mening delen we. Risico voor de zaakwaarnemer is wel dat hij met de kosten blijft zitten als die gene zijn eigendom niet komt ophalen.moederslink schreef:@alfa, beste alfa, jij zit meer in de wetten dan ik, sorry. Waarschijnlijk heb je wel gelijk ergens , maar ik bekijk het gewoon vd kant vh normale- fatsoenlijke- menselijke; als iemand iets van mij heeft gevonden, bewaard heeft en terugstuurt vind ik het alleszins acceptabel dat diegene de gemaakte kosten terug krijgt (...)
Op mij komt dat nog al hoog over.moederslink schreef:maar ik vind € 15 een redelijk bedrag
Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee
Zij zullen zelf met een onderbouwing moeten komen. Niet ik. Conducteurs/schoonmakers tellen niet mee. (Die zien ook geen cent terug van het in rekening gebrachte geld.) Bovendien mist hierboven de inkomsten van de verkoop van niet opgehaalde artikelen.witte angora schreef:88.000 fouten per jaar bedoel je dus.sjohie schreef:dat ze maar gratis en voor niks de fout van iemand anders op moeten lossen
Stel dat iemand 4 items per uur weg weet te werken, dan gaat daar nog altijd 22.000 uur in om. Praat je toch al gauw over een mannetje of 12 die je full-time per jaar in die hal nodig hebt, minimaal, en dan komen de kosten bij van de conducteurs en de schoonmakers die die spullen naar die hal brengen. Plus de kosten van de hal, huur, gas, elektra, schoonmaak, enzovoorts. Vervolgens werkt de postbode ook gratis en voor niks omdat het zulk lekker weer is natuurlijk...
Ik heb zo'n gevoel dat ze met die 15 euro niet zoveel verdienen als je zou denken.
Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee
Dit gaat helemaal nergens meer over. De logica was vannacht even op ?k2p schreef:Zij zullen zelf met een onderbouwing moeten komen. Niet ik. Conducteurs/schoonmakers tellen niet mee. (Die zien ook geen cent terug van het in rekening gebrachte geld.) Bovendien mist hierboven de inkomsten van de verkoop van niet opgehaalde artikelen.witte angora schreef:88.000 fouten per jaar bedoel je dus.sjohie schreef:dat ze maar gratis en voor niks de fout van iemand anders op moeten lossen
Stel dat iemand 4 items per uur weg weet te werken, dan gaat daar nog altijd 22.000 uur in om. Praat je toch al gauw over een mannetje of 12 die je full-time per jaar in die hal nodig hebt, minimaal, en dan komen de kosten bij van de conducteurs en de schoonmakers die die spullen naar die hal brengen. Plus de kosten van de hal, huur, gas, elektra, schoonmaak, enzovoorts. Vervolgens werkt de postbode ook gratis en voor niks omdat het zulk lekker weer is natuurlijk...
Ik heb zo'n gevoel dat ze met die 15 euro niet zoveel verdienen als je zou denken.
Personeel wordt betaald en kost dus geld. Ze worden betaald om te poetsen, niet om spullen van vergeetachtige klanten te verdelen en te registreren. De tijd die ze daar in moeten steken kunnen ze niet poetsen. Dan kost dat toch geld ?
-
- Berichten: 32333
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee
De hal waar die spullen opgeslagen liggen moet toch ook gepoetst worden? Daar is toch ook personeel voor nodig. Als mensen nu eens geen 88.000 spullen per jaar verliezen, was die hal ook niet nodig, en dat poetspersoneel ook niet.
Ach, het houdt mensen van de straat.
Ach, het houdt mensen van de straat.
Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee
Zo maar even wat kosten...
Afhandeling door personeel ( innemen bij het inleveren, opbergen, registreren, opzoeken adres, inpakken, opsturen).
Opbergruimte, plus verlichting en verwarming.
Verpakkingsmateriaal.
Verzendkosten.
Het verwerken van de 15 Euro.
Het is spotgoedkoop en net kostendekkend.
Afhandeling door personeel ( innemen bij het inleveren, opbergen, registreren, opzoeken adres, inpakken, opsturen).
Opbergruimte, plus verlichting en verwarming.
Verpakkingsmateriaal.
Verzendkosten.
Het verwerken van de 15 Euro.
Het is spotgoedkoop en net kostendekkend.
-
- Berichten: 32333
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee
Personeel dat moet worden aangenomen door een afdeling personeelszaken, salaris dat moet worden geadministreerd door een administrateur... Er zal, met zo'n grote groep ook een afdelingschef/manager zijn, die weer verantwoording af moet leggen aan iemand die ook niet voor niks werkt...
Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee
C'est ca. dat gewauwel van het is duur komt van uitkeringstrekkers, studenten of ambtenaren.
Iedere ondernemer heeft geleerd alles door te rekenen wil je niet het schip in gaan.
Iedere ondernemer heeft geleerd alles door te rekenen wil je niet het schip in gaan.
Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee
Het kost ze niks en ze krijgen er niet voor betaald. Als ze wat tegen komen leggen ze het op hun karretje en na het einde van hun dienst geven ze het af. Jij doet het klinken alsof ze bij het vinden van iets hun werk onderbreken om het in te gaan leveren, maar dat lijkt me nietcrazyme schreef:Dit gaat helemaal nergens meer over. De logica was vannacht even op ?
Personeel wordt betaald en kost dus geld. Ze worden betaald om te poetsen, niet om spullen van vergeetachtige klanten te verdelen en te registreren. De tijd die ze daar in moeten steken kunnen ze niet poetsen. Dan kost dat toch geld ?
Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee
Autobanden slijten niet wanneer je er maar 1 meter mee rijdt nietwaar?k2p schreef:Het kost ze niks en ze krijgen er niet voor betaald. Als ze wat tegen komen leggen ze het op hun karretje en na het einde van hun dienst geven ze het af. Jij doet het klinken alsof ze bij het vinden van iets hun werk onderbreken om het in te gaan leveren, maar dat lijkt me nietcrazyme schreef:Dit gaat helemaal nergens meer over. De logica was vannacht even op ?
Personeel wordt betaald en kost dus geld. Ze worden betaald om te poetsen, niet om spullen van vergeetachtige klanten te verdelen en te registreren. De tijd die ze daar in moeten steken kunnen ze niet poetsen. Dan kost dat toch geld ?
Jij hebt dus nooit nieuwe banden nodig.
Succes verder met discussiëren. Start in elk geval geen eigen bedrijf.
-
- Berichten: 32333
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee
En lezen doe je niet.k2p schreef: Het kost ze niks en ze krijgen er niet voor betaald. Als ze wat tegen komen leggen ze het op hun karretje en na het einde van hun dienst geven ze het af. Jij doet het klinken alsof ze bij het vinden van iets hun werk onderbreken om het in te gaan leveren, maar dat lijkt me niet
Tip: begin een 'gevonden voorwerpen' bedrijf en zorg dat de NS je inhuurt. Als je het goedkoper kan dan de NS zelf, doe je er alleen maar goed werk mee.
Waar wacht je op?
Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee
crazyme schreef: Start in elk geval geen eigen bedrijf.
Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee
Dat hangt er van af, als je dat artikel leest over die 88.000 gevonden voorwerpen, zal je lezen dat er ook complete rolstoelen en scootmobiels gevonden worden. Die uit de trein krijgen vereist meerdere mensen, en zo'n verrijdbare "ramp" die ze ook gebruiken op de perrons om rolstoelen in en uit te laden.k2p schreef:Het kost ze niks en ze krijgen er niet voor betaald. Als ze wat tegen komen leggen ze het op hun karretje en na het einde van hun dienst geven ze het af. Jij doet het klinken alsof ze bij het vinden van iets hun werk onderbreken om het in te gaan leveren, maar dat lijkt me nietcrazyme schreef:Dit gaat helemaal nergens meer over. De logica was vannacht even op ?
Personeel wordt betaald en kost dus geld. Ze worden betaald om te poetsen, niet om spullen van vergeetachtige klanten te verdelen en te registreren. De tijd die ze daar in moeten steken kunnen ze niet poetsen. Dan kost dat toch geld ?
Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee
Ik persoonlijk ook, ik bedoel, met de boetes van de gemeente voor het verliezen van, en daarbovenop de vervangingskosten van, bijvoorbeeld een rijbewijs, én alle passen, is 15 euro een veel betere deal.Mucha schreef:Ik zou blij zijn om voor 15 euro netjes mijn verloren portemonnee thuis gestuurd te krijgen. Vooral omdat er buiten wat geld ook nog mijn bankpas en een paar andere handige pasjes in zitten.
Maar blijkbaar zijn er ook klanten van de NS die hun grondrechten zo ongeveer met voeten zien getreden door dit handelen van de NS, tenminste zo komen sommige reacties hier (en elders) op mij over.
Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee
Nou, heb het onlangs, niet in de trein, zelf meegemaakt. In de bioscoop na afloop: tasje in stoel vergeten. Paniek natuurlijk. Medewerker Pathé gevraagd: misschien tasje gevonden. Moest omschrijven hoe het eruit zag en verdraaid: iemand had het, volledig intact, afgegeven. Was me zelfs meer dan €15,00 waard geweest. Bankpassen, ID, Kentekencard, Rijbewijs en noem de reutemeteut maar op. Heb zelfs advertentie geplaatst om eerlijke vinder te achterhalen: niet gelukt. Moet men zich indenken wat allemaal te doen om alles weer vervangen te krijgen. Veel geld en veel tijd en van hot naar her. Als dit in de trein had plaatsgevonden was ik alleen maar hartstikke blij geweest dat het bij €15,00 was gebleven. Ze mogen niet op tijd of niet rijden maar in deze: prima afhandeling, eerlijk gezegd.Mucha schreef:Ik zou blij zijn om voor 15 euro netjes mijn verloren portemonnee thuis gestuurd te krijgen. Vooral omdat er buiten wat geld ook nog mijn bankpas en een paar andere handige pasjes in zitten.