Pagina 3 van 3
Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?
Geplaatst: 13 jan 2019 17:35
door kweenie
Erthanax schreef: ↑13 jan 2019 14:50
Een kennis die in China woonde, kocht daar een off-road motor van het gerenommeerde merk Yahama
Ja, daar zijn ze goed in
Moet je voor de lol eens naar het oude logo van BYD kijken (
http://logos.wikia.com/wiki/BYD_Auto). Doet sterk aan een ander merk denken...... Maar intussen zijn zij wel behoorlijk het immitatie-stadium voorbij. Vooral bij elektrische bussen: die rijden nu o.a. op de wadden en op Schiphol. En ze hebben zelfs dubbeldekkers voor Londen.
Dus niet alles uit China is meteen slecht, maar er is veel kaf tussen het koren.
Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?
Geplaatst: 10 jan 2020 22:03
door LarsLarsLarsLarsLars
Hallo,
Ik heb 2 jaar heerlijk gereden op niu nis scooter maar daarna vele accu problemen. De accu gaat gewoon stuk na 2 jaar. Ik heb 24.000 km gereden. Nu 3e refurbished accu, storingen blijven.
Ik denk dat het product niet in orde is. Ik zou dus geen elektrische scooter nemen.
Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?
Geplaatst: 15 jun 2020 20:04
door Fasol
Hallo allemaal!
Ik ben nieuw hier en wil graag advies vragen. Hoe zit het met elektrische scooters in de winter? De batterijprestaties nemen sterk af?
Ik denk erover om een elektrische scooter te kopen voor woon-werkverkeer. Momenteel moet ik 10 km afleggen en in de toekomst kan de afstand oplopen tot 30 km enkele reis.
Over het algemeen was ik van plan een 4t Yamaha Aerox 50cc te kopen, maar per ongeluk kwam ik zo'n "Chinees" tegen die ik leuk vond zonder me te verstoppen:
https://www.ecruiser.nl/online-store/Ec ... p143861521
De motor heeft 2000W en de accu heeft bij aankoop tot 40Ah. Totale prijs iets lager dan de nieuwe Yamaha.
Ik ben bang dat in de winter de efficiëntie van de batterij drastisch zal dalen en als ik 10 km enkele reis rijd, heb ik mogelijk een probleem terug.
Ik verberg niet dat de optie van een elektrische scooter voor mij het handigst zou zijn, alleen dat ik een voertuig nodig heb voor het hele jaar van gebruik.
Er is nog een ander model van de "Chinees" die over twee maanden te koop zal zijn:
https://www.ecruiser.nl/online-store/Ca ... p203689295
Het moet een 3000W motor hebben en een accu tot 45Ah, uiteraard in beide gevallen Li-Ion accu's.
Bij voorbaat dank voor elk advies.
Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?
Geplaatst: 18 jun 2020 18:34
door Jablan
Bij elektrische scooters is het vergelijkbaar als met elektrische fietsen: je accu gaat sneller leeg bij wind, vochtig weer en lage temperaturen. Jij hebt iets nodig met minstens 50 km actieradius als je een paar jaar lang 20 km per dag ermee wilt rijden. liever nog meer, want dan heb je er langer plezier van.
Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?
Geplaatst: 18 jun 2020 18:37
door Komkommertijd
Stil zitten in de winter is erg koud, zou daarom liever voor E bike gaan,
en ik blijf bewegen en met volle ondersteuning als Race Opa alle Pubers inhalen!
Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?
Geplaatst: 18 jun 2020 19:01
door scontra
Fasol schreef: ↑15 jun 2020 20:04
Hallo allemaal!
Ik ben nieuw hier en wil graag advies vragen. Hoe zit het met elektrische scooters in de winter? De batterijprestaties nemen sterk af?
Ik denk erover om een elektrische scooter te kopen voor woon-werkverkeer. Momenteel moet ik 10 km afleggen en in de toekomst kan de afstand oplopen tot 30 km enkele reis.
Over het algemeen was ik van plan een 4t Yamaha Aerox 50cc te kopen.
Bij voorbaat dank voor elk advies.
Zou mooi die Yamaha Aerox kopen, want bij die e. Scooters loopt de actieradius bij lage temperaturen en zeker bij vorst zeer sterk terug. De levensduur van de accu is beperkt en vervanging is meestentijds geen koopje.
Bij, een voed onderhouden, benzine motortje heb je daar allemaal geen last van en die zijn behoorlijk betrouwbaar en dat is mooi meegenomen voor het woon-werkverkeer, dan hoeft de baas niet gebeld te worden daar de accu leeg is en je daardoor te laat komt.
Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?
Geplaatst: 19 jun 2020 12:40
door Teunbosseman
scontra schreef: ↑18 jun 2020 19:01
Fasol schreef: ↑15 jun 2020 20:04
Hallo allemaal!
Ik ben nieuw hier en wil graag advies vragen. Hoe zit het met elektrische scooters in de winter? De batterijprestaties nemen sterk af?
Ik denk erover om een elektrische scooter te kopen voor woon-werkverkeer. Momenteel moet ik 10 km afleggen en in de toekomst kan de afstand oplopen tot 30 km enkele reis.
Over het algemeen was ik van plan een 4t Yamaha Aerox 50cc te kopen.
Bij voorbaat dank voor elk advies.
Zou mooi die Yamaha Aerox kopen, want bij die e. Scooters loopt de actieradius bij lage temperaturen en zeker bij vorst zeer sterk terug. De levensduur van de accu is beperkt en vervanging is meestentijds geen koopje.
Bij, een voed onderhouden, benzine motortje heb je daar allemaal geen last van en die zijn behoorlijk betrouwbaar en dat is mooi meegenomen voor het woon-werkverkeer, dan hoeft de baas niet gebeld te worden daar de accu leeg is en je daardoor te laat komt.
Daarentegen heb je met een elektrische scooter praktisch geen onderhoud, geen brandstofkosten en is de verzekering veelal lager.
Ik rijd een electrische scooter en tot nu toe tevreden.
Actie radius moet jezelf in de gaten houden maar dat moet je ook met je brandstofmeter. Zeer sterke terugval bij lage temperaturen / vorst vind ik meevallen.
Ik heb een lion accu welke tussen de 35 en 45 km haalt. Voordeel van de meeste nieuwe elektrische scooters is dat je de accu makkelijk kunt verwijderen in bv op je werk oid kunt opladen.
Voor TS lijkt mij 10KM prima te doen maar 30KM enkele reis heb je of 2 accus nodig of tussentijds laden.
Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?
Geplaatst: 19 jun 2020 13:24
door mahadma
Dit topic is gestart: door Suus1989 » 27 mei 2016 13:30.
Ik denk dat de vraagsteller al 2 x aan nieuwe accu's toe geweest is ........
Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?
Geplaatst: 19 jun 2020 14:54
door marnix
mahadma, er is toch een nieuwe vraag gesteld, door een vers lid?
Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?
Geplaatst: 19 jun 2020 14:56
door Jablan
Maar Fasol zoekt nu een nieuwe.
Kyburz met drie wielen lijkt mij betrouwbaar, wordt ook door bedrijven gebruikt.
Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?
Geplaatst: 28 jun 2020 12:26
door JM1852
Met veel plezier heb ik deze topic gelezen. Ook sommige antwoorden zijn ook zeer vermakelijk en vraag me ook af of die mensen ooit wel een electrische scooter hebben gehad. Ik heb mijn Benzine snorscooter (Sym Allo) anderhalf jaar geleden ingeruild voor een
BTC E-cruise met twee accu's erbij.
De E-cruise heeft een Bosch motor en springt zuinig met de energie om, waar ik lachend 120km op deze accu's mee kan rijden. Met harde wind en in de winter zal dit hooguit 10km minder zijn is mijn ervaring en dan hou ik dus nog 110km over.
Las ook iemand over rijden met vorst. Ik heb eens een rondje gedaan op een benzine scooter met 7 graden vorst en een oosten windje...... kan je zeggen dat laat je wel uit je hoofd en pakte spontaan de auto want scooteren is dan echt geen plezierige bezigheid meer. En wat voor winters hebben we nu nog eerlijk gezegd.
Onderhoud in vergelijking met een benzine scooter heb je bijna niet. De motor is onderhoudsvrij. Het enige wat ze doen is of de banden, remmen goed zijn en remvloeistof nog op niveau is en 15 minuten later sta je weer buiten met een veel lagere onderhoudsfactuur.
De energiekosten om te laden heb ik uitgerekend en kom ik op 10 euro op de 2000km en omgerekend kom ik dan op 2 tientjes per jaar uit. Met het benzine scootertje was dit +/- 7 euro in de week.
De acceleraties is vele malen sneller, vooral stil en geen uitlaatgassen. Daar zijn fietsers blij om dat je ze niet sta uit te roken bij het verkeerslicht.
Of ik ooit terug wil naar een benzine scooter zeg ik meteen never nooit meer.
Sterker nog ik heb van het voorjaar een Ecooter E1 voor mijn echtgenote erbij gekocht om dat de infrastructuur om Alkmaar zo belabberd is met auto. Zij rijdt 28 km per dag nu en staat niet meer in de file. De actieradius is van die e-scooter 80 km dus iedere twee dagen laden wij de accu op en de kosten 25 eurocent. Dat red je echt niet met een benzine scooter.
Een klein nadeel is de laadtijd. Die ligt tussen de 5 a 6 uur. Dat vergt wat planning in het begin. De meeste e-scooters geven aan hoeveel kilometer je nog kan rijden dus maak je een grote rit de volgende dag laad je de accu bijtijds op.
De kwaliteit van de accu's zijn zo verbeterd dat minimaal 1000 laadbeurten mee gaan voor hun capaciteit pas verminderd. Dus als je normaal 50km op één accu rijdt maal 1000 laadbeurten kom ik op 50000 km uit. Dan heb ik er twee. En dat is veel! Dan is mijn e-scooter allang ingeruild voor de accu pas afneemt.
Ga niet direct online shoppen maar ga naar de plaatselijke Bromshop en laat je goed voorlichten want er komen veel nieuwe modellen goede e-scooters aan en ga er vooral mee proefrijden. Eenmaal erop gereden ben je verkocht. Het is in het begin een uitgave maar dat verdien je dik terug op onderhoud en energiekosten.
Doe je voordeel ermee zo ik zeggen.
Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?
Geplaatst: 14 okt 2020 11:57
door Jos Wesseling
Ik rijd nu ca. 3 maand op mijn electrische scooter. Een GerRay. Dit is een chinese Lifan met GerRay sticker.
Bevalt prima. Heerlijk rustig en geen stank. Actieradius na. 1600 km nog ca. 65 km.
Wat mij betreft een aanrader. Zou zeker geen benzine c.q. stank/lawaaiscooter hebben gekocht.
Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?
Geplaatst: 14 okt 2020 12:03
door hebra98
Jos Wesseling schreef: ↑14 okt 2020 11:57
Ik rijd nu ca. 3 maand op mijn electrische scooter. Een GerRay. Dit is een chinese Lifan met GerRay sticker.
Bevalt prima. Heerlijk rustig en geen stank.
Actieradius na. 1600 km nog ca. 65 km.
Wat mij betreft een aanrader. Zou zeker geen benzine c.q. stank/lawaaiscooter hebben gekocht.
>>
De actieradius lijkt mij niet geheel juist.
Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?
Geplaatst: 15 okt 2020 21:21
door Teunbosseman
hebra98 schreef: ↑14 okt 2020 12:03
Jos Wesseling schreef: ↑14 okt 2020 11:57
Ik rijd nu ca. 3 maand op mijn electrische scooter. Een GerRay. Dit is een chinese Lifan met GerRay sticker.
Bevalt prima. Heerlijk rustig en geen stank.
Actieradius na. 1600 km nog ca. 65 km.
Wat mij betreft een aanrader. Zou zeker geen benzine c.q. stank/lawaaiscooter hebben gekocht.
>>
De actieradius lijkt mij niet geheel juist.
Je leest niet goed. Jos heeft ondertussen 1600km gereden met een actieradius van ca 65km.
Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?
Geplaatst: 15 okt 2020 21:28
door Komkommertijd
Dit Topic is gestart in 2016 toen er veel dubieuze zooi was.....
net als de eerste E bike moet een product ontwikkelen en vele zijn gesneuveld en ze worden steeds beter.
Dus voor je iets oordeelde, een die maar 1600 km in enkele maanden haalde, pas na een jaar of 2 kwamen vaak de eerste klagers omdat er soms een vreemd en vooral duur model accu in moest met maanden levertijd!
Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?
Geplaatst: 15 okt 2020 22:19
door Teunbosseman
Komkommertijd schreef: ↑15 okt 2020 21:28
Dit Topic is gestart in 2016 toen er veel dubieuze zooi was.....
net als de eerste E bike moet een product ontwikkelen en vele zijn gesneuveld en ze worden steeds beter.
Dus voor je iets oordeelde, een die maar 1600 km in enkele maanden haalde, pas na een jaar of 2 kwamen vaak de eerste klagers omdat er soms een vreemd en vooral duur model accu in moest met maanden levertijd!
Waar baseer jij op dat er in 2016 veel dubieuze zooi was ??? Elektrische scooters gaat heel wat jaren verder terug hoor.
Accus zijn nog steeds prijzig en maanden levertijd is allang niet meer. Liggen gewoon op voorraad.
Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?
Geplaatst: 16 okt 2020 08:42
door Komkommertijd
Beste Teun,
De Scooters met Lood accu of standaard maten waar een Varta of Bosch in paste is niets mis mee.....
Maar er zijn enkele die net als de Laptops voor elk model een speciale accu maakte.
Net als vele E bike's elke keer een ander modelletje hadden....
Maar ook de motoren en snelheid regelaars zijn verbeterd en de slechtste zijn nu failliet gelukkig!
En wat denk je van foute laders, een accu te snel laden en niet tijdig gas terug nemen....
over gewoon overladen en BBQ schuurtje en dan schuur en scooter weg?
Er zitten natuurlijk vele goede merken tussen van 10 jaren of nog oudere, maar ook Chinezen die binnen 2 jaren naar de sloop gingen,
vaak hele mooie en geen onderdeel te krijgen en alles anders gemaakte.
En wat kocht je als je een Duits merk ziet, en na kappen weghalen je een Chinees ziet?
Er zijn helaas dubieuze sticker merken en die verpesten de markt.
Dan vind je op marktplaats een half jaar oude met garantie, maar winkel weg en importeur spoorloos, wel mooi maar niets leverbaar voor herstel van kleine dingen... elke fietsenmaker word hier gek van!
Ik heb ze zelf ook voor een Apple & Ei gekocht en kwam er ook niet uit....
dat werd slopen om onder de verzekerplicht/ schorsing uit te komen.
Maar ik betaalde voor alle 3 minder dan €100,- en ze waren nieuw 8x of duurder!
Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?
Geplaatst: 28 nov 2021 22:39
door Wereldreiziger62
Leuk al die tegenstrijdige berichtgeving.
Jaren geleden had ik gewone bromfietsen of bromscooter. Ik zal maar niet vertellen hoe vaak ik met die dingen naar de reparateur moest lopen vanwege problemen.
Omdat ik tegenwoordig regelmatig 40 km of meer per dag afleg heb ik daarom een moderne elektrische scooter gekocht met extra accu voor 110 km bij 45 km/uur.
Prima, die 55 km op één accu haal ik nog steeds nadat ik nu bijna 4000 km heb afgelegd en heb geen enkel technisch probleem gehad.
Twee accu’s met 2x 600 laadcycli. Vierduizend kilometer gelijkmatig verdeeld over beide accu’s. Dit betekend 4000/55km = 73 laadcycli gebruikt op een totaal van 1200!
Anders gezegd: 1200 cycli x 55km = 66000 km. Als je dan ook nog verstandig met de accu’s omgaat, accu’s nooit helemaal leeg rijden en zeker niet leeg bewaren, regelmatig omwisselt, tijdens vorst binnen en nooit stallen met meer dan 90% lading dan kan de accu naar verwachting zomaar 50% langer meegaan, de tijd zal het leren.
Ik laad bij thuiskomst de accu’s niet voller dan 70-80%, (voor alle zekerheid nooit ’s nachts opladen) laad vlak voor het gebruik wel tot maximaal, maar ga dan ook meteen weg zodat de lading maar kort 100% blijft. De tweede, losse accu is altijd 80% vol, tenzij ik echt bijna honderd kilometer ga rijden.
Voordelen zijn er elektrisch te over als je dus maar niet meer dan 100 kilometer per dag hoeft. Alleen remmen, remolie, bandspanning controleren en op tijd nieuwe banden. De levensduur van de scooter zal langer zijn dan bij benzinemodellen want de enige bewegende delen zijn het stuur, de wielophanging en voor- en achterwiel dat ook de direct drive motor is. Geen geronk, alleen een zacht zoemen dat je door je helm al bijna niet meer hoort.
Ik ben bij de ‘winkel op de hoek’ gevallen voor de in Nederland geassembleerde ‘Monasso S5’ scooter met 3kw Bosch motor. Ik ben heel tevreden en de Monasso heeft ook nog wat technische snufjes als anti diefstalalarm. Geen seconde spijt gehad. Omdat er in mijn geval twee accu’s zijn is er geen bergruimte onder de buddyseat daarom kwam het bekende koffertje achterop. Overladen van de accu kan gelukkig niet want de lader stopt vanzelf.
Wel een punt van verbetering is de aansluitkabel van de accu’s. Die is zo kort dat je de accu’s steeds van plaats moeten wisselen als je de andere wilt aansluiten. Niet zo handig onderweg maar ach, er zijn ergere dingen.
Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?
Geplaatst: 30 nov 2021 12:50
door Teunbosseman
Maak jij nu speciaal een account om in een topic te reageren van okt 2020 ?!? Meer dan een jaar geleden ?
Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?
Geplaatst: 30 nov 2021 15:03
door Jablan
Is leuk om hier wat ervaringen te lezen. Blijft actueel onderwerp.