LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco gijzelt gegevens van Toon-gebruikers

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
alfatrion

Re: Eneco gijzelt gegevens van Toon-gebruikers

Ongelezen bericht door alfatrion »

sylvesterb schreef:Het gaat expliciet om informatie over de gebruiker.
Ik lees iets anders, namelijk dat de randapparatuur van een gebruiker is.

Hawk-Eye

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Boment schreef:Meer als twee jaar geleden hebben ons huis gekocht waar we nu in wonen. In dit huis zit een "Toon" van Eneco , wij hebben niet Eneco als leverancier. De Toon werkt dan toch o.a. voor de CV en er worden gegevens verzameld en in statistieken weergegeven. Hij is gekoppeld aan het internet waardoor je de buitentemperatuur kan zien, We zijn niet gekoppeld aan ENECO klantenservice. dus geen overzichten van ENECO
Nu is plotseling is de software veranderd en onze gegevens vn meer als twee jaar zijn verdwenen.
Blijkt dat ENECO deze software gewijzigd heeft , dit is direct inbreuk op mijn privacy, wij hebben nooit toestemming gegeven aan Eneco dat deze de software mag wijzigen. De Toon is onze eigendom.
Eneco geeft aan dat we een abonnement kunnen nemen bij hun om de gegevens terug te halen , dit is puur gijzelen.
Als we de internet verbinding niet gekoppeld hadden staan (Wifi) had onze Toon nog steeds gewerkt. dus ENECO is zonder onze toestemming op onze Toon gekomen
Hoe los ik dit op , moeten we aangifte doen? het is tenslotte diefstal en/of gijzelen.

er word niet gesproken over een handmatige update uitgevoerd door de gebruiker, hij had internet gekoppeld om de buitentemp af te kunnen lezen, dit alles is volstrekt legitiem en geeft eneco NIET het recht om zomaar wijzigingen aan te brengen op apparatuur die NIET van hen is...

Eneco kan en mag GEEN wijzigingen uitvoeren op apparatuur die NIET van hen is, het is niet voor niets dat software leveranciers ALTIJD vragen of de update uitgevoerd word door de klant zelf!!!

nu eneco zegt dat de gegevens terug gezet worden op het moment dat TS een abbonement neemt is dit inderdaad gijzelen van gegevens en dat is verboden behalve als deze gegevens niet op de toon zelf stonden maar op de server van eneco, dan mag men je vragen om hiervoor te betalen, anders niet...

overigens, worden de data op de toon zelf bewaart en daar moeten ze afblijven met de fikken, naar mijn beste weten is er geen eens een back up op de server van eneco zelf!!!

het enige wat ik kan verzinnen wat door de gebruiker zelf gedaan is is een terugzetting naar de fabrieksinstellingne maar daar lees ik niets over...

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Er is geen wijziging gedaan. Het abonnement wat op de Toon stond is opgezegd en dus kan dit abonnement niet gebruikt worden. Dat dit abonnement extra functies meebracht maakt verder niets uit.

Hawk-Eye

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

iedereen gaat maar uit van een abbonement maar ik lees daar zelf helemaal niets over!!!

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:iedereen gaat maar uit van een abbonement maar ik lees daar zelf helemaal niets over!!!
Da's gewoon basiskennis over de werking van het apparaat.

HADES2001

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Hawk-Eye schreef:iedereen gaat maar uit van een abbonement maar ik lees daar zelf helemaal niets over!!!
dan raad ik je aan er even een half uurtje voor te gaan zitten, lees de basisfuncties van Toon, en verdiep je in de extra opties bij een abbo.
Dan zal je er zelf ook redelijk snel achter komen dat het niet anders kan dat de gebruikers gebruik maakte van het abbo van de vorige bewoner.
De optie die ze gebruikte werken alleen als je een abbo hebt.

mp2017

Ongelezen bericht door mp2017 »

Kan ik Toon ook zonder contract bestellen?

Ja, Toon is er voor iedereen. Je kunt ook Toon gebruiken zonder stroom en gas van Eneco.

Het enige verschil is dat als je wel stroom en gas afneemt van Eneco, Toon een koppeling kan maken met je energiecontract. Hierdoor kan Toon je laten zien wat je verbruik daadwerkelijk kost door het gebruik van je actuele leveringstarieven. Bovendien kan Toon je werkelijke verbruik vergelijken met het geschatte verbruik en geeft Toon je proactief meldingen om bijbetaling op de jaarnota te voorkomen. Deze informatie heeft Eneco alleen van haar eigen klanten.

Waar betaal ik precies abonnementsgeld kosten voor?

Veelgestelde vragen
Kan ik Toon op afstand bedienen?
Wanneer is mijn huis geschikt voor Toon?
Ik ben al klant van Eneco. Ontvang ik dan ook Toon bij een energiecontract?
Kan ik Toon ook zonder energiecontract van Eneco bestellen?
Waar betaal ik precies abonnementskosten voor?
Het abonnement dat aan Toon verbonden is, maakt van Toon een unieke thermostaat die je helpt grip te krijgen op je energieverbruik en -kosten. Dankzij het abonnement op Toon kun je:

Je energieverbruik vergelijken met dat van afgelopen uren, dagen, weken, maanden en zelfs jaren. Alles wordt gepresenteerd in overzichtelijke diagrammen en grafieken.
Je energiekosten op de voet volgen. Door het abonnement ben je altijd voorzien van je actuele tarief, zodat ook de gepresenteerde kosten persoonlijk en actueel zijn.
Verrassingen op je jaarnota voorkomen, doordat Eneco je proactief op de hoogte houdt van bovengemiddeld verbruik.
Toon op afstand bedienen met de gratis apps voor je smartphone of tablet. Met de Toon-app voor tablet profiteer je zelfs van nóg meer inzicht.
Inzicht krijgen per apparaat met Toon Slimme Stekkers en je apparaten op afstand bedienen.
Je energieprofiel vergelijken met dat van andere Toon-gebruikers of vrienden.
Leren waar pieken in je verbruik vandaan komen en sluipverbruik aanpakken.
Altijd gebruikmaken van de nieuwste software-updates en toevoegingen op Toon.

Heb je gekozen voor Toon zonder een energiecontract van Eneco? Dan worden je kosten getoond tegen de gemiddelde marktprijs voor stroom en gas. Toon kan namelijk geen koppeling maken met je contract. Je ontvangt ook geen automatische meldingen als je meer verbruikt dan ingeschat, omdat wij je termijnbedrag niet weten. Van alle andere voordelen van Toon, profiteer je wel.

Voor Toon betaal je een maandelijks bedrag van €4,50.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Voor alle toeters en bellen zoals filemeldingen etc, is dat een vereiste, zie ook de site van Eneco. Voor de basisfunctionaliteit, dus als thermostaat die de CV bedient, niet. Echter is voor de connectie met de ketel-module wel een WiFi verbinding nodig. Dat betekent in de praktijk dus dat de Toon, ook zonder abonnement, dus enkel gebruikt als thermostaat ter besturing van de CV installatie, een internetverbinding ter beschikking heeft.

Op die wijze heeft TS 2 jaar lang de Toon kunnen gebruiken. In die tijd zijn er een fors aantal updates van de software geweest, maar die zijn bij TS nooit geïnstalleerd, tenminste daar lees ik niks over. Op het eneco forum lees ik dat ze een update wel kunnen pushen naar een individuele Toon, maar enkel als die gekoppeld is aan een account. In die 2 jaar kon hij wel het historisch gebruik zien. Zonder een complexe deconstructie van wat zo'n Toon, wel verbonden aan het internet, maar zonder gekoppeld abonnement, wel/niet bijhoudt, is er te weinig informatie om te staven dat Eneco de privacy heeft geschonden, of iets zou hebben gegijzeld aan gegevens.

Zoals ik al eerder opperde kan een ander lid van het gezin een update (per ongeluk) afgetrapt hebben, Eneco kan een update geforceerd hebben ivm prangende security issues, de vorige bewoner kan er achter zijn gekomen dat hij nog een oude Eneco account had, en die afgesloten hebben. Als die al die tijd nog ingelogd stond op de Toon, dan kan het verwijderen van die account dit ook veroorzaakt hebben schat ik zo in.

Er zijn dus legio manieren die ervoor kunnen zorgen dat TS de historie kwijt is, en die hebben diverse oorzaken/veroorzakers.

briantilburgs

Ongelezen bericht door briantilburgs »

Zie mijn post in een ander Topic:

Ook de gebruikt gegevens worden gegijzeld.. Maar nu niet meer als je een klein beetje met Python overweg kan.

viewtopic.php?f=51&t=164037&p=2509999#p2509999

Gesloten