LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Cameranu Belofte 1 dag levering niet nakomen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
alfatrion

Re: Cameranu Belofte 1 dag levering niet nakomen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
10 sep 2018 09:06
Die is op meerdere onderdelen anders dan de casus hier:
1) in de casus van de uitspraak heeft de verkoper de besteldatum aangepast (van 24-04 naar 28-04);
Dat heeft niet meegewogen in het besluit van de RCC.

Adverteerder heeft laten weten voor de bezorging gebruik te maken van de post er die in 95% van de gevallen adverteerders producten de volgende dag bezorgt. Gelet hierop acht de voorzitter de gewraakte mededeling, waarin geen enkel voorbehoud met betrekking tot de bezorging wordt gemaakt, te absoluut en daardoor onjuist.

In Jip en Janneke taal. Jullie beloofde morgen, maar in 5% van alle gevallen maken jullie dat niet waar, dus is de gewraakte mededeling te absoluut en daardoor onjuist.
Moneyman schreef:
2) in de casus van de uitspraak komt de verkoper pas in de procedure met het 95%-verweer, terwijl dat in de casus van dit topic gewoon op de website staat;
Dit verweer komt er op neer dat de koper moet onderzoeken of de mededeling van de verkoper onjuist is. Het is vaste rechtspraak dat de koper in beginsel mag afgaan op de juistheid van de verstrekte mededelingen. Je geeft niet aan waarom dat anders zou zijn.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 010:BK6672
Moneyman schreef:
3) in de casus van de uitspraak staat duidelijk dat daar geen enkel voorbehoud werd gemaakt terzake de levertijd, dat is in de casus van dit topic wel het geval;
Hier ook niet. Dat elders andere informatie staat, maakt niet dat bij deze informatie een voorbehoud wordt gemaakt. Er staat geen tekst als "vaak morgen in huis".
Moneyman schreef:
Er wordt niet alleen met een asterix gelinkt naar de bewuste informatie, de tekst is ook duidelijk een hyperlink.
Ik kan niet zien dat het een hypelink is, totdat ik met mijn muis er over heen gaat (zie de bijlage). Ik doe dat dat alleen omdat jij aangeeft dat het een link zou zijn. De standaard voor een hyperlink is blauw en onderstreept, tenzij eerder bezocht, dan is deze paars en onderstreept. Er wordt niet duidelijk gemaakt dat het gaat om een hyperlink. Ik zie geen asterix.
Bijlagen
2018-09-10 10_16_02-Camera of spiegelreflexcamera kopen_ _ CameraNU.nl.png
2018-09-10 10_16_02-Camera of spiegelreflexcamera kopen_ _ CameraNU.nl.png (3.15 KiB) 1526 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
2018-09-10 09_19_22-Camera of spiegelreflexcamera kopen_ _ CameraNU.nl.png
2018-09-10 09_19_22-Camera of spiegelreflexcamera kopen_ _ CameraNU.nl.png (3.29 KiB) 1566 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Laatst gewijzigd door alfatrion op 10 sep 2018 10:18, 2 keer totaal gewijzigd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan ga ik een hele gekke vraag stellen.

Stel je accu of wat dan ook komt niet op de afgesproken dag aan, maar een dag later. Uiteraard stuur je die niet binnen 30 dagen terug vanwege de zichttermijn. Je ontbindt de overeenkomst op grond van wanprestatie of zo omdat het ding te laat binnen is gekomen. Want dat kan, niet waar?

En dan, dan ga je elders dezelfde accu bestellen. Denk je dat die wél op de dag binnen komt waarom de eerste accu binnen had moeten komen? Niet? Wat heeft het dan voor nut de overeenkomst van de eerste te ontbinden, als je die toch al binnen hebt?

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
10 sep 2018 09:51
Wat heeft het dan voor nut de overeenkomst van de eerste te ontbinden, als je die toch al binnen hebt?
Omdat je als koper die macht hebt en macht moet je kunnen gebruiken. Ten minste, dat is het idee wat ik wel eens krijg. Een verkoper moet bloeden, ook al kost het jou als verkoper een hoop (nutteloos) werk en nog minimaal een extra dag zonder je aankoop.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
10 sep 2018 09:42
Moneyman schreef:
Die is op meerdere onderdelen anders dan de casus hier:
1) in de casus van de uitspraak heeft de verkoper de besteldatum aangepast (van 24-04 naar 28-04);
Dat heeft niet meegewogen in het besluit van de RCC.
Dat is te stellig geformuleerd. De eventuele overweging komt niet terug in het besluit, maar dat wil niet zeggen dat niet genoemde omstandigheden geen rol hebben gespeeld in de totale besluitvorming. In de praktijk wegen niet direct relevante factoren natuurlijk vaak ook gewoon mee. In de casus van de uitspraak heeft de verkoper al gerommeld, dat doet je zaak nooit goed.
alfatrion schreef:
Moneyman schreef:
2) in de casus van de uitspraak komt de verkoper pas in de procedure met het 95%-verweer, terwijl dat in de casus van dit topic gewoon op de website staat;
Dit verweer komt er op neer dat de koper moet onderzoeken of de mededeling van de verkoper onjuist is. Het is vaste rechtspraak dat de koper in beginsel mag afgaan op de juistheid van de verstrekte mededelingen. Je geeft niet aan waarom dat anders zou zijn.
Eens. Behalve dan dat die mededelingen niet per sé alleen uit de kale slogan bestaan, maar dat de overige op diverse plaatsen op de website beschikbare informatie, versterkt door links, uitroeptekens en asterixen, ook onder de mededelingen kan vallen. Tenzij het overduidelijk verstopt is, maar dat is niet het geval.
Ook uit de door jou geciteerde uitspraak blijkt dat het totale mededelingencomplex relevant is:
Relevante omstandigheden die in dit kader van belang zijn, betreffen onder meer de aard en de inhoud van de mededeling, de hoedanigheid van partijen, de aard van de zaak waarop de mededeling betrekking heeft, de hoogte van de prijs, de omstandigheden waaronder de koop plaatsvond, de aard en de zichtbaarheid van het gebrek en de aard van de overeenkomst(9).
alfatrion schreef:
Moneyman schreef:
3) in de casus van de uitspraak staat duidelijk dat daar geen enkel voorbehoud werd gemaakt terzake de levertijd, dat is in de casus van dit topic wel het geval;
Hier ook niet. Dat elders andere informatie staat, maakt niet dat bij deze informatie een voorbehoud wordt gemaakt. Er staat geen tekst als "vaak morgen in huis".
Zie mijn reactie hiervoor: dat voorbehoud wordt misschien niet expliciet, maar zeker wel impliciet en duidelijk gemaakt.
alfatrion schreef:
Moneyman schreef:
Er wordt niet alleen met een asterix gelinkt naar de bewuste informatie, de tekst is ook duidelijk een hyperlink.
Ik kan niet zien dat het een hypelink is, totdat ik met mijn muis er over heen gaat (zie de bijlage). Ik doe dat dat alleen omdat jij aangeeft dat het een link zou zijn. De standaard voor een hyperlink is blauw en onderstreept, tenzij eerder bezocht, dan is deze paars en onderstreept. Er wordt niet duidelijk gemaakt dat het gaat om een hyperlink. Ik zie geen asterix.
Jij ziet het niet, ik zie het direct. de tekst is:

"Bestel binnen 13 uur en 48 minuten, morgen gratis in huis"

Dikgedrukte tekst in een andere kleur dan de rest van de tekst wijst bij mij direct op een hyperlink. Elders in het bestelproces staan de al eerder genoemde asterixen bij deze belofte.

Moneyman

witte angora schreef:
Dan ga ik een hele gekke vraag stellen.

Stel je accu of wat dan ook komt niet op de afgesproken dag aan, maar een dag later. Uiteraard stuur je die niet binnen 30 dagen terug vanwege de zichttermijn. Je ontbindt de overeenkomst op grond van wanprestatie of zo omdat het ding te laat binnen is gekomen. Want dat kan, niet waar?

En dan, dan ga je elders dezelfde accu bestellen. Denk je dat die wél op de dag binnen komt waarom de eerste accu binnen had moeten komen? Niet? Wat heeft het dan voor nut de overeenkomst van de eerste te ontbinden, als je die toch al binnen hebt?
Meestal zal het inderdaad totaal geen nut hebben. Alleen in gevallen waarbij je de lens bijvoorbeeld voor een eenmalige shoot nodig had, kan een dergelijke actie soelaas bieden. Maar ook dan heb je de omslachtige misleiding-route helemaal niet nodig, want dan maak je gewoon gebruik van je herroepingsrecht.

alfatrion

witte angora schreef:
Als je naar de kantonrechter wilt en het niet leuk vind om dat voor een paar centen te doen, dan is dat een goede strategie. Maar de verzending terug is gratis, dus als ik zou kunnen, dan zou ik binnen de termijn doen met een briefje er bij met een suggestie hoe dit anders omschreven kan worden.

Wat webshopeigenaar14 aangeeft: de meeste klanten zullen het accepteren. Maar ik ga morgen naar Londen, dus als de camera vandaag niet binnen is, dan moet ik de overeenkomst na mijn bezoek vernietigen (dat is niet zo iets als ontbinden, maar dan met terugwerkende kracht).

viewtopic.php?p=2617329#p2617329

NeoDutchio

alfatrion schreef:
10 sep 2018 10:22
Maar ik ga morgen naar Londen, dus als de camera vandaag niet binnen is, dan moet ik de overeenkomst na mijn bezoek vernietigen (dat is niet zo iets als ontbinden, maar dan met terugwerkende kracht).
Dan zal je toch eerder je koffer moeten pakken of je apparatuur moeten nakijken. Natuurlijk blijven er altijd situaties waarin een camera(onderdeel) net kapot gaat op het moment dat het niet uitkomt. Maar zo vaak zal dat niet zijn. En een beetje foto maker heeft vaste adressen waar hij meteen terecht kan voor een oplossing. Een enkeling zal op internet gaan zoeken en gaan bestellen dan.
Dus hoe groot, of klein, is de kans dat je echt de volgende dag iets nodig hebt en wat je nergens anders meteen kan halen.

Moneyman

alfatrion schreef:
10 sep 2018 10:22
witte angora schreef:
Als je naar de kantonrechter wilt en het niet leuk vind om dat voor een paar centen te doen, dan is dat een goede strategie. Maar de verzending terug is gratis, dus als ik zou kunnen, dan zou ik binnen de termijn doen met een briefje er bij met een suggestie hoe dit anders omschreven kan worden.
Puur 'omdat het kan", dus? Je wint er dan immers niets mee. In tegendeel: extra moeite en nog langer wachten.

alfatrion

Moneyman schreef:
10 sep 2018 10:12
Dat is te stellig geformuleerd. De eventuele overweging komt niet terug in het besluit, maar dat wil niet zeggen dat niet genoemde omstandigheden geen rol hebben gespeeld in de totale besluitvorming. In de praktijk wegen niet direct relevante factoren natuurlijk vaak ook gewoon mee. In de casus van de uitspraak heeft de verkoper al gerommeld, dat doet je zaak nooit goed.
https://www.reclamecode.nl/webuitspraak ... 793&acCode
https://www.reclamecode.nl/webuitspraak ... 279&acCode
https://www.reclamecode.nl/webuitspraak ... 178&acCode
https://www.reclamecode.nl/webuitspraak ... 541&acCode
https://www.reclamecode.nl/webuitspraak ... 858&acCode
Moneyman schreef:
alfatrion schreef:
Moneyman schreef:
Eens. Behalve dan dat die mededelingen niet per sé alleen uit de kale slogan bestaan, maar dat de overige op diverse plaatsen op de website beschikbare informatie, versterkt door links, uitroeptekens en asterixen, ook onder de mededelingen kan vallen. Tenzij het overduidelijk verstopt is, maar dat is niet het geval.
Oneens, want:
art. 3:37 lid 3 BW schreef:Een tot een bepaalde persoon gerichte verklaring moet, om haar werking te hebben, die persoon hebben bereikt.
De mededelingen die ik niet zie hebben mij niet bereikt. Ik ga af op de mededelingen die mij wel hebben bereikt, die moeten duidelijk maken door middel van een duidelijke link of asterix. De gemiddelde consument maakt uitroepteken niet op dat er nadere informatie te vinden is. Dat de verkoper steeds weer andere informatie verstrekt versterkt doet haar zaak geen goed, want ook daarmee wordt je op het verkeerde been gezet. Hierdoor kan de gemiddelde consument de juiste informatie gemakkelijk missen.
Moneyman schreef:
Zie mijn reactie hiervoor: dat voorbehoud wordt misschien niet expliciet, maar zeker wel impliciet en duidelijk gemaakt.
Mee oneens.
Moneyman schreef:
Die tekst staat niet op deze pagina:
https://www.cameranu.nl/

Ook niet in de popup, als je hier op een artikel klikt.
https://www.cameranu.nl/nl/c61555/geheu ... -flash-cf-
Moneyman schreef:
10 sep 2018 10:33
Puur 'omdat het kan", dus? Je wint er dan immers niets mee. In tegendeel: extra moeite en nog langer wachten.
Nee, strategisch. Het is een aantal keer voorgekomen dat een rechter de winnende partij in de proceskosten veroordeeld, omdat het omdat de hoofdsom zo laag was. Als je vermoed of weet dat de verkoper de verzendkosten niet terug wilt betalen, dan kun je voor alleen de verzendkosten naar de rechter of het bedrag groter maken door even te wachten.

Moneyman

alfatrion schreef:
10 sep 2018 10:52
Moneyman schreef:
https://www.reclamecode.nl/webuitspraak ... 793&acCode
https://www.reclamecode.nl/webuitspraak ... 279&acCode
https://www.reclamecode.nl/webuitspraak ... 178&acCode
https://www.reclamecode.nl/webuitspraak ... 541&acCode
Wat is het punt wat je wilt maken met deze 4 uitspraken?
alfatrion schreef:
Moneyman schreef:
alfatrion schreef:
Oneens, want:
art. 3:37 lid 3 BW schreef:Een tot een bepaalde persoon gerichte verklaring moet, om haar werking te hebben, die persoon hebben bereikt.
De mededelingen die ik niet zie hebben mij niet bereikt. Ik ga af op de mededelingen die mij wel hebben bereikt, die moeten duidelijk maken door middel van een duidelijke link of asterix. De gemiddelde consument maakt uitroepteken niet op dat er nadere informatie te vinden is. Dat de verkoper steeds weer andere informatie verstrekt versterkt doet haar zaak geen goed, want ook daarmee wordt je op het verkeerde been gezet. Hierdoor kan de gemiddelde consument de juiste informatie gemakkelijk missen.
Jij hebt duidelijk een andere perceptie van wat de gemiddelde consument ergens uit opmaakt dan ik. Maar misschien ben ik bovengemiddeld opmerkzaam en onderzoekend ingesteld :wink: Ik vind de op de website beschikbare en zichtbare informatie meer dan duidelijk. TS niet, jij ook niet. Tsja... gezien hetgeen webshopeigenaar hiervoor al omschreef, gok ik dat het overgrote deel van de consumenten het juist wél snapt.
alfatrion schreef:
Moneyman schreef:
Die tekst staat niet op deze pagina:
https://www.cameranu.nl/

Als je nou nog één klik verder doet, te weten op het artikel dat je wilt bestellen, dan is'tie niet te missen.
alfatrion schreef:
Moneyman schreef:
10 sep 2018 10:33
Nee, strategisch. Het is een aantal keer voorgekomen dat een rechter de winnende partij in de proceskosten veroordeeld, omdat het omdat de hoofdsom zo laag was. Als je vermoed of weet dat de verkoper de verzendkosten niet terug wilt betalen, dan kun je voor alleen de verzendkosten naar de rechter of het bedrag groter maken door even te wachten.
Het voelt voor mij als een stok zoeken om mee te slaan. Meestal is het effectiever om niet te slaan, in mijn ervaring. Maar goed, áls je dan toch moet slaan, kan je inderdaad maar beter een zo dik mogelijke stok zoeken :wink:

alfatrion

Het zijn allemaal zaken waarbij het verweer was "Ja, maar in 95% van de gevallen..." en in alle gevallen oordeelde de RCC dat het misleidend was. Als jij een punt wilt maken van de 4 dagen langere levertijd (alsof met 1 dag extra de informatie wel zou kloppen) dan kun je gemakkelijk een andere uitspraak pakken.
Moneyman schreef:
10 sep 2018 11:08
Als je nou nog één klik verder doet, te weten op het artikel dat je wilt bestellen, dan is'tie niet te missen.
Klik op het plaatje van het product. Je krijgt nu een popup te zien. Klik op "klik en bestel" en je mist de tekst zonder daar moeite voor te doen. In de tekst: "Voor 23:59 uur besteld? Morgen gratis in huis!" is het woord "gratis" groen en vet gemaakt en deze is niet klikbaar. Op deze site betekend groen en vet niet "het is een link". Overigens moet je in het bestel proces opeens betalen als je het vandaag nog wilt en eerder was dat beloofd op voorwaarde dat je voor een bepaald moment zou bestellen. Het ontwerp van de website is op alle vlakken inconsistent.
Moneyman schreef:
10 sep 2018 11:08
Het voelt voor mij als een stok zoeken om mee te slaan. Meestal is het effectiever om niet te slaan, in mijn ervaring. Maar goed, áls je dan toch moet slaan, kan je inderdaad maar beter een zo dik mogelijke stok zoeken :wink:
Ik sluit mijn zorgverzekeringen online af en betaal het gehele bedrag vooraf. Ik wil daar zelf controle overhouden, omdat het een groot bedrag is. Dat is steeds een heikel punt. Op het formulier staat vaak een tekst dat men mag afschrijven, soms een aan vink vakje maar dat is het dan wel. Ik geef dan aan dat ik het niet wil en waarom niet, en dat er geen geldige machtiging is en ik die anders gelijk intrek. Een aantal jaren terug had ik een zorgverzekeringen die niet wilde wijken. De machtiging was geldig en kon niet worden ingetrokken. Toen heb ik acht weken gewacht. De mevrouw van de zorgverzekering moest toen wel toegegeven dat de machtiging niet geldig was. Als ik binnen acht weken had gestorneerd, dan had ik te horen gekregen dat ik niet had mogen storneren. Soms is het nodig.

webshopeigenaar14

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Laten we vooral niet vergeten dat er geen sprake is van opzettelijke misleiding. Bedrijven die aangeven: vandaag besteld, morgen ontvangen hebben ook echt de intentie dit waar te maken. Dat gebeurd ook in vrijwel alle gevallen op enkele uitzonderen veroorzaakt door een derde partij.

NeoDutchio

webshopeigenaar14 schreef:
10 sep 2018 11:44
Laten we vooral niet vergeten dat er geen sprake is van opzettelijke misleiding. Bedrijven die aangeven: vandaag besteld, morgen ontvangen hebben ook echt de intentie dit waar te maken. Dat gebeurd ook in vrijwel alle gevallen op enkele uitzonderen veroorzaakt door een derde partij.
Dat maakt niets uit. Je moet doen wat je beloofd, dus op de brandstapel met iedereen die, al dan niet onbedoeld, een fout maakt.
En nu serieus, iedereen maakt wel eens een fout. En zoals ik in mijn voorbeeld eerder al aangaf is het inderdaad misleiding als je op je website zet de volgende dag geleverd en in de mail ineens bericht krijgt dat het langer gaat duren.
In dit geval is er iets gebeurt, nou en? Elke dag gebeuren er dingen die je plannen laten veranderen. Maar moet daar altijd een schuldige voor aangewezen worden en moet die schuldige dan ook berecht worden? In een wereld waar wij graag lijnrecht tegenover elkaar willen staan en alles via allerlei instanties willen uitvechten, dan moet je de lijn van Alfatrion volgen. Wil je een samenleving met open communicatie, dan had je zelf contact opgenomen met Cameranu met het verhaal dat er geen track en trace is en dat er niets geleverd gaat worden. Daar bereik je veel meer mee dan via een achterdeur iemand ******.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus ik koop een treinkaartje om vervoerd te worden van Den Bosch naar Maastricht. Helaas zijn er geen zitplaatsen, want de trein is vol. Hier kom ik uiteraard pas achter vlak voordat de trein vertrekt. Sterker nog: doorgaans is de trein al vertrokken, en ik kom er pas achter als ik de hele trein doorgewandeld heb. Immers, pas dan heb ik zekerheid dat er geen zitplaats meer is. Ik kan de 'overeenkomst' dus ontbinden wegens wanprestatie en ga op zoek naar een andere vorm van vervoer. Moet ik alleen nog wel even terug naar Den Bosch uiteraard, immers, ik wens de overeenkomst te ontbinden, dus ik kan er ook geen gebruik van maken.

Uiteraard zou het kunnen dat er in de volgende trein wel voldoende plek is, maar aangezien de overeenkomst ontbonden gaat worden kan ik daar geen gebruik meer van maken. Ik kan natuurlijk wel een nieuwe overeenkomst aangaan met dezelfde vervoerder.

Het lijkt me een wonderlijke wereld, om zo te moeten denken en leven.

NeoDutchio

witte angora schreef:
10 sep 2018 12:01
Dus ik koop een treinkaartje om vervoerd te worden van Den Bosch naar Maastricht. Helaas zijn er geen zitplaatsen, want de trein is vol. Hier kom ik uiteraard pas achter vlak voordat de trein vertrekt. Sterker nog: doorgaans is de trein al vertrokken, en ik kom er pas achter als ik de hele trein doorgewandeld heb. Immers, pas dan heb ik zekerheid dat er geen zitplaats meer is. Ik kan de 'overeenkomst' dus ontbinden wegens wanprestatie en ga op zoek naar een andere vorm van vervoer. Moet ik alleen nog wel even terug naar Den Bosch uiteraard, immers, ik wens de overeenkomst te ontbinden, dus ik kan er ook geen gebruik van maken.
Oei, ik kan nu al raden wat bepaalde personen gaan zeggen. Je betaald voor vervoer en niet voor een zitplaats. Maar in mijn woorden, prachtige vergelijking. Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan.

Henk Toeter

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Wat een rare vergelijking...

Er is geen sprake van wanprestatie...

Gesloten