16again schreef: ↑27 apr 2020 22:33
Dat lijkt me voor de tellerstand niet op te gaan: BVA kan die zelf op RDW site checken.
De tellerstand is maar op één manier te controleren, namelijk door in de auto een blik op de teller te werpen. Bij digitale tellers moet daarvoor het contact even aangezet worden. Het raadplegen van de RDW geeft geen informatie over wat de actuele tellerstand is.
De afgelezen tellerstand is namelijk niets meer en niets minder dan wat het woord zegt: de stand die op de km-teller gemeld wordt.
Op de site van de RDW kan slechts gekeken worden of de reeks bij de RDW bekende tellerstanden voor dit voortuig 'logisch' is of niet. Dat kan de potentiële koper zelf doen, wanneer koper waarde hecht aan het werkelijke aantal kilometers wat met het voertuig gereden is. In geval de RDW het oordeel 'onlogisch' of 'geen oordeel' weergeeft, kan de koper indien hij dat verlangt een tellerrapport opvragen met daarop alle door de RDW geregistreerde tellerstanden van de afgelopen jaren.
Een plicht voor de verkoper om pro-actief dergelijke informatie (of welke informatie dan ook) aan te leveren bestaat niet.
En zoals ik op de vorige pagina al schreef: het terugdraaien van een teller is lang niet in alle ons omringende landen verboden. Het gebeurt dan ook nog wel eens dat de teller vóór import wordt teruggedraaid, wat geheel legaal is. En dan is er dus géén sprake van fraude.
Wel is er dan sprake van onwetende consumenten die zich vooraf niet goed laten informeren, waardoor ze zich achteraf bekocht voelen.