Pagina 3 van 4

Re: Schade door autowasstraat

Geplaatst: 23 sep 2020 13:52
door 16again
Erthanax schreef:
23 sep 2020 13:40
Nee, dat is geen bakerpraat. Een vonk bij het in de verkeerde volgorde aansluiten kan funest zijn.
Ik heb een elektro achtergrond uit ver verleden, maar een plausibele verklaring van je stelling heb ik nog niet gelezen.
Sterker, ik heb nog niets gezien wat ook maar op een verklaring lijkt.

Re: Schade door autowasstraat

Geplaatst: 23 sep 2020 13:59
door hebra98
16again schreef:
23 sep 2020 13:52
Erthanax schreef:
23 sep 2020 13:40
Nee, dat is geen bakerpraat. Een vonk bij het in de verkeerde volgorde aansluiten kan funest zijn.
Ik heb een elektro achtergrond uit ver verleden, maar een plausibele verklaring van je stelling heb ik nog niet gelezen.
Sterker, ik heb nog niets gezien wat ook maar op een verklaring lijkt.
>>
Mijn ervaring is recent en gaat een heel stuk verder dan alleen auto en electro / electronica.
Maar heeft voor mij geen zin dat hier uit de doeken te doen. (en nee, tv is alleen een hobby)

Mijn voorstel is niet een feit, maar gezien de gegeven informatie zeker een mogelijkheid en mogelijk gevaar.
De accu is natuurlijk helemaal niet losgehaald voor de wasstraat in te rijden, dus die optie neem ik niet serieus.

Re: Schade door autowasstraat

Geplaatst: 23 sep 2020 14:07
door Lady1234
Als ik dit zo lees

https://www.accudienst.nl/h355/hoe-gebr ... abels.html#

is de juiste volgorde toch wel heel belangrijk.

Re: Schade door autowasstraat

Geplaatst: 23 sep 2020 14:15
door hebra98
Lady1234 schreef:
23 sep 2020 14:07
Als ik dit zo lees

https://www.accudienst.nl/h355/hoe-gebr ... abels.html#

is de juiste volgorde toch wel heel belangrijk.
>>
Dit zijn startkabels (jumper cable) en dat is hier helemaal niet van toepassing.
En ja, meeste mensen doen dit niet correct.

Maar ZEKER NIET in de wasstraat!!

Re: Schade door autowasstraat

Geplaatst: 23 sep 2020 14:41
door Lady1234
Ik reageerde op @16again, dus niet de wasstraat.

Re: Schade door autowasstraat

Geplaatst: 23 sep 2020 14:47
door hebra98
Lady1234 schreef:
23 sep 2020 14:41
Ik reageerde op @16again, dus niet de wasstraat.
>>
Sorry, dat zie ik niet terug in je post..

Re: Schade door autowasstraat

Geplaatst: 23 sep 2020 16:31
door Moneyman
hebra98 schreef:
23 sep 2020 09:40
Duidelijk, maar waarom begon het probleem dan opeens tijdens het droge(re) deel van deze voorgang in het programma? Het probleem start toch als het probleem er is, niet pas een tijdje later?
Waarom? Ik kan me prima voorstellen dat juist in het droge deel, door het harde blazen, vocht op een plek gekomen is waar de auto een elektrisch probleem had. Dan is een kortsluiting, gevolgd door schade aan diverse systemen, helemaal niet raar. En dan is er geen sprake van een defect aan de wasstraat, maar aan de auto.

Re: Schade door autowasstraat

Geplaatst: 23 sep 2020 16:35
door hebra98
Moneyman schreef:
23 sep 2020 16:31
hebra98 schreef:
23 sep 2020 09:40
Duidelijk, maar waarom begon het probleem dan opeens tijdens het droge(re) deel van deze voorgang in het programma? Het probleem start toch als het probleem er is, niet pas een tijdje later?
Waarom? Ik kan me prima voorstellen dat juist in het droge deel, door het harde blazen, vocht op een plek gekomen is waar de auto een elektrisch probleem had. Dan is een kortsluiting, gevolgd door schade aan diverse systemen, helemaal niet raar. En dan is er geen sprake van een defect aan de wasstraat, maar aan de auto.
>>
Ben jij zelf techneut?

Re: Schade door autowasstraat

Geplaatst: 23 sep 2020 16:36
door Erthanax
Wasr het (mij) om gaat is dat ik mij heel goed voor kan stellen dat een "vonkenregen" tot gevolg heeft dat er problemen ontstaan in de elektronica van de auto. Dat er meer dan een functie uitvalt verbaast mij niet.

De vonkende accu door de verkeerde volgorde bij het aansluiten gaf ik slechts als voorbeeld. Ik was er zelf getuige van: Een vonk, een "kwek" van de claxon, en de ongelukkige riep het opperwezen aan. Toen zag ik dat hij de minpool al had aangesloten. Er was geen zekering doorgebrand, en na aansluiting in de juiste volgorde leek alles te werken. Maar iets later bleek de ontvanger van de centrale deurvergrendeling het niet meer te doen.

Dat er door een slecht contact in de wasstraat spanning zou staan op de poetsflappen en dat dát de problemen veroorzaakte, kan ik me niet voorstellen. Ook statische oplading doir wrijving kan ik me nauwelijks voorstellen. Dat er iets niet deugde onder de motorkap lijkt mij het meest waarschijnlijk.

Re: Schade door autowasstraat

Geplaatst: 23 sep 2020 16:46
door hebra98
Erthanax schreef:
23 sep 2020 16:36
Wasr het (mij) om gaat is dat ik mij heel goed voor kan stellen dat een "vonkenregen" tot gevolg heeft dat er problemen ontstaan in de elektronica van de auto. Dat er meer dan een functie uitvalt verbaast mij niet.

De vonkende accu door de verkeerde volgorde bij het aansluiten gaf ik slechts als voorbeeld. Ik was er zelf getuige van: Een vonk, een "kwek" van de claxon, en de ongelukkige riep het opperwezen aan. Toen zag ik dat hij de minpool al had aangesloten. Er was geen zekering doorgebrand, en na aansluiting in de juiste volgorde leek alles te werken. Maar iets later bleek de ontvanger van de centrale deurvergrendeling het niet meer te doen.

Dat er door een slecht contact in de wasstraat spanning zou staan op de poetsflappen en dat dát de problemen veroorzaakte, kan ik me niet voorstellen. Ook statische oplading doir wrijving kan ik me nauwelijks voorstellen. Dat er iets niet deugde onder de motorkap lijkt mij het meest waarschijnlijk.
>>
Okay, ik kan me niet voorstellen dat de accu zichzelf loskoppelt en weer verkeerd aansluit. Tijdens de cyclus van het wassen.
Maar als de eigenaar en TS niets meer proberen is het alleen onze discussie en die is wat mij betreft klaar.
Want wellicht komt mijn bewijs niet, of misschien toch wel.
Ik hoop dan alleen wel dat het geen persoonlijk leed gaat zijn.

Re: Schade door autowasstraat

Geplaatst: 23 sep 2020 16:58
door 16again
hebra98 schreef:
23 sep 2020 16:35
Moneyman schreef:
23 sep 2020 16:31
hebra98 schreef:
23 sep 2020 09:40
Duidelijk, maar waarom begon het probleem dan opeens tijdens het droge(re) deel van deze voorgang in het programma? Het probleem start toch als het probleem er is, niet pas een tijdje later?
Waarom? Ik kan me prima voorstellen dat juist in het droge deel, door het harde blazen, vocht op een plek gekomen is waar de auto een elektrisch probleem had. Dan is een kortsluiting, gevolgd door schade aan diverse systemen, helemaal niet raar. En dan is er geen sprake van een defect aan de wasstraat, maar aan de auto.
>>
Ben jij zelf techneut?
Dat is niet zijn broodwinning. Maar als wel techneut, is het wat mij betreft de meest waarschijnlijke verklaring

Re: Schade door autowasstraat

Geplaatst: 23 sep 2020 17:02
door Moneyman
hebra98 schreef:
23 sep 2020 16:35
Moneyman schreef:
23 sep 2020 16:31
hebra98 schreef:
23 sep 2020 09:40
Duidelijk, maar waarom begon het probleem dan opeens tijdens het droge(re) deel van deze voorgang in het programma? Het probleem start toch als het probleem er is, niet pas een tijdje later?
Waarom? Ik kan me prima voorstellen dat juist in het droge deel, door het harde blazen, vocht op een plek gekomen is waar de auto een elektrisch probleem had. Dan is een kortsluiting, gevolgd door schade aan diverse systemen, helemaal niet raar. En dan is er geen sprake van een defect aan de wasstraat, maar aan de auto.
>>
Ben jij zelf techneut?
Soms is gezond verstand voldoende. Sterk antwoord, by the way.

Re: Schade door autowasstraat

Geplaatst: 23 sep 2020 17:06
door 16again
Lady1234 schreef:
23 sep 2020 14:07
Als ik dit zo lees

https://www.accudienst.nl/h355/hoe-gebr ... abels.html#

is de juiste volgorde toch wel heel belangrijk.
Weliswaar off-topic, maar in dat verhaal is de volgorde niet eens zo belangrijk. Essentieel is:
Let op: sluit hem dus NIET aan op de -pool van slechte accu maar minimaal 50 cm daar vanaf.
Wees echter zeker dat het gaat om een sollide motor- of carrosserie-deel.
Dit om extreem grote stroom te vermijden , bij het parallel schakelen van beide spanningsbronnen.

Re: Schade door autowasstraat

Geplaatst: 23 sep 2020 17:13
door Lady1234
Ik heb het gelezen.

Re: Schade door autowasstraat

Geplaatst: 23 sep 2020 17:35
door hebra98
fonsflons schreef:
23 sep 2020 16:48
hebra98 schreef:
23 sep 2020 16:46

Ik hoop dan alleen wel dat het geen persoonlijk leed gaat zijn.
Waar komt die wending opeens vandaan?
>>
Laatste reactie over dit onderwerp, echt ik beloof het. :shock:
Als het blijkt dat er toch een fout in de wasstraat zit en er staat een deel onder spanning 230/380 V dan kan het zeer nadelig zijn voor de persoon die daar dan aanhangt (i.p.v. een auto)
Dus, waarom zou je het niet uitsluiten...

Re: Schade door autowasstraat

Geplaatst: 23 sep 2020 17:40
door CarlaHeusden
Oei ik ben wel erg geschrokken want ik rij wekelijks langs de wasstraat om mijn auto te laten wassen. Vonkenregen....wat moet ik mij daar bij voorstellen, iets van een blikje vonken opentrekken? En dat onder een gesloten motorkap.

Ik heb het onze monteur maar eens gevraagd hoe dat zit met die kabels op een accu. Hij zegt...kijk heel simpel doe de kap maar open. Dat heeft ie dus zelf gedaan.

Daar zit een accu 12 volt en daar zit een kabel de plus en daar eentje de min, die gaan we loshalen. Gereedschap erbij en eerst de massa losmaken, waarom? omdat daarna de plus los wordt gemaakt en ik wil niet met de steeksleutel per ongeluk het chassis of massa maken. Ik snap het, maar ik zie geen vonkenregen.....klopt zegt de monteur we hebben geen blikje met vonken.

Aansluiten in omgekeerde volgorde, eerst plus en dan min beschermkappen erop en dat is les één.

Handig die monteurs van tegenwoordig, weten ook alles van voertuigen. Bedankt hoor Sjaak.

Re: Schade door autowasstraat

Geplaatst: 23 sep 2020 17:52
door NeoDutchio
Bij mijn vorige auto hebben ze bij de dealer een foutje gemaakt. In plaats van een borgmoer hebben ze een gewone moer gebruikt om stroom in de zekeringkast vast te zetten. Door trillingen kreeg ik uiteindelijk wel en geen contact wat elke keer bij contact maken een vonkje veroorzaakte. Uiteindelijk is de kabel en een stuk zekeringkast verbrand waardoor de auto niets meer deed.
De auto was verder in orde, slechts 3 maanden oud en zijn eerste beurt net gehad. Nu gebeurde het binnen de bebouwde kom dat bij dasboard feestverlichting kreeg en ik de auto aan de kant kon krijgen. Maar het had dus ook net zo goed in een wasstraat kunnen gebeuren. En zou de wasstraat dan aansprakelijk zijn geweest voor die verkeerde moer?

Zoals ik eerder al aangaf is het zeer aannemelijk dat er door de waterstralen water beland is op een punt waar al een euvel zat. Ergens ontstaat kortsluiting en dat kan weer effect hebben op de boardcomputer en andere onderdelen meenemen. Maar dan is het nog steeds niet de wasstraat die de veroorzaker is.

Re: Schade door autowasstraat

Geplaatst: 23 sep 2020 18:06
door Erthanax
hebra98 schreef:
23 sep 2020 16:46
Okay, ik kan me niet voorstellen dat de accu zichzelf loskoppelt en weer verkeerd aansluit. Tijdens de cyclus van het wassen.
Ik ook niet en ik heb dat ook nooit beweerd.

Re: Schade door autowasstraat

Geplaatst: 23 sep 2020 19:24
door CarlaHeusden
Maar dit zei u wel,
Een vonk bij het in de verkeerde volgorde aansluiten kan funest zijn.
De monteur legde het anders uit, als het contact uit staat is het circuit afgesloten. De E.C.U is het hart van de elektronica en aansturing van het systeem. Dus er kan geen stroom lopen en vonken en dan nog wel een regen!.
Bij de heer Neo ook, in de wasstraat staat de auto stil en het contact uit. Ze zeggen het niet voor niets. Misschien stond het contact wel aan, dat weet ik dus niet en is ook niet erg slim.

Dus uw redenatie klopt niet heer Erthanax, alleen bij het loshalen halen van de accu kan het fout gaan als de plus met massa in aanraking komt, harde sluiting, en dan heb je niet alleen vonken maar inderdaad ook elektronica problemen.

Bedankt Sjaak, het is een echte vakman.

Re: Schade door autowasstraat

Geplaatst: 23 sep 2020 19:28
door Lady1234
Dat ging over de hypothetische kwestie van een accu aansluiten. Niet over dat gedoe in de wasstraat.