aivanberkel schreef: ↑24 aug 2022 20:40
Dus een heel systeem met apps en track en trace codes etc in de lucht houden is goedkoper dan een briefje in de brievenbus doen?
Absoluut. Bron: ik heb een dergelijk systeem gebouwd (voor een buitenlandse bezorger).
Die apps en track & trace codes en dergelijken moeten ze toch al hebben omdat die de sleutel zijn om enerzijds controle te kunnen hebben waar het moet (bijvoorbeeld om patronen te herkennen waarbij er bij bepaalde bezorgers bepaalde paketten een grotere kans hebben om te verdwijnen of om bezorgingen op tijd/te laat cq gelukt/mislukt te tellen voor de zzp die per stuk betaald wordt) en anderzijds het werk steeds minder geschoold te maken. Een bezorger start zijn shift door in te loggen in de app en begint met het scannen van zijn autosleutels en zijn pinapparaat, rijdt daarna naar de dock die in de app staat, laadt de rollcontainers die klaar staan door de containers of de dozen er op te scannen en rijds vervolgens naar het adres wat de app aangeeft, haalt het in de app aangegeven aantal pakketjes uit de in de app aangegeven doos en belt bij het in de app aangegeven huisnummer aan. Een dergelijk systeem kan alleen door ongeschoold, nauwelijks getraind personeel uitgevoerd worden als de app alle stappen aanstuurt en controleert.
Als je dat allemaal al hebt is het enige verschil wat er gebeurd op het het moment dat er niet opengedaan wordt. In het ene geval drukt de bezorger in de app op de knop "Niet thuis" en gaat op weg. In het andere geval ga drukt hij ook op de knop "Niet thuis" (want dat moet het systeem toch weten omdat hij anders niet betaald krijgt) alleen in plaats van dat hij daarna meteen op weg kan moet hij op zoek naar die briefes, zoekt hij een pen, vult er een nummer op in, scant de barcode en gaat op zoek naar de brievenbus (die in een appartementencomplex niet altijd naast de deurbel zit). Dat zijn allemaal handelingen die handmatig moeten met een risico op fouten en waar een bezorger niet op zit te wachten want tijd is geld. (Als je dat 15 maal er dag gebeurd duurt je dienst zo een half ur langer, en hij krijgt al minder betaald omdat de bezorging mislukt is.)
De kosten van een aanpassing aan een systeem die zodra de "Niet thuis" knop ingedrukt wordt dat niet alleen registreerd in het trackingsysteem, maar ook meteen het account van de ontvanger opzoekt en een email / push notificatie verstuurd zijn echt marginaal, die verdien je binnen een maand al terug als 1 op de 1000 bezorginen een foute scan of nummer o.i.d. heeft bij alle handmatige actief van de bezorger en een helpdesk gesprek oplevert. (Om nog maar te zwijgen van het grote deel van de bevolking die het gewoon als service verwacht in plaats van die ouderwetse briefjes.)
Het gaat vervolgens inderdaad mis in een aantal gevallen. Bijvoorbeeld als er helemaal geen gegevens van de ontvanger bekend zijn. Hoe het bij een pakket zou moeten gaan weet ik eigenlijk niet, maar bij een aangetekende brief moet er nog steeds een stukje papier in de bus gedaan worden. Ik weet niet of medewerkers van PostNL echt niet weten of dat moet of dat ze zich van de domme houden, maar het is inderdaad zo dat zelfs als je medewerkers met de texten op de eigen site, de Algemene Voorwaarden of de concessie voor de Universele Postdienst confronteerd ze nog steeds bij hoog en laag blijven volhouden dat de ontvanger zich echt aangemeld moet hebben. En als ontvanger kom je vervolgens nergens met je klacht, want je bent niet de opdrachtegever want dat is de verzender dus willen ze geen klachten in behandeling nemen. Bron: 6 aangetekende brieven die retour afzender zijn gegaan dit jaar omdat er geen afhaalbericht was achtergelaten.
Het gaat ook mis als je wel een account hebt. Dan krijg je wel een mooie email met een track & trace code die zegt dat je de zending binnenkort kan ophalen en je daar nog een notificatie van krijgt als hij klaar ligt. Alleen scannen ze hem vervolgens niet bij aankomst op het afhaalpunt en zie je dus 15 dagen later in de track & trace dat de aangetekende brief retour afzender is gegaan vanaf een postpunt waar hij nooit was aangekomen. Bron: 3 aangetekende brieven die retour afzender zijn gegaan dit jaar omdat ze bij aankomst niet gescand waren.