Pagina 3 van 3
Re: ProRail zet roltrappen vaker stil
Geplaatst: 26 apr 2022 09:42
door Lowieze
sjohie schreef: ↑26 apr 2022 09:21
Als ik daar zou staan met een kinderwagen, heb ik thuis veul uit te leggen, want wij hebben geen kinderen. En zoals in het artikel te lezen valt, er zijn liften waar ze van plan zijn om de roltrappen uit te zetten. Er is dus een alternatief voor mensen met grote koffers en kinderwagens etc.
Als die liften grotendeels zouden werken, was dat inderdaad een oplossing.
https://www.rover.nl/nieuws/42-toeganke ... p-stations
Re: ProRail zet roltrappen vaker stil
Geplaatst: 26 apr 2022 10:01
door Moneyman
Denk je echt dat de roltrappen uitgezet worden op het moment dat het alternatief niet werkt?
Ik vind het bijzonder hoe vanuit uitzonderingen en mogelijke problemen een in de basis goede stap wordt bekritiseerd.
Re: ProRail zet roltrappen vaker stil
Geplaatst: 26 apr 2022 10:10
door Lowieze
Moneyman schreef: ↑26 apr 2022 10:01
Denk je echt dat de roltrappen uitgezet worden op het moment dat het alternatief niet werkt?
Ik vind het bijzonder hoe vanuit uitzonderingen en mogelijke problemen een in de basis goede stap wordt bekritiseerd.
Op dit moment krijgt Pro Rail niet automatisch een melding dat een lift op een station niet werkt. Dat moet door iemand doorgegeven worden die ziet dat de lift kapot is. Gebeurt dit niet, waarom zouden de roltrappen dan niet stopgezet worden? Niemand bij Pro Rail kent het probleem dan toch?
Ik merk wel dat mensen die de roltrap niet echt nodig hebben, er wel heel makkelijk over denken.
Re: ProRail zet roltrappen vaker stil
Geplaatst: 26 apr 2022 10:39
door Onkruid71
Dat is toch standaard, zolang je het niet nodig hebt beseffen mensen het vak niet, maar voor de mensen met beperkingen is het allemaal niet zo goed geregeld als we denken.
Re: ProRail zet roltrappen vaker stil
Geplaatst: 26 apr 2022 10:39
door ZeerPrivé
Lowieze schreef: ↑26 apr 2022 10:10
Moneyman schreef: ↑26 apr 2022 10:01
Denk je echt dat de roltrappen uitgezet worden op het moment dat het alternatief niet werkt?
Ik vind het bijzonder hoe vanuit uitzonderingen en mogelijke problemen een in de basis goede stap wordt bekritiseerd.
Op dit moment krijgt Pro Rail niet automatisch een melding dat een lift op een station niet werkt. Dat moet door iemand doorgegeven worden die ziet dat de lift kapot is. Gebeurt dit niet, waarom zouden de roltrappen dan niet stopgezet worden? Niemand bij Pro Rail kent het probleem dan toch?
Ik merk wel dat mensen die de roltrap niet echt nodig hebben, er wel heel makkelijk over denken.
Dat liften vaker niet dan wel werken, wordt door sommigen hier gewoon aan voorbij gegaan. Dat vind ik dan weer bijzonder.
Bij uitschakeling van roltrappen moet je er op kunnen vertrouwen dat de liften werken. En dat is niet het geval.
En hoe gezond is het in griep-corona tijd om met z'n allen in een bedompte lift te staan? Gebruik ik liever toch echt de (rol)trap.
Re: ProRail zet roltrappen vaker stil
Geplaatst: 26 apr 2022 10:44
door witte angora
Toch is er iets met hete soep...
Je zou kunnen denken aan de late avond en de nacht, om te beginnen. Hoeveel ouderen met rollators zullen er dan nog op pad zijn? Of mensen met kinderwagens en een meute kleine kinderen aan de rok? Het is niet dat ze helemaal afgeschaft worden; het streven is om het energieverbruik te verminderen. Als inderdaad het energieverbruik van die roltrappen 20% van het totaal is, en je zet die dingen laten we zeggen tussen 22.00 en 06.00 uur uit, dus 8 uur lang - dan heb je een besparing van bijna 7%. En dat voor een voorziening die op dat tijdstip niet echt noodzakelijk is.
Het gevolg is wel: minder kosten, en wellicht een minder grote stijging van de treintarieven, of een beter onderhoud van het spoor. Tel uit je winst...
En dat de liften zo vaak niet werken? Die ervaring heb ik zelf niet. Incidenteel, vanwege onderhoud. Maar verder werken ze net zo goed als hier in de flat: nagenoeg altijd.
Re: ProRail zet roltrappen vaker stil
Geplaatst: 26 apr 2022 10:53
door Lady1234
Ik vind persoonlijk dat energieverbruik van 20% niet geloofwaardig. Maar zou dat juist zijn, dan maar investeren in sensoren.
Re: ProRail zet roltrappen vaker stil
Geplaatst: 26 apr 2022 10:58
door ZeerPrivé
Ik vind het ook wel bijzonder dat ProRail er nu pas achter komt dat de trap nemen gezonder is dan de roltrap.
Re: ProRail zet roltrappen vaker stil
Geplaatst: 26 apr 2022 11:04
door Lowieze
witte angora schreef: ↑26 apr 2022 10:44
(…)
Het gevolg is wel: minder kosten, en wellicht een minder grote stijging van de treintarieven, of een beter onderhoud van het spoor. Tel uit je winst...
(..)
Volgens mij gaat Pro Rail niet over de treintarieven….
Re: ProRail zet roltrappen vaker stil
Geplaatst: 26 apr 2022 11:08
door Lowieze
ZeerPrivé schreef: ↑26 apr 2022 10:58
Ik vind het ook wel bijzonder dat ProRail er nu pas achter komt dat de trap nemen gezonder is dan de roltrap.
Nee joh, daar hebben ze een specialiste voor bijgehaald:
“ “Traplopen is spier- en botversterkend", vertelt Noor Willemsen, specialist Fit & Gezond bij Kenniscentrum Sport en Bewegen.”
Re: ProRail zet roltrappen vaker stil
Geplaatst: 26 apr 2022 11:11
door Lisa29
witte angora schreef: ↑26 apr 2022 10:44
Toch is er iets met hete soep...
Je zou kunnen denken aan de late avond en de nacht, om te beginnen. Hoeveel ouderen met rollators zullen er dan nog op pad zijn? Of mensen met kinderwagens en een meute kleine kinderen aan de rok? Het is niet dat ze helemaal afgeschaft worden; het streven is om het energieverbruik te verminderen. Als inderdaad het energieverbruik van die roltrappen 20% van het totaal is, en je zet die dingen laten we zeggen tussen 22.00 en 06.00 uur uit, dus 8 uur lang - dan heb je een besparing van bijna 7%. En dat voor een voorziening die op dat tijdstip niet echt noodzakelijk is.
Het gevolg is wel: minder kosten, en wellicht een minder grote stijging van de treintarieven, of een beter onderhoud van het spoor. Tel uit je winst...
En dat de liften zo vaak niet werken? Die ervaring heb ik zelf niet. Incidenteel, vanwege onderhoud. Maar verder werken ze net zo goed als hier in de flat: nagenoeg altijd.
Lijkt mij een best goed plan. Zoals al eerder gezegd ben ik wel voorstander van energiebesparing, ook al zijn de roltrappen voor mij geen luxe. Dan moet ik gewoon wat extra overstaptijd inplannen voor mijn reizen na 22.00 uur
Zit me wel af te vragen of de andere 80% alleen opgaat aan treinen en wissels enzo of dat er daar ook nog zaken tussen zitten waar qua energie op bespaard kan worden.
Re: ProRail zet roltrappen vaker stil
Geplaatst: 26 apr 2022 11:16
door witte angora
Lisa29 schreef: ↑26 apr 2022 11:11
Zit me wel af te vragen of de andere 80% alleen opgaat aan treinen en wissels enzo of dat er daar ook nog zaken tussen zitten waar qua energie op bespaard kan worden.
Je zou ook het licht uit kunnen doen, om de sarcasten onder ons een stok te geven...
Re: ProRail zet roltrappen vaker stil
Geplaatst: 26 apr 2022 11:51
door Lowieze
Lady1234 schreef: ↑26 apr 2022 10:53
Ik vind persoonlijk dat energieverbruik van 20% niet geloofwaardig. Maar zou dat juist zijn, dan maar investeren in sensoren.
Sensoren zijn er volgens NS al bij alle roltrappen, alleen zijn die sensoren soms vuil en dan blijven de roltrappen draaien.
Re: ProRail zet roltrappen vaker stil
Geplaatst: 26 apr 2022 12:06
door Lady1234
Dit zegt de woordvoerder.
"Misschien kunnen we een sensor plaatsen zodat ze alleen actief zijn als er mensen op staan.
Anders misschien een emmertje sop?
Re: ProRail zet roltrappen vaker stil
Geplaatst: 26 apr 2022 12:09
door Lisa29
witte angora schreef: ↑26 apr 2022 11:16
Lisa29 schreef: ↑26 apr 2022 11:11
Zit me wel af te vragen of de andere 80% alleen opgaat aan treinen en wissels enzo of dat er daar ook nog zaken tussen zitten waar qua energie op bespaard kan worden.
Je zou ook het licht uit kunnen doen, om de sarcasten onder ons een stok te geven...
Moet wel zeggen dat er 1 traject is waar ik nog steeds wat angstig ben. Daar heb ik 2 jaar geleden vast gezeten in de trein. Trein zou al moeten vertrekken maar er gebeurde niks. Er werd niks omgeroepen, geen conducteur te zien. 1 van de medereizigers wilde de trein uit maar alle deuren zaten dicht en bleven dicht. Het duurde een kwartier voordat er eindelijk een conducteur kwam zeggen dat als we die kant op liepen er 1 deur het wel deed. Gelukkig konden we er toen uit en de volgende trein heeft even op ons gewacht zodat we toch onze reis konden vervolgen. Maar sindsdien ben ik steeds bang dat er toch weer stroom gaat uitvallen in "mijn" trein....
De lichten deden het toen trouwens wel
Lowieze schreef: ↑26 apr 2022 11:51
Lady1234 schreef: ↑26 apr 2022 10:53
Ik vind persoonlijk dat energieverbruik van 20% niet geloofwaardig. Maar zou dat juist zijn, dan maar investeren in sensoren.
Sensoren zijn er volgens NS al bij alle roltrappen, alleen zijn die sensoren soms vuil en dan blijven de roltrappen draaien.
Ik reis toch vrijwel wekelijks met de trein maar heb nog nergens roltrappen met sensoren gezien. Misschien niet op de trajecten waar ik reis
Sowieso ben ik al wantrouwend als er staat "volgens de NS". Meestal klopt hetgeen er dan volgt niet met de realiteit
Re: ProRail zet roltrappen vaker stil
Geplaatst: 26 apr 2022 12:15
door Lady1234
Ikheb weleens opgesloten gezeten in een lift, niet van de NS, wordt je ook niet blij van.
Re: ProRail zet roltrappen vaker stil
Geplaatst: 26 apr 2022 12:22
door Seinhuis
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... el-energie
Het lijkt alsof de roltrappen uit worden gezet als niemand op staat, en automatisch aan gaan als personen (reizigers) gebruik van de roltrappen willen maken door middel van censor.
Lijk mij een prima plan. Het verbaast mij dat dit niet eerder is bedacht.
Re: ProRail zet roltrappen vaker stil
Geplaatst: 26 apr 2022 12:22
door Lowieze
https://www.ns.nl/over-ns/duurzaamheid/ ... gelen.html
Kijk even bij het filmpje “wat doe je met een spookroltrap”
Re: ProRail zet roltrappen vaker stil
Geplaatst: 26 apr 2022 13:29
door sjohie
Lady1234 schreef: ↑26 apr 2022 10:53
Ik vind persoonlijk dat energieverbruik van 20% niet geloofwaardig. Maar zou dat juist zijn, dan maar investeren in sensoren.
Tsja, wat zullen de mensen die stations bouwen, onderhouden en er de energierekeningen van betalen, er ook van afweten..
Re: ProRail zet roltrappen vaker stil
Geplaatst: 26 apr 2022 14:21
door sjohie
breien schreef: ↑26 apr 2022 14:03
Station Steenwijk heeft geen roltrap
Ook maar één perron, welke je bereikt via een overgang en hellingbaan, dus daar is een roltrap niet echt nodig..