Auto van Jenzcars stopt er na een maand mee

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
alfatrion
Berichten: 21954
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Auto van Jenzcars stopt er na een maand mee

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
07 aug 2023 18:10
Wat wilt u nu zeggen?
Dat het wettelijk vermoeden van ondeugdelijkheid niet weerlegt kan worden door er op te wijzen dat het product op het moment van afleveren correct functioneerde.
Nijogeth schreef:
07 aug 2023 18:10
Moet iedere tweedehands auto voorzien worden van een nieuwe versnellingsbak, omdat deze slijtage heeft?
Nee, een tweedehandse auto mag evident beginnende slijtage hebben. Tegelijk moet een tweedehandse auto ook geschikt zijn om daarmee op de weg te rijden. Dat brengt met zich mee dat de versnellingsbak niet zodanig versleten mag zijn dat de versnellingsbak vandaag of morgen stuk gaat. Je komt noodzakelijkerwijs ergens in het midden uit.
Nijogeth schreef:
07 aug 2023 18:10
In mijn ogen kan het gewoon gebeuren dat een flink gebruikte auto gekocht wordt en alles werkt en de versnellingsbak het na een maand begeeft.
Het antwoord op de vraag wat de koper van een tweedehandse product mag verwachten is genuanceerd.

Daarin lijken met verschillende standpunten goed verdedigbaar. Ten eerste, dat de verkoper onderdelen moet vervangen als deze een zeker verbruik heeft meegemaakt. Bij een versnellingsbak zou dat kunnen liggen op 150.000 km. Ten tweede, dat de auto een bepaald aantal kilometers moet meegaan zonder dat de koper met kosten komt te zitten. Ten derde, dat de koper na een aantal kilometers wel mag verwachten dat er iets stuk gaat, maar dat dit geen waslijst aan gebreken mag zijn. En dat de auto na meer kilometers op mag zijn.

Dit komt allemaal voort uit het feit dat het enerzijds om een tweedehands product gaat en anderszijds wel verkocht is om te normaal gebruiken.

Moneyman
Berichten: 30425
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Auto van Jenzcars stopt er na een maand mee

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
08 aug 2023 18:10
Dit komt allemaal voort uit het feit dat het enerzijds om een tweedehands product gaat en anderszijds wel verkocht is om te normaal gebruiken.
Exact. Die nuances zie je overigens ook continu terug in de jurisprudentie.

Nee, een gebruikte auto is niet nieuw. Ja, een gebruikte auto mag slijtage hebben. En ja, (ook) een gebruikte auto moet in staat zijn om aan het verkeer deel te nemen. Nee, ook een gebruikte auto mag op het moment van koop geen gebreken hebben die aan dat normale gebruik in de weg staan.

De rechter vat dat in onder meer deze uitspraak (ECLI:NL:RBROT: 2022:448) mooi samen:
5.9. Bij de beoordeling of de auto beantwoordt aan de koopovereenkomst geldt de toestand van de auto ten tijde van de levering als uitgangspunt. Bij gebreken die na de levering aan het licht komen, dient daarom vastgesteld te worden of deze ten tijde van de levering reeds aanwezig waren. Daarbij geldt dat van gebreken die binnen zes maanden na de levering aan het licht komen, wordt vermoed dat deze het gevolg zijn van de toestand waarin de auto zich ten tijde van de levering bevond, tenzij feiten of omstandigheden zijn gesteld of gebleken die er op wijzen dat deze gebreken zijn ontstaan ná de levering van de auto dan wel het gevolg zijn van gebeurtenissen ná de levering.
En deze uitspraak (ECLI:NL:RBOVE: 2021:4284) maakt nog eens expliciet duidelijk dat dat ook bij een bijna 20 jaar oude auto die zónder garantie is verkocht :!: van toepassing blijft (en waarbij tevens de omgekeerde bewijslast aan de orde komt):
4.2. [eiseres] heeft een auto gekocht bij [gedaagde] . Deze auto moet op grond van artikel 7:17 BW aan de overeenkomst beantwoorden. Dit houdt – kort gezegd – in dat de auto de eigenschappen moet bezitten die [eiseres] op grond van de overeenkomst mocht verwachten. [eiseres] mag verwachten dat de auto de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn. Voldoet de auto daar niet aan, dan is de auto non-conform.

4.3. [eiseres] heeft een oude auto (uit 2003/2004) gekocht, zonder garantie. Dit betekent dat zij van deze auto niet dezelfde kwaliteit mag verwachten als van een nieuwe auto. Van een oude auto zonder garantie hoeft echter niet te worden verwacht dat deze de eerste dag na aankoop ervan al problemen met de motor heeft. Dat was bij deze auto wel het geval. [eiseres] heeft onbetwist gesteld dat het motorstoringslampje de dag na de aankoop begon te branden en dat zij direct telefonisch contact hierover heeft opgenomen met [gedaagde] . [gedaagde] heeft de storing uitgelezen waarna het lampje weer uit was, maar op 2 november 2020 brandde het lampje volgens [eiseres] opnieuw. Dit heeft zij [gedaagde] ook laten weten via WhatsApp. Op 5 november 2020 heeft zij [gedaagde] via WhatsApp laten weten dat de auto schudt bij het starten. Sinds begin maart 2021 start de auto volgens [eiseres] niet meer als de motor warm is. Nu de problemen met de motor zich binnen zes maanden na aflevering van de auto hebben geopenbaard, wordt op grond van artikel 7:18 lid 2 BW vermoed dat de auto bij aflevering niet aan de overeenkomst beantwoordde. [gedaagde] heeft dit vermoeden niet weerlegd, zodat is vast komen te staan dat de auto bij aflevering non-conform was.

Erthanax
Berichten: 9819
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Auto van Jenzcars stopt er na een maand mee

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik lees in de uitspraak dat het ging om een Audi A3 van €2000, maar het is duidelijk dat de rechter korte metten maakt met de ook hier veel en vaak geopperde "ja maar" argumenten. De verkoper moet flink in de buidel tasten, ook voor verzekering, belasting, enz. Lees en huiver!
De kantonrechter schreef: 5.1.
verklaart voor recht dat de overeenkomst is ontbonden,

5.2.
veroordeelt [gedaagde] om aan [eiseres] een bedrag van € 2.437,31 te betalen, te vermeerderen met de wettelijke rente ex artikel 6:119 BW over € 2.336,31 vanaf 23 maart 2021 en over € 100,00 vanaf 20 mei 2021 tot de dag van volledige voldoening,

5.3.
veroordeelt [gedaagde] om aan [eiseres] een bedrag van € 255,06 te betalen voor de door [eiseres] betaalde verzekeringspremie van 1 maart 2020 tot en met 15 juli 2021,

5.4.
veroordeelt [gedaagde] om aan [eiseres] een bedrag van € 220,50 te betalen voor de door [eiseres] betaalde wegenbelasting van 1 maart 2020 tot en met 15 juli 2021,

5.5.
veroordeelt [gedaagde] om aan [eiseres] een bedrag van € 24,95 te betalen voor het schorsen van de auto,

5.6.
veroordeelt [gedaagde] om aan [eiseres] een bedrag van € 365,60 aan buitengerechtelijke kosten te betalen,

5.7.
veroordeelt [gedaagde] in de kosten van deze procedure, tot op heden aan de zijde van [eiseres] begroot op € 630,51 en de nakosten begroot op € 109,00 (½ liquidatietarief met een maximum van € 124,00),

5.8.
verklaart de onderdelen 5.2 tot en met 5.7 van dit vonnis uitvoerbaar bij voorraad,

5.9.
wijst het meer of anders gevorderde af.
Wie een torrebak koopt is dus echt niet rechteloos, laat dat duidelijk zijn.

Nijogeth
Berichten: 10185
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Auto van Jenzcars stopt er na een maand mee

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Oftewel, als je een goede auto wil, koop je een baggerbak voor 500 euro en je hebt binnen 6 maanden een auto waar je anders 3000 voor moest betalen.

Nijogeth
Berichten: 10185
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Auto van Jenzcars stopt er na een maand mee

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
08 aug 2023 18:10
Nee, een tweedehandse auto mag evident beginnende slijtage hebben. Tegelijk moet een tweedehandse auto ook geschikt zijn om daarmee op de weg te rijden. Dat brengt met zich mee dat de versnellingsbak niet zodanig versleten mag zijn dat de versnellingsbak vandaag of morgen stuk gaat. Je komt noodzakelijkerwijs ergens in het midden uit.
Nogmaals, hoe ga jij beginnende slijtage zien in een versnellingsbak?

Eigenlijk zou gewoon iedere autoverkoop moeten zeggen, 'de bak is prima, maar een versnellingsbak kan ieder moment de geest geven'. Dan hebben ze zich in elk geval ingedekt en zitten we niet met debiele prijzen vanwege idiote regelgeving omtrent goedkope auto's.

kuklos
Berichten: 9919
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Auto van Jenzcars stopt er na een maand mee

Ongelezen bericht door kuklos »

Nijogeth schreef:
08 aug 2023 20:14
Oftewel, als je een goede auto wil, koop je een baggerbak voor 500 euro en je hebt binnen 6 maanden een auto waar je anders 3000 voor moest betalen.
Daar komt het wel op neer ja. Met als gevolg dat dergelijke auto's zullen verdwijnen en direct naar Afrika of Polen zullen gaan.

alfatrion
Berichten: 21954
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Auto van Jenzcars stopt er na een maand mee

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
08 aug 2023 20:16
Nogmaals, hoe ga jij beginnende slijtage zien in een versnellingsbak?
Ik wil dat helemaal niet zien.

kuklos
Berichten: 9919
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Auto van Jenzcars stopt er na een maand mee

Ongelezen bericht door kuklos »

alfatrion schreef:
08 aug 2023 20:27
Nijogeth schreef:
08 aug 2023 20:16
Nogmaals, hoe ga jij beginnende slijtage zien in een versnellingsbak?
Ik wil dat helemaal niet zien.
Hoe kunnen verkopers dan nog goedkope auto's verkopen als alles moet zijn als nieuw?

Nijogeth
Berichten: 10185
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Auto van Jenzcars stopt er na een maand mee

Ongelezen bericht door Nijogeth »

kuklos schreef:
08 aug 2023 20:46
alfatrion schreef:
08 aug 2023 20:27
Nijogeth schreef:
08 aug 2023 20:16
Nogmaals, hoe ga jij beginnende slijtage zien in een versnellingsbak?
Ik wil dat helemaal niet zien.
Hoe kunnen verkopers dan nog goedkope auto's verkopen als alles moet zijn als nieuw?
Niet, als ik nu na anderhalf jaar aankom en aangeef dat de versnellingsbak niet goed is, omdat er al 50.000 kilometer mee gereden was en het niet beginnende slijtage, maar slijtage van 50.000 kilometer, dan moeten ze dat schijnbaar vergoeden. Want ik mag er vanuit gaan dat er hooguit beginnende slijtage is en dat punt is eigenlijk al voorbij nadat de bak de eerste keer in de versnelling is gezet.

In mijn ogen mag je bij een auto die 200.000 kilometer heeft gereden verwachten dat deze slijtage heeft van 200.000 kilometer. En als deze dan binnen een maand de geest geeft, dan komt dat doordat deze auto voldeed aan hetgeen wat verwacht kon worden.

witte angora
Berichten: 31180
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Auto van Jenzcars stopt er na een maand mee

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
08 aug 2023 20:16
Eigenlijk zou gewoon iedere autoverkoop moeten zeggen, 'de bak is prima, maar een versnellingsbak kan ieder moment de geest geven'. Dan hebben ze zich in elk geval ingedekt en zitten we niet met debiele prijzen vanwege idiote regelgeving omtrent goedkope auto's.
Exact. Dat was precies de reden dat ik mijn huidige auto zo goedkoop kon krijgen. Paar keer gevraagd waarom hij zo goedkoop was - alleen vanwege de hoge kilometerstand. De versnelling die zo beroerd schakelt? Daar moet u aan wennen, meneer, kijk, mij lukt het wel. Afijn, zo nog een paar grappen. Dus ik dacht: 'Jou pak ik'. Auto gekocht, er moest een nieuwe APK op, dat had een week nodig. Paar dagen na de aankoop een zeer nette mail gestuurd, met verwijzing naar de vele goede recensies, de uitspraken die hij deed, het vertrouwen dat ik had dat ik een goede auto had, en mijn twijfels over het schakelen, of hij de monteur er voor de zekerheid toch naar wilde laten kijken... 's Avonds een mail dat de monteur de opdracht had gekregen, en bij ophalen schakelde de auto als nieuw. De collega die de auto afleverde gaf aan dat sommige klanten het inderdaad proberen, een auto met een kapotte bak inruilen. Maar juist door de dingen die de eerste verkoper noemde, de dingen die ik in mijn mail herhaalde, kon hij eigenlijk geen kant meer op. Dat had hij dus door.

Ben dus uitermate tevreden, normaal kost een vergelijkbare kar zo'n 2000 euro meer...

Lady1234
Berichten: 27336
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Auto van Jenzcars stopt er na een maand mee

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus u wilt zeggen dat ze er een nieuwe versnellingsbak ingezet hebben?

witte angora
Berichten: 31180
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Auto van Jenzcars stopt er na een maand mee

Ongelezen bericht door witte angora »

Hij schakelt als nieuw inderdaad. Kan ook dat ze hem gereviseerd hebben, of dat het aan het schakelmechanisme lag, geen idee.

alfatrion
Berichten: 21954
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Auto van Jenzcars stopt er na een maand mee

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
08 aug 2023 21:12
Niet, als ik nu na anderhalf jaar aankom en aangeef dat de versnellingsbak niet goed is, omdat er al 50.000 kilometer mee gereden was en het niet beginnende slijtage, maar slijtage van 50.000 kilometer, dan moeten ze dat schijnbaar vergoeden. Want ik mag er vanuit gaan dat er hooguit beginnende slijtage is en dat punt is eigenlijk al voorbij nadat de bak de eerste keer in de versnelling is gezet.
Je gaat van het ene extreme standpunt naar het andere.
Nijogeth schreef:
08 aug 2023 21:12
In mijn ogen mag je bij een auto die 200.000 kilometer heeft gereden verwachten dat deze slijtage heeft van 200.000 kilometer.
Dus jij verwacht dat de banden tot op de velg versleten zijn? Een set banden gaat namelijk geen 200.000 km mee.
Nijogeth schreef:
08 aug 2023 21:12
En als deze dan binnen een maand de geest geeft, dan komt dat doordat deze auto voldeed aan hetgeen wat verwacht kon worden.
Jij verwacht een sloopauto, maar daar worden geen duizenden euro's voor betaald.

Nijogeth
Berichten: 10185
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Auto van Jenzcars stopt er na een maand mee

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het gaat om een auto die nog geen duizend euro heeft gekost.

alfatrion
Berichten: 21954
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Auto van Jenzcars stopt er na een maand mee

Ongelezen bericht door alfatrion »

1. TS heeft de koopprijs niet genoemd.
2. Je hebt in je stelling niets over de koopprijs aangegeven. Jouw stelling is dus ook van toepassing op de auto van 24 jaar oud die voor 2000 euro is verkocht uit het vonnis van Moneyman.

kuklos
Berichten: 9919
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Auto van Jenzcars stopt er na een maand mee

Ongelezen bericht door kuklos »

alfatrion schreef:
08 aug 2023 22:54
Jouw stelling is dus ook van toepassing op de auto van 24 jaar oud die voor 2000 euro is verkocht uit het vonnis van Moneyman.
Zelfs over zo'n auto gaat het niet. Jenz verkoopt auto's van nog veel minder dan dat, inderdaad, vermoedelijk nog geen €1.000.

Moneyman
Berichten: 30425
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Auto van Jenzcars stopt er na een maand mee

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
08 aug 2023 20:46
Hoe kunnen verkopers dan nog goedkope auto's verkopen als alles moet zijn als nieuw?
Lees de eerder door mij geciteerde uitspraak nog eens, dan weet je waarom jouw in een vraag verpakte conclusie onjuist is.

kuklos
Berichten: 9919
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Auto van Jenzcars stopt er na een maand mee

Ongelezen bericht door kuklos »

Moneyman schreef:
08 aug 2023 22:57
kuklos schreef:
08 aug 2023 20:46
Hoe kunnen verkopers dan nog goedkope auto's verkopen als alles moet zijn als nieuw?
Lees de eerder door mij geciteerde uitspraak nog eens, dan weet je waarom jouw in een vraag verpakte conclusie onjuist is.
Ik reageer op het commentaar van alfatrion die geen slijtage wil zien, ergo, alles moet nieuw zijn.

Moneyman
Berichten: 30425
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Auto van Jenzcars stopt er na een maand mee

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
08 aug 2023 23:00
Moneyman schreef:
08 aug 2023 22:57
kuklos schreef:
08 aug 2023 20:46
Hoe kunnen verkopers dan nog goedkope auto's verkopen als alles moet zijn als nieuw?
Lees de eerder door mij geciteerde uitspraak nog eens, dan weet je waarom jouw in een vraag verpakte conclusie onjuist is.
Ik reageer op het commentaar van alfatrion die geen slijtage wil zien, ergo, alles moet nieuw zijn.
Dat is niet bepaald een waarheidsgetrouwe weergave van wat Alfatrion écht schreef. Met name jouw conclusie is onzin.

kuklos
Berichten: 9919
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Auto van Jenzcars stopt er na een maand mee

Ongelezen bericht door kuklos »

Moneyman schreef:
08 aug 2023 23:02
kuklos schreef:
08 aug 2023 23:00
Moneyman schreef:
08 aug 2023 22:57

Lees de eerder door mij geciteerde uitspraak nog eens, dan weet je waarom jouw in een vraag verpakte conclusie onjuist is.
Ik reageer op het commentaar van alfatrion die geen slijtage wil zien, ergo, alles moet nieuw zijn.
Dat is niet bepaald een waarheidsgetrouwe weergave van wat Alfatrion écht schreef. Met name jouw conclusie is onzin.
Dat is EXACT de conclusie die we moeten trekken.
alfatrion schreef:
08 aug 2023 20:27
Nijogeth schreef:
08 aug 2023 20:16
Nogmaals, hoe ga jij beginnende slijtage zien in een versnellingsbak?
Ik wil dat helemaal niet zien.
En als alfatrion iets anders bedoelde mag hij het zelf gaan uitleggen.

Plaats reactie