bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
angel1978
Berichten: 11131
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

mgroen1 schreef:
24 jun 2024 10:51
angel1978 schreef:
24 jun 2024 09:17
Pff wat een reacties die echt kant noch wal raken. Als je geen idee hebt wat een WTW is en/of doet, lees je dan of goed in of reageer gewoon niet.

Met een WTW pijp kun je 50 tot 100m3 gas per jaar besparen, afhankelijk van allerlei variabelen zoals aantal keren douchen, de waterflow en temperatuur van je douchewater.
Aangezien TS geen gas meer heeft zul je hier iets moeten omrekenen, maar het geeft wel aan dat je wel degelijk behoorlijk kunt besparen op je warmtegebruik en mede zo ook wellicht naar een kleinere boiler kan.

De badkamer casco laten opleveren levert alleen maar op dat je evt zelf een WTW bak kan plaatsen, maar voor een pijp is dit ook geen oplossing en dat is wel hetgene wat TS wil ( logisch ).
Achteraf plaatsen is gewoon niet rendabel, zeker niet met een boiler op een warmtepomp.

Als de bouwer echt niet mee wil werken, dan houdt het helaas op.
@angel1978: dank voor deze zinnige reactie.

Wel nog een aanvulling van mijn kant: qua energiebesparing blijf je zitten op 30-50% energiebesparing, per doucheminuut. (m.u.v. de 1e 1 of 2 minuten: dan moet de WTW nog worden opgewarmd). Dat maakt dus niet uit of je gas of electrisch verwarmd: het is en blijft 30-50% besparing op energie. Financieel maakt het natuurlijk wel uit of je gas of met een warmtepomp i.c.m. zonnepanelen verwarmt.

Maar, wat ik nogmaals wil benadrukken: het is voor mij ook een principe kwestie: het voelt niet goed om eenmaal gebruikte warmte zomaar het riool in te laten gaan, terwijl hergebruik dus prima mogelijk is, en vrij simpel is te realiseren.
Die boiler zal niet op 85 graden staan ingesteld zoals vele cv's wel. 50 graden is voir een boiler op.een warmtepomp veel logischer. Daarnaast heb je met de COP van de wP te maken.
Door te zeggen dat je 30-50% warmte bespaart sla je dit natuurlijk plat, maar je kunt hier niet 1 op 1 de kosten mee berekenen zoals je dat met gas doet.

angel1978
Berichten: 11131
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Speedy123 schreef:
24 jun 2024 11:29
angel1978 schreef:
24 jun 2024 11:22
De terugverdientijd zit tussen de 5 en 10 jaar ( afhankelijk van je douchefrequentie en duur ) en bij inbouw tijdens bouw.
Er zijn veel slechtere investeringen die je kunt doen.
Let wel, heb ik het nog niet over de energiebesparing ( milieu ) en het feit dat je zoiets in een huis inbouw voor zeer lange termijn.
Dat ligt maar aan de prijs van de WTW inclusief de installatie kosten. Ik zie afvoer WTW aanbiedingen van 1300 euro en hoger.

Zat je besparing aan de onderkant, dus de 63 euro per jaar dan is de terugverdientijd meer dan 20 jaar.

Waarbij dan wel geldt dat er geen onderhoud nodig is in die 20 jaar want anders komen er uiteraard kosten bij en wordt de terugverdientijd langer.
Dat is fijn dat jij zoiets vindt, maar dat is nog steeds niets waar TS mee te maken heeft. Het feit dat je het iver onderhoud hebt geeft al aan dat je echt niet weet waar het over gaat.

En zelfs 20 jaar is gezien de levensduur van een nieuwbouwhuis een prima investering.
Laatst gewijzigd door angel1978 op 24 jun 2024 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedy123
Berichten: 1438
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door Speedy123 »

angel1978 schreef:
24 jun 2024 11:29
Die boiler zal niet op 85 graden staan ingesteld zoals vele cv's wel. 50 graden is voir een boiler op.een warmtepomp veel logischer. Daarnaast heb je met de COP van de wP te maken.
Door te zeggen dat je 30-50% warmte bespaart sla je dit natuurlijk plat, maar je kunt hier niet 1 op 1 de kosten mee berekenen zoals je dat met gas doet.
Van het RIVM:
Legionella Preventie thuis
Voor uw drinkwater thuis hoeft u geen legionella-beheersplan uit te voeren. De kans dat u thuis ziek wordt door legionellabacteriën is erg klein. U kunt legionellagroei wel beperken door op het volgende letten:

Stel de boiler of combiketel goed af (tenminste 60 graden).
Zet de combiketel (cv-ketel) niet in de ECO-stand als u maar weinig of kort warm water gebruikt. In de ECO-stand duurt het even voordat de hoogste temperatuur wordt bereikt. Het is belangrijk dat de warmwaterleidingen regelmatig voor langere tijd (meerdere minuten; bijvoorbeeld tijdens douchen) de hoogste temperatuur halen om legionellagroei in de leidingen te beperken.
Maak niet zelf aanpassingen aan de drinkwaterinstallatie maar laat dat doen door een erkend installatiebedrijf.
Het is onder andere belangrijk dat opwarming van koud water door naastgelegen warme leidingen (hotspots) bij de aanleg worden voorkomen.

Speedy123
Berichten: 1438
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door Speedy123 »

angel1978 schreef:
24 jun 2024 11:34
Dat is fijn dat jij zoiets vindt, maar dat is nog steeds niets waar TS mee te maken heeft. Het feit dat je het iver onderhoud hebt geeft al aan dat je echt niet weet waar het over gaat.
Alles kan stuk gaan. Ook een afvoer of douchepijp WTW.

Dat zal in een paar jaar tijd niet gebeuren maar periodes langer dan twintig jaar, dan moet je er toch rekening mee houden dat er reparatie of vervanging nodig is. Fabrikanten geven een maximale levensduur op tot 30 jaar.

Een Wiskunde Student
Berichten: 254
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

mgroen1 schreef:
23 jun 2024 20:17
Dat snap ik en is ook zo. Maar hoe verhoudt zich de houding van deze (en andere) bouwers zich tot de gigantische verduurzamingsopgave waar we in Nederland voor staan? Met zo'n houding komen we er toch niet?
Ben blij dat je er zo over denkt.
Kan ik gelukkig nog beetje langer douchen dan is het weer in evenwicht

angel1978
Berichten: 11131
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Speedy123 schreef:
24 jun 2024 11:39
angel1978 schreef:
24 jun 2024 11:29
Die boiler zal niet op 85 graden staan ingesteld zoals vele cv's wel. 50 graden is voir een boiler op.een warmtepomp veel logischer. Daarnaast heb je met de COP van de wP te maken.
Door te zeggen dat je 30-50% warmte bespaart sla je dit natuurlijk plat, maar je kunt hier niet 1 op 1 de kosten mee berekenen zoals je dat met gas doet.
Van het RIVM:
Legionella Preventie thuis
Voor uw drinkwater thuis hoeft u geen legionella-beheersplan uit te voeren. De kans dat u thuis ziek wordt door legionellabacteriën is erg klein. U kunt legionellagroei wel beperken door op het volgende letten:

Stel de boiler of combiketel goed af (tenminste 60 graden).
Zet de combiketel (cv-ketel) niet in de ECO-stand als u maar weinig of kort warm water gebruikt. In de ECO-stand duurt het even voordat de hoogste temperatuur wordt bereikt. Het is belangrijk dat de warmwaterleidingen regelmatig voor langere tijd (meerdere minuten; bijvoorbeeld tijdens douchen) de hoogste temperatuur halen om legionellagroei in de leidingen te beperken.
Maak niet zelf aanpassingen aan de drinkwaterinstallatie maar laat dat doen door een erkend installatiebedrijf.
Het is onder andere belangrijk dat opwarming van koud water door naastgelegen warme leidingen (hotspots) bij de aanleg worden voorkomen.
Het helpt wel dat je enigzins weet waar je het over hebt en niet alles bij elkaar hoeft te google-en.
Een boiler voor een warmtepomp staat over het algemeen op 50 tot 55 graden en meer hoeft ook echt niet om te douchen. Dat is voor het rendement van de WP ook niet handig en geeft ook teveel stilstandverlies.
Die 50 graden is ook voor legionella geen enkel probleem, elke boiler heeft een legionella preventieprogramma dat eens per week de temperatuur lang genoeg naar 60 graden verhoogd om alle mogelijke legionella te doden. Alleen als je elke keer de boiler helemaal leeg trekt is het wellicht handig om de temperatuur standaard iets te verhogen zodat je het douchewatervolume wat verhoogd. Ook hier is juist een douche WTW een goede investering voordat je evt. overweegt om de boiler te vervangen door een grotere.

angel1978
Berichten: 11131
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Een Wiskunde Student schreef:
24 jun 2024 11:50
mgroen1 schreef:
23 jun 2024 20:17
Dat snap ik en is ook zo. Maar hoe verhoudt zich de houding van deze (en andere) bouwers zich tot de gigantische verduurzamingsopgave waar we in Nederland voor staan? Met zo'n houding komen we er toch niet?
Ben blij dat je er zo over denkt.
Kan ik gelukkig nog beetje langer douchen dan is het weer in evenwicht
De toegevoegde waarde hiervan is?

Moneyman
Berichten: 30447
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
23 jun 2024 23:12
NeoDutchio schreef:
23 jun 2024 22:29
U koopt 1 huis uit een plan van 75. Dat wil zeggen dat er een hoop standaard is om kosten te besparen. Als er met 75 kopers om de tafel gezeten moet gaan worden om alle individuele wensen door te nemen, dan lopen de kosten enorm op, krijg je vertraging, vervallen kortingen die de bouwer nu kan krijgen en zal u meer moeten betalen.
Had u wel uw individuele wensen willen hebben, dan had u zelf een aannemer moeten zoeken en met een architect een plan moeten maken voor een eigen stuk bouwgrond.
Dit is een nadeel van meer huizen ineens bouwen.
Er wordt met 75 kopers om de tafel gezeten. Het aantal opties dat bouwers tegenwoordig aanbieden is enorm. Zelf zaken als wel of geen uitbouw zijn vaak optioneel.

Keuken en badkamer zijn ook allemaal verschillend. En niet alleen in kleur en materiaal, ook in opstelling. Wel of geen bad, wel of geen kookeiland.
Dat zijn allemaal keuzes uit de zogenaamde "configureerbare standaard". Oftewel: allemaal makkelijk en zonder extra (niet-ingecalculeerde) kosten te realiseren. Maatwerk zoals TS dat wil, is een heel ander verhaal.

EN dat is ook gelijk het antwoord op de vraag van TS hieronder.
mgroen1 schreef:
24 jun 2024 10:41
Echter: waarom biedt de bouwer dan wel andere opties aan? Zoals uitbouwmogelijkheid, plaatsen van buitenkranen, extra stopcontacten, etc. Dit zijn ook individuele wensen en simpel gezegd: de bouwer rekent deze kosten gewoon door aan de klanten. Dus waarom dan niet voor een WTW douchepijp?

jonis
Berichten: 2783
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door jonis »

angel1978 schreef:
24 jun 2024 11:22
Speedy123 schreef:
24 jun 2024 10:30
angel1978 schreef:
24 jun 2024 09:17
Met een WTW pijp kun je 50 tot 100m3 gas per jaar besparen, afhankelijk van allerlei variabelen zoals aantal keren douchen, de waterflow en temperatuur van je douchewater.
50 tot 100 kuub gas besparen is een besparing van 63 tot 125 euro per jaar. Mits je niet minder vaak of korter gaat douchen zoals de overheid propageerd.

Zoveel is die besparing dus niet tov de investering.
De terugverdientijd zit tussen de 5 en 10 jaar ( afhankelijk van je douchefrequentie en duur ) en bij inbouw tijdens bouw.
Er zijn veel slechtere investeringen die je kunt doen.
Let wel, heb ik het nog niet over de energiebesparing ( milieu ) en het feit dat je zoiets in een huis inbouwd voor zeer lange termijn.

Due berekening wordt heel anders bij bestaande verbouw waardoor de kosten van installatie vele malen hoger uit komt ( als het al mogelijk is ) en doe je het vooral uit ideeel oogpunt.

En voor de rekenaars: nee voor een eenpersoonsappartementje en/of minimale doucher kan het eigenlijk niet uit. Je besparing is zo klein dat je het er nooit uit haalt.
Een nieuwbouwhuis met een 200 liter boiler is natuurlijk niet gedimensioneerd voor 1 persoon.
De financiele besparing kun je in elk geval net zo goed bereiken ipv wtw met 1 of 2 panelen meer.

Speedy123
Berichten: 1438
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door Speedy123 »

angel1978 schreef:
24 jun 2024 11:53
Het helpt wel dat je enigzins weet waar je het over hebt en niet alles bij elkaar hoeft te google-en.
Tja ik ga er vanuit dat het RIVM wel weet waarover ze het hebben. U mag het dan wel niet eens zijn met de RIVM aanbeveling, ik neem de aanbeveling van het RIVM iets serieuzer.

Kees007
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door Kees007 »

Het probleem zal vooral zijn dat het aanpassen van het project te veel afwijkt van wat nu is bedacht. Een project behelst immers meer dan alleen de technische aanpassing doen. De tekeningen moeten worden aangepast, onderaannemers moeten worden geïnstrueerd, er is project management impact etc. etc. Samengevat: als TS dit heel belangrijk vindt, heeft TS het verkeerde huis gekocht.
[/quote]

Dat klopt. Kort nadat ik de tekeningen had goedgekeurd, wilde ik nog een stopcontact een halve meter laten verplaatsen. Dat kon toen niet meer, omdat alle tekeningen al definitief waren en daarmee gewerkt ging worden.

mgroen1
Berichten: 65
Lid geworden op: 05 apr 2011 10:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door mgroen1 »

NeoDutchio schreef:
24 jun 2024 11:05
mgroen1 schreef:
24 jun 2024 10:41
@NeoDutchio: Ik snap wat je zegt en ben het ook met je eens. Echter: waarom biedt de bouwer dan wel andere opties aan? Zoals uitbouwmogelijkheid, plaatsen van buitenkranen, extra stopcontacten, etc. Dit zijn ook individuele wensen en simpel gezegd: de bouwer rekent deze kosten gewoon door aan de klanten. Dus waarom dan niet voor een WTW douchepijp?
Heel simpel, veel aanpassingen maken de bouw goedkoper of kunnen ze aan verdienen. Direct een aanbouw is qua bouwkosten niet veel. De betonwagen komt toch voor de fundering, of prefab rijdt toch. Een extra pallet bakstenen meebestellen is een stuk goedkoper dan een aparte pallet leveren. Een stopcontact meer of minder? Leidingen worden ter plekke gefreesd, daar zit geen extra werk in.
Een doucheafvoer ligt gegoten in beton. Elk huis krijgt dezelfde leidingen, daar aanpassingen in doen is ingrijpender.
@Neodutchio: voor een Douche WTW hoeven geen / nauwelijks extra leidingen te worden gelegd (niet meer als bijv. bij een extra stopcontact). Een douche WTW komt in plaats van een stuk klassieke leiding. Het enige "bijzondere" is bestellen van de douche WTW pijpen zelf, maar dat is een kwestie van online een bestelling doen door de aannemer.. Daar zit echt het meerwerk en de kosten niet in.. En de extra kosten die ze maken kunnen ze toch doorberekenen?

mgroen1
Berichten: 65
Lid geworden op: 05 apr 2011 10:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door mgroen1 »

Moneyman schreef:
24 jun 2024 12:01
Speedy123 schreef:
23 jun 2024 23:12
NeoDutchio schreef:
23 jun 2024 22:29
U koopt 1 huis uit een plan van 75. Dat wil zeggen dat er een hoop standaard is om kosten te besparen. Als er met 75 kopers om de tafel gezeten moet gaan worden om alle individuele wensen door te nemen, dan lopen de kosten enorm op, krijg je vertraging, vervallen kortingen die de bouwer nu kan krijgen en zal u meer moeten betalen.
Had u wel uw individuele wensen willen hebben, dan had u zelf een aannemer moeten zoeken en met een architect een plan moeten maken voor een eigen stuk bouwgrond.
Dit is een nadeel van meer huizen ineens bouwen.
Er wordt met 75 kopers om de tafel gezeten. Het aantal opties dat bouwers tegenwoordig aanbieden is enorm. Zelf zaken als wel of geen uitbouw zijn vaak optioneel.

Keuken en badkamer zijn ook allemaal verschillend. En niet alleen in kleur en materiaal, ook in opstelling. Wel of geen bad, wel of geen kookeiland.
Dat zijn allemaal keuzes uit de zogenaamde "configureerbare standaard". Oftewel: allemaal makkelijk en zonder extra (niet-ingecalculeerde) kosten te realiseren. Maatwerk zoals TS dat wil, is een heel ander verhaal.

EN dat is ook gelijk het antwoord op de vraag van TS hieronder.
mgroen1 schreef:
24 jun 2024 10:41
Echter: waarom biedt de bouwer dan wel andere opties aan? Zoals uitbouwmogelijkheid, plaatsen van buitenkranen, extra stopcontacten, etc. Dit zijn ook individuele wensen en simpel gezegd: de bouwer rekent deze kosten gewoon door aan de klanten. Dus waarom dan niet voor een WTW douchepijp?

Mijn mening: Ik zie een Douche - WTW niet als maatwerk, maar als optie, naar keuze bij aanschaf van de woning. Net als het (ver)plaatsen van extra stopcontacten of het aanleggen van een buitenkraantje. In diezelfde categorie dus.

angel1978
Berichten: 11131
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

mgroen1 schreef:
24 jun 2024 14:32
Moneyman schreef:
24 jun 2024 12:01
Speedy123 schreef:
23 jun 2024 23:12


Er wordt met 75 kopers om de tafel gezeten. Het aantal opties dat bouwers tegenwoordig aanbieden is enorm. Zelf zaken als wel of geen uitbouw zijn vaak optioneel.

Keuken en badkamer zijn ook allemaal verschillend. En niet alleen in kleur en materiaal, ook in opstelling. Wel of geen bad, wel of geen kookeiland.
Dat zijn allemaal keuzes uit de zogenaamde "configureerbare standaard". Oftewel: allemaal makkelijk en zonder extra (niet-ingecalculeerde) kosten te realiseren. Maatwerk zoals TS dat wil, is een heel ander verhaal.

EN dat is ook gelijk het antwoord op de vraag van TS hieronder.
mgroen1 schreef:
24 jun 2024 10:41
Echter: waarom biedt de bouwer dan wel andere opties aan? Zoals uitbouwmogelijkheid, plaatsen van buitenkranen, extra stopcontacten, etc. Dit zijn ook individuele wensen en simpel gezegd: de bouwer rekent deze kosten gewoon door aan de klanten. Dus waarom dan niet voor een WTW douchepijp?

Mijn mening: Ik zie een Douche - WTW niet als maatwerk, maar als optie, naar keuze bij aanschaf van de woning. Net als het (ver)plaatsen van extra stopcontacten of het aanleggen van een buitenkraantje. In diezelfde categorie dus.

Een optie is natuurlijk alleen een optie als het op de optielijst staat ;)
Staat het niet op de optielijst en wil je het toch, dan is het dus meerwerk ;)

Moneyman
Berichten: 30447
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

mgroen1 schreef:
24 jun 2024 14:32
Mijn mening: Ik zie een Douche - WTW niet als maatwerk, maar als optie, naar keuze bij aanschaf van de woning. Net als het (ver)plaatsen van extra stopcontacten of het aanleggen van een buitenkraantje. In diezelfde categorie dus.
Jouw mening is natuurlijk niet zo interessant. Als de WTW niet op de optielijst staat (en dat is niet zo), dan is het dus geen optie maar maatwerk. Ongeacht wat jij daarvan vindt.

Nijogeth
Berichten: 10195
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

mgroen1 schreef:
24 jun 2024 10:54
witte angora schreef:
24 jun 2024 10:14
jonis schreef:
24 jun 2024 09:53
De boiler werkt toch niet op gas....
Stel ik de vraag iets anders. Hoeveel energie/elektra zou ik op jaarbasis kunnen besparen met een WTW installatie?
Simpel: je bepaart 30-50% warmte per doucheminuut. M.u.v. de eerste 2 minuten (ivm warm worden van de pijp). Of je op gas verwarmt of electrisch, dat maakt in de percentages niet uit. Wel financieel natuurlijk.

Als je weet hoeveel gas je per doucheminuut gebruikt, en wat je gastarief is, kun je prima zelf de financiele besparing op jaarbasis uitrekenen...
Dan kom ik bij mij op 12x5-7 kuub gas. Dat is mijn gasverbruik als de vloerverwarming niets uitvoert. Dat is dus 60 tot 84 kuub gas, een besparing van 100-120 euro per jaar. Afhankelijk van het aantal personen in een huishouden kan dat natuurlijk aardig oplopen.

angel1978
Berichten: 11131
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
24 jun 2024 16:07
mgroen1 schreef:
24 jun 2024 10:54
witte angora schreef:
24 jun 2024 10:14
Stel ik de vraag iets anders. Hoeveel energie/elektra zou ik op jaarbasis kunnen besparen met een WTW installatie?
Simpel: je bepaart 30-50% warmte per doucheminuut. M.u.v. de eerste 2 minuten (ivm warm worden van de pijp). Of je op gas verwarmt of electrisch, dat maakt in de percentages niet uit. Wel financieel natuurlijk.

Als je weet hoeveel gas je per doucheminuut gebruikt, en wat je gastarief is, kun je prima zelf de financiele besparing op jaarbasis uitrekenen...
Dan kom ik bij mij op 12x5-7 kuub gas. Dat is mijn gasverbruik als de vloerverwarming niets uitvoert. Dat is dus 60 tot 84 kuub gas, een besparing van 100-120 euro per jaar. Afhankelijk van het aantal personen in een huishouden kan dat natuurlijk aardig oplopen.
De kosten van een douche WTW pijp betalen zich redelijk vlot terug. Voor een enkele persoon die niet zoveel doucht valt dit nog wel mee, maar gaat het aantal douchebeurten toenemen ( vaker douchen, meer personen in een huishouden ), dan betaalt een douche WTW pijn zich redelijk snel terug ( 5 - 10 jaar ). De kosten zijn bij nieuwbouw ook redelijk beperkt, voor een 600 - 800 euro ( inclusief installatie ) ben je wel klaar.
Er vanuit gaande dat de douche WTW pijp de badkamer overleefd en pas bij renovatie vervangen hoeft te worden ( onderhoud is er niet, geen bewegende delen en ook weinig tot niets dat kapot kan gaan, dus zelfs na 30 jaar is er geen verwachting dat de WTW slecht zal zijn ) is dit dus een prima investering die je direkt besparing oplevert onafhankelijk van wat de politiek beslist en/of wat de prijzen van energie doen. Hoge prijzen versnellen de besparing alleen maar.

Dit is weer anders bij een Douche WTW bak ( daar is het rendement minder hoog van en de kosten zijn hoger ), dus daar zal de terugverdientijd hoger van zijn. Wel is deze bij verbouw/renovatie eenvoudiger toe te passen dan de WTW pijp.

Kokka1
Berichten: 424
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door Kokka1 »

mgroen1 schreef:
24 jun 2024 14:26


@Neodutchio: voor een Douche WTW hoeven geen / nauwelijks extra leidingen te worden gelegd (niet meer als bijv. bij een extra stopcontact). Een douche WTW komt in plaats van een stuk klassieke leiding. Het enige "bijzondere" is bestellen van de douche WTW pijpen zelf, maar dat is een kwestie van online een bestelling doen door de aannemer.. Daar zit echt het meerwerk en de kosten niet in.. En de extra kosten die ze maken kunnen ze toch doorberekenen?
nou dat is natuurlijk niet helemaal waar. bij een normale installatie hoeft er geen waterleiding naar je afvoer te worden gemaakt. bij een WTW is dat wel het geval. dan komt je koud waterleiding in je vloer en vanaf je wtw naar je mengkraan. Ik ben het wel met je eens dat als jij voor het meerwerk wil betalen, ze dat best zouden kunnen doen. De vraag is natuurlijk wel hoeveel ben je bereid om te betalen, die project ontwikkelaars hebben flink wat kosten en overhead en het is dan niet alleen de aankoop maar ook het aanpassen van alle tekeningen en het managen van de documentatie van alles. dan zou het zomaar wel eens een dure optie kunnen worden

Moneyman
Berichten: 30447
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het gaat niet alleen om geld, maar ook om aansprakelijkheden, verzekeringen en garantie-issues.

witte angora
Berichten: 31201
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door witte angora »

Als het goed is staan er ook meldingen dat het terrein verboden is voor onbevoegden. Dat iemand bevoegd is een bepaald werk te doen maakt hem nog niet bevoegd dat werk op een specifiek terrein te gaan doen. Redenen zijn al voldoende gegeven.

Plaats reactie