Afschaffing Pinnen hij AH thuisbezorging

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Moneyman
Berichten: 31055
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afschaffing Pinnen hij AH thuisbezorging

Ongelezen bericht door Moneyman »

rwolters schreef:
22 aug 2024 19:49
Moneyman schreef:
22 aug 2024 16:21
lordi schreef:
22 aug 2024 09:24


Nee, ik zie niet hoe AH een probleem heeft, de klant heeft een probleem.
U schrijft dat een verkoper "Een verkoper hooguit mag bedingen dat 50% vooruitbetaald moet worden" maar dat is niet waar. Hij mag hooguit verplichten om 50% aan te betalen maar koper en verkoper staan vrij om onderling af te spreken dat 100% vooruitbetaald wordt.
Dat is natuurlijk alleen waar als die onderlinge afspraak volledig vrijwillig tot stand komt. Het mag niet afgedwongen worden en dus ook niet in algemene voorwaarden zijn opgenomen.
Het is vrijwillig.
Onzin, natuurlijk.

NeoDutchio
Berichten: 12584
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Afschaffing Pinnen hij AH thuisbezorging

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
22 aug 2024 18:26
NeoDutchio schreef:
22 aug 2024 18:22
Althans, volgens de theorie hier.
Je schrijft "wet" verkeerd.
Dan nogmaals de vraag, hoe kan je nog online iets verkopen als alles voor wat betreft de betaling tegen de wet in zou gaan?
16again schreef:
22 aug 2024 18:34
Pinnen bij levering heeft natuurlijk niets met krediet te maken. Het is "boter bij de vis" anno nu.
Pinnen aan de deur word afgeschaft door AH en zeer weinig webwinkels bieden dit aan. Dus hoe kan ik in het vervolg mijn pakje bij Bol betalen als ik weiger meer dan 50% vooraf te betalen, ik geen bankrekening heb bij ING of RABO en ik niet achteraf mag betalen omdat ik in een verkeerde wijk woon, ik in de schulden zit of mijn creditpercentage te hoog is?
En voordat er een nutteloze off-side discussie ontstaan, Bol is als voorbeeld en "ik" ook. Het gaat om het online kopen wat volgens de letter van de wet wat hier gezegd word onmogelijk gemaakt word omdat er simpelweg maar een beperkt aantal mensen zijn die of een bankrekening bij ING of RABO hebben, of die op krediet mogen kopen.
Is de optie dan elke bezorger een pinapparaat meegeven? Zijn we wel meteen van het probleem af van mensen die niet thuis zijn als er een pakketje geleverd word.

Dus nogmaals aan diegene die zo goed de wet kunnen opdreunen, kom eens met een werkbare oplossing hoe er wel betaald kan worden bij online bestellingen volgens de letter van de wet. Zeggen wat er fout is kan iedereen, maar vertellen hoe het wel kan mis ik weer eens.

Thijs124
Berichten: 1270
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Afschaffing Pinnen hij AH thuisbezorging

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Pakje van Bol is natuurlijk iets heel anders dan de boodschappen van AH.
Als ik creditkaart gebruik bij Bol wordt het wel gereserveerd maar pas afgeschreven als ik het ontvangen heb.
Als ik gewoon via mijn bank wil betalen dan schrijft Bol, betalen komt later wel als de zending ontvangen is.
Dan krijg ik geen herinnering ook niet als ik pas de volgende dag betaal.
iDeal wil ik eigenlijk niet gebruiken, maar automatische incasso zou ik altijd toestemmen. De enigste betaalmogelijheid waar je op terug kunt komen.
Dat zal bij de supermarkt niet gaan.

alfatrion
Berichten: 22034
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Afschaffing Pinnen hij AH thuisbezorging

Ongelezen bericht door alfatrion »

lordi schreef:
22 aug 2024 19:15
Er staat nergens in de algemene voorwaarden van AH dat je meer dan 50% moet aanbetalen
Algemene voorwaarden is niet een document met de titel 'algemene voorwaarden' maar "een of meer bedingen die zijn opgesteld teneinde in een aantal overeenkomsten te worden opgenomen". Wat je ziet tijdens het bestelproces zijn ook algemene voorwaarden.
lordi schreef:
22 aug 2024 19:15
en als je de moeite had genomen om letterlijk 1 zin verder te lezen:
Consumentenbond schreef: Je kunt onderling wel afspreken om een hoger of zelfs het hele bedrag vooruit te betalen.
Daar staat niet dat die afspraak bindend is. De paragraaf draait om de risico's die gemoeid zijn met vooruitbetaling.

RaShCl
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 aug 2024 08:59

Re: Afschaffing Pinnen hij AH thuisbezorging

Ongelezen bericht door RaShCl »

Ik heb heel vaak bij ah besteld en het thuis laten bezorgen en aan de deur betaald met pin.

dat ze het veiliger en makelijker voor hun personeel willen maken snap ik, maar heb toch een vraag over hoe ze de kratten en tasjes gaan regelen.

kan iemand mij vertellen hoe ze dat dan met bezorg kratten en plastic tasjes doen

normall worden de kraten en tasjes direct van het bedrag afgetrokken voor dat ik betaal met pin omdat ikz e de bezorger direct weer mee geef

maar als het aleen nog maar online kan met ideal of welke betalling ook. en zij bezorgen de boodschappen in x kraten en x tasjes, hoe gaat het dan ,

Krijg ik een bonennetje van de bezorger dat hij de kratten/tasjes heeft meegenomen en moet ik dit dan declareren ?
of word het terug gestord op mijn rekening ?
of moet ik de kratten en tasjes naar een dichtbijzijnde ah brengen?

heb de ah klantenservice gebeld maar ze konden hier over niks zeggen. wisten het niet

zal me niet verbaazen dat ze het zelfde doen als Jumbo
moest de kraten zelf naar een bepaald filiaal brengen kilometers van mijn huis vandaan want er was maar een jumbo filiaal waar je de kratten kon inleveren

lees in het hele forum niks over wat er gebeurd met de kratten en tasjes, toch een belangrijk punt

Kees007
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Afschaffing Pinnen hij AH thuisbezorging

Ongelezen bericht door Kees007 »

"Mag dat?". Ik zie irritant veel vragen van dit soort.

Ja, dat mag.
Er geen enkele wet die AH verplicht pinbetalingen te accepteren. Net zo als winkels alleen contant geld mogen accepteren.
Als u dat niet leuk vindt, kunt u gewoon naar een andere leverancier.

Mister Twister
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 dec 2021 11:37

Re: Afschaffing Pinnen hij AH thuisbezorging

Ongelezen bericht door Mister Twister »

Gister voor het eerst met ideal betaald. Man, wat een genot. Eigenlijk zoals alle bestellingen via internet.
En voor de mensen die daar moeite me hebben, zeuren om het zeuren, niet automatisch willen betalen etc etc…je kunt altijd nog naar de fysieke winkel. Zoals je dat deed voordat internet er was!

J. Deltoer
Berichten: 3358
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Afschaffing Pinnen hij AH thuisbezorging

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Mister Twister schreef:
23 aug 2024 11:24
Gister voor het eerst met ideal betaald. Man, wat een genot. Eigenlijk zoals alle bestellingen via internet.
U vind het een genot om te betalen met ideal, de webshopeigenaars vinden het een genot betaald te worden met ideal, bijvoorbeeld de zermo webshop en gezondeschoenen.nl.
Laatst gewijzigd door J. Deltoer op 23 aug 2024 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

marnix
Berichten: 823
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Afschaffing Pinnen hij AH thuisbezorging

Ongelezen bericht door marnix »

RaShCl schreef:
23 aug 2024 09:11
Ik heb heel vaak bij ah besteld en het thuis laten bezorgen en aan de deur betaald met pin.

dat ze het veiliger en makelijker voor hun personeel willen maken snap ik, maar heb toch een vraag over hoe ze de kratten en tasjes gaan regelen.

kan iemand mij vertellen hoe ze dat dan met bezorg kratten en plastic tasjes doen

normall worden de kraten en tasjes direct van het bedrag afgetrokken voor dat ik betaal met pin omdat ikz e de bezorger direct weer mee geef

maar als het aleen nog maar online kan met ideal of welke betalling ook. en zij bezorgen de boodschappen in x kraten en x tasjes, hoe gaat het dan ,

Krijg ik een bonennetje van de bezorger dat hij de kratten/tasjes heeft meegenomen en moet ik dit dan declareren ?
of word het terug gestord op mijn rekening ?
of moet ik de kratten en tasjes naar een dichtbijzijnde ah brengen?

heb de ah klantenservice gebeld maar ze konden hier over niks zeggen. wisten het niet

zal me niet verbaazen dat ze het zelfde doen als Jumbo
moest de kraten zelf naar een bepaald filiaal brengen kilometers van mijn huis vandaan want er was maar een jumbo filiaal waar je de kratten kon inleveren

lees in het hele forum niks over wat er gebeurd met de kratten en tasjes, toch een belangrijk punt
Je betaalt van tevoren je statiegeld bij een bestelling,
de bezorger berekent, net als voorheen, wat je terug krijgt voor de door jou ingeleverde statiegelden, dat werd bij mij een dag later keurig gestort.

Paulus67
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 aug 2023 17:45

Re: Afschaffing Pinnen hij AH thuisbezorging

Ongelezen bericht door Paulus67 »

Wat zouden jullie denken van een contante betaling? Dan heeft toch niemand problemen?

Thijs124
Berichten: 1270
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Afschaffing Pinnen hij AH thuisbezorging

Ongelezen bericht door Thijs124 »

De bezorger heeft daar problemen mee.
Net zoals de buschauffeur!

Lowieze
Berichten: 6861
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Afschaffing Pinnen hij AH thuisbezorging

Ongelezen bericht door Lowieze »

Paulus67 schreef:
23 aug 2024 12:59
Wat zouden jullie denken van een contante betaling? Dan heeft toch niemand problemen?
Net als vroegâh, toen kon het ook bij de melkboer en de slager die aan de deur kwamen :D

Thijs124
Berichten: 1270
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Afschaffing Pinnen hij AH thuisbezorging

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Moeders had de portemonnee in het melkflessen rekje. De melkboer deed het wisselgeld erin.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Afschaffing Pinnen hij AH thuisbezorging

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hoe werkt het met statiegeld als ik vooraf met iDEAL betaal?

De bezorger verrekent eventueel statiegeld bij de bezorging. Het eventuele verschil met de iDEAL betaling staat direct na levering op je factuur en wordt automatisch teruggestort op je rekening. Meestal staat het geld binnen 24 uur op je rekening. Dit kan per bank verschillen.

Let op: zijn je boodschappen op vrijdag of in het weekend bezorgd? Dan kan het dus tot maandag duren voordat je het geld op je rekening hebt staan. Heb je het geld na 2 werkdagen nog niet ontvangen? Dan kijken we graag voor je na wat er mis is gegaan.

ZeerPrivé
Berichten: 6028
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Afschaffing Pinnen hij AH thuisbezorging

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Paulus67 schreef:
23 aug 2024 12:59
Wat zouden jullie denken van een contante betaling? Dan heeft toch niemand problemen?
Ik denk dat 90% van de klanten daar problemen mee heeft.

witte angora
Berichten: 31919
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Afschaffing Pinnen hij AH thuisbezorging

Ongelezen bericht door witte angora »

Het punt is natuurlijk dat je eerst de deur uit moet om cash geld op te halen. Dan kun je net zo goed meteen door naar de winkel.

alfatrion
Berichten: 22034
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Afschaffing Pinnen hij AH thuisbezorging

Ongelezen bericht door alfatrion »

PGros schreef:
21 aug 2024 16:16
Bij online bestellingen mag je niet verplichten meer dan 50% vooruit te betalen.
Deze wettelijke bepaling is vanuit de tijd dat er nog geen internet was althans niet bij particulieren. De bepaling is opgenomen vanwege het verrekenings- en opschortingstrecht dat consumenten hebben en helpt ook tegen de problemen bij faillissement. De bepaling was aanvankelijk beoogt als half-dwingend recht maar is uiteindelijk in de boeken gekomen als onredelijk bezwarend bij algemene voorwaarden zodat er bij individuele beding van afgeweken kon worden. Denk hierbij aan een bank bestellen die niet in het assortiment zit.
witte angora schreef:
23 aug 2024 13:54
Het punt is natuurlijk dat je eerst de deur uit moet om cash geld op te halen. Dan kun je net zo goed meteen door naar de winkel.
Dat hoeft niet op de dag zelf. Je kan best op zaterdag naar de markt en pinnen en op woensdag AH laten langskomen.

ZeerPrivé
Berichten: 6028
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Afschaffing Pinnen hij AH thuisbezorging

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Pfff, moet je blijkbaar nog naar de markt ook... Maar ja, waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan. :roll:

Paulus67
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 aug 2023 17:45

Re: Afschaffing Pinnen hij AH thuisbezorging

Ongelezen bericht door Paulus67 »

Een beetje beweging op zijn tijd is ook aantrekkelijk. En dan haal je tegelijkertijd een beetje contact geld. Ook oudere mensen hebben geen problemen meer. De enige die een probleem heeft is de bank want die ziet niet meer waaraan jij je geld uitgeeft.

Thijs124
Berichten: 1270
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Afschaffing Pinnen hij AH thuisbezorging

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Dan kun je dat contante geld in een spaarpot doen want zowel de bezorger, de buschauffeur, de apotheker de postbode en de gemeente willen geen contante betaling.
Je kunt het ook weer gaan inleveren in een geldmaat. Heb je in ieder geval je gezonde wandeling gehad. De bank is niet geïnteresseerd in het doel van je betaling. Alles is geautomatiseerd, geen mens gaat jouw uitgaven bestuderen.

Gesloten