Consumenneke schreef: ↑26 jan 2025 22:35
De zevenjarige bewaarplicht van de Belastingdienst betreft dus
niet alle gegevens die nodig zijn om de verkoop mogelijk te maken.
Een blik op de techniek achter de gemiddelde website. Jij meldt je aan en daarmee maak je een record aan in de database. Dit record bevat alle basisgegevens om je goed van dienst te zijn, dus naast inloggegevens ook de betaalwijze, adres en datum laatste aankoop of laatste inlog. Bij elke bestelling wordt dan een nieuw, gekoppeld record aangemaakt met alle product- en verzendgegevens.
Je ziet: dit is een mix van persoons- en financiële gegevens. Daarom kiezen de meeste bedrijven ervoor deze records standaard 7 jaar te bewaren.
Als jij vraagt om je gegevens te verwijderen, dan komt er een vinkje in het vak 'inactieve klant' te staan en 7 jaar later worden je gegevens echt verwijderd.
Eigenlijk nauwelijks een discussie waard.
Dat BonPrix ook de garantie vermeldt bij het opzeggen, vertelt mij, dat deze kledingverkoper een paar sterke interne muren heeft opgetrokken rond de database. Zodra je ex-klant bent, zijn je gegevens niet meer in te zien door de verkopers/adviseurs. Op zich een veilig idee.