Ervaring Bonprix

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Consumenneke

Re: Ervaring Bonprix

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
26 jan 2025 18:27
Echter als u niet contant betaald, dan wordt het product gekoppeld aan uw bankrekeningnummer en uw naam. Dat zijn persoonsgegevens en die worden zeven jaar bewaard. Gebeurt dus ook als u uit eten gaat en met uw bankpas of creditcard betaald.
Het lijkt op elkaar en ik snap dat de doorsnee consument geen verschil ziet.

Wat u beschrijfd/beschrijft zijn betaalgegevens. Die horen inderdaad in de boekhouding.

Zodra de winkel of het restaurand/restaurant die data overtikt in een klantsysteem, worden het persoonsgegevens in de zin van de AVG. Ook als de leverancier u uitnodigd/uitnodigt vaste klant te worden en uw gegevens te delen, worden het AVG-gevoelige data.

De betaalgegegevens moet u bewaren. De klantdata moet u op verzoek vernietigen.

We komen er wel uit samen. 8)

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
26 jan 2025 18:39
Speedy123 schreef:
26 jan 2025 18:27
Echter als u niet contant betaald, dan wordt het product gekoppeld aan uw bankrekeningnummer en uw naam. Dat zijn persoonsgegevens en die worden zeven jaar bewaard. Gebeurt dus ook als u uit eten gaat en met uw bankpas of creditcard betaald.
Het lijkt op elkaar en ik snap dat de doorsnee consument geen verschil ziet.

Wat u beschrijfd/beschrijft zijn betaalgegevens. Die horen inderdaad in de boekhouding.

Zodra de winkel of het restaurand/restaurant die data overtikt in een klantsysteem, worden het persoonsgegevens in de zin van de AVG. Ook als de leverancier u uitnodigd/uitnodigt vaste klant te worden en uw gegevens te delen, worden het AVG-gevoelige data.

De betaalgegegevens moet u bewaren. De klantdata moet u op verzoek vernietigen.

We komen er wel uit samen. 8)
We komen er niet samen uit hoor, ik was er allang uit. Maar ik ben blij dat u het nu ook begint te snappen.

U begrijpt inmiddels dat uw stelling
Waar haal je die wettelijke termijn vandaan, noem eens een bron. Volgens de AVG mag je vragen en verwachten dat al je persoonsgegevens verwijderd worden
onjuist is. Persoonsgegevens die onderdeel uitmaken van een betalingen en/of factuurgegevens blijven altijd zeven jaar bewaard. Ook na een verzoek van een klant om ze te verwijderen,

Een winkelier hoeft niks over te tikken, een bankafschrift bevat altijd al persoonsgegevens en zijn dan ook als zodanig aangemerkt in de zin van de AVG. De AVG stelt dat elk gegeven dat te herleiding is tot een natuurlijk persoon als persoonsgegevens wordt beschouwt. Dus ook een bankrekeningnummer.

Alleen mag een bedrijf ze niet verwijderen, dus ook niet na een verzoek van een klant, indien daar een wettelijke grondslag voor is.

Consumenneke

Speedy123 schreef:
26 jan 2025 18:50
Persoonsgegevens die onderdeel uitmaken van een betalingen en/of factuurgegevens blijven altijd zeven jaar bewaard.
Nou zeggen we dus hetzelfde.

Maar de vraag betrof een account.

Conclusie is: persoonsdata gekoppeld aan betaalgegevens moeten bewaard worden, account moet verwijderd worden.

Mag u zeggen wie [s]het verste plast[/s] gelijk heeft.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Hij kan toch altijd weer een nieuw topic openen.
De verkoper wil geen garantie geven omdat hij beweert geen gegevens van me te hebben. Ik kan mijn factuur en garantiebewijs niet meer vinden.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
26 jan 2025 19:14
Speedy123 schreef:
26 jan 2025 18:50
Persoonsgegevens die onderdeel uitmaken van een betalingen en/of factuurgegevens blijven altijd zeven jaar bewaard.
Nou zeggen we dus hetzelfde.

Maar de vraag betrof een account.

Conclusie is: persoonsdata gekoppeld aan betaalgegevens moeten bewaard worden, account moet verwijderd worden.

Mag u zeggen wie [s]het verste plast[/s] gelijk heeft.
Dat lijkt me duidelijk, welk antwoord koos TS ook alweer op 12 januari als beste antwoord? En daar stond het allemaal al in.

Daarna komt u een week later met uw onzin over dat onder de AVG alles verwijderd moet worden, indien een klant erom vraagt. Wat vervolgens allemaal weerlegt wordt inclusief verwijzingen naar bronnen waar u het na kunt lezen.

En dan krijgen we uw gebruikelijke draai, alsof wij allemaal gek zijn en u het allang begrepen had en eindigen we zo.

Consumenneke

Daar heb je wel een punt Speedy123.

Maar in de verlenging kwamen er ineens nieuwe spelers in het veld die de wettelijke bewaarplicht op contactgegevens van toepassing verklaarden. Zelfs op alle gegevens die nodig zijn om de verkoop mogelijk te maken.

Als je nou gaat kijken bij de Belastingdienst en de Autoriteit Persoonsgegevens, dan leggen ze niet goed uit wat wel en niet bewaard moet blijven. Bij Thuiswinkel vond ik echter wel een duidelijke uitleg.
geengast schreef:
18 jan 2025 18:33
Maar dat wil zeker niet zeggen dat je contactgegevens niet bewaard blijven, die moeten voor de wettelijke termijn (meestal 7 jaar) bewaard blijven. Compleet in de database dus, met alle gegevens die nodig waren om de verkoop mogelijk te maken.
Dat uitrekken van de bewaarplicht veroorzaakt verwarring. Vandaar het onderscheid.
Consumenneke schreef:
24 jan 2025 13:37
Persoonsgegevens die bv op facturen staan zijn onderdeel van de financiële administratie en vallen onder de bewaarplicht. Denk ook aan een debiteuren/crediteuren-systeem.

Gegevens die in een CRM-systeem staan (bv voor een nieuwsbrief) zijn dat niet. Persoonsdata in een garantiesysteem mogen zo lang bewaard zijn als het doel (garantie) dient, maar ook daar geldt de langere bewaarplicht niet.

Staat tamelijk duidelijk beschreven bij Thuiswinkel.
Blader maar eens terug, dan is te zien hoe ook u uit een beperkte bewaarplicht een veel breder verhaal probeert te distilleren. Maar ik laat het aan de lezers over om zelf een oordeel te vellen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Blijkbaar ontgaat het nog steeds iemand dat “accountgegevens” niet hetzelfde is als “de gegevens die nodig zijn om de verkoop mogelijk te maken”…

Oftewel: iemand probeert heel; hard een discussie te winnen, zonder te zien/ snappen wat er eigenlijk echt geschreven werd. En dan krijg je inderdaad een zinloze discussie.

Consumenneke

Moneyman schreef:
26 jan 2025 21:42
En dan krijg je inderdaad een zinloze discussie.
Het wordt vooral een zinloze exercitie doordat mensen zoals u net doen alsof ze iets officieels beweren, maar de uitdrukking gegevens die nodig zijn om de verkoop mogelijk te maken is hier op dit forum bedacht en biedt geen enkel houvast.

Ik citeer Thuiswinkel maar even.
De AVG geeft geen concrete bewaartermijn waar je je als webwinkelier aan moet houden. Er zijn wel een aantal algemene beginselen in de verordening opgenomen en deze gelden voor iedere gegevensverwerking (met een wettelijke grondslag). Uit deze algemene beginselen volgt dat je als webwinkelier persoonsgegevens niet langer mag bewaren dan noodzakelijk is voor het doel waarvoor ze zijn verzameld. Dit was onder de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp en voorloper van de AVG) ook het uitgangspunt. Het doel van de gegevensverwerking kan, zoals hierboven al is aangegeven, bijvoorbeeld het uitvoeren en/of leveren van een bestelling zijn.

Wat als een noodzakelijke termijn voor het doel van de gegevensverwerking wordt geacht, mag je zelf bepalen, zolang je kunt verantwoorden waarom je deze bewaartermijn voor de gegevens hanteert. Je moet dus goed kunnen beargumenteren hoelang de gegevens van een consument bewaard worden voor het oorspronkelijke doel.
De zevenjarige bewaarplicht van de Belastingdienst betreft dus niet alle gegevens die nodig zijn om de verkoop mogelijk te maken.

Moneyman

Consumenneke schreef:
26 jan 2025 22:35
Het wordt vooral een zinloze exercitie doordat mensen zoals u net doen alsof ze iets officieels beweren...
Mooi dit: "doen alsof ze iets officieels beweren". Hoe meer je inzoomt op zo'n zin, hoe nietszeggender het wordt.
Consumenneke schreef:
De zevenjarige bewaarplicht van de Belastingdienst betreft dus niet alle gegevens die nodig zijn om de verkoop mogelijk te maken.
Dat klinkt heel stellig, alleen volgt deze conclusie niet uit het citaat waar je je op baseert.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Consumenneke schreef:
Een blik op de techniek achter de gemiddelde website. Jij meldt je aan en daarmee maak je een record aan in de database. Dit record bevat alle basisgegevens om je goed van dienst te zijn, dus naast inloggegevens ook de betaalwijze, adres en datum laatste aankoop of laatste inlog. Bij elke bestelling wordt dan een nieuw, gekoppeld record aangemaakt met alle product- en verzendgegevens.

Je ziet: dit is een mix van persoons- en financiële gegevens. Daarom kiezen de meeste bedrijven ervoor deze records standaard 7 jaar te bewaren.
Als jij vraagt om je gegevens te verwijderen, dan komt er een vinkje in het vak 'inactieve klant' te staan en 7 jaar later worden je gegevens echt verwijderd.

Eigenlijk nauwelijks een discussie waard.

Dat BonPrix ook de garantie vermeldt bij het opzeggen, vertelt mij, dat deze kledingverkoper een paar sterke interne muren heeft opgetrokken rond de database. Zodra je ex-klant bent, zijn je gegevens niet meer in te zien door de verkopers/adviseurs. Op zich een veilig idee.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Toch nog iets anders.

Hoe zit het als er sprake van verkopers garantie is.
Is het dan niet zo dat verkoper en de koper gedurende de garantietermijn een verbintenis met elkaar aangaan.

Als de koper van zins is die verbintenis te verbreken door in de anonimiteit te treden ziet de koper dan ook af van de garantie of niet.

De verkoper en dat weten velen onder ons is het eerste aanspreekpunt in geval van garantie.
Maar als de koper niet meer bekend is wordt het toch moeilijk om aanspraak op de garantie te maken.

Thijs124

Als de koper aanspraak wil maken op zijn garantie moet hij daar natuurlijk de nodige bewijzen van leveren. Aankoopnota, garantiebewijs. Misschien zijn identiteit als originele koper bewijzen als de garantie niet overdraagbaar is.

Moneyman

Ron5300 schreef:
27 jan 2025 15:37
Is het dan niet zo dat verkoper en de koper gedurende de garantietermijn een verbintenis met elkaar aangaan.

Als de koper van zins is die verbintenis te verbreken door in de anonimiteit te treden ziet de koper dan ook af van de garantie of niet.

De verkoper en dat weten velen onder ons is het eerste aanspreekpunt in geval van garantie.
Maar als de koper niet meer bekend is wordt het toch moeilijk om aanspraak op de garantie te maken.
Nee, het recht op garantie verdwijnt hier niet door. Je kunt immers ook gewoon volslagen anoniem dingen kopen - en hebt dan gewoon garantie. Je aankoopbon en betaalbewijs vormen op zichzelf voldoende om garantie te kunnen claimen.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Moneyman schreef:
27 jan 2025 15:50
Je aankoopbon en betaalbewijs vormen op zichzelf voldoende om garantie te kunnen claimen.
Mooi, we zijn eruit.
Garantie kan natuurlijk niet vervallen, maar indien klantgegevens zijn gewist dient de klant het recht erop zelf aan te tonen.
Slotje.

Moneyman

J. Deltoer schreef:
27 jan 2025 16:18
Moneyman schreef:
27 jan 2025 15:50
Je aankoopbon en betaalbewijs vormen op zichzelf voldoende om garantie te kunnen claimen.
Mooi, we zijn eruit.
Eh... dit schreef ik op dag 1 van dit topic ook al letterlijk...

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Nee, dat was speedy123. Jouw eerste reactie was, zoals gebruikelijk, een aanval op TS. Maar nu heb je het licht gezien, dus hulde.

Moneyman

J. Deltoer schreef:
27 jan 2025 17:01
Moneyman schreef:
27 jan 2025 16:42
Eh... dit schreef ik op dag 1 van dit topic ook al letterlijk...

Nee, dat was speedy123. Jouw eerste reactie was, zoals gebruikelijk, een aanval op TS. Maar nu heb je het licht gezien, dus hulde.
Beter lezen dan maar :lol: Want je leest dingen die er niet zijn, en wat er wel is, mis je :D
Moneyman schreef:
12 jan 2025 22:46
Mice2 schreef:
12 jan 2025 18:04
Nee daar had ik niet over geklaagd, sterker nog... ze houden de gegevens vast tot de wettelijke garantie termijn is verstreken (staat in hun eigen voorwaarden).
Er wordt gedreigd met het punt dat de garantie vervalt op het moment dat ik aangeef mijn gegevens te willen verwijderen, tot twee keer aan toe en dat dit beleid is. Daar val ik over en of dit juist is cq mag, dat was mijn vraag.
Helder. Voor de duidelijkheid: je garantie vervalt natuurlijk sowieso niet, dus daarmee dreigen is onzin. En slecht beleid :wink:

Consumenneke

J. Deltoer schreef:
27 jan 2025 16:18
Slotje.
Een paar mensen reageren op een vraag en daarmee is iedereen tevreden?

Ik hoop dat de redactie/moderatie meeleest en beseft dat zulke topics een lange staart kunnen krijgen.

Zo reageert de Autoriteit Persoonsgegevens nu op de door mij gesignaleerde vage toelichting.
Ik wil dat een organisatie mijn gegevens verwijdert. Wat kan ik doen?

U kunt dit aan iedere organisatie vragen, van overheid of ziekenhuis tot webshop. Maar het is goed om te weten dat een organisatie niet altijd alle gegevens kan verwijderen. Bijvoorbeeld als de organisatie de gegevens nog nodig heeft. Of als er in een wet staat dat de organisatie uw gegevens een bepaalde tijd moet bewaren.
Het is wel een hele slappe uitleg. De AP verschuift de verantwoordelijkheid naar de webwinkel die moet uitleggen waarom bepaalde gegevens onder een bewaarplicht vallen. Dat is dan weer iets dat in een verwerkingsregister vastgelegd moet zijn, zo beschrijft Thuiswinkel. Daar kun je dus als consument naar vragen.
De bewaartermijnen die je hanteert moeten schriftelijk worden vastgelegd in een intern bewaarbeleid, en opgenomen worden in een verwerkingsregister. Daarnaast dient de consument te worden geïnformeerd over de bewaartermijnen die je als webshop hanteert, bijvoorbeeld in een privacyverklaring.
Ik heb zo'n donkergroen vermoeden dat de AP een precieze uitleg aan de rechter overlaat. :wink:

Thijs124

Als je er graag een lange staart aan wilt hebben. Ga je gang.
Dit kun je natuurlijk ook weer melden als een persoonlijke aanval. Ik hoor het wel.

Consumenneke

Thijs124 schreef:
27 jan 2025 18:21
Dit kun je natuurlijk ook weer melden als een persoonlijke aanval. Ik hoor het wel.
Ik meld eigenlijk alleen maar loze scheldwoorden.
Over nietszeggende opmerkingen maak ik me geen moment druk.

Misschien is het beter een volgende keer gewoon op-topic te reageren.

Plaats reactie