Samsung fabrieks garantie vervalt

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Consumenneke

Re: Samsung fabrieks garantie vervalt

Ongelezen bericht door Consumenneke »

witte angora schreef:
26 okt 2025 17:58
Waarom blijf je dan doorgaan met ruis veroorzaken, als je het antwoord al weet?
Ik wijs er slechts (herhaaldelijk) op dat Moneyman al vroeg een sterk punt had. Kan het ook niet helpen dat anderen steeds verder afdwalen. In zekere zin probeer ik de juridische rookgordijnen weg te blazen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

En dat moet dan op zo'n denigrerende en beledigende manier?
Consumenneke schreef:
26 okt 2025 17:30
Hij verdwijnt steeds dieper in het juridische bos.
En ondertussen continue als een klein kind bij de moderatie jammeren als iemand je aanspreekt op jouw gedrag. Ik vind jou maar een triest menneke. En nog triester: er is geen enkele hoop of vertrouwen dat jouw houding ooit nog zal verbeteren.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
26 okt 2025 17:55
Moneyman schreef:
26 okt 2025 17:38
Je hoeft als consument helemaal niet de credentials te checken, je moet gewoon bij het juiste loket aankloppen. Primair is dat gewoon de verkoper, niet Samsung.
Dat is nu al twee keer voorbij gekomen. :lol:
Klopt. Maar desondanks blijf je doorgaan op je op niets meer dan eigen aannames gebaseerde stellingen. Aangezien die slechts een rookgordijn opwerpen voor een hulpzoekende TS, herhaal ik de juiste route dus nóg maar een keer.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

witte angora schreef:
26 okt 2025 18:11
En dat moet dan op zo'n denigrerende en beledigende manier?
Niet voor niets zet ik er een disclaimer bij dat het geen persoonsgegeven is, maar een verwijzing naar het vraagstuk dat steeds meer uit zicht raakt door bijzaken zoals: bij wie was de monteur in dienst en welk diploma had hij/zij?

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Consumenneke schreef:
26 okt 2025 18:05
Ik wijs er slechts (herhaaldelijk) op dat Moneyman al vroeg een sterk punt had. Kan het ook niet helpen dat anderen steeds verder afdwalen. In zekere zin probeer ik de juridische rookgordijnen weg te blazen.
Het ligt er helemaal aan welke garantie er geclaimd word. Bij wettelijke garantie moet je bij de verkoper zijn, als er een verlengde fabrieksgarantie bijgenomen is zal je daar moeten zijn.
Is het non-conformiteit moet je wel weer bij de verkoper zijn, claim je de 3 jaar extra garantie moet je bij Samsung zijn. Daarbij kan de verkoper de reparatiedienst van Samsung hebben ingeroepen, dan moet je bij afwijzing weer bij de verkoper zijn.

Er zijn dus meerdere opties waar enkel TS uitsluitsel in kan geven.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

NeoDutchio schreef:
25 okt 2025 19:11
Ik vraag mij af in hoeverre de verkoper in zijn recht staat om het op die grond af te wijzen. Het aansluiten op een trekschakelaar is niet iets vreemds. En een aansluiting op een dergelijke manier hoeft totaal niet van invloed zijn op problemen die kunnen optreden. Ook zijn er wasmachines die gewoon toegepast kunnen worden in een badkamer. Dan kan je niet met een algemeen regeltje de garantie volledig afwijzen.
Als het probleem van de wasmachine niets te maken heeft met het afknippen van de stekker en als de wasmachine verkocht is alszijnde geschikt voor in de badkamer, dan zou u tegen de beslissing in kunnen gaan.
Als het mogelijk zou moeten zijn om de stekker zonder gevolgen af te knippen en zelf de boel met losse draden op een schakelaar aan te sluiten had er op z'n minst een instructie daarvoor in de handleiding moeten staan. Samsung heeft daar niet voor gekozen. Dat anderen het mogelijk wel doen is irrelevant.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio heeft wel gewoon gelijk: als het gebrek waarvoor een beroep op garantie gedaan wordt niets te maken heeft met het afknippen van de stekker, kan een verkoper zich daar niet echter verschuilen.

Daar wil natuurlijk niet zeggen dat een verkoper dat niet alsnog kan doen, maar in rechte houdt dat geen stand.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

rwolters schreef:
26 okt 2025 19:28
Als het mogelijk zou moeten zijn om de stekker zonder gevolgen af te knippen en zelf de boel met losse draden op een schakelaar aan te sluiten had er op z'n minst een instructie daarvoor in de handleiding moeten staan. Samsung heeft daar niet voor gekozen. Dat anderen het mogelijk wel doen is irrelevant.
Samsung biedt wasmachines aan die in een badkamer kunnen staan. Dan kan je niet aan de ene kant zeggen dat het wel in de badkamer kan en aan de andere kant dat de (extra?) garantie vervalt omdat je het aansluit zoals het hoort.

Cricket

Ongelezen bericht door Cricket »

Hier is iets geks aan de hand.
Aan de ene kant zei vroeger de wetgeving dat het aansluitsnoer niet onderbroken mocht zijn. Dus dat het apparaat rechtstreeks op de trekschakelaar aangesloten moest worden.
Aan de andere kant zeggen de fabrikanten van de was apparatuur dat de stekker niet afgeknipt mag worden.

Dat de fabrikanten duidelijk aangeven dat de stekker niet afgeknipt mag worden kan ik heel goed inkomen. Want als de aansluitsnoer niet goed is aangesloten kan dat juist weer schade aan het apparaat veroorzaken. Klinkt misschien wel gek, maar je zult verbaast zijn welke stunts mensen uithalen als ze een apparaat via een snoer moeten aansluiten.

Tegenwoordig mag het vanuit de wetgeving wel dat er een snoer met een contrastekker op de trekschakelaar gemonteerd mag worden en daarop wordt dan de stekker van het was apparaat op aangesloten.

Ik heb zelf een snoer met een contrastekker op de trekschakelaar gemonteerd en daarop weer een stekkerdoos met verschillende stopcontacten aangesloten (wel zo'n type voor buiten gebruik) en daarop weer de wasmachine én droger aangesloten.
Je kunt op één snoer vanuit de trekschakelaar wel degelijk een wasmachine en een droger aansluiten, mits het vermogen van beide apparaten niet boven de 3500W uitkomt.

Cricket

Ongelezen bericht door Cricket »

Moneyman schreef:
26 okt 2025 19:36
NeoDutchio heeft wel gewoon gelijk: als het gebrek waarvoor een beroep op garantie gedaan wordt niets te maken heeft met het afknippen van de stekker, kan een verkoper zich daar niet echter verschuilen.

Daar wil natuurlijk niet zeggen dat een verkoper dat niet alsnog kan doen, maar in rechte houdt dat geen stand.
Is niet geheel juist.
Als je de stekker niet afknipt en op een stopcontact aansluit, weet je zeker dat de elektrische verbinding feitelijk nooit hapert.
Als je de stekker wel afknipt en op een ondeugdelijke wijze op een trekschakelaar monteert, is de kans wel degelijk aanwezig dat de elektrische verbinding dan ondeugdelijk is en storingen veroorzaakt.
Bij zeer oude wasmachines maakt dat in principe niet uit, maar bij de moderne machines kan het wel degelijk enorme schade aan de machines veroorzaken. Laat staan dat leken de snoertjes omwisselen met alle nare gevolgen van dien.

Dat een verkoper of fabrikant zich verschuilen als een consument de stekker afknipt dat dan de garantie vervalt, kan ik heel goed inkomen. Puur de reden zoals ik die hierboven aangegeven heb.
Ondeugdelijke gemonteerde snoeren veroorzaken de gekste storingen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wat Moneyman schrijft is volledig juist en wat jij schrijft is dat ook. Jullie hebben het eenvoudigweg over andere omstandigheden. Moneyman heeft het over een defect dat niets te maken heeft met het afknippen van de stekker en jij hebt het over een defect dat veroorzaakt is door een ondeugdelijke aansluiting.

wenm

Ongelezen bericht door wenm »

Het aansluiten van een stopcontact (mits waterdicht) op de trekschakelaar zou ik niet aanbevelen, zeker in niet in vochtige ruimten. In veel huishoudens bevindt zich een trekschakelaar in de douche en afvoer voor de wasmachine. De trekschakelaar schakelt zowel de bruine (fase) als de blauwe (nul draad) en de aarde heeft een vaste aansluiting. Ga er vanuit de de wasmachine aan huis is geleverd, als ik de reclame hiervan mag geloven, en nemen ze de oude weer mee. Laat hun voor de aansluiting zorgen, dat noem ik service. Als men het zelf heeft aangesloten volgens voorschrift, dan zou ik een juridisch loket raadplegen, of je in je recht staat.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

wenm schreef:
27 okt 2025 12:04
Laat hun voor de aansluiting zorgen, dat noem ik service.
Die service bieden de meeste leveranciers van wasmachines dan ook aan. Alleen niet iedereen is bereidt die extra kosten te betalen.

Dat de service apart in rekening gebracht wordt, lijkt me vrij evident. Heel veel mensen hebben hun wasmachine in een washok of op zolder staan. Die kiezen de goedkoopste aanbieder, want die hebben geen trekschakelaar service nodig.

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Ik lees in de OP enkel dat garantie is afgewezen omdat de stekker was afgeknipt, niet dat dit was omdat TS het zelf had gedaan. Als bijvoorbeeld Coolblue een Samsung wasmachine levert en de stekker installeert ... vervalt de garantie dan niet?

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Wordt het geen tijd om de stekker uit dit topic te trekken?

(Sorry maar deze opmerking kon ik niet laten :mrgreen: )

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

Consumenneke schreef:
25 okt 2025 21:31
alfatrion schreef:
25 okt 2025 20:02
Dat mag ook niet zomaar. Als de garantie aanbieder een beroep doet op een van de uitzonderingen, dan moeten zij ook de causaliteit bewijzen. De enkele stelling dat de stekker is doorgeknipt is hiervoor onvoldoende.
Deze versie sluit aan bij de uitleg van Wasmachinekampioen die stelt dat bij een onjuist aangesloten wasmachine de garantie kan komen te vervallen. Ook Bosch beweert dat je garantie kan komen te vervallen bij een onjuiste aansluiting.

Daar is dus niet het doorknippen en zelf aansluiten op de trekschakelaar een probleem, maar het onjuist zelf aansluiten.
Maar puur technisch vraag ik mij af hoe je een trekschakelaar onjuist kan aansluiten zodat de machine beschadigd. Dat is niet mogelijk.

In zo'n schakelaar heb je alleen een fase en een nul (en aarde).

Verkeerd aansluiten levert je ofwel een niet werkende machine op , of de aardlek gaat eruit (bv nul en aarde verwisseld).
Je kan bv nooit 400 volt op de machine krijgen, wat bij meerfasige aansluitingen wel kan.

Plaats reactie