Verplicht meter vervangen met asbest in de meterkast
-
J. Deltoer
Re: Verplicht meter vervangen met asbest in de meterkast
Ik geef gewoon de kosten weer aan dwangsommen en meterwisseling waar een verbruiker mee te maken krijgt als deze onwillig is om tijdig de meter te laten wisselen. Dat heeft niets met iemand de stuipen op het lijf jagen te maken.Consumenneke schreef: ↑30 jul 2026 14:44Nou-nou.J. Deltoer schreef: ↑30 jul 2026 11:39Dus als TS verstandig is neemt hij nu initiatief, anders wordt het heel duur en heel vervelend voor hem (haar).
Zou het nou een hobby of beroep zijn om argeloze consumenten de stuipen op het lijf te jagen?
Dat Enexis de kosten van asbestverwijdering op zich zou nemen had Simonswald niet vermeld. En dat vind ik heel bijzonder dat zij dit doen. Maar goed, wanneer overheidsbedrijven dit soort kosten van appartementseigenaren overnemen heeft hij inderdaad wel gelijk wanneer hij stelt dat de kosten van vastrecht steeds hoger worden. We betalen dus allemaal mee met de sanering van asbest bij meneer Simonswald. Ik vind dat een slechte zaak, maar wat ik vind mag ik houden.
Argument van "dat kan niet iedereen betalen" slaagt natuurlijk niet, het is particulier bezit, daar is iedereen zelf voor verantwoordelijk.
Ron5300
vindt dit leuk
-
Consumenneke
U veronderstelt dat Simonswald op het moment dat hij zijn/haar vraag stelde de afloop al kenden.
Is denkbaar dat dat niet het geval is en hij/zij ons netjes op de hoogte probeerde te brengen?
Inderdaad, dit is, als het al juist is, strooien met geld van andere woningeigenaren. Dus geen pluim voor Enexis.Cro schreef: ↑30 jul 2026 16:20Aan de ene kant wel, zeker als je daar woont aan de andere kant laten ze nu anderen opdraaien (via het vastrecht) voor deze kosten terwijl zoiets eigenlijk gewoon de verantwoording lijkt van de VVE of de individuele appartementsrechts houder.
Dit levert die bewoners nu gewoon geld op (appartement zal makkelijker te verkopen zijn zonder asbest, of tegen een hogere waarde want een eventuele sanering hoeft niet meer verdisconteert te worden in de prijs), terwijl de overige klanten meebetalen.
Daar is het vastrecht natuurlijk helemaal niet voor bedoeld. De kosten zullen voor dit complex zeker een half miljoen kosten.....
Waarom moeten anderen meebetalen aan het oplossen van een (asbest-)probleem in andermans koopwoning.
-Onze woning moet hoognodig geschilderd worden, een fors bedrag. Wie gaat dit betalen ?
-Onze woning had een defect aan het riool, wie ging dit betalen ?
Net als asbest, waar je notabene voor tekend bij aankoop, is dat gewoon je eigen probleem.....
Laatst gewijzigd door BL2 op 30 jul 2026 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
J. Deltoer
vindt dit leuk
Gisteren schreef de topicstarter nog dat hij alles zelf moest organiseren. Zou Enexis binnen een dag besloten hebben dit zelf te gaan doen bij 250 woningen ?simonswald schreef: ↑29 jul 2026 15:53Vervolgens moet ik een nieuwe afspraak maken,met een bedrijf,dat een monster van de asbest moet nemen.
Dit moet in een laboratorium worden getest en daar moet een rapport van worden opgemaakt.
Vervolgens moet ik een afspraak maken met een bedrijf dat de asbest gaat verwijderen en aansluitend kan dan iemand van Enexis de meter vervangen.
Kan mij niet voorstellen dat Enexis 250 verschillende individuele rekeningen gaat vergoeden.....
Nee, asbestsanering in de meterkast is niet gratis via Enexis Netbeheer. Enexis Netbeheer vergoedt of regelt de sanering niet, omdat de meterkast en het asbesthoudende materiaal eigendom zijn van de bewoner of huiseigenaar.Kosten en VerantwoordelijkheidEigenaar: U bent zelf verantwoordelijk voor het laten weghalen van asbest in uw meterkast.Kosten: U moet zelf een gecertificeerd bedrijf betalen om het asbest te verwijderen.Enexis: De netbeheerder vervangt de energiemeter wel kosteloos, maar pas nadat de meterkast door u asbestvrij is gemaakt.