Ik heb hier al veel geschreven, en ik ben niet van plan dit weer op te gaan pakken, omdat het toch een eindeloze discussie is. Maar goed, je schreef dit aan mij gericht dus ik zal hier in ieder geval op reageren.
@Student 26,
Dus product verzadeging is geen issue meer voor de tegenstanders?
Dat is het wel, maar van minder belang dan aanbiedersverzadiging. Ik begrijp ook niet waar je deze conclusie op baseert want dat heb ik niet gezegd.
Als het wel zo is moet je mij eens uitleggen waarom bij MLM wel produktverzadiging optreed en bij de normale handel niet?
Heb ik gezegd dat het in de normale handel niet optreedt dan? DAT heb je mij zeker niet horen zeggen. Het is wel zo dat het in de reguliere handel een andere betekenis heeft dan in de MLM wereld. Daar komen we verderop op terug.
Nu dat aanbod verzadiging. Als ik je goed begrijp (ik heb maar MDS) ontstaat er op den duur een overschot van aanbieders. Toch?
Ja.
Hoe komt het dan dat er bijv. meer Mcdonalds vestigingen zijn dan 10 jaar geleden. Of Burger Kings, of V&D's, C&A's, HEMA's, AH's, EDAH's, C1000's, Media Markts. It's vestigingen, H&M's en ga maar door in binnen en buitenland? Hier zijn op den duur toch ook meer AANBIEDERS op de markt gekomen? Of is dat iets anders? En kom niet aanzetten met het vraag en aanbod verhaal. Er zijn genoeg produkten die via MLM en de reguliere handel naar de klanten gaan.
Moet ik zoiets elementairs nou gaan toelichten? Pak eens een boek zou ik zeggen, ieder basisboek economie voldoet. Maar goed. Ik zal in het kort wat toelichten.
Allereerst moet je een onderscheid maken naar type product. McDonalds is daar een mooi voorbeeld van. Wat verkoopt McD? Hamburgers? Voedsel? Sfeer? Hamburgers kan ik ook in de supermarkt halen, maar toch is dat niet te vergelijken met McDonalds. Wat is nou een kenmerk? Dat Mac op een bepaalde PLAATS zit. Fysiek. Als ik nu zin heb in een hamburger van Mac, en er is hier geen Mac in de buurt, wat dan? Stel dat ik 100 km zou moeten rijden. Zou je dat doen?
Conclusie: Mac is plaatsgebonden. Als Mac mij als klant wil hebben, moeten ze een filiaal in mijn omgeving openen. DAAROM zijn er dus meer Mac's gekomen: er is vraag en Mac moet op de plaats van de vraag aanwezig zijn om te kunnen verkopen. Waarom meer dan 10 jaar geleden? Omdat men blijkbaar tot de conclusie kwam dat een extra Mac filiaal voor extra winst zou zorgen.
En de rest van de bedrijven die je noemt? Analoog aan het voorbeeld van Mac: men is tot de conclusie gekomen dat een extra filiaal extra winst oplevert. Zoniet dan wordt er een filiaal gesloten (zie bijvoorbeeld V&D).
En bij MLM? Zit daar iemand in het managementteam die onderzoekt of een extra distributeur nog extra winst oplevert? En dan komen we tot het "leuke" van MLM: JA NATUURLIJK. Waarom? Omdat een extra distributeur betekent:
- GEEN extra kosten
- INKOMSTEN uit entreegeld
- INKOMSTEN uit minstens 1 extra klant (de distributeur)
- POTENTIELE INKOMSTEN doordat deze persoon misschien nog wel meer klanten kan vinden
Conclusie: extra winst.
Maar hoe werkt dat voor de distributeur zelf dan? Hij heeft in principe geen zicht op de vraag hoeveel distributeurs en klanten al in zijn omgeving zijn.
Stel dat ik in een dorp met 100 mensen woon. Stel dat daar al 20 distributeurs actief zijn. Stel dat de potentiele markt 50 personen is (een marktaandeel van 50% dus, zeer onrealistisch). De kans is zeer groot dat bijna al deze potentiele klanten al echt klant zijn bij 1 van de 20 distributeurs. En dan? Wat blijft er dan voor mij over??
Antwoord van jou: ga in een ander dorp kijken. En als daar dezelfde situatie geldt? En in het buitenland zijn ook al overal distributeurs actief. Wat nu?
Een extra product in de markt zetten? Natuurlijk niet. Wat denk jij dat de klanten doen? Die worden meteen bewerkt door de distributeur die het eerste product aan hen heeft aangeboden, dus dat wordt niks!
Aanbiederverzadiging dus. De markt is beperkt en daar loopt de onderste laag tegenaan.
En de productverzadiging? Die loopt vrolijk mee. Op den duur is iedereen die klant wil zijn, klant. Vervolgens hangt het van het type product af.
Of op de manier die jij liever niet ziet, met vraag en aanbod:
- Hoge prijs: Veel producenten willen het product aanbieden, maar weinig consumenten willen het product kopen.
- Lage prijs: Weinig producenten willen het product aanbieden, maar veel consumenten willen het product kopen.
Teken dat eens in een grafiekje. Op het snijpunt zit de evenwichtswaarde. Tegen prijs X kun je Y producten kwijt aan de markt. Dit is waar vraag en aanbod elkaar treffen. Jouw MLM onderneming zet de prijs op X en kan dus een afzet Y verwachten. Specifiek voorbeeld:
Prijs = 10 euro -> aantal = 100 producten. We nemen een distributeur aan, die neemt er 2 aan, die nemen er 2 aan, enzovoorts. Reken eens mee: 1+2=3+4=7+8=15+16=31+32=63+64=127
Dus al op niveau 7 hebben we 27 mensen die waarschijnlijk geen enkel product verkocht krijgen. Beperkte koek dus.
Houden we de vraag over waarom Amway (bijvoorbeeld) al zo lang bestaat. Diverse redenen:
- Inefficientie/ineffectiviteit van het MLM concept: het duurt lang voordat je je gehele potentiele markt bereikt via MLM.
- Geloven in de droom: ieder jaar weer zijn er mensen die denken dat ze het heft in eigen handen kunnen nemen, dat MLM een perfect concept is, dat ze een topinkomen gaan verdienen
- Voordeel voor de producent: geen extra kosten, wel extra inkomen, dus geen faillissement
- De uitvallers: de mensen die stoppen beperken het aantal aanbieders, zodat verzadiging wordt uitgesteld
Enzovoorts.
En je verhaal betreffende die afvloeing van klanten en distributeurs kan ook ten voordele zijn van Netwerkmarketing. zie mijn verhaal aan Bodejos.
Hoe kan een afvloeiing van klanten nou in het voordeel zijn van MLM? Dat zie ik niet.
En over TV's en dergelijken: wel eens van vervangingsvraag gehoord? Die is echter per definitie altijd kleiner dan oorspronkelijke vraag. En daarbij moet je ook nog een onderscheid maken naar diensten en fysieke producten, en naar duurzame producten en verbruiksgoederen.
Ik heb geen zin om er nog meer over te vertellen, hoewel dat makkelijk zou kunnen. Zoals gezegd, dit is elementaire economie. Kun je in alle handboeken terugvinden.