In deze wil ik jou toch een beetje corrigeren;
jij doet nu voorkomen of alle klanten slecht zijn, maar er zijn ook wel mensen bij die wel eerlijk zijn.
Ik ben namelijk ook zo'n type als ik merk dat een cassiere mij teveel teruggeeft, dat ik haar of hem erop attendeer.
Kijk, ik wil niet dat ik belazert word dus zal ik een ander ook niet belazeren.
Dus voortaan moet je toch een beetje zorgvuldige je woorden kiezen, je kan niet iedereen met een paar rotte appels vergelijken.
Dat bedoel ik natuurlijk niet, er zijn veel mensen die het wel zeggen als er per ongeluk iets fout gaat met het terug geven van geld. Maar in deze situatie ligt dat iets anders natuurlijk:
Wanneer jij zeker weet dat jij het goed gedaan hebt en de klant weet zeker dat jij een fout gemaakt hebt, dan heb je twee keuzes: je geeft het geld aan de klant, of je geeft het niet en je schrijft naam op e.d.
Stel je hebt het geld terug gegeven en de klant gaat naar huis, maar bij het opmaken van de kas kom je erachter dat jij toch gelijk had. Dan kan je die klant gaan bellen om te vragen of hij het geld terug komt brengen, maar negen van de tien keer gebeurt dat niet. Dan kan je dus beter het geld in de kassa houden, kas opmaken en blijkt dat de klant gelijk had, bellen om te zeggen dat iemand het geld komt halen.
Laat ik het dan zo zeggen: De kans is groter dat iemand geld komt halen dan dat iemand geld komt terugbrengen.
dan ben je in mijn ogen een slechte cassiere.
ik heb zelf jarenlange ervaring achter de kassa en ik heb ook vaak zat mensen opgeleid maar snel werken is geen excuus voor fouten maken.
werken op de automatische piloot is alleen je ervaring en verder niks.
ook onder werkdruk etc moet jij gewoon goed geld teruggeven dat is niet zo moeilijk en zeker niet met de kassa´s van tegenwoordig.
men moet bv 21,95 betalen en geeft 50 euro jij typt in 50 euro en jij krijgt in beeld 28,05 wisselgeld.
laat idd altijd het geld dwars bovenop je la liggen dan kun je geen fouten maken.
doe je dat wel ben je gewoon erg slecht
Zucht, als je zelf achter de kassa hebt gestaan dan zul je misschien herkennen dat je als je zo'n 30 klanten achter elkaar hebt geholpen die allemaal met 10 euro betaald hebben, je soms een fout maakt als de 31e klant met 20 euro betaald. ZOALS IK AL ZEI zie ik dat vaak snel genoeg omdat het geld nog op de la ligt en niet erin. Ik maak daarom ook vrijwel nooit fouten.
Het komt echter voor dat als jij het klantgesprek al hebt afgerond (als je al (bijna) met de volgende klant bezig bent,) een klant twijfelt of jij het wel goed gedaan hebt: dan ligt het geld dus al in de kassa. (ik laat het namelijk geen 5 minuten nadat de klant wegloopt nog buiten de kassa liggen) Dan kan je dus naam opschrijven, kas opmaken en bellen.
Daarnaast hebben wij geen kassa's die aangeven hoeveel we terug moeten geven, maar een kassa die alleen het eindbedrag aangeeft. We moeten dus zelf rekenen en dat gaat over het algemeen prima, maar daar kunnen soms foutjes in sluipen.
Ik werk in een bloemenwinkel en bij ons is het vaak in vlagen druk: zo is er niemand en zo staan er tien mensen in de rij. Dan moet je erg snel werken, omdat mensen in zo'n klein winkeltje vaak veel ongeduldiger zijn dan in een supermarkt of warenhuis. Er worden verbazend weinig fouten gemaakt.
Ik vind het een belachelijke stelling om te zeggen dat er geen fouten gemaakt mogen worden. Natuurlijk moet je zo min mogelijk fouten maken en moeten fouten opgelost worden. Maar het is en blijft mensenwerk en als je een normaal mens bent maak je fouten.
pfff... wat een verhaal op de vroege morgen