LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] c1000 en extra pinnen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Peter 2

Re: c1000 en extra pinnen

Ongelezen bericht door Peter 2 »

ik heb enkele weken geleden iets soortgelijks meegemaakt bij een dekamarkt in apeldoorn. Ik betaalde met 10 euro en kreeg maar tot 5 euro wisselgeld terug. Ik nam dit geld aan en realiseerde me dat ik alleen maar 10 euro bij me had en dat dit dus niet kon kloppen. De cassiere wist ook zeker dat ik met 5 euro betaald had. In deze situatie is het logisch dat zij mij niet mijn 5 euro teruggeeft, de klant kan zich ook vergissen niet waar? De bedrijfsleider kwam erbij , mijn telefoonnummer werd opgeschreven en de kassa werd nageteld. 's Avonds werd ik gebeld: de 5 euro was terecht en ik kon het komen halen. Prima opgelost lijkt me.
De caissière is zonder meer fout; bij teruggeven van wisselgeld moet je het gegeven biljet altijd even apart houden, zodat hierover geen misverstanden kunnen ontstaan. Ik heb iets dergelijks eens jaren geleden meegemaakt bij een grote boekhandel in Utrecht. De caissière gaf mij 25 of 50 gulden te weinig terug (het exacte bedrag weet ik niet meer). Ik wist absoluut zeker dat het niet klopte, maar ze had mijn biljet al in de kassa weggelegd, zodat het niet meer te achterhalen was.

Ik was toen vastbesloten om te blijven staan totdat het opgelost zou zijn. Uiteindelijk heeft ze dan toch het correcte bedrag teruggegeven. Ik vraag me nu altijd nog af of ze te goeder trouw is geweest, of dat ze geprobeerd heeft me op te lichten. Ik vond het bijzonder onprofessioneel dat een caissière bij een dergelijk grote zaak (het was geen nieuwe kracht, ze werkte er toen al jaren), waar vaak toch vrij grote bedragen worden neergeteld, meteen het ontvangen biljet in de kassa wegwerkte (vandaar mijn wantrouwen, nog afgezien van de ongunstige persoonlijke indruk die ze op me maakte).

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Nou Peter2,

Ik geloof niet zo zeer dat er altijd sprake is van oplichterij, kijk het is namelijk zo, waar gewerkt word, worden fouten gemaakt.
Wat die cassiere flikte kan natuurlijk niet, maar we zijn allemaal mensen dus we zijn allemaal weleens de kluts kwijt.
Ik zie het zo: De cassiere wist dat zij een fout gemaakt had, daarom gaf zij jou alsnog het juiste wisselgeld terug.
Maar je hebt gelijk, nooit weglopen als je, je juiste wisselgeld niet ontvangen hebt, want loop je de deur uit, dan loop je de kans dat je een gratis ticket krijgt naar een welles, nietes spelletje.
De cassieres behoren inderdaad het geld wat gewisseld moet worden apart te leggen, maar het word lang niet altijd gedaan.

tienepien

Ongelezen bericht door tienepien »

Ik sta zelf achter de kassa en ik houd ook altijd het geld wat de klant geeft appart. Maar natuurlijk niet totdat de klant buiten staat, dat duurt veel te lang en dat geld moet toch in de kassa belanden. Meestal heb ik het zelf door als ik tot een verkeerd bedrag terug geef, omdat het biljet nog appart ligt, maar soms gaat het fout (Vooral op zaterdag moet er erg snel gewerkt worden en als je een groot aantal klanten achter elkaar helpt, ga je een beetje op de automatische piloot)
Vaak merkt een klant dit pas als het hele "klantgesprek" al achter de rug is. Dan ligt het geld uiteraard al in de kassa en dat is een lastige situatie.

Bij ons word gezegd: als je zeker weet dat jij gelijk hebt, mag je geen geld terug geven. Dan schrijf je naam en adres van de klant op en het bedrag waar het om gaat, en als de kas geteld is, komt vanzelf naar boven of de klant gelijk heeft of jij.
Het lijkt me logisch dat je niet zomaar geld terug gaat geven als je zelf (bijna) zeker weet dat je gelijk hebt: een klant komt wel zijn geld halen als je een fout hebt gemaakt, maar geen geld terug brengen als blijkt dat jij gelijk had. Wanneer je er beleid van maakt om altijd geld terug te geven in zo'n geval, zijn er zeker weten mensen die er misbruik van gaan maken.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Het lijkt me logisch dat je niet zomaar geld terug gaat geven als je zelf (bijna) zeker weet dat je gelijk hebt: een klant komt wel zijn geld halen als je een fout hebt gemaakt, maar geen geld terug brengen als blijkt dat jij gelijk had.
Tienepien,

In deze wil ik jou toch een beetje corrigeren;

jij doet nu voorkomen of alle klanten slecht zijn, maar er zijn ook wel mensen bij die wel eerlijk zijn.
Ik ben namelijk ook zo'n type als ik merk dat een cassiere mij teveel teruggeeft, dat ik haar of hem erop attendeer.
Kijk, ik wil niet dat ik belazert word dus zal ik een ander ook niet belazeren.
Dus voortaan moet je toch een beetje zorgvuldige je woorden kiezen, je kan niet iedereen met een paar rotte appels vergelijken.

themaster

Ongelezen bericht door themaster »

Ik sta zelf achter de kassa en ik houd ook altijd het geld wat de klant geeft appart. Maar natuurlijk niet totdat de klant buiten staat, dat duurt veel te lang en dat geld moet toch in de kassa belanden. Meestal heb ik het zelf door als ik tot een verkeerd bedrag terug geef, omdat het biljet nog appart ligt, maar soms gaat het fout (Vooral op zaterdag moet er erg snel gewerkt worden en als je een groot aantal klanten achter elkaar helpt, ga je een beetje op de automatische piloot)
Vaak merkt een klant dit pas als het hele "klantgesprek" al achter de rug is. Dan ligt het geld uiteraard al in de kassa en dat is een lastige situatie
dan ben je in mijn ogen een slechte cassiere.
ik heb zelf jarenlange ervaring achter de kassa en ik heb ook vaak zat mensen opgeleid maar snel werken is geen excuus voor fouten maken.

werken op de automatische piloot is alleen je ervaring en verder niks.

ook onder werkdruk etc moet jij gewoon goed geld teruggeven dat is niet zo moeilijk en zeker niet met de kassa´s van tegenwoordig.

men moet bv 21,95 betalen en geeft 50 euro jij typt in 50 euro en jij krijgt in beeld 28,05 wisselgeld.

laat idd altijd het geld dwars bovenop je la liggen dan kun je geen fouten maken.
doe je dat wel ben je gewoon erg slecht

tienepien

Ongelezen bericht door tienepien »

In deze wil ik jou toch een beetje corrigeren;

jij doet nu voorkomen of alle klanten slecht zijn, maar er zijn ook wel mensen bij die wel eerlijk zijn.
Ik ben namelijk ook zo'n type als ik merk dat een cassiere mij teveel teruggeeft, dat ik haar of hem erop attendeer.
Kijk, ik wil niet dat ik belazert word dus zal ik een ander ook niet belazeren.
Dus voortaan moet je toch een beetje zorgvuldige je woorden kiezen, je kan niet iedereen met een paar rotte appels vergelijken.
Dat bedoel ik natuurlijk niet, er zijn veel mensen die het wel zeggen als er per ongeluk iets fout gaat met het terug geven van geld. Maar in deze situatie ligt dat iets anders natuurlijk:
Wanneer jij zeker weet dat jij het goed gedaan hebt en de klant weet zeker dat jij een fout gemaakt hebt, dan heb je twee keuzes: je geeft het geld aan de klant, of je geeft het niet en je schrijft naam op e.d.

Stel je hebt het geld terug gegeven en de klant gaat naar huis, maar bij het opmaken van de kas kom je erachter dat jij toch gelijk had. Dan kan je die klant gaan bellen om te vragen of hij het geld terug komt brengen, maar negen van de tien keer gebeurt dat niet. Dan kan je dus beter het geld in de kassa houden, kas opmaken en blijkt dat de klant gelijk had, bellen om te zeggen dat iemand het geld komt halen.
Laat ik het dan zo zeggen: De kans is groter dat iemand geld komt halen dan dat iemand geld komt terugbrengen.
dan ben je in mijn ogen een slechte cassiere.
ik heb zelf jarenlange ervaring achter de kassa en ik heb ook vaak zat mensen opgeleid maar snel werken is geen excuus voor fouten maken.

werken op de automatische piloot is alleen je ervaring en verder niks.

ook onder werkdruk etc moet jij gewoon goed geld teruggeven dat is niet zo moeilijk en zeker niet met de kassa´s van tegenwoordig.

men moet bv 21,95 betalen en geeft 50 euro jij typt in 50 euro en jij krijgt in beeld 28,05 wisselgeld.

laat idd altijd het geld dwars bovenop je la liggen dan kun je geen fouten maken.
doe je dat wel ben je gewoon erg slecht
Zucht, als je zelf achter de kassa hebt gestaan dan zul je misschien herkennen dat je als je zo'n 30 klanten achter elkaar hebt geholpen die allemaal met 10 euro betaald hebben, je soms een fout maakt als de 31e klant met 20 euro betaald. ZOALS IK AL ZEI zie ik dat vaak snel genoeg omdat het geld nog op de la ligt en niet erin. Ik maak daarom ook vrijwel nooit fouten.

Het komt echter voor dat als jij het klantgesprek al hebt afgerond (als je al (bijna) met de volgende klant bezig bent,) een klant twijfelt of jij het wel goed gedaan hebt: dan ligt het geld dus al in de kassa. (ik laat het namelijk geen 5 minuten nadat de klant wegloopt nog buiten de kassa liggen) Dan kan je dus naam opschrijven, kas opmaken en bellen.

Daarnaast hebben wij geen kassa's die aangeven hoeveel we terug moeten geven, maar een kassa die alleen het eindbedrag aangeeft. We moeten dus zelf rekenen en dat gaat over het algemeen prima, maar daar kunnen soms foutjes in sluipen.

Ik werk in een bloemenwinkel en bij ons is het vaak in vlagen druk: zo is er niemand en zo staan er tien mensen in de rij. Dan moet je erg snel werken, omdat mensen in zo'n klein winkeltje vaak veel ongeduldiger zijn dan in een supermarkt of warenhuis. Er worden verbazend weinig fouten gemaakt.
Ik vind het een belachelijke stelling om te zeggen dat er geen fouten gemaakt mogen worden. Natuurlijk moet je zo min mogelijk fouten maken en moeten fouten opgelost worden. Maar het is en blijft mensenwerk en als je een normaal mens bent maak je fouten.

pfff... wat een verhaal op de vroege morgen

Jan1

Ongelezen bericht door Jan1 »

Ga pinnen of nog beter chippen, dan heb je ook geen last van ik gaf je € 50,00 en krijg van € 20,00 terug. Ook krijg je van de kassamevrouw/mijnheer niet het valse geld terug waarmee een voorgaande klant heeft afgerekend. Chippen is beter omdat het vlugger is, er wordt geen verbinding met de bank gemaakt, ook is het veiliger omdat er geen pincode hoeft te worden ingetoest, dus meekijken is uitgesloten. Als je je portemonnaie verliest ben je net zoals met de chipknip je geld kwijt. dat is dus geen reden om niet de chipknip te gebruiken. Ook als je geld cash in je beurs hebt krijg je geen rente, op het saldo dat op je chipknip staat krijg je ook geen rente.

Gesloten