Een prijsopgave is nog geen koopovereenkomst. Hoe je ook draait of keert, dit is en blijft een keiharde feit.- ik mail de eigenaar van Mido Computers Oosterhout voor een prijsopgave van geheugen, en krijg die
Quote w0rstebr00dje:
En hiermee sloot je de koopovereenkomst door het product te kopen voor het bedrag dat je toen hebt afgerekend.- ik ga naar Mido Computers Oosterhout om het product te halen, de verkoper ziet andere prijzen in het systeem dan wat de eigenaar noemde. ik wijs hem op mijn mailwisseling met de eigenaar. de eigenaar is niet aanwezig. ik neem het geheugen vast mee, ik spreek de eigenaar er zelf wel over aan, ik had het geheugen hard nodig en heb vaker zaken gedaan met dit bedrijf dus vertrouwde het wel. Ik heb 44 euro teveel betaald.
Quote w0rstebr00dje:
Een mooi voordeeltje dus, een bedrijf is jouw namelijk geen verantwoording verschuldigd laat staan jouw verplicht te compenseren wanneer jij aangeeft teveel te hebben betaald. Je ging tenslotte akkoord met het bedrag en bent hiermee een koopovereenkomst aangegaan.- de eigenaar erkent per mail dat de prijzen in het systeem / internet nog niet aangepast waren, en biedt aan mij te compenseren. hij biedt vervolgens 2x zoveel geheugen aan.
Quote w0rstebr00dje:
Er waren in dit geval 3 keuzes voor je te weten:- ik kan niet meer geheugen kwijt in mijn systeem, dus heb er niks aan mail ik terug. wat ik wel nodig heb is laptopgeheugen.
- laptopgeheugen blijkt leverbaar, voor 10 euro bijbetalen. Dus 54 euro. Elders kost dit 2 - 3 tientjes. Ik zeg dat ik dit te duur vindt, dat ik liever het prijsverschil terugheb, of het geheugen wel wil nemen maar dan voor 44 ipv 54 euro. niks bijbetalen dus.
1) Je ontbind de koopovereenkomst door met bon en artikelen naar de winkel te gaan en geld terug te halen.
2) In te gaan op de aanbieding die de eigenaar je deed, en dit is pas echt service te noemen want men is dit helemaal niet verplicht.
3) Je houdt er verder over op en laat het voor wat het is.
Quote w0rstebr00dje:
1) Een toon kun je ook opvatten door een email waarin je bijvoorbeeld blijft drammen. En ik vermoed - gezien je 1e posting - dat dit dan dus ook het geval is.- de eigenaar meldt dat mijn 'toon' (ik heb de man nooit gesproken, enkel gemaild??) hem niet aanstaat, dat hij me niets verplicht is, en dat de zaak wat hem betreft is afgehandeld.
- ik laat familie wat sus-pogingen doen, veel ervan zijn vaste en 'grote' klanten bij dit bedrijf
- allemaal krijgen ze 'nee' als antwoord, als een ervan vraagt of het geheugen dan geruild kan worden (voor geld!) krijgt ze ook 'nee' te horen. Bij anonieme navraag blijkt overigens 4 dagen later dat het geheugen nog steeds verkocht wordt voor de niet aangepaste prijs. Inmiddels zijn alle prijzen op internet gewoon blanco gemaakt.
2) I.p.v. derden erin te laten mengen had je zelf ook eens naar de winkel kunnen gaan in de hoop de eigenaar te treffen en hiermee een goed, normaal en vooral rustig gesprek mee te voeren.
3) Dat ze allemaal 'nee' als antwoord krijgen is logisch, ze hebben niets met de zaak tussen jouw en de winkelier te maken. Dat het bedrag blanko is en/of gelijk is gebleven is geheel de keus van de winkelier. Prijswijzigingen zijn namelijk niet verplicht!
Quote w0rstebr00dje:
En nu is de winkelier/eigenaar dus weer wel strafbaar - mits jij bonnen van zowel de aankoop van het geheugen als het omruilen van geheugen naar headsets in je bezit hebt. De eigenaar/winkelier maakt zich nu namelijk schuldig aan diefstal en hiermee snijdt hij zich in zijn eigen vingers.- nog 4 dagen later bel ik weer en krijg ik te horen van een nietsvermoedende verkoper dat hij er niets van snapt. de headsets zijn gewoon leverbaar, maar worden niet gelverd, hij gaat bellen met de baas. dan krijg ik te horen dat de headsets niet geleverd zullen worden. Ik kan ernaar fluiten, en ook naar mn geld. als ik het er niet mee eens ben mag ik juridische stappen ondernemen.
- ik heb de eigenaar van Mido computers weer gemaild, mijn excuses aangeboden voor het geval ik hem beledigd zou hebben (je weet nooit met die buitenlandse culturen), en hem gewezen op mijn ruilbon, zijn plicht om te leveren, en vriendelijk verzocht dit als volwassen mensen af te handelen en onze wegen dan te laten scheiden.
- de eigenaar mailt terug dat hij er niets van wil weten, ik moet maar met mijn jurist gaan praten. Hij hoopt natuurlijk dat een klant die moeite / kosten niet gaat nemen, en dat hij 100 euro in z'n zak kan steken.
------
Wel wil ik erbij vermelden dat de eigenaar lang niet zo gek is als je denkt en forums e.d. in de gaten gehouden heeft en aan de hand hiervan dus ook sim is door te zeggen dat jij dan maar gerechtelijke stappen moet ondernemen.
Wat ik als ik jouw was zou doen is nu eens bij mezelf te raden gaan of je uberhaupt een rechtzaak wilt aanspannen. Het nadeel wat je nu tegen je hebt is dat je smaad- & laster gepleegd hebt en een bedrijf openlijk beschuldigd hebt voor oplichting. Veel bedrijven zijn hierdoor en gaan hierdoor kapot. Voor jou kan het inhouden dat je de zaak misschien zult winnen, maar de eigenaar jou pakt op smaad en laster en let wel.... jouw € 100,00 wint het niet tegenover de vele duizenden-€'s die de eigenaar van jouw gaat eissen. Zijn naam is tenslotte door de slijk gehaald.
Je had dus beter na moeten denken met het plaatsen van je 1e bericht en niet meteen moeten aankomen met 'oplichting' e.d. Je kent de gezegde 'wie de bal kaatst........' hopelijk, en de betekennis dan misschien ook?!