LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verliezen van niet gebruikte belminuten feitelijk diefstal?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Deurwaarder Mark

Re: verliezen van niet gebruikte belminuten feitelijk diefstal?

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

OK, no hard feelings! :wink:

Eén van de redenen dat ik actief ben op dit forum is (behalve inderdaad adviseren), ook juist om "de andere kant" te zien en te horen. De argumenten die op dit forum genoemd worden, kom ik in mijn werk natuurlijk ook vaak tegen. En ik kan er alleen maar van leren als ik ook de andere kant hoor of zie.

Wat ik hier heel vaak zie (en dat proef ik in jouw verhaal ook een beetje), is dat bepaalde dingen gevoelsmatig onrecht zijn, terwijl dat zakelijk of juridisch bezien niet zo is. Sommigen op dit forum benadrukken de gevoelsmatige kant, ik juist de juridische kant. En zo houden we met elkaar het forum evenwichtig. EN we hoeven het ook niet altijd eens te zijn, gelukkig.

Wat zou je nu precies onderbouwd willen zien met jurisprudentie? Ik heb feitelijk alleen gezegd dat dit waarschijnlijk in de voorwaarden staat waar jij voo rgetekend hebt. Dat zou je zelf even moeten nakijken voor alle zekerheid.

En de rest was puur een stukje bedrijfskunde: aan ieder product hangt een prijs. Die prijs is vastgesteld aan de hand van de specifieke factoren van dat product. Als dan één belangrijke voorwaarde zou komen te vervallen, zou de prijs omhoog moeten.

Daarom zie je vaak dat bij abonnementen waarbij de belminuten niet vervallen, je bijvoorbeeld meer bij moet betalen voor het toestel of de prijs per minuut duurder is. Ik noem nu even willekeurige voorbeelden hoor, voordat iemand er allerlei vergelijkingen van producten bij gaat halen.

Zo duidelijk wat ik bedoelde?

Bouke18

Ongelezen bericht door Bouke18 »

Deurwaarder Mark schreef:OK, no hard feelings! :wink:

Eén van de redenen dat ik actief ben op dit forum is (behalve inderdaad adviseren), ook juist om "de andere kant" te zien en te horen. De argumenten die op dit forum genoemd worden, kom ik in mijn werk natuurlijk ook vaak tegen. En ik kan er alleen maar van leren als ik ook de andere kant hoor of zie.

Wat ik hier heel vaak zie (en dat proef ik in jouw verhaal ook een beetje), is dat bepaalde dingen gevoelsmatig onrecht zijn, terwijl dat zakelijk of juridisch bezien niet zo is. Sommigen op dit forum benadrukken de gevoelsmatige kant, ik juist de juridische kant. En zo houden we met elkaar het forum evenwichtig. EN we hoeven het ook niet altijd eens te zijn, gelukkig.

Wat zou je nu precies onderbouwd willen zien met jurisprudentie? Ik heb feitelijk alleen gezegd dat dit waarschijnlijk in de voorwaarden staat waar jij voo rgetekend hebt. Dat zou je zelf even moeten nakijken voor alle zekerheid.

En de rest was puur een stukje bedrijfskunde: aan ieder product hangt een prijs. Die prijs is vastgesteld aan de hand van de specifieke factoren van dat product. Als dan één belangrijke voorwaarde zou komen te vervallen, zou de prijs omhoog moeten.

Daarom zie je vaak dat bij abonnementen waarbij de belminuten niet vervallen, je bijvoorbeeld meer bij moet betalen voor het toestel of de prijs per minuut duurder is. Ik noem nu even willekeurige voorbeelden hoor, voordat iemand er allerlei vergelijkingen van producten bij gaat halen.

Zo duidelijk wat ik bedoelde?
Kijk hier heb ik wat aan. Gewoon argumenteren en respect houden. Natuurlijk is recht een gevoel van een partij en bij conflicten is er bij de andere partij ook een gevoel. We hebben wetten die dat reguleren gelukkig. Ik weet niet hoe je verder denkt over algemene voorwaarden, maar te vaak zijn die erg in het nadeel van consumenten. Allerlei uitsluitingen, procedures, en extra kosten bij afwijken. Dat is het "onrecht" waar ik last van heb. Het steekt me inderdaad ook dat grote bedrijven het menselijk contact vermijden en doof zijn voor andere meningen dan hun eigen mening. Geld ergens aan kwijt raken en er niets voor terug krijgen voelt niet goed en in principe deugt dat toch eigenlijk ook niet? Ik weet niet of je ergens uitspraken van rechters kunt opzoeken, dat is mijn vraag naar jou.

Deurwaarder Mark

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

De meeste informatie is te vinden via http://www.rechtspraak.nl. Sowieso kun je daar alles vinden over de rechtspraak in Nederland, je kunt er heel veel nuttige tips en rapporten vinden, en via de knop "uitspraken" rechtsboven kun je zoeken in gepubliceerde uitspraken. Het vergt soms een beetje oefening, maar er is echt heel veel te vinden.

Als je voor een specifieke zaak uitspraken gevonden hebt, moet je wel altijd even heel goed opletten of de feiten in de betreffende vonnissen echt overeenstemmen met de feiten in jouw zaak. Een klein detail kan namelijk in een rechtszaak al een heel ander vonnis opleveren.

Succes met zoeken!

Bouke18

Deurwaarder Mark schreef:De meeste informatie is te vinden via http://www.rechtspraak.nl. Sowieso kun je daar alles vinden over de rechtspraak in Nederland, je kunt er heel veel nuttige tips en rapporten vinden, en via de knop "uitspraken" rechtsboven kun je zoeken in gepubliceerde uitspraken. Het vergt soms een beetje oefening, maar er is echt heel veel te vinden.

Als je voor een specifieke zaak uitspraken gevonden hebt, moet je wel altijd even heel goed opletten of de feiten in de betreffende vonnissen echt overeenstemmen met de feiten in jouw zaak. Een klein detail kan namelijk in een rechtszaak al een heel ander vonnis opleveren.

Succes met zoeken!
Kijk, dit levert mij een goed gevoel op en ik denk jou ook. Mocht ik je raad nog eens nodig hebben dan weet ik je te vinden. Hopelijk gaf de discussie je toch wat inzicht hoe het is aan de andere kant. Succes ook.

jvn

Ongelezen bericht door jvn »

Ter aanvuling : Bauke heb je deze kwestie al eens voorgelegd aan de OPTA?
Dat is de toezichthouder van de telcombedrijven.
Via de site : www.Consuwijzer.nl Kun je daar dit probleem kostenloos aanmelden ter beoordeling.

Bouke18

jvn schreef:Ter aanvuling : Bauke heb je deze kwestie al eens voorgelegd aan de OPTA?
Dat is de toezichthouder van de telcombedrijven.
Via de site : http://www.Consuwijzer.nl Kun je daar dit probleem kostenloos aanmelden ter beoordeling.
Ik heb meteen mijn voorbeeld als klacht via consuwijzer kenbaar gemaakt na je tip. Bedankt! Hopelijk komt daar een spoedige reactie van, maar ik verwacht dat het toch heel wat voeten in de aarde zal hebben op juridisch gebied.

jvn

Ongelezen bericht door jvn »

Bauke, zou je zo vriendelijk willen zijn om mij op de hoogt te houden van de reactie van Consuwijzer?
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen,ook in het belang ook voor andere telecom gedupeerden.Want er zijn best veel klachten.
Je vind mij wel ergens terug op het forum.
Tot ziens ,Bauke.

Mendoza

Ongelezen bericht door Mendoza »

Ik heb meteen mijn voorbeeld als klacht via consuwijzer kenbaar gemaakt na je tip. Bedankt! Hopelijk komt daar een spoedige reactie van, maar ik verwacht dat het toch heel wat voeten in de aarde zal hebben op juridisch gebied.
Ik verwacht het niet. Het zou betekenen dat mensen straks gewoon onder een bindende overeenkomst uit kunnen komen omdat ze vinden dat als hun situatie verandert, het bedrijf daar maar rekening mee moet houden.

Onderstaande link is letterlijk jouw situatie. Daar wordt verwezen naar de algemene voorwaarden van je contract.
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... an_ik_doen

Maar goed ik heb het idee dat je hier veel tijd aan gaat verspillen, net zoals ik nu mijn tijd aan jou verspil.

Bouke18

Citaat op jurofoon als antwoord op iemand die zijn 2 jarig abonnement wil beëindigen na meer dan 1 jaar.:
“Nee, dat kan niet zo maar. Het gaat in dit geval om de zogenaamde algemene voorwaarden. Veel mobiele aanbieders maar ook sportscholen bieden contracten aan met een bepaalde looptijd. Dat houdt in dat je gebonden bent aan het contract totdat het afloopt. Dit kan bijvoorbeeld na één of twee jaar zijn. Soms bepalen de algemene voorwaarden dat tussentijds niet opgezegd kan worden. Maar de algemene voorwaarden zijn niet in alle gevallen rechtsgeldig. De wet bepaalt namelijk dat contracten met consumenten waarvan de looptijd langer is dan één jaar, ook na één jaar opgezegd moeten kunnen worden. Ook al staat in de algemene voorwaarden dat er niet binnen de looptijd van twee jaar opgezegd kan worden, kan dit wettelijk gezien wel na één jaar.

Frans75

Ongelezen bericht door Frans75 »

Wat heeft het ontbinden van je contract nu met je beltegoed te maken?

Mendoza

Ongelezen bericht door Mendoza »

Frans75 schreef:Wat heeft het ontbinden van je contract nu met je beltegoed te maken?
Simpel, hij heeft zich een contract laten aansmeren en zoals zovelen die hier komen wil ie er nu voor einde contractperiode van af. Ik durf mijn hand er wel voor in het vuur te steken dat ie dat niet voor elkaar krijgt.

Bouke18

Nogmaals: het gaat om het verlagen van het aantal belminuten= wijziging van het contract. Mijn opgebouwde tegoed van het dure abonnement vervalt als ik nu een goedkoper abonnement wil. (ter waarde van €90,-) Bovendien worden er wel kosten in rekening gebracht € 20,- als ik naar een goedkoper abonnement wil en €0,- als ik een duurder abonnement wil. Oké, ik ben het eens dat het niet helemaal kosteloos moet gaan, maar er is al €90,- geïncasseerd en daar is nog niets voor geleverd. Mijn voorbeeld is trouwens via consuwijzer naar de OPTA gestuurd. Deze klacht komt heel vaak voor en het is goed als meer mensen hun klacht daar droppen.

Frans75

In dat geval heb je niets aan de door jou aangehaalde jurisprudentie.
Beltegoed wordt daarin niet behandeld.

Bouke18

De rechter heeft ook uitspraken gedaan over kosten die redelijk moesten zijn. Onredelijk was ook het feit dat o.a. geëist werd dat het abonnementsgeld volledig betaald diende te worden tot de einddatum.

Frans75

Dat was dus eigenlijk mijn vraag...

Wil je nu dat je beltegoed blijft bestaan of wil je onder je contract uit?

Nog even een puntje, bij ontbinding mogen ze een redelijke vergoeding voor het abonnement vragen.
Vraag ik mij ook af (daar zie ik nl. ook niets van terug in de uitspraken) of jij jouw toestel volledig moet vergoeden bovenop de vergoeding voor het abonnement?

Bouke18

Wat ik wil: Mijn € 35, - abonnement verlagen naar b.v een €17,50 abonnement zodat ik veel minder belminuten ga verliezen en minder hoef te betalen. Ik mocht wel kosteloos hoger, maar lager moet ineens heel veel geld kosten. Er zijn geen regels voor op dit ogenblik, dat is een slechte zaak = éénrichting verkeer ten voordele van de aanbieder. Verder over het toestel: dat is een goedkoop ding, dus feitelijk allang betaald door de winst die ze gemaakt hebben gedurende de looptijd dat mijn belgedrag anders was. Ik kwam zelfs geregeld boven mijn bundel uit en kon het + 5 voudige! tarief betalen voor elke minuut en smsje.

Bouke18

Ik moet nog afwachten hoeveel men in rekening brengt, maar dat doen ze vast volgens de regeltjes zoals in de algemene voorwaarden staan en die stel ik hier vooral ter discussie.

Frans75

Verder over het toestel: dat is een goedkoop ding, dus feitelijk allang betaald door de winst die ze gemaakt hebben gedurende de looptijd dat mijn belgedrag anders was
Maar het gaat om de redenatie. Jouw belkosten zijn variabel, je abonnementskosten niet.
Het toestel valt ook te zien als een constante in deze, is nl. een bepaling m.b.t. de waarde van het abonnement.

Dat de waarde nu door hun "winst" al terugverdiend is doet daar m.i. niet aan af.

Ben wel benieuwd wat daar de opvatting van wordt.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

éénrichting verkeer ten voordele van de aanbieder
Als je omhoog wilt met je bundel, betekent het dat je dit nodig hebt omdat je veel buiten de bundel belt, belminuten buiten de bundel zijn duurder dan in de bundel, dus feitelijk gaat je provider minder aan je verdienen.

Dat maakt het wel vreemd dat verlagen niet kan, als je dan buiten je bundel belt betaal je veel meer.

Maar ja, daar is vaak maar 1 antwoord op, Algemene Voorwaarden. zelfde blijft ook gelden voor de belminuten.

Maar 1-richtingsverkeer ten voordele van de aanbieder is verhogen niet echt.

Bouke18

Wel als je tegoed aan belminuten zo maar kwijt bent. Wel betaald, niets geleverd: winst? Bij afname van veel krijg je meestal iets voordeliger prijzen, maar echt niet zo dat men daar op achteruit gaat natuurlijk.

Gesloten