http://www.anwb.nl/rechtshulp,/voor-wie ... ml#sectie3
Als de auto niet voldoet aan uw redelijke verwachtingen is de verkoper aansprakelijk en heeft u recht op nakoming. Nakoming wil zeggen dat de verkoper alsnog moet voldoen aan zijn verplichting u een deugdelijk product te leveren. U moet de klacht zo snel mogelijk na ontdekking bij de verkoper melden, hiervoor geldt in het algemeen een maximumtermijn van 2 maanden. Als u te lang wacht met klagen, verspeelt u uw rechten. Hieronder een overzicht van mogelijkheden.
U kunt het volgende van de verkoper eisen:
• nalevering van ontbrekende onderdelen
• reparatie of vervanging van de auto
Als dit niet tot een oplossing leidt, kunt u kiezen voor:
• ontbinding van de koopovereenkomst, of
• prijsvermindering
U als koper moet bewijzen dat de auto niet voldoet aan uw verwachtingen en dat het niet uw schuld is dat de auto gebreken heeft. Op deze regel is één uitzondering: als uw auto binnen 6 maanden na aflevering een gebrek vertoont, was volgens de wet dat gebrek al aanwezig toen u de auto kocht. Binnen 6 maanden hoeft u niets te bewijzen en moet de verkoper bewijzen dat de auto bij aflevering wel aan de redelijke verwachtingen voldeed. Ontdekt u het mankement meer dan 6 maanden na aflevering, dan kunt u wellicht een beroep op de fabrieks- of importeursgarantie doen. Heeft u geen fabrieks- of importeursgarantie, dan kunt u wellicht een beroep doen op de wettelijke bescherming voor consumenten (conformiteit). Meer informatie:
rechtshulpwijzer conformiteit
Nalevering ontbrekende onderdelen
Als de auto niet in de afgesproken uitvoering wordt geleverd of als de afgesproken onderdelen in uw gebruikte auto ontbreken, kunt u eisen dat deze alsnog worden geleverd en gemonteerd, zodat de auto alsnog voldoet aan hetgeen u bij de koop bent overeengekomen. De kosten hiervan zijn voor de verkoper.
Reparatie of vervanging
De wet geeft u de keuze: u kunt kiezen voor reparatie, maar ook voor vervanging van de auto voor een soortgelijke auto. Dat u die keuze heeft, wil niet zeggen dat de verkoper altijd verplicht is uw keuze uit te voeren. Er zijn namelijk situaties denkbaar waarin u niet aan uw keuze kunt vasthouden. Dit kan het geval zijn:
• Als het mankement eenvoudig te repareren is, zult u niet voor vervanging kunnen kiezen en ligt reparatie voor de hand.
• Als het gaat om een steeds terugkerend mankement, hoeft u uw auto niet eindeloos te laten repareren, maar zou u vervanging kunnen eisen. Maar als vervanging niet mogelijk is, dan kunt u de koopovereenkomst ontbinden. Dit kan het geval zijn als u een gebruikte auto heeft gekocht.
• Als de reparatiekosten aanzienlijk hoger zijn dan de waarde van uw auto, kan van de verkoper niet worden geëist dat hij repareert. Vervanging zal dan een mogelijkheid kunnen zijn, maar ook hier geldt weer dat als vervanging niet mogelijk is, u de koopovereenkomst kunt ontbinden.
• Als vervanging veel duurder is dan reparatie, zult u de auto moeten laten repareren.
De verkoper moet de reparatie of vervanging zonder ernstige overlast voor u uitvoeren en binnen een redelijke termijn. Als de reparatie aan uw auto lang duurt, is het redelijk als de verkoper u een gratis leenauto aanbiedt. Echter, als de verkoper de overlast voor u niet kan beperken, dan kunt u de koopovereenkomst ontbinden. De kosten van reparatie of vervanging komen voor rekening van de verkoper.
Gebruiksvergoeding
Als u vervanging eist en u heeft de auto al enige tijd gebruikt, dan hoeft u in principe geen gebruiksvergoeding te betalen. Echter, als u een lange tijd met de auto heeft gereden of in korte tijd veel kilometers heeft gemaakt, dan kunt u wel een redelijke gebruiksvergoeding verschuldigd zijn.
Reparatie door een ander
Als de verkoper verplicht kan worden om te repareren en hij weigert, dan kunt u de auto door een ander laten repareren. De kosten van die reparatie zijn voor de verkoper. Vóór u hiertoe overgaat, moet u eerst de verkoper een schriftelijke aanmaning sturen.
Ontbinding van de koopovereenkomst
Ontbinding van de koopovereenkomst houdt in dat de verkoper u de koopprijs terugbetaalt. U op uw beurt bent verplicht de auto terug te geven. U kunt de koopovereenkomst ontbinden:
• als reparatie of vervanging niet mogelijk is;
• als de verkoper de auto niet wil repareren of vervangen;
• als reparatie of vervanging niet binnen een redelijke termijn kan plaatsvinden;
• als herhaalde reparatie niet afdoende blijkt.
Ontbinding is echter niet mogelijk als het gaat om een gering gebrek, dat een normaal gebruik van de auto niet verhindert. Zo geeft een kras op het dashboard van uw nieuwe auto geen recht op ontbinding. Voor u tot ontbinding overgaat, moet u eerst de verkoper de gelegenheid hebben gegeven de auto te repareren of te vervangen. Hou er rekening mee dat u een gebruikersvergoeding moet betalen voor de periode dat de auto in uw bezit was.
Prijsvermindering
In plaats van ontbinding van de koopovereenkomst kunt u kiezen voor een passende vermindering van de koopprijs. Dit wordt ook wel gedeeltelijke ontbinding genoemd. U krijgt dan een deel van de prijs terug. Prijsvermindering is een oplossing als reparatie of vervanging niet mogelijk is of als de klacht niet ernstig genoeg is om tot ontbinding van de koopovereenkomst over te gaan. Als u prijsvermindering in plaats van ontbinding wilt, moet u dit aan de verkoper meedelen.
Schadevergoeding
Voor schade die u heeft geleden omdat uw auto niet aan de overeenkomst beantwoordt, is de verkoper aansprakelijk. U moet hierbij denken aan de kosten van autohuur als u een auto nodig heeft en de verkoper u geen leenauto ter beschikking stelt. Of u heeft uw auto moeten laten wegslepen vanwege een motorstoring. U bent wel verplicht de schade zoveel mogelijk te beperken.
Vernietiging van de koopovereenkomst
Als u een ondeugdelijke auto, nieuw of gebruikt, heeft gekocht, kunt u mogelijk een beroep doen op dwaling. Als dat zo is kunt u de koop vernietigen. Dat wil zeggen dat u de koop ongedaan maakt: de verkoper moet u de koopsom terugbetalen en u moet de auto teruggeven. Er is sprake van dwaling als u de auto heeft gekocht, terwijl u een onjuiste voorstelling van zaken had: u wist niet of u kon niet weten in welke staat de auto werkelijk verkeerde. Bijvoorbeeld als het werkelijk aantal gereden kilometers hoger is dan de kilometerteller aangeeft. Als u dat had geweten, had u de auto niet gekocht of tegen een lagere prijs.
De dwaling moet te wijten zijn aan informatie die de verkoper heeft gegeven of als de verkoper u had moeten inlichten over iets, waarvan hij wist dat het voor u van essentieel belang was. Dit alles neemt niet weg dat u zelf helemaal niets zou hoeven doen. U heeft een onderzoeksplicht.
Zo’n onderzoeksplicht houdt in dat u de verkoper moet vragen naar informatie die voor u van belang is. Het kan ook betekenen dat u zelf de auto moet (laten) onderzoeken, bijvoorbeeld op eerdere schades. Echter, als de verkoper mededelingen heeft gedaan, bijvoorbeeld dat de auto altijd schadevrij is geweest, dan mag u daar op afgaan. U hoeft dan niet zelf een onderzoek in te stellen naar de staat van de auto.
Als u de overeenkomst wegens dwaling wilt vernietigen, moet u dit schriftelijk aan de verkoper kenbaar maken. Vermeld in uw brief wat de reden is dat u de koopovereenkomst wilt vernietigen.
Uitspraken geschillencommissie;
Ondernemer dient bij onbekendheid met onderhoudshistorie actief onderzoek te doen naar stand van zaken distributieriem. 03.0708
Verweer ondernemer dat hij ervan uitging dat de distributieriem al was vervangen, faalt. 01.0280