Wat is je adres? Dan stuur ik je wel een ongefrankeerd kaartje
ciske schreef:jlthkoch schreef:
Als men het niet eens is met het feit dat de afzender te weinig/geen porto heeft betaald en men bezorgt het poststuk toch is het niet opeens het probleem van de geadresseerde en hoeft de geadresseerde niets te ondernemen.
precies als er te kort op zit, dan is het hun probleem niet voor degene die de post ontvangt.
Toch wel, je kunt het stuk ook weigeren. Wanneer je niet thuis bent op moment van bezorging heb je alsnog de keuze: houden (en betalen en evt verhalen bij afzender) of retour afzender (in/bij de alom bekende brievenbus/postkantoor/agentschap).
alfatrion schreef:SimonleBon schreef:Ook de dienst die TNT levert wordt niet gebruikt om tot een koop te bewegen.
Koop is de overeenkomst waarbij de een (TNT) zich verbindt een zaak (de kaart) te geven en de ander (ontvanger) om daarvoor een prijs (strafport) in geld te betalen.
Nee alfatrion, TPG levert
geen produkt(de kaart) maar een
dienst(bezorging). De kaart is ook niet haar eigendom, maar in haar bewaring/beheer. Hooguit zou je kunnen zeggen dat er een overeenkomst is tot het BEZORGEN van een kaart.
Er is dus
geen sprake van een (koop)overeenkomst tussen TPG/TNT en de ontvanger van de kaart. Wel is er een overeenkomst met de afzender, deze heeft door het deponeren van een geadresseerde kaart TPG/TNT opdracht gegeven tot bezorging. De ontvanger koopt de kaart ook niet, maar betaalt, indien hij het stuk wenst te ontvangen, de bezorgkosten ervan (en kan het evt bij de afzender proberen te verhalen). Dit is om de kosten van bezorging in de hand te houden. Wanneer de ontvanger het stuk weigert, (en weigeren is ook het retourzenden van het stuk) komen de kosten van bezorging en retourzending voor rekening van de oorspronkelijke afzender.
Zie ook
deze post in dit onderwerp:
Zoals ik begrijp van de reacties hier, zijn er een hoop mensen hier van mening dat ongefrankeerde en onvoldoende gefrankeerde zendingen niet moeten worden bezorgd maar direct weer retour afzender moeten gaan. De afzender moet dan
meer dan 2x portokosten (heen, retour en evt nog een keer heen) betalen, terwijl wanneer er strafport wordt betaald, de verzending 1x wordt betaald.
alfatrion schreef:Kun je aangegeven op grond van welk artikel de ontvanger verplicht is om de strafport te betalen?
Dat heb ik nooit beweerd, dus waarom zou ik dat dan moeten aangeven? Ik VIND (mening) wel dat het een morele plicht is, oftewel dat het fatsoenlijk/netjes is om strafport te betalen. Zoals TPG/TNT zelf ook zegt is de
afzender verantwoordelijk voor een juiste frankering. Ondanks de onvoldoende frankering wordt het stuk toch bezorgd om vertraging in de bezorging te voorkomen. Je mag het stuk ook weigeren, dus eigenlijk is het bezorgen extra service.
Ik vind het niet meer dan normaal dat er voor een dienst (in dit geval bezorging) betaald wordt. Het huidige systeem (weigering of strafport) vind ik best wel redelijk. Het zorgt er ook voor dat post betaalbaar blijft.
Grappig om te zien dat OP (1e poster) verder niet meer heeft gereageerd in dit onderwerp.
Wel een beetje triest om te zien dat deze site een afspiegeling is van de gangbare mentaliteit en moraliteit.
Tip voor degenen waarvan de bezorging fout gaat: spreek de bezorger eens aan (of laat de buren dat doen).