LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Accountor stuurt incasso voor vordering van 0,-?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
angel1978

Re: Accountor stuurt incasso voor vordering van 0,-?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Bij het versturen van de eerste 2 brieven wordt ook niets op verdiend en het versturen van die brieven kost ook werkelijk geen geld.
Wat een onzin..
2 brieven, enveloppen en postzegels zijn niet gratis.. ( hoewel ook niet heel duur )..
Daarnaast iemand die de standaardbrief aanpast aan de juiste situatie ( paar minuten werk ) en uitprint, in de envelop stopt en op de bus doet..
Daarnaast dossiervorming, overleg met de opdrachtgever..

Hier zijn sowieso vanuit het incassobureau 2 a 3 mensen bij betrokken.
Die doen niet verschrikkelijk veel werk, maar zijn zeker wat tijd kwijt..

Hoezo kost dit geen geld ? Naast het feit dat een bedrijf bedoeld is om geld te verdienen ( winst te maken ).

Is een incassobureau een liefdadigheidsinstelling ?

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

angel1978 schreef:
Bij het versturen van de eerste 2 brieven wordt ook niets op verdiend en het versturen van die brieven kost ook werkelijk geen geld.
Wat een onzin..
2 brieven, enveloppen en postzegels zijn niet gratis.. ( hoewel ook niet heel duur )..
Daarnaast iemand die de standaardbrief aanpast aan de juiste situatie ( paar minuten werk ) en uitprint, in de envelop stopt en op de bus doet..
Daarnaast dossiervorming, overleg met de opdrachtgever..
Dat kost echt geen uren hoor! :D

Ik zeg ook niet dat het gratis moet, maar €70,- voor een eerste brief gaat alle proporties te buiten.
angel1978 schreef: Hier zijn sowieso vanuit het incassobureau 2 a 3 mensen bij betrokken.
Die doen niet verschrikkelijk veel werk, maar zijn zeker wat tijd kwijt..
Dus moeten ze met 2 a 3 mensen een brief typen? :shock:

angel1978 schreef:Hoezo kost dit geen geld ? Naast het feit dat een bedrijf bedoeld is om geld te verdienen ( winst te maken ).

Is een incassobureau een liefdadigheidsinstelling ?
Dus voor 5 minuten werk kan niet op verdient worden, dus moet dat tarief maar hopla omhoog?

angel1978

Dat kost echt geen uren hoor! :D
Dat heb ik ook niet gezegd..
Maar voor een commercieel tarief van 50 euro per uur ( wat redelijk goedkoop is ) kost 5 minuten dus al 4,16 euro pp.
Ik zeg ook niet dat het gratis moet
Dat zei je wel.. Je wilde de 1e 2 brieven gratis maken.. De 3e kostte 6 euro.
Dus moeten ze met 2 a 3 mensen een brief typen?
Je hebt een accountmanager die overleg voert met de opdrachtgever.
Administratief medewerker die de brieven uittypt/aanpast en verwerkt.
Dossiervorming ( vaak een van bovenstaande personen )
Financiële afhandeling ( facturen, boekhouding )
Callcenter ( wie neemt ander de telefoon aan als je belt met vragen waarom je zo'n brief hebt gekregen ).

Tel zo al minimaal 4 mensen die met 1 zaak bezig zijn.. Een groot bureau ( I.J ) heeft er tallozen...

Die mensen moeten allemaal betaalt worden om het geld voor de opdrachtgever binnen te krijgen.. En dat allemaal omdat de klant niet betaalt..

Die doen dat allemaal voor niets natuurlijk ;)

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 »

Die mensen moeten allemaal betaalt worden om het geld voor de opdrachtgever binnen te krijgen.. En dat allemaal omdat de klant niet betaalt..

Die doen dat allemaal voor niets natuurlijk
nee klopt, ze doen dit niet voor niets.
bedenk echter dat de meeste bedrijven een abbonement hebben bij een incassobureau. ( I.J, Lindorff, enz enz)
bedrijven moeten dus daar al voor betalen.

met die inkomsten alleen al verdient een graaier al meer dan genoeg.

ik ben het absoluut met BBCS eens (gebeurd ook niet vaak :lol: ) hoewel bij de 3e brief pas kosten bereken gaat wel wat ver.
maar bij een 1e ga ik ook geen incassokosten betalen, en al helemaal geen registratie/dossierkosten.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Dat heb ik ook niet gezegd..
Maar voor een commercieel tarief van 50 euro per uur ( wat redelijk goedkoop is ) kost 5 minuten dus al 4,16 euro pp.

Niet alle 4 betrokkenen hebben een tarief van €50/u toch?

Jolijn

@angel, zou 'jouw' incassobureau betreffende brief (TS) gestuurd hebben?

angel1978

Niet alle 4 betrokkenen hebben een tarief van €50/u toch?
Nee, denk dat de accountmanager en accountant wel een duurder tarief hebben..

Voor de duidelijkheid, het commerciele tarief is niet hetzelfde als dat de persoon in kwestie verdient. Een werknemer kost voor een werkgever meer dan alleen datgene de werknemer op zijn bankrekening krijgt.. Belastingen, premies e.d. zitten hier dus ook gewoon in..

Een commercieel tarief van 50 euro voor een administratieve kracht is dus helemaal niet zoveel als dat het lijkt.. Voor een hoger opgeleid iemand gaat dit al snel richting 100 euro.

BBCS
Contacteer:

Met alle respect, maar moet de niet betaler dan het loon gaan betalen voor 4 man, terwijl bij een kleine incassobureau het werk door één persoon gedaan wordt?

BBCS
Contacteer:

angel1978 schreef: Voor een hoger opgeleid iemand gaat dit al snel richting 100 euro.
Dan mag je als niet betaler hopen dat je niet te maken krijgt met een dergelijk duur persoon! :lol:

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 »

administratie en incassokosten 42,80
hoe komen ze eigenlijk op dit bedrag?

dit zou €62,- moeten zijn volgens de regeltjes van accountor.
maar eigenlijk max €37,- natuurlijk

maar een rechter gaat absoluut niet akkoord met dit dom gedoe.
rekening in april al betaald, verder nooit meer iets gehoord en ineen 2 maanden later een incassobureau?

het komt niet eens bij een rechtbank, daar steekt de deurwaarder als het goed is al een stokje voor.
die lacht zich ziek om zoiets.

angel1978

Jolijn schreef:@angel, zou 'jouw' incassobureau betreffende brief (TS) gestuurd hebben?
Mijn incassobureau ?
Ik snap je vraag niet volgens mij..

BBCS
Contacteer:

Voor alle duidelijkheid: kan kan inderdaad voorkomen dat een bepaalde zaak dermate ingewikkeld in elkaar zit dat diverse disciplines geraadpleegd dienen te worden.

Ook als er spraken zal zijn dat het op een rechtszaak uitdraait, komen meerdere disciplines aan te pas.

Kijk, als 90% van de incassobureau's voor de eerste 2 betalingsherinneringen geen kosten in rekening brengen (omdat het om een betalingsherinnering gaat) en de andere rekenen gelijk hoge bedragen, dan kunnen die bureau's met die hoge bedragen wat mij betreft de pot op. :D

angel1978

BBCS schreef:Met alle respect, maar moet de niet betaler dan het loon gaan betalen voor 4 man, terwijl bij een kleine incassobureau het werk door één persoon gedaan wordt?
De niet-betaler kan heel eenvoudig dit soort zaken voorkomen door gewoon de rekening op tijd te betalen.
Door dit niet te doen weet je wat de consequenties zijn. Wat mij betreft moeten de kosten redelijk zijn, maar ook weer niet gratis..

Sommige incassobureaus slaan wat mij betreft dus door naar de dure kant ( en proberen er een slaatje uit te slaan ).. Echter sommige mensen denken dat alles gratis is.. Wel reëel blijven.

Jolijn

angel1978 schreef:
Jolijn schreef:@angel, zou 'jouw' incassobureau betreffende brief (TS) gestuurd hebben?
Mijn incassobureau ?
Ik snap je vraag niet volgens mij..
Ik meen uit jouw berichten te lezen (gezien je kennis, tenminste, zo komt dat op mij over :wink: )dat je bij een incassobureau werkt.
Zou 'jouw' bureau een dergelijke brief, zoals TS ontvangen heeft, verstuurd hebben?

(ja dat iemand z'n werkgever meer kost dan hij netto op z'n rekening krijgt, snap ik)

angel1978

Ik meen uit jouw berichten te lezen (gezien je kennis, tenminste, zo komt dat op mij over :wink: )dat je bij een incassobureau werkt.
Nee hoor.. Er bestaat ook nog zoiets als logisch nadenken..
Als je weet hoe een bedrijfsvoering werkt, weet je ook welke mensen ergens bij betrokken zijn en welke kosten daarbij gemoeid zijn.
Zou 'jouw' bureau een dergelijke brief, zoals TS ontvangen heeft, verstuurd hebben?
n.v.t. dus :)

Jolijn

Oké Angel. :) Bedankt voor je antwoord.
Als ik als administratief medewerkster de opdracht zou krijgen betr. brief te maken en op te sturen, zou mijn logica zeggen 'hé baas, zijn we niet een beetje laat daarmee?'

angel1978

Jolijn schreef:Oké Angel. :) Bedankt voor je antwoord.
Als ik als administratief medewerkster de opdracht zou krijgen betr. brief te maken en op te sturen, zou mijn logica zeggen 'hé baas, zijn we niet een beetje laat daarmee?'
Nu snap ik je weer niet volgens mij..
Nog vroeg blijkbaar

BBCS
Contacteer:

Ik was nog eens een keer de openingsposting van de TS aan het doorlezen, en daar kwam ik iets zeer interessants tegen:
Hierin worden twee facturen genoemd, met daarachter allebei een bedrag van
0,00 euro.
Daaronder wettelijke rente 0,0 euro
vervolgens administratie en incassokosten 42,80

Leek mij een beetje een rare vergissing, bovendien waren de facturen al een aantal maanden geleden betaald (weliswaar te laat, en daardoor ook betaald met administratiekosten)
In dit geval zijn die kosten van €42,80 onterecht en hoeft de TS die kosten niet te betalen.

Als de schuldeiser al administratiekosten in rekening gebracht heeft, mag het incassobureau niet nog eens apart incassokosten in rekening brengen. :wink:

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Ik lees dat TS te laat betaald heeft, en daardoor ook 'administratiekosten' heeft betaald.

Dit worden soms ook herinneringskosten genoemd (bijv. Ziggo doet dat, en nog wel een paar bedrijven - meestal tussen 1 en 5 euro..).

Je zou dus kunnen stellen dat TS betaald heeft, EN daarbij al de herinnerings/administratiekosten heeft betaald - en daarom zouden extra incassokosten niet helemaal redelijk zijn.
Helemaal omdat ten tijde van het verzenden van de (eerste?) incassobrief, de vordering al 0,00 was.

Als je een beetje cynisch bent, zou je kunnen zeggen dat men bewust TOCH die brief heeft gestuurd om even die 48 euro te kunnen incasseren.

BBCS
Contacteer:

Guardian72 schreef: Als je een beetje cynisch bent, zou je kunnen zeggen dat men bewust TOCH die brief heeft gestuurd om even die 48 euro te kunnen incasseren.
Dat is ook mijn mening.

Gesloten