LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
04 mei 2020 16:07
Zeker nu met beperkte zitplaatsen in het OV .
Zolang er nog Openbaar Vervoer is. Als er geen extra geld komt - opnieuw miljarden - dan zal er stevig bezuinigd moeten worden, te beginnen met het avond- en weekendaanbod.

Nijogeth
Berichten: 10182
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Komkommertijd schreef:
04 mei 2020 08:55
Friet uit de Air Fryer is minder vet, en redelijk gezond
Voor iemand die alles al meegemaakt heeft, had ik wel verwacht dat je weet dat friet uit de airfryer uiteindelijk net zo veel calorieën heeft, omdat er bepaalde dingen aan toegevoegd zijn, om dezelfde kwaliteit te krijgen als friet uit de frituur.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

De houdbaarheid van de 1.5 meter lijkt hier nu helemaal verstreken.

In de supermarkt geen winkelmeneer of -mevrouw meer die de karretjes poetste, klanten hielden al geen afstand meer. Nu zou er zelfs zo iemand voor me piepen bij de kassa, omdat ik wel afstand hield. Ook rijden ze met de karretjes dwars door de wachtrijen heen van de ene naar de andere kassa, want daar is mooi ruimte voor, toch?

Kom ik weer buiten, staan er verschillende groepjes/groepen samenscholende oudere tieners van buiten voor de winkel.

Men is er klaar mee, lijkt het. Ik ben benieuwd of dit lossere gedrag (terug naar normaal zeg maar), wat ik steeds meer zie, tot een opleving van het virus gaat leiden.

ZeerPrivé
Berichten: 5742
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Jablan schreef:
04 mei 2020 16:05
RIVM schreef:Zelfgemaakte mondkapjes
Zelfgemaakte mondkapjes bieden onvoldoende bescherming tegen het coronavirus. Professionele mondkapjes beschermen wel goed. Die sluiten heel goed over neus en mond en ze worden regelmatig gewisseld. Zelfgemaakte mondkapjes verschillen sterk van pasvorm, materiaal en algehele kwaliteit. Dat komt omdat er verschillende materialen worden gebruikt zoals katoen en linnen. Dat zorgt ervoor dat de pasvorm en de filterwerking niet goed zijn.
Deze PDF uit Vlaanderen 'Mondmasker: patroon en handleiding' weerlegt de kritiek van het RIVM. Hij is op 18 maart gepubliceerd. De statistieken van Europese landen met deze plicht laten zien, dat de mondkapjes wel degelijk effect hebben op het verloop van de epidemie (Bron: RKI)

Blijft de vraag welke informatie correct is. Zou ook nog geen van beide kunnen zijn. Ik heb verleden week in ieder geval mondkapjes gekocht, in de verwachting dat het OV gebruik van mondkapjes gaat verplichten.

Nijogeth
Berichten: 10182
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik had vandaag een vriendin meegenomen naar het hoofdkantoor van het werk (waar ik eigenlijk zelden kom). Ze mocht alleen niet mee naar binnen, want moeilijk met Corona. Kom ik binnen in de hal, staat er zo 2 man naast me binnen de vierkante meter. Niet dat ik daar een probleem mee heb, maar 1 ervan was exact dezelfde die zei dat ze niet naar binnen mocht en dan verbaas je je toch wel even.

witte angora
Berichten: 31160
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

mh73 schreef:
04 mei 2020 17:00
Men is er klaar mee, lijkt het. Ik ben benieuwd of dit lossere gedrag (terug naar normaal zeg maar), wat ik steeds meer zie, tot een opleving van het virus gaat leiden.
Dat is wat ik hier in de omgeving dus ook al een tijdje waarneem, in zoverre: je zag het gewoon die kant opgroeien.

Intussen gaan ook steeds meer mensen de stad in om te winkelen, dus eigenlijk funshoppen. Het is gewoon wachten tot mensen massaal lak krijgen aan de maatregelen. Dat kan een week, twee weken zijn, maar op een gegeven moment is de geest uit de fles, en dan hou je het niet meer tegen.

Een ander dingetje dat mee kan spelen is dat in andere landen de maatregelen versoepeld worden. Terwijl daar nog steeds ziekenhuisopnames en doden gemeld worden. Dus ja, waarom zullen mensen dan braaf tot eind mei gaan wachten?

witte angora
Berichten: 31160
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Over de verplichting van mondkapjes zegt de KLM:
"Een sjaal mag eventueel ook. Als de neus en mond maar worden beschermd en het materiaal achter de oren vastgemaakt kan worden."
Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... cht-11-mei

Geen idee hoe je een sjaal achter de oren vast kan maken, maar soit. De boerenzakdoeken voldoen dus ook. Ik verwacht ze morgen binnen te krijgen. Niet dat ik nu zoveel met het vliegtuig ga, integendeel. Maar straks in het OV gaat dat dus wel lukken.

ZeerPrivé
Berichten: 5742
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

mh73 schreef:
04 mei 2020 17:00
De houdbaarheid van de 1.5 meter lijkt hier nu helemaal verstreken.

In de supermarkt geen winkelmeneer of -mevrouw meer die de karretjes poetste, klanten hielden al geen afstand meer. Nu zou er zelfs zo iemand voor me piepen bij de kassa, omdat ik wel afstand hield. Ook rijden ze met de karretjes dwars door de wachtrijen heen van de ene naar de andere kassa, want daar is mooi ruimte voor, toch?

Kom ik weer buiten, staan er verschillende groepjes/groepen samenscholende oudere tieners van buiten voor de winkel.

Men is er klaar mee, lijkt het. Ik ben benieuwd of dit lossere gedrag (terug naar normaal zeg maar), wat ik steeds meer zie, tot een opleving van het virus gaat leiden.

Ik zie het hier ook gebeuren. Was paar dagen terug bij de Action, binnen gaan is goed geregeld (max. aantal schoongemaakte karren), maar in de winkel houdt niemand zich meer aan die afstand. Ik deed mijn best, maar dat is haast niet te doen. Was dus binnen een paar minuten met een lege kar weer vertrokken daar. Nu maar bij Appie besteld.

Ik vraag me af hoe ver de verantwoordelijkheid van de winkelier reikt? Zijn ze verplicht daar toezicht op te houden? Kunnen ze beboet worden als er geen toezicht is of als er niets van gezegd wordt?

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

ZeerPrivé schreef:
04 mei 2020 18:12
Ik vraag me af hoe ver de verantwoordelijkheid van de winkelier reikt? Zijn ze verplicht daar toezicht op te houden? Kunnen ze beboet worden als er geen toezicht is of als er niets van gezegd wordt?

Winkeliers moeten:
- aan de buitenkant van de winkel én binnen de maatregelen vermelden.
- aan de buitenkant van de winkel aangeven hoeveel klanten er naar binnen mogen (1 klant per 10 m2).
- ervoor zorgen dat de contactvlakken, deurknoppen, balie, pinapparaat, etc. schoongemaakt worden.
- toezicht houden op het volgen van de maatregelen.

Op papier erg makkelijk, in de praktijk niet altijd even makkelijk.

En ja, winkeliers kunnen een boete krijgen. Volgens mij is een Aldi ergens beboet met € 4000 na keer op keer de maatregelen aan de laars gelapt te hebben.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

mh73 schreef:
04 mei 2020 18:21


En ja, winkeliers kunnen een boete krijgen. Volgens mij is een Aldi ergens beboet met € 4000 na keer op keer de maatregelen aan de laars gelapt te hebben.
Klopt en hopelijk gaan ze er nu ook goed opletten. Zodat iedereen duidelijk is waar je je aan hebt te houden.
Anders krijg je weer dat de boel op slot gaat. En dat moet je niet willen.

ZeerPrivé
Berichten: 5742
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

toezicht houden op het volgen van de maatregelen.
Dank! En dit gebeurt dus duidelijk niet. Bij het Kruidvat idem dito. Nu nog een meldpunt zien te vinden.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Het was de Aldi in Woudenberg, die een boete kreeg. Artikel is hier verlinkt, gevoeld een paar weken geleden.
ZeerPrivé schreef:
04 mei 2020 17:03
Blijft de vraag welke informatie correct is. Zou ook nog geen van beide kunnen zijn. Ik heb verleden week in ieder geval mondkapjes gekocht, in de verwachting dat het OV gebruik van mondkapjes gaat verplichten.
Vooruitziende blik :wink:

De huidige info van het rivm is in elk geval achterhaald, meer als een individuele mening dan als een bewezen feit geformuleerd. Die muilkorf van textiel zorgt er hoe dan ook voor, dat je eigen aerosolen zich nauwelijks verspreiden. Stad Jena in Thüringen is momenteel het beste voorbeeld, omdat de prettig eigenwijze burgemeester met deze plicht voorop liep en al na de eerste week in de statistieken een significant verschil ontstond met andere steden of regio's.

Voor de rest een bijzondere maandag in Europa. In heel veel landen tegelijk worden de beperkingen verlicht, ook worden de grenzen wat minder gesloten dan de laatste 6-8 weken het geval was. Dat geeft toch hoop voor de zomer.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Nijogeth schreef:
04 mei 2020 17:15
Ik had vandaag een vriendin meegenomen naar het hoofdkantoor van het werk (waar ik eigenlijk zelden kom). Ze mocht alleen niet mee naar binnen, want moeilijk met Corona. Kom ik binnen in de hal, staat er zo 2 man naast me binnen de vierkante meter. Niet dat ik daar een probleem mee heb, maar 1 ervan was exact dezelfde die zei dat ze niet naar binnen mocht en dan verbaas je je toch wel even.
Ik ken jouw werkgever niet, maar kan mij goed voorstellen dat het coronabeleid zegt dat iemand die er in principe niets te zoeken heeft (jouw vriendin?), er sowieso niet in komt.
Dat staat natuurlijk los van de manier waarop de mensen die er wel iets te zoeken hebben zich binnen in het gebouw gedragen en of dat al dan niet tegen de regels is.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

@ZeerPrivé

Aankaarten bij politie of gemeente?

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Gemeente kan alleen een BOA erop zetten en of die de juiste bevoegdheden heeft om op te treden, durf ik niet te voorspellen. Politie heeft alle mogelijkheden, kun je aanmelden via het niet-spoed-nummer.

Nijogeth
Berichten: 10182
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

ZeerPrivé schreef:
04 mei 2020 18:49
toezicht houden op het volgen van de maatregelen.
Dank! En dit gebeurt dus duidelijk niet. Bij het Kruidvat idem dito. Nu nog een meldpunt zien te vinden.
Ik denk alleen dat dat moeilijk te bewijzen is. Mensen lopen rond en in de winkel zullen ze zo min mogelijk personeel hebben rondlopen (zodat het minder druk is). Je kunt in zo'n winkel bijna niet voorkomen dat mensen bij elkaar in de buurt komen en je kunt ook niet verwachten dat het personeel dat elke keer ziet en de klant er elke keer op gewezen wordt. Als ik het zo lees doen ze hun uiterste best om zich aan de maatregelen te houden, maar het beetje dat niet te controleren is, dat is dus de verantwoordelijkheid van de klant geworden.

Nijogeth
Berichten: 10182
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

tttlocke schreef:
04 mei 2020 19:44
Nijogeth schreef:
04 mei 2020 17:15
Ik had vandaag een vriendin meegenomen naar het hoofdkantoor van het werk (waar ik eigenlijk zelden kom). Ze mocht alleen niet mee naar binnen, want moeilijk met Corona. Kom ik binnen in de hal, staat er zo 2 man naast me binnen de vierkante meter. Niet dat ik daar een probleem mee heb, maar 1 ervan was exact dezelfde die zei dat ze niet naar binnen mocht en dan verbaas je je toch wel even.
Ik ken jouw werkgever niet, maar kan mij goed voorstellen dat het coronabeleid zegt dat iemand die er in principe niets te zoeken heeft (jouw vriendin?), er sowieso niet in komt.
Dat staat natuurlijk los van de manier waarop de mensen die er wel iets te zoeken hebben zich binnen in het gebouw gedragen en of dat al dan niet tegen de regels is.
Nou, weet ik de regels daar ook niet precies. Wat ik wel weet is dat een directe collega van mij pas een rondleiding door het pand heeft gekregen samen met zijn vrouw. Dus ik denk dat veel afhankelijk is van de persoon die aan de balie zit. Verder was het voor mij verder niet echt een probleem, ik hoefde maar 5 minuten binnen te zijn. Het maakte me echter wel duidelijk dat maatregelen afhankelijk zijn van de interpretatie van de individuele personen.

Overigens hebben wij een vitaal beroep, dus is er voor ons niet de verplichting om anderhalve meter afstand te houden tijdens het werk, maar hebben wij wel het advies dat zoveel mogelijk te doen als het wel kan. Ja en dat laatste is dus afhankelijk van de interpretatie.

witte angora
Berichten: 31160
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Inmiddels zijn er al ruim een kwart miljoen aan Corona overleden. Officieel dan, en er zijn 3,6 miljoen besmettingen geregistreerd. En we zijn er nog lang niet.

Nu maar zien dat de maatregelen inderdaad versoepelt gaan worden. De autistenborrel is voor mei en juni al gecancelled, ook als café's op 1 juni weer open gaan. Het is dan te kort dag om voor een groep die varieert tussen de 12 en 25 personen iets goed te regelen, met inachtneming van die anderhalve meter.

Maar wie weet kunnen we in ieder geval op eigen initiatief met de vrijwilligers weer even een biertje pakken, ook al is het buiten. Zien we elkaar in ieder geval weer even. En kunnen we bespreken welke activiteiten we de komende maanden gaan doen. Spelletjes worden sowieso wat lastig, met die anderhalve meter. Eigenlijk zou het het mooiste zijn als we de bovenverdieping zouden kunnen reserveren, maar dat is nu nog niet aan de orde.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Zakdoek; met mooi weer tegen de zon in houden en je ziet hoeveel erdoor komt.

Kapjes; vaak met kieren, is mijn gezicht of kapje nu niet goed?

Doekjes met elastiek, ook grote verschillen.

Sjaal; meestal iets dikker en geen harde randen, een fleece sjaal laat weinig door en daarom moeilijk fietsen.

Auto: Airco aan en lijkt me veiligste vervoer, en bij uitstappen sjaal om... een Coltrui is te warm voor de Colruyt!

Nijogeth
Berichten: 10182
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik pak wel zo'n skimasker. Bedekt de mond ook.

Gesloten