LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Feedback op het Forum - deel 2

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door alfatrion »

crazyme schreef:Ik vraag me af waar de legitimatie vandaan komt om min of meer een hogere kwaliteit moderatie te eisen.

Wij zijn hier te gast en wanneer het ons niet bevalt dan mag je natuurlijk vragen of het anders kan.
Als je van mening ben dat Radar kan doen en laten wat ze wil, omdat wij hier te gast zouden zijn, dan zou ik de onderstaande links eens aanklikken.

https://www.iusmentis.com/websites/forums/
https://www.rvdj.nl/uitspraken/201630

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
crazyme schreef:Ik vraag me af waar de legitimatie vandaan komt om min of meer een hogere kwaliteit moderatie te eisen.

Wij zijn hier te gast en wanneer het ons niet bevalt dan mag je natuurlijk vragen of het anders kan.
Als je van mening ben dat Radar kan doen en laten wat ze wil, omdat wij hier te gast zouden zijn, dan zou ik de onderstaande links eens aanklikken.

https://www.iusmentis.com/websites/forums/
https://www.rvdj.nl/uitspraken/201630
Wordt dit dan straks de apotheose?: 'Alfatrion sleept Radar forum voor de rechter'. :)

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door Moneyman »

crazyme schreef:
alfatrion schreef:Er is wel iets van verbetering, maar het is (nog) niet voldoende. Als voorbeeld van een verbetering kan ik een PB van het Radar team aanhalen, waarin aangegeven is dat men niet optrad naar aanleiding van een melding, maar ook wat men naar een andere melder had geschreven. Hoewel ik het niet eens ben het het Radar team op dit punt, had ik daardoor wel meer begrip. Ik ben het in grote lijnen overigens wel met je eens.
Ik vraag me af waar de legitimatie vandaan komt om min of meer een hogere kwaliteit moderatie te eisen. Wij zijn hier te gast en wanneer het ons niet bevalt dan mag je natuurlijk vragen of het anders kan. De toon maakt de muziek en stellen dat de veranderingen onvoldoende zijn gaat mij een paar stappen te ver.
Ik denk dat het woord "eisen" in de goede zin des woords wel op zijn plek is. Als de AVROTROS (of wie dan ook) ervoor kiest om een forum op te zetten, dan heb je je daarbij gewoon aan basale minimumeisen te houden. Ook een forum onttrekt zich niet aan het wettelijke systeem: het hebben van een forum brengt allerlei rechten en verplichtingen met zich mee. Denk alleen al aan de AVG, om maar een recent voorbeeld te geven. Maar ook de beheerders en moderators hebben gewoon verantwoordelijkheden en kunnen zelfs aansprakelijk zijn. De links van Alfatrion geven al voldoende informatie, maar denk bijvoorbeeld ook aan de beheerders en moderatoren van het Brandweerforum, die in 2013 werden veroordeeld om € 12.500,00 te betalen omdat ze niet adequaat hadden opgetreden tegen een inbreuk op een recht. Saillant detail is nog dat de vordering die de beheerders en moderatoren vervolgens tegen de bewuste forumleden die die inbreuk hadden gemaakt aanspanden, werd afgewezen.

Kortom; ook een forumeigenaar/beheerder/moderator heeft gewoon verplichtingen. En als forumlid mag je dan best aangeven dat de huidige stand van zaken in de ogen van dat lid onvoldoende is om de minimumnorm te halen.

Natuurlijk is de toon van de muziek ook belangrijk. Maar als ik het bericht van Alfatrion lees, dan zie ik niets anders dan een netjes weergegeven mening, die ook nog eens onderbouwd wordt. Niets mis mee, toch?

witte angora
Berichten: 31994
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ook als er een valse toon tussen zit... dan kun je nog altijd naar de muziek luisteren. Dat zou geen probleem mogen zijn denk ik. Althans, ik zie geen reden om dan maar meteen de zaal te verlaten. Tenzij het echt bagger is, maar dat is van een andere orde.

Overigens ben ik benieuwd wat er gaat veranderen ten aanzien van het beleid van waarschuwingen en verbannen. Mijn mening heb ik twee topics lang voldoende weergegeven, dat hoef ik niet nog een keer te doen. Ik wil graag lezen wat het beleid voor de komende maanden/jaren gaat worden. Zolang mensen om non-issues permanente bans krijgen, terwijl anderen permanent door kunnen gaan met van alles en nog wat, ben ik op dit topic na niet aanwezig op het forum.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:Natuurlijk is de toon van de muziek ook belangrijk. Maar als ik het bericht van Alfatrion lees, dan zie ik niets anders dan een netjes weergegeven mening, die ook nog eens onderbouwd wordt. Niets mis mee, toch?
Helaas heerst op dit forum een cultuur waarbij anderen de maat worden genomen, omdat men zelf een andere mening heeft. Als ik conform betaald zou worden door de leden die mij iedere keer weer oproepen om een rechtszaak te starten, dan zou dat een aardige boterham op kunnen leveren.

witte angora
Berichten: 31994
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:
Moneyman schreef:Natuurlijk is de toon van de muziek ook belangrijk. Maar als ik het bericht van Alfatrion lees, dan zie ik niets anders dan een netjes weergegeven mening, die ook nog eens onderbouwd wordt. Niets mis mee, toch?
Helaas heerst op dit forum een cultuur waarbij anderen de maat worden genomen, omdat men zelf een andere mening heeft. Als ik conform betaald zou worden door de leden die mij iedere keer weer oproepen om een rechtszaak te starten, dan zou dat een aardige boterham op kunnen leveren.
Dan zou ik zeggen: wat houdt je tegen?

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je bedoelt behalve dat de mensen die hier toe oproepen de rekening echt niet willen betalen?

viewtopic.php?f=32&t=186055&start=60#p2585501
Dit is een voorbeeld van een handelen van het beheer wat ik niet goed vindt. Een aantal reageren off-topic en daarom moeten mensen die on-topic reageren gestraft worden. Wel goed om te weten wat je moet doen om het beheer het hele forum te laten sluiten, gewoon in heel veel topics heel veel off-topic berichten plaatsen, voor je het weet zit het hele forum op slot.

BL2
Berichten: 5014
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door BL2 »

alfatrion schreef:Wel goed om te weten wat je moet doen om het beheer het hele forum te laten sluiten, gewoon in heel veel topics heel veel off-topic berichten plaatsen, voor je het weet zit het hele forum op slot.
Kijk, zo'n verkapte oproep tot anarchie op een forum mag van mij een Permaban opleveren !
Op het forum waar eigenaar van ben gebeurt dat dan ook.

Verder, even kijken wat er precies loos was op dat forum geeft al een heel andere kijk op het geheel.
Daar werd gewoon de Wet overtreden.
Beetje streng (evt "vreemd") modereren heeft daar niets mee te maken.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is geen verkapte oproep tot anarchie. Ik laat slechts zien wat het gevolg van dergelijk optreden kan zijn.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Eigenlijk wilde ik niets meer met deze onoverzichtelijke topic ... maar

ik refereerde actueel op en aan een bericht van de Radar-redactie zèlf met de onderstaande tekst, maar krijg ondanks de positieve lading op een gepost bericht ... een waarschuwing. Een waarschuwing van de hoeveel alvorens een tijdelijke ban komt?

OT

Citaat Radar-redactie: "Samen kunnen we het voor forum nuttig en informatief houden".

Dit is (alvast) een prima statement! (Wachtend op het antwoord van vrijdag op de gestelde vragen van @Moneyman).

Méér gaan sámen-werken en steeds méér een wij-gevoel (wij, de vragenbeantwoorders van ... ) ontwikkelen, als een consumentenadvies-collectief, met een breed aanbod van nuttige (en soms minder concrete) antwoorden aan vraagstellers, die zèlf mans genoeg zullen zijn om 'hun' rozijnen eruit te kunnen gaan pikken.

Ongevraagde correcties van 'collega's' zijn totaal overbodig, veronzekeren de vraagstellesr en leiden bijna ononderbroken steeds tot onaangename woordwisselingen en een afhaken van de oorspronkelijke vraagstellers, die tenslotte in het middelpunt zouden moeten staan.

NB. Bij deze waarschuwing lijkt een automatisme te zijn ingebouwd en daarméé weer meer onzekerheid voor de deelnemer(s).
Hoe moet je nu hiermee omgaan, behalve alleen de realiteit met forumcollega's te delen? Vragen om een Radar-forum-geschillencommissie?

witte angora
Berichten: 31994
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door witte angora »

Sorry Hansje, ik heb geen enkele behoefte aan een 'wij' gevoel met jou. En ik ben al helemáál niet van plan deel uit te gaan maken van een of ander door jou zelfbedacht consumentenadvies-collectief. Ik wil graag mezelf blijven. Met mijn eigen insteek.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door tttlocke »

hänschen klein schreef: [...
Er zijn legio redenen te bedenken waarom een waarschuwing aan u in dat bewuste topic op zijn plaats zou zijn geweest.
Een stuk of 10 wel denk ik.
Als u dat op prijs stelt, kan ik u dat persoonlijk wel even uitleggen.
Serieus.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door renewouters »

alfatrion schreef:
Moneyman schreef:Natuurlijk is de toon van de muziek ook belangrijk. Maar als ik het bericht van Alfatrion lees, dan zie ik niets anders dan een netjes weergegeven mening, die ook nog eens onderbouwd wordt. Niets mis mee, toch?
Helaas heerst op dit forum een cultuur waarbij anderen de maat worden genomen, omdat men zelf een andere mening heeft. Als ik conform betaald zou worden door de leden die mij iedere keer weer oproepen om een rechtszaak te starten, dan zou dat een aardige boterham op kunnen leveren.
Je bent altijd zo overtuigt van je gelijk dat je wel gek zou zijn om die kennis niet ten gelde te maken lijkt me. Ik zou het wel weten als ik alle wetboeken uit mijn hoofd ken.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door hänschen klein »

witte angora schreef:Sorry Hansje, ik heb geen enkele behoefte aan een 'wij' gevoel met jou. En ik ben al helemáál niet van plan deel uit te gaan maken van een of ander door jou zelfbedacht consumentenadvies-collectief. Ik wil graag mezelf blijven. Met mijn eigen insteek.


Er zijn mensen die bakken dagelijks hun eigen brood, anderen gaan naar de verse bakker. De meesten kopen in de supermarkt en óók daar moet er weer gekozen worden voor een label eigen merk of een fabrieksbrood. Afgezien van de honderden broodsoorten een hele klus om voor iedere klant en producent om dit goed te organiseren.

U bent waarschijnlijk een zèlfbakker, ik eerder een koekenbakker ... tòch worden de meetse broden bij de super's gekocht ... en blijken consumenten eerder een collectief te zijn. Het is dus de vraag hoe je een forum moet inrichten.

Maar ... dat was mijn vraag niet: hoeveel waarschuwingen kan ik op mijn conto hebben alvorens een (tijdelijke) ban te krijgen?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door hänschen klein »

tttlocke schreef:
hänschen klein schreef: [...
Er zijn legio redenen te bedenken waarom een waarschuwing aan u in dat bewuste topic op zijn plaats zou zijn geweest.
Een stuk of 10 wel denk ik.
Als u dat op prijs stelt, kan ik u dat persoonlijk wel even uitleggen.
Serieus.
Het voordeel van een forum-geschillencommissie is, dat er eerst duidelijke spelregels moeten zij alvorens er iets met een geschil gedaan kan worden. Uw interpretatie zou mij persoonlijk misschien verder kunnen helpen, maar wie gaat dat dan voor andere collega's doen?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door tttlocke »

hänschen klein schreef:
tttlocke schreef:
hänschen klein schreef: [...
Er zijn legio redenen te bedenken waarom een waarschuwing aan u in dat bewuste topic op zijn plaats zou zijn geweest.
Een stuk of 10 wel denk ik.
Als u dat op prijs stelt, kan ik u dat persoonlijk wel even uitleggen.
Serieus.
Het voordeel van een forum-geschillencommissie is, dat er eerst duidelijke spelregels moeten zij alvorens er iets met een geschil gedaan kan worden. Uw interpretatie zou mij persoonlijk misschien verder kunnen helpen, maar wie gaat dat dan voor andere collega's doen?
Ook andere collega's kunnen mij, of anderen, om feedback of de helpende hand vragen.
Ik weet niet of ik hen verder zou kunnen helpen.
Voor u heb ik echter wel wat goede tips.
Mijn aanbod staat.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door tttlocke »

hänschen klein schreef:....
Maar ... dat was mijn vraag niet: hoeveel waarschuwingen kan ik op mijn conto hebben alvorens een (tijdelijke) ban te krijgen?
Als u het zekere voor het onzekere wilt nemen, kunt u er het best vanuit gaan dat dit uw laatste waarschuwing was.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@tttlocke ...

Ik wordt echt nieuwsgierig naar uw serieuze en persoonlijke aanbod ... en misschien brengt het uiteindelijk ook iets positiefs.
U kunt er een topic van maken, dit topic gebruiken (ik zal de komende dagen weer gaan meelezen) of u kunt een PM sturen.

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:Eigenlijk wilde ik niets meer met deze onoverzichtelijke topic ... maar

ik refereerde actueel op en aan een bericht van de Radar-redactie zèlf met de onderstaande tekst, maar krijg ondanks de positieve lading op een gepost bericht ... een waarschuwing.
Als je bericht daadwerkelijk "een positieve lading" gehad had, zou je geen waarschuwing hebben gehad. Je post ging lijnrecht in tegen het juist daarvoor door de mods gedane verzoek om niet meer over medeforumleden, maar ontopic te reageren. Of wil je zeggen dat onderstaand citaat geen negatief oordeel bevat? Ik snap die waarschuwing wel, die is ook in lijn met de in dit topic gegeven feedback. Zie het als een leermoment...
hänschen klein schreef:Ongevraagde correcties van 'collega's' zijn totaal overbodig, veronzekeren de vraagstellesr en leiden bijna ononderbroken steeds tot onaangename woordwisselingen en een afhaken van de oorspronkelijke vraagstellers, die tenslotte in het middelpunt zouden moeten staan.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of zoals ik al schreef: U begint vriendelijk en positief, maar geeft daarna de andere forumleden onder uit de zak.

Gesloten