Het financieele probleem is slechts van tijdelijke aard. Op het moment dat de auto verkocht is en een vervanging - indien mogelijk - aangeschaft is het financieele plaatje weer rond (en heeft de regering het nakijken voor wat betreft de extra inkomsten).
De wagen die terug aangeschaft zal worden zal of veel ouder zijn of minder praktisch dan wat mogelijk is op grijs maar dat heeft iemand die voor geelrijden kiest ook.
Heeft de grijsrijder echter al enige auto's op grijsgereden dan is er al behoorlijk bespaard op graaibelasting (BPM) en heeft de berijder al veel andere leuke dingen - zoals een praktische ruime auto rijden - voor zijn geld kunnen doen terwijl een geelrijder zich voor dat geld heeft moeten behelpen met een kadettje
Een grijsrijder is dus bewuster met zijn geld bezig geweest en dus slimmer dan geelrijders die slaafs meer dan 50% van de waarde van hun voertuig in de staatskas hebben gedumpt.
Wijn denkt nu ook slim te zijn maar is puur op de korte termijn bezig en deze bron zal weldra opdrogen en waarna alsnog de wegenbelasting voor geel verhoogd zal worden (bijvoorbeeld). Degene die nu hard lachen om de "zielige" grijsrijders zullen dan weldra terugverlangen naar de tijd dat je ook nog een alternatief had
