LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Over dat testen lees ik op Facebook (sorry angel) best veel ervaringen van allerlei mensen, ook uit de zorg, met klachten, dat ze toch niet getest mogen worden.

Op dat punt lijken toch nog steeds niet alle neuzen dezelfde kant op te staan.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Helaas kijken ze alleen of je nu iets hebt, en niet of je al ooit gehad hebt....
Dan blijven we regelmatig testen want na goedgekeurd te zijn kun je na afloop test overal weer een besmetting oplopen.

En de kapjes, net als Luiers voor Baby of demente bejaarden, veel wegwerp en ik weet dat de katoenen luiers van mezelf alleen nieuwe veiligheid spelden nodig had.
Die gingen dus bij deze Opa, enkele broertjes en zusje en kinderen en kleinkinderen mee.....
Moeten ze met uitwasbaren kapjes ook doen.

Als je dagelijks woon/werk hebt is 10 per week, dan is elk weekend wasje draaien rendabel.
en een kapper of tandarts heeft er nog meer nodig!
De Uitwasbare kregen beter elastiek en dan is betere pasvorm ook mogelijk en iets duurder in aanschaf, over enkele weken terug verdiend en je hoeft nooit te fietsen omdat de kapjes uitverkocht waren!

Straks weer lege treinen door Kapjes tekorten!

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Vandaag op het nieuws: voor 16 landen is het reisadvies veranderd van code oranje naar code geel. Dat betekent concreet: van 'alle niet-noodzakelijke reizen worden ontraden' naar 'let op, veiligheidsrisio's. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ropa-alert

Tot nu toe was er veel belangstelling voor vliegreizen, maar de boekingen vielen toch wel erg tegen.

Maar concreet: welke kleurcode had en heeft Nederland dan? Want dát is bij mijn weten nooit gecommuniceerd. Het lijkt er op dat we van code oranje naar code geel zijn gegaan. En dat betekent dus dat 'niet-noodzakelijke reizen' in het OV niet meer geldt, enkel de mededeling dat mensen veiligheidsrisico's lopen.

Dus mijn vraag is: waarom wordt er niet gewoon gecommuniceerd welke kleurcode Nederland heeft, om er vervolgens - voor alle sectoren zoveel mogelijk eensluidende - veiligheidsmaatregelen aan te koppelen? Die uiteraard voortdurend aangepast kunnen worden?

Lowieze
Berichten: 6879
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik ben het eens met wat Komkommertijd schrijft: “ Helaas kijken ze alleen of je nu iets hebt, en niet of je al ooit gehad hebt....
Dan blijven we regelmatig testen want na goedgekeurd te zijn kun je na afloop test overal weer een besmetting oplopen.”

Wat is het nut van je nu laten testen als je in maart ziek bent geweest? Dan zou je je beter kunnen laten testen op antistoffen.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar concreet: welke kleurcode had en heeft Nederland dan? Want dát is bij mijn weten nooit gecommuniceerd. Het lijkt er op dat we van code oranje naar code geel zijn gegaan. En dat betekent dus dat 'niet-noodzakelijke reizen' in het OV niet meer geldt, enkel de mededeling dat mensen veiligheidsrisico's lopen.

Dus mijn vraag is: waarom wordt er niet gewoon gecommuniceerd welke kleurcode Nederland heeft, om er vervolgens - voor alle sectoren zoveel mogelijk eensluidende - veiligheidsmaatregelen aan te koppelen? Die uiteraard voortdurend aangepast kunnen worden?
Je koppelt dingen aan elkaar die niets met elkaar te maken hebben.
Dus mijn vraag is: waarom wordt er niet gewoon gecommuniceerd welke kleurcode Nederland heeft, om er vervolgens - voor alle sectoren zoveel mogelijk eensluidende - veiligheidsmaatregelen aan te koppelen? Die uiteraard voortdurend aangepast kunnen worden?
De behoefte is er voor minder regels, niet voor meer.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
15 jun 2020 07:59
Ik ben het eens met wat Komkommertijd schrijft: “ Helaas kijken ze alleen of je nu iets hebt, en niet of je al ooit gehad hebt....
Dan blijven we regelmatig testen want na goedgekeurd te zijn kun je na afloop test overal weer een besmetting oplopen.”

Wat is het nut van je nu laten testen als je in maart ziek bent geweest? Dan zou je je beter kunnen laten testen op antistoffen.
Wat het nut is? Dat je nu het virus hebt en dus binnen moet blijven, uitzieken voor zover mogelijk en bij anderen uit de buurt moet blijven?

Lowieze
Berichten: 6879
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

@angel1978. Maar wat als uit de test blijkt dat je op dit moment niet besmet bent? Volgende week dan weer maar een test of de week daarna?

Lowieze
Berichten: 6879
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

@witte angora
“Dus mijn vraag is: waarom wordt er niet gewoon gecommuniceerd welke kleurcode Nederland heeft, om er vervolgens - voor alle sectoren zoveel mogelijk eensluidende - veiligheidsmaatregelen aan te koppelen? Die uiteraard voortdurend aangepast kunnen worden?”

Er zijn veiligheidsmaatregelen getroffen en deze worden al regelmatig aangepast. Waarom is het dan belangrijk voor de mensen om daar een bepaalde kleur aan te hangen.
Er wordt verwacht dat je je aan de maatregelen houdt die nu gelden, mocht dat weer veranderen dan is dat gauw genoeg bekend.

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Lowieze, het gaat mij om een stukje duidelijkheid door te visualiseren. Daar is die kleur voor. Enkel een hele rij maatregelen is niet duidelijk, en velen zien de noodzaak ook niet. Als er iets wordt gezegd als: 'we zitten langdurig in code geel', dan visualiseer je het, en kweek je - misschien - wat meer bereidheid om mee te werken. Mocht het aantal besmettingen toenemen, dan kan er ook tijdig een waarschuwing worden gegeven, iets als: 'we naderen het punt dat we naar oranje gaan, weer een 'slimme lockdown', mensen werk alsjeblieft mee, dat moet je niet willen'.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
15 jun 2020 08:08
@angel1978. Maar wat als uit de test blijkt dat je op dit moment niet besmet bent? Volgende week dan weer maar een test of de week daarna?
Maar wat nu als blijkt dat je het niet hebt gehad maar wel nu klachten hebt?
Volgens mij heeft een test een doel en de test die nu gebruikt wordt bij klachten is bedoeld om te kijken of de klachten passen bij een corona-besmetting. Een test of je het eerder hebt gehad heeft geen enkel doel daarbij.

Ook voor de heb je het eerder gehad test geldt dat je die moet blijven herhalen zo lang je negatief test.. je kan het namelijk in tussentijd alsnog gehad hebben.. elke test heeft zijn doel en je moet die test gebruiken die past bij het doel.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
15 jun 2020 08:25
@witte angora
“Dus mijn vraag is: waarom wordt er niet gewoon gecommuniceerd welke kleurcode Nederland heeft, om er vervolgens - voor alle sectoren zoveel mogelijk eensluidende - veiligheidsmaatregelen aan te koppelen? Die uiteraard voortdurend aangepast kunnen worden?”

Er zijn veiligheidsmaatregelen getroffen en deze worden al regelmatig aangepast. Waarom is het dan belangrijk voor de mensen om daar een bepaalde kleur aan te hangen.
Er wordt verwacht dat je je aan de maatregelen houdt die nu gelden, mocht dat weer veranderen dan is dat gauw genoeg bekend.
Helemaal mee eens.. voor reizen ja of nee is het eenvoudig en met een kleur aan te geven, maar bij een set maatregelen zorgt het alleen voor onduidelijkheid.

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Die kleur geeft aan waarom die maatregelen nodig zijn. Nu zie je dat in rap tempo alles aan het verslonzen is, omdat steeds meer mensen het nut van de maatregelen niet inzien. Een kleurcode kan daar misschien bij helpen.

Lowieze
Berichten: 6879
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
15 jun 2020 08:49
@ Lowieze, het gaat mij om een stukje duidelijkheid door te visualiseren. Daar is die kleur voor. Enkel een hele rij maatregelen is niet duidelijk, en velen zien de noodzaak ook niet. Als er iets wordt gezegd als: 'we zitten langdurig in code geel', dan visualiseer je het, en kweek je - misschien - wat meer bereidheid om mee te werken. Mocht het aantal besmettingen toenemen, dan kan er ook tijdig een waarschuwing worden gegeven, iets als: 'we naderen het punt dat we naar oranje gaan, weer een 'slimme lockdown', mensen werk alsjeblieft mee, dat moet je niet willen'.
Eerlijk gezegd denk ik dat dit meer voor u persoonlijk geldt, de hele rij maatregelen is voor praktisch iedereen duidelijk. De houding van mensen die denken: ik hoef me daar niet aan te houden, zal ook met een kleuraanduiding niet veranderen.
Als het RIVM zelf zegt, en dan met name dhr. van Dissel, dat die mondkapjes in het OV weinig nut hebben en voor schijnveiligheid zorgen, dan kan ik me zo voorstellen dat mensen het belang daar ook niet meer zo van inzien en gemakzuchtiger worden.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
15 jun 2020 09:13
witte angora schreef:
15 jun 2020 08:49
@ Lowieze, het gaat mij om een stukje duidelijkheid door te visualiseren. Daar is die kleur voor. Enkel een hele rij maatregelen is niet duidelijk, en velen zien de noodzaak ook niet. Als er iets wordt gezegd als: 'we zitten langdurig in code geel', dan visualiseer je het, en kweek je - misschien - wat meer bereidheid om mee te werken. Mocht het aantal besmettingen toenemen, dan kan er ook tijdig een waarschuwing worden gegeven, iets als: 'we naderen het punt dat we naar oranje gaan, weer een 'slimme lockdown', mensen werk alsjeblieft mee, dat moet je niet willen'.
Eerlijk gezegd denk ik dat dit meer voor u persoonlijk geldt, de hele rij maatregelen is voor praktisch iedereen duidelijk. De houding van mensen die denken: ik hoef me daar niet aan te houden, zal ook met een kleuraanduiding niet veranderen.
Als het RIVM zelf zegt, en dan met name dhr. van Dissel, dat die mondkapjes in het OV weinig nut hebben en voor schijnveiligheid zorgen, dan kan ik me zo voorstellen dat mensen het belang daar ook niet meer zo van inzien en gemakzuchtiger worden.
Als er geen heldere betekenis aan een kleur kan worden gegeven, dan werkt het alleen maar verwarrend.
De kleurcodes bij de weerwaarschuwingen zeggen mensen niet zoveel meer, al die keurmerken helpen ook niet.

Lowieze
Berichten: 6879
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kees2850 schreef:
15 jun 2020 09:29


Van Dissel zei dat omdat hij wist dat er niet genoeg mondkapjes beschikbaar waren in Nederland. Terwijl hij dondersgoed wist dat in China gezichtsbescherming bewezen effectief was in het remmen van de verspreiding van het virus.
We zijn als burgers gewoon belazerd. Zoals we nu ook weer bedonderd worden met de belofte van een vaccin. Tegen Sars virussen is geen vaccin te ontwikkelen.
Knap dat u weet wat van Dissel dacht.

Nijogeth
Berichten: 10552
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lowieze, de reden om nu te testen, terwijl ik het mogelijk in maart heb gehad, dat is eigenlijk heel simpel. Mijn zusje zit nu in quarantaine van de rest van het huishouden, maar iedereen moet toch in quarantaine. Als wij nu allen negatief testen en mijn zusje in quarantaine hebben, dan kunnen wij weer gewoon verder.

Lowieze
Berichten: 6879
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
15 jun 2020 09:34
Lowieze, de reden om nu te testen, terwijl ik het mogelijk in maart heb gehad, dat is eigenlijk heel simpel. Mijn zusje zit nu in quarantaine van de rest van het huishouden, maar iedereen moet toch in quarantaine. Als wij nu allen negatief testen en mijn zusje in quarantaine hebben, dan kunnen wij weer gewoon verder.
Dat snap ik, maar persoonlijk zou ik dan liever op anti-stoffen getest worden als ik ook ziek was geweest.
Daar heeft u, volgens mij, meer aan dan deze momentopname.

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
15 jun 2020 09:13

Eerlijk gezegd denk ik dat dit meer voor u persoonlijk geldt, de hele rij maatregelen is voor praktisch iedereen duidelijk.
Klopt, voor mijzelf zou het duidelijker zijn wat het nut is van bepaalde maatregelen. En misschien wel voor meer mensen.
angel1978 schreef:
15 jun 2020 09:19
Als er geen heldere betekenis aan een kleur kan worden gegeven, dan werkt het alleen maar verwarrend.
De kleurcodes bij de weerwaarschuwingen zeggen mensen niet zoveel meer, al die keurmerken helpen ook niet.
De betekenis is helder: geel = veiligheidsrisico's, oranje - slimme lockdown, rood = alles op slot.

De codes kunnen - misschien - ook de diverse sectoren helpen het protocol aan te passen. De leestafels in bibliotheken zijn bijvoorbeeld - bij mijn weten - nog steeds niet open. Toch gebeurt daar exact hetzelfde als in de horeca: mensen drinken er een bak koffie, lezen wat, maken er een praatje. Voeg de leestafels wat maatregelen betreft onder het kopje 'horeca'. Als er wordt gezegd: 'de veiligheidsrisico's worden groter, de horeca gaat dicht', dan gaan de leestafels ook dicht. Dan is dat gelijkluidend, voor iedereen helder, en hoeft niet ieder afzonderlijk protocol op een ander tijdstip tegen het licht te worden gehouden. Dat soort dingen.

En nu ga ik naar het zwembad, voor zolang het nog kan. :D
Laatst gewijzigd door witte angora op 15 jun 2020 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6879
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Kees2850. Misschien heeft van Dissel gewoon gelijk en beschermen die mondkapjes maar in heel beperkte mate. Er zijn namelijk net zoveel studies waaruit dit blijkt.
U stoelt uw mening op studies die het ongelijk bewijzen, dat mag natuurlijk.
Ik lees weer resultaten van andere studies.

Lowieze
Berichten: 6879
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kees2850 schreef:
15 jun 2020 09:58
@lowieze OK. Dat is jou mening. Maar ik zie weinig studies die aantonen dat gezichtsbescherming niet zou werken. Het is niet 100 procent en ook afhankelijk van hoe het gebruikt wordt maar in Azië zijn al studies gepubliceerd lang voor dit Sars virus bekend werd die aantonen dat het beschermend werkt.
En dat hoort van Dissel ook geweten te hebben. Als ik als leek via Google die studies weet te vinden dan moet hij dat toch zeker kunnen en weten.
Ik krijg bij u altijd het gevoel van iemand die aan de deur het evangelie komt brengen en zegt: er is maar één weg naar de hemel.
Volkomen overtuigd van zijn eigen gelijk.

Gesloten