Teunbosseman schreef:Ja, zo maak je het wel onduidelijk vindt ik. Je weet wat ik bedoel maar je wilt wat anders aangeven.......
Zo ingewikkeld vind ik het nog niet hoor, een mummie da's pas ingewikkeld.
Maargoed, quick recap:
nevermind zegt (zoiets als): Je kunt ook niet reclameren als je pas uren later ontdekt dat je te weinig wisselgeld hebt gekregen.
U zegt (zoiets als): Jawel dat kan wel namelijk middels het kasverschil.
Ik zeg (zoeits als): Hoeft niet, een kasverschil is altijd een saldo van de 'foute' transacties in de afgelopen periode, maw kasverschil hoeft niet gelijk te zijn aan het gereclameerde bedrag.
Voorbeeldje: Pietje gaat om 9.05 naar Winkel X en koopt een tandenborstel. Na een dag winkelen komt Pietje erachter dat hij 4,- te weinig teruggekregen heeft bij X, want hij had dat net nodig voor het parkeergeld. Om 16.45 gaat hij terug naar de winkel en Pietje reclameert de 4,-. De behulpzame filiaalleider Jantje gaat de kas tellen en er is geen positief kasverschil van 4,- maar een negatief verschil van 2,-. Wat gaat Jantje dan doen ? Dat is mijn punt.
Teunbosseman schreef: Een kassa hoeft er niet perse uit te liggen als men met meerdere lades werkt zoals in grote winkels bv. Met reclamaties, of andere disputen zal een ( ass ) filiaalmanger altijd van zijn werk worden gehouden maar dat is een van de taken......problemen / vragen oplossen, ik zie dat niet als van het werk worden gehouden.
Lang niet alle winkels hebben meerdere kassa's of lades. Bovendien moet de kassa ook bemand blijven. Bij een natelactie is meestal ook een van de medewerkers betrokken. Omdat veel winkels tegenwoordig maar krap bezet zijn, kan dat wel een probleem opleveren.
Ik ben het wel met u eens dat het afhandelen van vragen en reclamaties normaliter niet echt van het werk afhouden is. Maar wel een beetje als iemand bijvoorbeeld na uren te zijn weggeweest terugkomt en zegt ik heb 1,- te weinig wisselgeld gehad.
Teunbosseman schreef: Ben het met je eens dat het lastig is na het verlaten van een winkel en ik weet niet of hier wettelijke regels over zijn, maar ik weet wel hoe ik hier vroeger mee omging en een enkele keer was er ind een positief kasverschil.
Of er wettelijke regels voor een dergelijke reclamatie zijn durf ik zo niet met zekerheid te zeggen dan zou ik alles van buiten moeten weten en pas dan weet ik of iets er wel of niet in staat. In principe eist degene die claimt te weinig geld terug te hebben ontvangen terugbetaling van het teveel betaalde. Dit zou men kunnen opvatten als onverschuldigde betalen. In principe gaat men uit van het principe: "wie eist die bewijst" tenzij in de wet anders is bepaald ( zijspoor: vb hiervan is de 6 maandenregel mbt garantie ). Dus moet de eiser wel kunnen bewijzen dat het zo is en daar zit het probleem in dit soort gevallen. Het lijkt mij niet dat degene die eist ook kan afdwingen dat de tegenpartij moet meewerken aan het vergaren van de bewijslast. Ander voorbeeld ze kunnen iemand die verdacht wordt van een strafbaar feit ook niet echt dwingen om te helpen bij het rondbreien van de bewijslast voor het OM. Ze kunnen uit het oogpunt van onderzoek wel allerlei andere middelen inzetten (huiszoeking bijvoorbeeld maar daarvoor moet het feit wel weer ernstig genoeg zijn) maar nog steeds niet dwingen om mee te werken.
Tja de nette afhandeling welke u verkoos, is soms toch nog een heel andere dan de formeel juiste.