Pagina 4 van 4

Re: zeer ongunstige vliegtijden, 3dgn reistijd ipv 2 toegestaan?

Geplaatst: 03 jul 2012 09:34
door ruud_a
rozemarijntje schreef:Beste Emmy

Hoe goed je het ook uitlegd,Ruud wil of kan het niet begrijpen.
@ Ruud

Misschien moet je even het boekje van de ANVR voorwaarden doorlezen.
Staat vast wel online.
Misschien wordt het een en ander dan goed duidelijk.
http://Www.anvr.nl

Succes :wink:
ik ben bang dat we elkaar niet begrijpen

er kan van alles in die ANVR voorwaarden staan
die voorwaarden kunnen [als iemand naar de rechter stapt] echter nog steeds door de rechter als onredelijk worden beschouwd en dus nietig worden verklaard

stel ik koop een reis met reisdagen en vertrektijden
volgens de ANVR voorwaarden zijn deze te wijzigen, maar de rechter heeft de wijziging van vertrektijden in een proces als onredelijk bestempeld
hoe zou dan de situatie zijn?

laat ik er een ander voorbeeld naastleggen

ik koop een auto en in het [door mij niet te wijzigen] koopcontract staat dat de kleur kan wijzigen
vervolgens krijg ik een zwarte geleverd in plaats van zilverkleurige
zou de rechter in dat geval de voorwaarde van het wijzigen van de kleur als onredelijk bestempelen?


gezien de vele klachten die over gewijzigde vliegtijden die me op dit forum om de oren vliegen zou dat onredelijk verklaren zomaar eens kunnen gebeuren

Re: zeer ongunstige vliegtijden, 3dgn reistijd ipv 2 toegestaan?

Geplaatst: 03 jul 2012 10:13
door rozemarijntje
maar dat gebeurd niet ,de reisbranche zit aan alle kanten dicht gespijkerd...
geen rechter die iemand gelijk gaat geven..
aan alle kanten kan er ergens op terug gewezen worden...lid2 sectie 1.0, lid 5 sectie 6.7.1 (ik zeg maar wat he)
ze hebben zich helemaal aan alle kanten ingedekt...

ja heb je 24 uur vertraging en er gebeurd van alles...maar niet in dit geval..

zit ik 3 dg vast op jfk door de sneeuw en ik wordt aan mijn lot overgelaten dat zou ik ook niet pikken,maar dit tja...wel eerlijk gezegd,ben niet zo moeilijk..
weet hoe het werkt ondertussen...

Re: zeer ongunstige vliegtijden, 3dgn reistijd ipv 2 toegestaan?

Geplaatst: 03 jul 2012 11:40
door Emmy75
ruud_a schreef:stel ik koop een reis met reisdagen en vertrektijden
volgens de ANVR voorwaarden zijn deze te wijzigen, maar de rechter heeft de wijziging van vertrektijden in een proces als onredelijk bestempeld
hoe zou dan de situatie zijn?
Maar dat is het hem nu juist en heb ik ook al eerder uitgelegd. Bij een pakketreis zijn de vertrektijden geen onderdeel van de overeenkomst. U koopt dus geen pakketreis met vertrektijden alleen de vertrekdagen zijn vastgelegd. Dus is het ook geen eenzijdige wijziging van de overeenkomst.
ruud_a schreef:laat ik er een ander voorbeeld naastleggen

ik koop een auto en in het [door mij niet te wijzigen] koopcontract staat dat de kleur kan wijzigen
vervolgens krijg ik een zwarte geleverd in plaats van zilverkleurige
zou de rechter in dat geval de voorwaarde van het wijzigen van de kleur als onredelijk bestempelen?
Dat is een heel ander voorbeeld. Bij het bestellen van een auto wordt de kleur afgesproken in de overeenkomst. Als u een zilverkleurige besteld en u krijgt een zwarte geleverd is de auto niet conform de overeenkomst geleverd. Daar is bij een pakketreis geen sprake van omdat nog steeds op dezelfde dag gereisd wordt.
ruud_a schreef: gezien de vele klachten die over gewijzigde vliegtijden die me op dit forum om de oren vliegen zou dat onredelijk verklaren zomaar eens kunnen gebeuren
Dat er veel klachten zijn, komt doordat mensen zeuren, niet weten hoe het werkt en hun kop in het zand steken voor regels die ze niet uitkomen. De topics waarin mensen zeuren dat ze de eigen naam nog niet goed kunnen schrijven en dat daar hoge kosten aan verbonden zijn, vliegen je ook om de oren op dit forum. Dat maakt nog lang niet dat ze dan maar gelijk hebben.

Als consumenten maar vooral lekker blijven drammen over deze gewijzigde tijden, krijgen we vanzelf het alternatief dat we helemaal geen indicatie van tijden meer van te voren te horen krijgen ipv dat de reisbranche dit gaat oplossen. Dan krijgen we de tijden te horen / lezen bij het ophalen van de tickets.

Ik zoek nu heel vaak een reis uit met voor mij gunstige tijden, geen tussenlandingen of overstappen enz. Ik weet dat dit altijd kan wijzigen, echter gebeurt me dat niet zo gek vaak. Het ligt ook aan de luchtvaartmaatschappij vaak.

Re: zeer ongunstige vliegtijden, 3dgn reistijd ipv 2 toegestaan?

Geplaatst: 03 jul 2012 12:08
door rozemarijntje
JUIST!!!!!!!!!!!!!!!

Re: zeer ongunstige vliegtijden, 3dgn reistijd ipv 2 toegestaan?

Geplaatst: 03 jul 2012 14:33
door Har06
rozemarijntje schreef:JUIST!!!!!!!!!!!!!!!


:lol: redelijk juist benadert

Re: zeer ongunstige vliegtijden, 3dgn reistijd ipv 2 toegestaan?

Geplaatst: 03 jul 2012 20:40
door b767-300er
Ik heb nog nooit een reisovereenkomst afgesloten waarbij de vluchttijden onderdeel waren van de overeenkomst. Deze zitten altijd in een losse bijlage erbij.

Als je een auto koopt en er staat in je koopcontract dat je een zilveren hebt besteld, maar dat de leverancier de kleur onder voorbehoud bied en net zo goed een andere kleur kan zijn, en dit stata duidelijk aangegeven, dan kan je 2 dingen doen. Het voorbehoud accepteren en tekenen. Of niet tekenen en niet kopen. Als je het voorbehoud tekent en accepteert, heb je in dit geval voor de rechter geen schijn van kans.

Ik hou een website bij van vliegschemas en daarin heb ik de tijden niet van de maatschappijen maar van de Airports. Ik heb Nederlandse maatschappijen als HV en TFL er nooit op kunnen betrappen vluchten aan te bieden die op het moment van boeking ook daadwerkelijk niet in het systeem stonden. Corendon heb ik geen beeld van. Met andere woorden, vluchttijden van deze 2 worden niet mooier voorgedaan als dat ze op moment van boeking zijn. Echter het staat charterairlines vrij de capaciteit te vermeerderen of te verminderen op het moment dat de vraag stijgt of daalt. Dat is de vrijheid die een charterairline heeft. Vroeger gaven touroperators bewust geen vliegtijden mee met boeken om dit soort flauwekuldiscussies te voorkomen. Nu geven ze ze wel mee, puur als service naar de klant en in de meeste gevallen komen de tijden ook aardig overeen. Het is me in al mijn vakanties maar elden gebeurd dat de vertrektijd verhuisde naar een ander dagdeel, en als het wel gebeurde gebeurde het wel eens in mijn voordeel en ook in mijn nadeel.

Je boekt een Hotel en je boekt een willekeurige vlucht op de dag voor de eerste nacht en een willekeurige vlucht op de dag na de laatste nacht. Meer houd de reisovereenkomst niet in. Voor meer teken je ook niet. De ANVR voorwaarden zijn getoetst aan de wet.
Zelfde als je een auto koopt en je tekent alleen voor de morotinhoud en verder niet voor kleur. Dan mag de leverancier ook kiezen. Zo ook in deze. Geen poot om op te staan dus.

Mensen wat een geneuzel. Dit is mijn laatste post in deze discussie.

Re: zeer ongunstige vliegtijden, 3dgn reistijd ipv 2 toegestaan?

Geplaatst: 04 jul 2012 10:54
door ruud_a
en nog steeds geen reactie op de vraag of de regel dat vliegtijden kunnen worden gewijzigd een onredelijke bepaling zou kunnen zijn en wat de consequentie zou kunnen zijn als een rechter dat ook vindt

Ik heb Nederlandse maatschappijen als HV en TFL er nooit op kunnen betrappen vluchten aan te bieden die op het moment van boeking ook daadwerkelijk niet in het systeem stonden.

dat betekent niet per definitie dat al die stoelen niet twee keer verkocht zijn en de dubbele stoelen naar een slechter tijdstip zijn verschoven
je hebt het overigens over twee nederlandse maatschappijen, waarvan de afkorting me niet zoveel zegt
het ging overigens over een boeking bij de KLM die later werd verzord door Delta
bestond die geboekte vlucht overigens nog wel met de originele vliegtijden, en zo ja waarom zaten die mensen dan niet in dat toestel?

Re: zeer ongunstige vliegtijden, 3dgn reistijd ipv 2 toegestaan?

Geplaatst: 04 jul 2012 11:11
door brieziet
@Ruud_a, wat let je om dat aan de rechter voor te leggen?

succes!

Re: zeer ongunstige vliegtijden, 3dgn reistijd ipv 2 toegestaan?

Geplaatst: 04 jul 2012 11:35
door ruud_a
brieziet schreef:@Ruud_a, wat let je om dat aan de rechter voor te leggen?

succes!
ik boek altijd een lijnvlucht bij een luchtvaartmaatschappij
daar staan altijd keurig vertrektijden bij en zelfs stoelnummers
die tijden en stoelen zijn ook altijd keurig beschikbaar
waarschijnlijk vallen ze ook niet onder de ANVR voorwaarden
ik kom dus niet zo snel bij een rechter terecht voor die ANVR voorwaarden

Re: zeer ongunstige vliegtijden, 3dgn reistijd ipv 2 toegestaan?

Geplaatst: 04 jul 2012 11:53
door rozemarijntje
klm heeft codesharing,dan mag delta de vlucht dus uitvoeren...

net als dat je klm boekt en je vliegt met ,air france,china southern airways...
dan staat er ....operated bij...(oftewel uitgevoerd door)

klm is een gekoepelelde organisatie..hv is transavia..af is air france,cz is china southern airways,mp was martinair,kan nog wel even doorgaan zijn er tich!

zal voorbeeld geven over codeasharing,
een vlucht vanaf charles de gaulle naar ams...
kan door 3! codes aangegeven worden,de kl,,af en de hv.
nou wie vliegt er zou je zeggen,je hebt klm geboekt dan kan je dus gewoon in een toestel zitten van de klm..maar ook air france..

valt allemaal onder skyteam..en dat zijn heel wat maatschappijen die hier onder vallen..
maaaar meestal weet je wel bij boeken met welke airline je daadwerkelijk vliegt.


geloof je me niet,google even op klm codesharing...

en over de tijden daar begin ik niet meer over....stap een reisburo in zou ik zeggen :wink:

en lijnvluchten die moeten op tijd vliegen,heb ik al eens uitgelegd ga ik niet nog een keer doen :wink:

Re: zeer ongunstige vliegtijden, 3dgn reistijd ipv 2 toegestaan?

Geplaatst: 04 jul 2012 12:16
door Har06
en zo blijven we maar doorgaan, wat maakt het nu uit 3 dagen of 2 dagen reistijd, geniet van je reis en maak je niet druk over een gewijzigd vliegschema :wink:

Re: zeer ongunstige vliegtijden, 3dgn reistijd ipv 2 toegestaan?

Geplaatst: 04 jul 2012 12:26
door rozemarijntje
:wink: maar mag je niet zeggen blijkbaar???

Re: zeer ongunstige vliegtijden, 3dgn reistijd ipv 2 toegestaan?

Geplaatst: 04 jul 2012 15:19
door Emmy75
ruud_a schreef:en nog steeds geen reactie op de vraag of de regel dat vliegtijden kunnen worden gewijzigd een onredelijke bepaling zou kunnen zijn en wat de consequentie zou kunnen zijn als een rechter dat ook vindt
Die is inmiddels vaker dat 1 x beantwoord.
ruud_a schreef: je hebt het overigens over twee nederlandse maatschappijen, waarvan de afkorting me niet zoveel zegt
HV = Transavia
TFL = (dacht ik) Arkefly
ruud_a schreef:ik boek altijd een lijnvlucht bij een luchtvaartmaatschappij
daar staan altijd keurig vertrektijden bij en zelfs stoelnummers
die tijden en stoelen zijn ook altijd keurig beschikbaar
Lijnvluchten is een heel ander verhaal en daar ging het niet over in deze discussie.

Re: zeer ongunstige vliegtijden, 3dgn reistijd ipv 2 toegestaan?

Geplaatst: 04 jul 2012 15:25
door rozemarijntje
ruud_a schreef:
ik boek altijd een lijnvlucht bij een luchtvaartmaatschappij
daar staan altijd keurig vertrektijden bij en zelfs stoelnummers
die tijden en stoelen zijn ook altijd keurig beschikbaar
emmy
Lijnvluchten is een heel ander verhaal en daar ging het niet over in deze discussie.
nou ook dat heb ik al uitgelegd.....

Re: zeer ongunstige vliegtijden, 3dgn reistijd ipv 2 toegestaan?

Geplaatst: 04 jul 2012 18:52
door b767-300er
ruud_a schreef:en nog steeds geen reactie op de vraag of de regel dat vliegtijden kunnen worden gewijzigd een onredelijke bepaling zou kunnen zijn en wat de consequentie zou kunnen zijn als een rechter dat ook vindt

Ik heb Nederlandse maatschappijen als HV en TFL er nooit op kunnen betrappen vluchten aan te bieden die op het moment van boeking ook daadwerkelijk niet in het systeem stonden.

dat betekent niet per definitie dat al die stoelen niet twee keer verkocht zijn en de dubbele stoelen naar een slechter tijdstip zijn verschoven
je hebt het overigens over twee nederlandse maatschappijen, waarvan de afkorting me niet zoveel zegt
het ging overigens over een boeking bij de KLM die later werd verzord door Delta
bestond die geboekte vlucht overigens nog wel met de originele vliegtijden, en zo ja waarom zaten die mensen dan niet in dat toestel?
De boeking is niet gedaan bij KLM. Die is gedaan bij Neckermann of OAD.
De vlucht is niet rechtsreeks geboekt bij een Airline. Deze is geboekt bij een touroperator die op de benoemde dagen een vervoersverplichting heeft.

Ik heb de post van TS nog eens doorgelezen.
Nergens staat dat TS een directe vlucht heeft geboekt. TS heeft AANGENOMEN Dat dit een directe vlucht was omdat er wellicht als als uitvoerende Airline KLM heeft gestaan. KLM is onderdeel vsn SKY TEAM en vluchten worden dan dus uitgevoerd door of KLM of 1 van haar partners.
KLM vliegt niet op Cancun, heeft dat nooit gedaan en heeft nooit aangekondigd dit te gaan doen. De vlucht naar Cancun welke door Neckermann en OAD zijn aangekondigd werden altijd uitgevoerd door Air France via Parijs (en daarvoor met Martinair vaak via Cuba) en is later veranderd met Delta via Atlanta. (en gaat vanaf aankomende winter weer anders via Madrid met AIr Europa). De reisduur is niet significant langer geworden.
De overstap was voorheen in Parijs en is nu in Atlanta. De terugreis vindt een paar uur eerder plaats. De overstap in Atlanta vergt alleen iets meer tijd door douane formaliteiten. Vandaar de langere duur.

De originele vluchten die in November op de website stonden bestaan niet meer. Air France heeft haar vluchten naar Cancun stopgezet. Nu met partner Delta via Atlanta. (is ergens midden December 2011 bekend geworden op de website).COnform de EU verordening binnen de regels. Deze verordening akn je nalezen op mijn website www.vliegschemas.nl

Inzender heeft reisgeboekt bij touroperator. (dat maak ik op uit de post) Hotel voor x aantal nachten en heen en terug een aansluitende vlucht. Voor de vluchtdag terug was bij boeking reeds bekend dat deze "door de nacht gaat" . Dit was tijdens boeking al zo. Dit is namelijk altijd zo en heeft te maken met het tijdsverschil. Daar is dus niets aan veranderd. (kan ook niet, tijdsverschil met Mexico is een uur of 7 a 8en vluchtduur een uur of 10. Dan zou je al om 3 uur in de nacht moeten vertrekken om in Nederland weer om 21 uur aan te komen. Vluchten met overstap vertrekken daar meestal in de ochtend en komen de volgende ochtend aan in Amsterdam. Vluchten zonder overstap (Directe/Non Stop vlucht) vertrekken in de late middag en komen de volgende ochtend weer aan in Amsterdam. In de reisbescheiden en op de websites wordt ook altijd netjes gesproken over een in dit geval 19 daagse vliegreis met 17 nachten in het hotel.

Re: zeer ongunstige vliegtijden, 3dgn reistijd ipv 2 toegestaan?

Geplaatst: 04 jul 2012 19:03
door Har06
Het aantal overnachtingen in een hotel zegt niets als je s,nachts om 01.00 uur opgehaald wordt,nogmaals Ts had beter kunnen weten, Ts reageert ook niet inhoudelijk meer :) :mrgreen:

Re: zeer ongunstige vliegtijden, 3dgn reistijd ipv 2 toegestaan?

Geplaatst: 04 jul 2012 20:41
door b767-300er
Har06 schreef:Het aantal overnachtingen in een hotel zegt niets als je s,nachts om 01.00 uur opgehaald wordt,nogmaals Ts had beter kunnen weten, Ts reageert ook niet inhoudelijk meer :) :mrgreen:
Ze worden pas de volgende ochtend rond 3 uur voor vertrek opgehaald.

IDD, TS had beter moeten en kunnen weten. Vertrekdag is hetzelfde, aankomstdag is hetzelfde, aantal nachten is hetzelfde, aantal dagen is hetzelfde, alleen de vluchtroute (en dientengevolge ook de tijden) zijn anders.

Re: zeer ongunstige vliegtijden, 3dgn reistijd ipv 2 toegestaan?

Geplaatst: 05 jul 2012 11:00
door Juist ja
Ruud, geen enkel antwoord hier kan je bekoren dus stap naar de rechter zou ik zeggen en kijk of je de ANVR Voorwaarden onderuit kan halen. Is overigens al vaker door consumenten geprobeerd, je bent echt niet de eerste, maar telkens zonder succes. Wellicht lukt het jou wel, aan je standvastigheid zal het niet liggen denk ik.

Re: zeer ongunstige vliegtijden, 3dgn reistijd ipv 2 toegestaan?

Geplaatst: 07 jul 2012 18:50
door tulpenmarijntje
Dit bericht is verwijderd wegens overtreden van de gedragsregels