Ik zie helemaal geen reactie van Uwjurist.

LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
@brosmanbprosman schreef:Toch is het echt zo , ook bij mij eerst bekrachtiging door de rechter dan naar de notaris (en hypotheekverstrekker) de (eventueel) overeengekomen alimentatie in het convenant moet namelijk ook worden meegenomen om de draaglast te berekenen voor je nieuwe hypotheek.
De 2 exen zelf. en als t niet nageleefd wordt kunnen ze een gang inzetten naar de rechter.Trouwens, wie controlleerd achteraf, of de afspraken van de exen ook nageleefd worden?
Toch wel grappig hier op het forum, er worden vragen gesteld , er komen antwoorden op en juist de antwoorden van de mensen die er "voor hebben doorgeleerd" (Monique-UwJurist, Marcel75-Notariaat) worden het meeste ter discussie gesteld
Ja dat is ook de juiste weg. En in geval van kinderen is de regeling die daarvoor getroffen wordt ook een verplicht onderdeel.De advocaat heeft met beide exen het convenant opgesteld, waar de alimenatie,de te verdelen inboedel, en de rest van het financiële is beschreven.
Dit en het verzoek voor de scheiding is naar de rechter gegaan.
Stop eens met stangen en lees, wat er werkelijk staat.tijger1 schreef:@bprosman
Ik zie helemaal geen reactie van Uwjurist.
bprosman schreef:
Toch wel grappig hier op het forum, er worden vragen gesteld , er komen antwoorden op en juist de antwoorden van de mensen die er "voor hebben doorgeleerd" (Monique-UwJurist, Marcel75-Notariaat) worden het meeste ter discussie gesteld
Iedereen mag reageren, anders moet u een PB sturen.tijger1 schreef:@stefanhouterman
Even lezen. De reactie was niet voor u bestemd.
bprosman schreef:Ja dat is ook de juiste weg. En in geval van kinderen is de regeling die daarvoor getroffen wordt ook een verplicht onderdeel.De advocaat heeft met beide exen het convenant opgesteld, waar de alimenatie,de te verdelen inboedel, en de rest van het financiële is beschreven.
Dit en het verzoek voor de scheiding is naar de rechter gegaan.
Waarom een echtscheidingsconvenant?
Een echtscheidingsconvenant wordt vaak opgesteld door een advocaat. Zodra de rechter dit convenant heeft bekrachtigd, zijn de afspraken die erin staan rechtens afdwingbaar. Hierdoor heeft het echtscheidingsconvenant een executoriale titel gekregen en kan bijvoorbeeld de betaling van alimentatie worden afgedwongen door middel van een incassobureau of deurwaarder.
De vasstelling van de alimentatie doe je in onderling overleg, en als dat niet kan moeten de beiden advokaten daar uit komen.Want daar staat ook de berekening van de alimentatie, die op de basis van de belastbaarheid is vastgesteld.
Het gaat over uitgaven van de ex, die in feite niet controlleerbaar zijn, mits zij de gegevens verstrekt.
Ik neem aan dat als je als vrouw recht hebt op 700 Euro alimentatie (ik noem maar wat) en je krijgt niets of een lager bedrag dat je daar niet mee accoord gaat en dan ga je het "halen" via de deurwaarder.Alleen heb ik dan zo mijn twijfels bij het naleven van het echtscheidingsconvenant
De vaststelling van de alimentatie gebeurde door een berekening van de advokaat, hoeveel draagkracht de ex heeft.bprosman schreef:De vasstelling van de alimentatie doe je in onderling overleg, en als dat niet kan moeten de beiden advokaten daar uit komen.Want daar staat ook de berekening van de alimentatie, die op de basis van de belastbaarheid is vastgesteld.
Het gaat over uitgaven van de ex, die in feite niet controlleerbaar zijn, mits zij de gegevens verstrekt.
Wat in het convenant terecht komt is de overeenkomst waar je beiden achter staat en waar je beiden je handtekening onder zet. Het is niet zo dat je daar later (bekrachtigd door de rechter) nog over kunt onderhandelen. Aanpassingen moeten dan weer via de rechter.
Ik neem aan dat als je als vrouw recht hebt op 700 Euro alimentatie (ik noem maar wat) en je krijgt niets of een lager bedrag dat je daar niet mee accoord gaat en dan ga je het "halen" via de deurwaarder.Alleen heb ik dan zo mijn twijfels bij het naleven van het echtscheidingsconvenant
Waarom zou je dat moeten controleren ? Nogmaals, het definitieve alimentatiebedrag is iets waar je samen (evt met behulp van advokaten) uit moet komen. Ben je het als vrouw (neem voor het gemak even aan dat de man alimentatie betaalt ) het niet eens met het alimentatiebedrag dan ga je er niet mee accoord net zolang tot je het eens bent en DAT bedrag komt in het convenant.De vaststelling van de alimentatie gebeurde door een berekening van de advokaat, hoeveel draagkracht de ex heeft.
In deze draagkrachtberekening, zijn nog bedragen opgenomen, waar de draagkracht naar beneden bijgesteld is.
Of deze bedragen ook daadwerkelijk worden afgedragen is dan hoe te controleren?
Geef anders eens een voorbeeld ?Of deze bedragen ook daadwerkelijk worden afgedragen is dan hoe te controleren?
Inderdaad, je levert niet voor niets de laatste x maanden (ik dacht 3) aan bankafschriften etc aan.Van inkomsten en uitgaven moeten natuurlijk wel bewijzen overlegd worden om tot een draagkrachtberekening te kunnen komen.
Ok, zou de sluier een beetje luchten, zonder extra privé dingen te plaatsen.bprosman schreef:Waarom zou je dat moeten controleren ? Nogmaals, het definitieve alimentatiebedrag is iets waar je samen (evt met behulp van advokaten) uit moet komen. Ben je het als vrouw (neem voor het gemak even aan dat de man alimentatie betaalt ) het niet eens met het alimentatiebedrag dan ga je er niet mee accoord net zolang tot je het eens bent en DAT bedrag komt in het convenant.De vaststelling van de alimentatie gebeurde door een berekening van de advokaat, hoeveel draagkracht de ex heeft.
In deze draagkrachtberekening, zijn nog bedragen opgenomen, waar de draagkracht naar beneden bijgesteld is.
Of deze bedragen ook daadwerkelijk worden afgedragen is dan hoe te controleren?
Geef anders eens een voorbeeld ?Of deze bedragen ook daadwerkelijk worden afgedragen is dan hoe te controleren?
Bankafschriften (pensioenstorting) en extra aflossing dan zou het hypotheekbedrag verlaagd moeten zijn, ook van je (op dat moment) hypotheekschuld lever je een overzicht van in.Hoe weet ik, of het aangegeven bedrag van het pensioen en de extra aflossing gebeurd is?
Ik vraag me af of je voor de scheiding al kunt spreken van "haar deel".Het huis is (nog) niet verkocht en de ex wil jaarlijks een bedrag van € 20 000 extra aflossen op het hypotheek bedrag.(te weten alleen voor haar deel)
De scheiding is reeds voltrokken, dus iedereen heeft een halve hypotheekschuld, en van haar deel wil de ex extra aflossen.bprosman schreef:Bankafschriften (pensioenstorting) en extra aflossing dan zou het hypotheekbedrag verlaagd moeten zijn, ook van je (op dat moment) hypotheekschuld lever je een overzicht van in.Hoe weet ik, of het aangegeven bedrag van het pensioen en de extra aflossing gebeurd is?
Ik vraag me af of je voor de scheiding al kunt spreken van "haar deel".Het huis is (nog) niet verkocht en de ex wil jaarlijks een bedrag van € 20 000 extra aflossen op het hypotheek bedrag.(te weten alleen voor haar deel)
Zoals ik zei, openstaande hypotheekschuld opvragen die zou verlaagd moeten zijn.Dus dat was mijn vraag, hoe kan ik controleren, of de ex daadwerkelijk heeft afgelost