Allen particulier = geen consumenten.Mucha schreef:Dat beloofd nog wat voor rommelmarkten.
Geen consumentenbescherming....
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
Allen particulier = geen consumenten.Mucha schreef:Dat beloofd nog wat voor rommelmarkten.
De koper van een klusauto mag niet verwachten dat deze geschikt is om mee te rijden op de openbare weg, maar wel als een auto verkocht wordt om mee te rijden op de openbare weg. Waar het spaak loopt is wanneer de handelaar een klusauto verkoopt, zonder dat er bij te vertellen en dan krijg je argumenten als "zonder garantie", "ik wist het ook niet", "zoals ie was" en krijg je dit soort arresten.moederslink schreef:Natuurlijk kan een handige doe het zelver bepaalde onderdelen nog gebruiken, maar gooi dan als winkelier alle kapotte apparaten in een " vergaarbak " en zet erbij --gratis -- voor de hobbyist![]()
Als je het verkoopt, m.a.w er geld voor ontvangt , heeft de koper recht op garantie ....simpel
Dus een auto mag je wel verkopen onder het mom van klusauto en dan hoef je geen garantie te geven? De handelaar geeft netjes aan dat het een klusauto is, dus geen probleem.alfatrion schreef:De koper van een klusauto mag niet verwachten dat deze geschikt is om mee te rijden op de openbare weg, maar wel als een auto verkocht wordt om mee te rijden op de openbare weg. Waar het spaak loopt is wanneer de handelaar een klusauto verkoopt, zonder dat er bij te vertellen en dan krijg je argumenten als "zonder garantie", "ik wist het ook niet", "zoals ie was" en krijg je dit soort arresten.moederslink schreef:Natuurlijk kan een handige doe het zelver bepaalde onderdelen nog gebruiken, maar gooi dan als winkelier alle kapotte apparaten in een " vergaarbak " en zet erbij --gratis -- voor de hobbyist![]()
Als je het verkoopt, m.a.w er geld voor ontvangt , heeft de koper recht op garantie ....simpel
Een klus auto kan rijden of niet, de koper kan bepalen en nakijken (onderzoeksplicht) of de auto doet wat hij ermee wilt doen. Kan zijn dat hij onderdelen nodig heeft, kan zijn dat het opgelapt wordt om weer een apk op te krijgen.alfatrion schreef:Ik kan je echt niet serrieus nemen. Je hebt altijd wettelijke garantie, ook bij een klusauto. De klusauto is niet geschikt om mee te rijden, daarom is een klusauto. Eerst klussen, dan rijden.NeoDutchio schreef:Dus een auto mag je wel verkopen onder het mom van klusauto en dan hoef je geen garantie te geven? De handelaar geeft netjes aan dat het een klusauto is, dus geen probleem.
Hier geeft een verkoper aan dat het niet getest is. Er wordt dus niet gezegd dat het goed werkt, het kan goed werken. Net zoals de klusauto kan rijden kan de broodrooster roosteren. Wat is het verschil in deze?
U bent weer appels met peren aan het vergelijken. U geeft zelf aan dat een klusauto de verwachting schept dat dit een auto is om mee te klussen. Een auto is om mee te rijden, dat is het normale gebruik. Het verwachtingspatroon wordt aangepast door te zeggen dat de auto niet geschikt is voor de openbare weg. Het blijft een auto die niet doet wat die moet doen, maar toch hoeft de verkoper geen garantie te verlenen op de rijdbaarheid wat je van een auto mag verwachten. Dat is letterlijk wat u zegt.alfatrion schreef:Nu ben je weer bezig met een rechtsopvatting te vormen op basis van je onderbuikgevoel. De koper mag verwachten dat het product geschikt is voor normaal gebruik, tenzij gebreken door een leek eenvoudig zijn te ontdekken. Dat wordt niet anders enkel en alleen omdat jouw onderbuikgevoel je in een andere richting wijst. Als gevolg van je onderbuikgevoel pas je wet niet toe. Ik kan je echt niet serieus nemen.NeoDutchio schreef:Als ik eerlijk tegen u bent en u iets wil verkopen waarvan ik duidelijk zeg dat de werking niet gegarandeerd is, heeft u de keuze tussen niet doen en de gok nemen.
Toch niet, moederslink, juist niet. Diezelfde onderdelen kun je nieuw ook los kopen. Dan kost het ook geld. Dus waarom niet een mogelijk defect apparaat kopen, daar het onderdeel uit peuteren en overzetten? Waarom moet dat kapotte apparaat en dus dat onderdeel dan gratis zijn?moederslink schreef:Natuurlijk kan een handige doe het zelver bepaalde onderdelen nog gebruiken, maar gooi dan als winkelier alle kapotte apparaten in een " vergaarbak " en zet erbij --gratis -- voor de hobbyistMucha schreef: Ook kapotte apparaten kunnen voor een koper nog nuttig zijn. Voor iemand die een onderdeel nodig heeft bijvoorbeeld om een soortgelijk apparaat te repareren. Of voor iemand die graag zelf met elektronica knutselt.
Al zou het natuurlijk handiger zijn als het even getest was. Zodat als het niet meer werkt er een sticker met"defect" op kan.![]()
Als je het verkoopt , als professionele winkeleigenaar , heeft de koper recht op garantie ....simpel
Nee, dat zeg ik niet letterlijk noch figuurlijk. Ik zeg dat helemaal niet. Ik schreef letterlijk "Een klusauto behoort niet de weg op te kunnen, maar behoort geschikt te zijn om aan te klussen, daar is het een klusauto voor." Een klusauto doet wat hij moet doen als je er aan kunt klussen, zodat je daarmee, na het klussen, de weg op kan.NeoDutchio schreef:U geeft zelf aan dat een klusauto de verwachting schept dat dit een auto is om mee te klussen. Een auto is om mee te rijden, dat is het normale gebruik. Het verwachtingspatroon wordt aangepast door te zeggen dat de auto niet geschikt is voor de openbare weg. Het blijft een auto die niet doet wat die moet doen, maar toch hoeft de verkoper geen garantie te verlenen op de rijdbaarheid wat je van een auto mag verwachten. Dat is letterlijk wat u zegt.
Onjuist. Als je het product niet hebt onderzocht, dan kun je niets over de staat van het product aangegeven en dan kun je dus ook niet aangeven dat het een klusauto is; je weet het simpelweg niet. Dat jij dit gelijk stelt maakt dat je appels met peren aan het vergelijken bent.NeoDutchio schreef:Een kringloopwinkel waar geen kennis en kunde in huis is schept een hele andere verwachting. In uw ogen moet je verwachten dat een aankoop daar functioneert daar waar het voor bedoeld is. Als er niets bij het product staat ben ik het met u eens, deze zou gewoon moeten functioneren. Echter als er bijstaat dat de werking niet getest is verplaats je het verwachtingspatroon. De auto wordt een klusauto, de broodrooster kan een klusbroodrooster zijn (in Jip en Janneketaal uitgelegd).
Ik heb al een arrest gegeven dat een handelaar niet aan zijn mededelingsplicht voldoet, indien hij het product niet onderzoekt en het product later stuk blijkt. Dat jij daar lijnrecht tegen ingaat komt door je onderbuikgevoelens. Ik kan je echt niet serieus nemen.NeoDutchio schreef:Echter, als de verkoper zich houdt aan zijn meldingsplicht kan je daar als koper niet meer op terug komen.
Wat heeft dat arrest voor waarde hier? De verkoopprijzen zijn dusdanig laag, daar kan het apparaat simpelweg niet voor worden getest.alfatrion schreef:Ik heb al een arrest gegeven dat een handelaar niet aan zijn mededelingsplicht voldoet, indien hij het product niet onderzoekt en het product later stuk blijkt.
Het geeft duiding aan de wet en dan met name de conformiteitseis. De beginsel zijn hier onverminderd van toepassing. Ik heb drie beginsels hier uit een gezet: viewtopic.php?p=2434689#p243468916again schreef:Wat heeft dat arrest voor waarde hier?
Natuurlijk kan dat wel.16again schreef:De verkoopprijzen zijn dusdanig laag, daar kan het apparaat simpelweg niet voor worden getest.
Kan niet; er van afgezien, dat niet kan worden teruggevallen op de eigen toeleverancier.alfatrion schreef:Natuurlijk kan dat wel.16again schreef:De verkoopprijzen zijn dusdanig laag, daar kan het apparaat simpelweg niet voor worden getest.
Wellicht toch even beter uw ego aan de kant zetten en andere reakties op dit forum ook lezen: Natuurlijk zouden ze wel met een telefoon kunnen bellen, maar wie zegt dat er niet meer mee aan de hand is. Batterij zal opgeladen zijn als test, maar zou binnen 1 uur ook weer leeg kunnen zijn. Ook intern kunnen ze niets controleren.alfatrion schreef:Een welles-nietes discussie vindt men kennelijk vermakelijk, daar niet van, maar je kan ook aangegeven waarom het niet zou kunnen en antwoord geven op de vraag die ik hierover had gesteld. Dat deze vraag niet beantwoord wordt zegt genoeg.
alfatrion schreef:De koper mag niet veel verwachten, daarvoor is de prijs te laag, dus hoeft er ook niet veel te worden getest. Waarom zouden vrijwilligers of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt niet met een telefoon kunnen bellen?
Test van accuduur kost een complete laad en ontlaadcyclus. Menig defect manifesteert zich niet direct: slecht lezende CD speler, versterker waar soms een kanaal uitvalt of kraakt, aansluit snoeren die soms slecht contact maken etc.alfatrion schreef:Natuurlijk kan dat wel.16again schreef:De verkoopprijzen zijn dusdanig laag, daar kan het apparaat simpelweg niet voor worden getest.
Jij speelt het altijd op de persoon, ook voordat de inhoudelijke argumenten op zijn.NeoDutchio schreef:Wellicht toch even beter uw ego aan de kant zetten en andere reakties op dit forum ook lezen:
Ik herinner je er aan dat jouw opvatting was dat de telefoon conform was, ook al deed ie helemaal niets. Je erkent dat testen vanuit het perspectief van de gebruiker gewoon kan gewoon. Als een product bij thuiskomst de functie van een baksteen blijkt te hebben (iets dat ik letterlijk zo heb aangegeven), dan heeft de klant gewoon recht op zijn geld terug, tenzij de klant dit zelf ter plekke kon controleren. Dat de handelaar niet de moeite heeft genomen om het apparaat even in het stopcontact te steken kan daarom geen excuus zijn.NeoDutchio schreef:Natuurlijk zouden ze wel met een telefoon kunnen bellen, maar wie zegt dat er niet meer mee aan de hand is. Batterij zal opgeladen zijn als test, maar zou binnen 1 uur ook weer leeg kunnen zijn. Ook intern kunnen ze niets controleren.
Een telefoon testen is meer dan even een simkaartje er in en verbinding maken.
Plus het testen met de middelen die ze hebben. Met een beetje geluk hebben ze een aantal schroevendraaiers, een stopcontact en een speaker die ze uit de winkel halen uit het jaar 0. Dit is niet te vergelijken met een electronicazaak die er op ingericht is.16again schreef:Test van accuduur kost een complete laad en ontlaadcyclus. Menig defect manifesteert zich niet direct: slecht lezende CD speler, versterker waar soms een kanaal uitvalt of kraakt, aansluit snoeren die soms slecht contact maken etc.alfatrion schreef:Natuurlijk kan dat wel.16again schreef:De verkoopprijzen zijn dusdanig laag, daar kan het apparaat simpelweg niet voor worden getest.
Denken dat je dit allemaal kan testen voor minimale verkoopprijs....is juist mijn idee van wereldvreemd.
Waarom zou dat getest moeten worden? Ik heb hier een laptop liggen die het niet doet, tenzij hij op de stroom is aangesloten, nauwja de accu gaat 5 minuten mee. Ik zie geen enkele reden waarom deze laptop niet door een kringloop winkel als een conform product verkocht zou kunnen worden.16again schreef:Test van accuduur kost een complete laad en ontlaadcyclus.
Dat dit allemaal getest moet worden heb ik niet geschreven en is dus iets dat bij jezelf vandaan komt.16again schreef:Denken dat je dit allemaal kan testen voor minimale verkoopprijs.... (...).
Ik speel het niet op de persoon, u roept hier dat ergens niet op gereageerd is wat wel het geval is.alfatrion schreef:Jij speelt het altijd op de persoon, ook voordat de inhoudelijke argumenten op zijn.NeoDutchio schreef:Wellicht toch even beter uw ego aan de kant zetten en andere reakties op dit forum ook lezen:
Ik herinner je er aan dat jouw opvatting was dat de telefoon conform was, ook al deed ie helemaal niets. Je erkent dat testen vanuit het perspectief van de gebruiker gewoon kan gewoon. Als een product bij thuiskomst de functie van een baksteen blijkt te hebben (iets dat ik letterlijk zo heb aangegeven), dan heeft de klant gewoon recht op zijn geld terug, tenzij de klant dit zelf ter plekke kon controleren. Dat de handelaar niet de moeite heeft genomen om het apparaat even in het stopcontact te steken kan daarom geen excuus zijn.NeoDutchio schreef:Natuurlijk zouden ze wel met een telefoon kunnen bellen, maar wie zegt dat er niet meer mee aan de hand is. Batterij zal opgeladen zijn als test, maar zou binnen 1 uur ook weer leeg kunnen zijn. Ook intern kunnen ze niets controleren.
Een telefoon testen is meer dan even een simkaartje er in en verbinding maken.
Dat kun je ook aangegeven zonder over mijn ego te beginnen en daarmee speel je zeker niet op de inhoud. En ik schreef dat niet dat er nergens op werd gereageerd, maar dat mijn vraag niet beantwoord was.NeoDutchio schreef:Ik speel het niet op de persoon, u roept hier dat ergens niet op gereageerd is wat wel het geval is.
Dat kan door er een snee brood in te stoppen. Daar is geen 10 000 euro aan apparatuur voor nodig.NeoDutchio schreef:En testen van een product is meer dan een stekker in het stopcontact steken. Een broodrooster ziet men rood gloeien, dus wordt warm. Hoe warm? Geen idee, dat kunnen ze niet testen.
De vraag van Beefee is of het juridisch is toegestaan om een product te verkopen, met daarop een stikker "niet getest, geen garantie", ook indien het product geheel of deels niet blijkt te werken. Jij heb hier het standpunt ingenomen dat dit mocht en heb daarmee het standpunt ingenomen dat het product altijd conform is, ook als het de functie heeft van een baksteen. Ik kan het alleen maar toejuichen, als je nu het standpunt wilt innemen dat het product dan non-conform is, want dan kan de klant aanspraak maken op kosteloos herstel, vervanging, prijsvermindering en/of ontbinding.NeoDutchio schreef:En waarom mijn geheugen opfrissen dat ik gezegd had dat een telefoon conform was, maar de functie van een baksteen zou hebben? Even uw geheugen opfrissen: lees de reakties even na, ik was het niet.
Ik heb gezegd dat het product conform de verwachting is. Je weet in welke winkel je bent, je weet hoe de werkwijze is, je ziet de prijs en de mededeling behorende bij een oud product.alfatrion schreef: De vraag van Beefee is of het juridisch is toegestaan om een product te verkopen, met daarop een stikker "niet getest, geen garantie", ook indien het product geheel of deels niet blijkt te werken. Jij heb hier het standpunt ingenomen dat dit mocht en heb daarmee het standpunt ingenomen dat het product altijd conform is, ook als het de functie heeft van een baksteen. Ik kan het alleen maar toejuichen, als je nu het standpunt wilt innemen dat het product dan non-conform is, want dan kan de klant aanspraak maken op kosteloos herstel, vervanging, prijsvermindering en/of ontbinding.
Ik doe niet mee aan woordspelletjes. Het gaat mij niet om de woorden die je gebruikt maar de boodschap die geeft. Jouw boodschap is dat een product altijd conform zou zijn, indien aangegeven is "niet getest, geen garantie", dan kun je niet stellen dat je de situatie hebt uitgesloten waarin het product de functie van een baksteen zou hebben, omdat altijd een allesomvattend begrip is. En als je nu wilt aangegeven dat je ergens hier hebt aangegeven dat je optie hebt open gehouden dat een product, dat verkocht is onder de noemer "niet getest, geen garantie", toch non-conform kan zijn, dan hoef je alleen aan te geven wanneer je dat hebt schreven. (Een linkje zou handig zijn.)NeoDutchio schreef:En waarom mijn geheugen opfrissen dat ik gezegd had dat een telefoon conform was, maar de functie van een baksteen zou hebben? Even uw geheugen opfrissen: lees de reakties even na, ik was het niet.