LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Moet de consument niet meer beschermt worden, als een winkel faillissement aanvraagd.
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Moet de consument niet meer beschermt worden, als een winkel faillissement aanvraagd.
Wel een heel treurige ontwikkeling dat steeds meer fysieke winkels het loodje leggen. De volgende kaalslag vindt online plaats, zodat over tien jaar alleen nog Bol.com en Amazon over zijn. De CEO van laatstgenoemd bedrijf is nu al de rijkste man op aarde.
Re: Moet de consument niet meer beschermt worden, als een winkel faillissement aanvraagd.
Je mist het punt. Natúúrlijk speelt “het internet” een rol. Niemand ontkent dat. Maar het afdoen van andere, even zo relevante factoren als “niet de hand in eigen boezem willen steken” is zo kortzichtig en vil van tunnelvisie dat ik daar inderdaad weinig respectvol keihard om lach.
Re: Moet de consument niet meer beschermt worden, als een winkel faillissement aanvraagd.
Punten missen, kortzichtig, tunnelvisie, weinig respectvol…..Moneyman schreef: ↑24 feb 2019 19:03Je mist het punt. Natúúrlijk speelt “het internet” een rol. Niemand ontkent dat. Maar het afdoen van andere, even zo relevante factoren als “niet de hand in eigen boezem willen steken” is zo kortzichtig en vil van tunnelvisie dat ik daar inderdaad weinig respectvol keihard om lach.
Heb je geen spiegel?
Nogmaals mijn eerdere tekst:
Lijkt me niet dat ik hier mogelijke oorzaken van het faillisement van tafel veeg. Ik breng alleen nuancering aan.De berichtgeving vanuit Intertoys zelf is natuurlijk gekleurd.
Als door het gebrek aan eigen internet activiteiten de boot gemist is, dan is wijzen naar externe factoren makkelijker dan de hand in eigen boezem steken.
De 2e zin begint met "als"
-
- Berichten: 32419
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Moet de consument niet meer beschermt worden, als een winkel faillissement aanvraagd.
Indrukwekkend... Na het verlaten van dit schip, vanmorgen om 10.30 uur of zoiets, zijn er 3 pagina's bij gediscussieerd en is de petitie door maar liefst 4 nieuwe mensen ondertekend.
Wel liep ik vanmiddag nog heel even snel een Intertoys binnen om te kijken of er nog leuke legpuzzels zijn. Die waren er niet. Ze hadden enkel een flink assortiment van Jan van Haasteren en een aantal van een bekend merk voor prijzen waarvoor ik ze overal elders kan krijgen, sterker nog, waarvoor ik ze met gemak elders goedkoper kan kopen; bovendien is het assortiment overal elders een stuk groter, beter, interessanter; en bovendien zijn er elders ook nog eens goedkopere merken te kopen. En wat nog erger is: je zou denken dat er in een speelgoedwinkel vooral puzzels voor kinderen zijn, afijn, die waren er niet, althans niet in dat filiaal.
Intertoys is gewoon te duur. Was te duur, want de koek is op. Ik kan er geen medelijden mee hebben, sorry.
Wel liep ik vanmiddag nog heel even snel een Intertoys binnen om te kijken of er nog leuke legpuzzels zijn. Die waren er niet. Ze hadden enkel een flink assortiment van Jan van Haasteren en een aantal van een bekend merk voor prijzen waarvoor ik ze overal elders kan krijgen, sterker nog, waarvoor ik ze met gemak elders goedkoper kan kopen; bovendien is het assortiment overal elders een stuk groter, beter, interessanter; en bovendien zijn er elders ook nog eens goedkopere merken te kopen. En wat nog erger is: je zou denken dat er in een speelgoedwinkel vooral puzzels voor kinderen zijn, afijn, die waren er niet, althans niet in dat filiaal.
Intertoys is gewoon te duur. Was te duur, want de koek is op. Ik kan er geen medelijden mee hebben, sorry.
Re: Moet de consument niet meer beschermt worden, als een winkel faillissement aanvraagd.
Ik kijk naar de tekst waar ik op reageer. Da’s een stuk efficiënter.16again schreef: ↑24 feb 2019 20:16Punten missen, kortzichtig, tunnelvisie, weinig respectvol…..Moneyman schreef: ↑24 feb 2019 19:03Je mist het punt. Natúúrlijk speelt “het internet” een rol. Niemand ontkent dat. Maar het afdoen van andere, even zo relevante factoren als “niet de hand in eigen boezem willen steken” is zo kortzichtig en vil van tunnelvisie dat ik daar inderdaad weinig respectvol keihard om lach.
Heb je geen spiegel?
Je mist nogmaals het punt. Evident, je weerlegt standpunten die ik niet inneem. Die bekende manier van discussieren maakt verdere discussie weinig zinvol.16again schreef: ↑24 feb 2019 20:16Nogmaals mijn eerdere tekst:Lijkt me niet dat ik hier mogelijke oorzaken van het faillisement van tafel veeg. Ik breng alleen nuancering aan.De berichtgeving vanuit Intertoys zelf is natuurlijk gekleurd.
Als door het gebrek aan eigen internet activiteiten de boot gemist is, dan is wijzen naar externe factoren makkelijker dan de hand in eigen boezem steken.
De 2e zin begint met "als"
Laatst gewijzigd door Moneyman op 24 feb 2019 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Moet de consument niet meer beschermt worden, als een winkel faillissement aanvraagd.
Het tweede is ongetwijfeld de reden voor het eerste. Ik ben wel benieuwd of TS zélf inmiddels ook tot andere gedachten is gekomen.witte angora schreef: ↑24 feb 2019 21:45Indrukwekkend... Na het verlaten van dit schip, vanmorgen om 10.30 uur of zoiets, zijn er 3 pagina's bij gediscussieerd en is de petitie door maar liefst 4 nieuwe mensen ondertekend.
Intertoys is gewoon te duur. Was te duur, want de koek is op. Ik kan er geen medelijden mee hebben, sorry.
Re: Moet de consument niet meer beschermt worden, als een winkel faillissement aanvraagd.
Bob Schurkjens schreef: ↑24 feb 2019 18:49Wel een heel treurige ontwikkeling dat steeds meer fysieke winkels het loodje leggen. De volgende kaalslag vindt online plaats, zodat over tien jaar alleen nog Bol.com en Amazon over zijn. De CEO van laatstgenoemd bedrijf is nu al de rijkste man op aarde.
Precies, zo zonde.
@moneyman, met andere woorden je kan langer op internet hangen?
Re: Moet de consument niet meer beschermt worden, als een winkel faillissement aanvraagd.
Er hebben nu al 8 mensen in totaal de petitie ondertekend. In het topic hebben we van TS helaas niks meer vernomen.
Re: Moet de consument niet meer beschermt worden, als een winkel faillissement aanvraagd.
Eigenlijk best jammer. Want er zit wel een kern in de petitie waar ik het wel mee eens ben: bij faillissementen mogen wat mij betreft de consumenten worden gezien als preferente schuldeiser. Wel met dien verstande dat overheid en werknemers vóór gaan. Maar toch dat de consument net wat meer wordt geboden dan andere (concurrente) schuldeisers. De andere (concurrente) schuldeisers, veelal zakelijk, zitten er bijna altijd in om winst te maken, en mogen wat mij beteft om die reden net wat meer risico lopen dan een consument.
Re: Moet de consument niet meer beschermt worden, als een winkel faillissement aanvraagd.
Die andere (zakelijke) schuldeisers hebben ook werknemers en als die schuldeisers achteraan staan lopen zij een risico, waardoor ze wellicht ook omvallen en dan zijn alsnog werknemers er de dupe van.k2p schreef: ↑25 feb 2019 17:38.......
Want er zit wel een kern in de petitie waar ik het wel mee eens ben: bij faillissementen mogen wat mij betreft de consumenten worden gezien als preferente schuldeiser. Wel met dien verstande dat overheid en werknemers vóór gaan.
Maar toch dat de consument net wat meer wordt geboden dan andere (concurrente) schuldeisers. De andere (concurrente) schuldeisers, veelal zakelijk, zitten er bijna altijd in om winst te maken, en mogen wat mij beteft om die reden net wat meer risico lopen dan een consument.
Bij een faillissement zijn geen winnaars, ongeacht hoe je de overblijvende boedel gaat verdelen.
Re: Moet de consument niet meer beschermt worden, als een winkel faillissement aanvraagd.
Behalve bij Intertoys...
https://fd.nl/ondernemen/1290512/eigena ... huldeisers
Het Britse Alteri nam Intertoys eind 2017 over van de familie Blokker. Daarbij bemachtigde de investeerder pandrechten op de voorraden speelgoed. Dankzij deze pandrechten staat Alteri nu vooraan in de rij met schuldeisers, zelfs vóór de fiscus. Normaliter is een aandeelhouder juist de hekkensluiter bij een faillissement.
Re: Moet de consument niet meer beschermt worden, als een winkel faillissement aanvraagd.
De cadeaubonnen vind ik maar een non-discussie en afleiding. Bij de meeste faillissementen draait het niet om cadeaubonnen. Maar om vooruitbetaald geld voor een dienst of product dat er nooit zal komen. Een verre reis of een wasmachine. Tot soms wel een flink bedrag voor een aan- of uitbouw dat nooit uitgevoerd zal worden.
Soms wel met de raarste constructies waarbij de eigenaren via omwegen voor zichzelf mogen bieden, zodat ze een verse start kunnen maken met een schone lei en de duurste werknemers er af... Soms zijn het juist de gedupeerde leverancies zelf die de kans schoon zien om een stap vooruit te maken en het gefailleerde bedrijf opkopen.
Maar hoedanook. Het is altijd de consument die achteraan staat met lege handen. Laat je niet wijs maken door deze marketingstunt van Intertoys, die als uitzondering op de regel de consumenten hun 25 euro aan cadeaubonnen liet incasseren.
Re: Moet de consument niet meer beschermt worden, als een winkel faillissement aanvraagd.
Moeten we dit nu alweer ontkrachten? De consument staat niet achteraan, dat is de aandeelhouder, met een plekje voor hen de verstrekkers van achtergestelde leningen. De consument is gewoon een van de schuldeisers en staat niet voor of achter andere gewone schuldeisers.
Re: Moet de consument niet meer beschermt worden, als een winkel faillissement aanvraagd.
De uitzondering die de regel bevestigt.Moneyman schreef: ↑25 feb 2019 21:05Behalve bij Intertoys...
https://fd.nl/ondernemen/1290512/eigena ... huldeisersHet Britse Alteri nam Intertoys eind 2017 over van de familie Blokker. Daarbij bemachtigde de investeerder pandrechten op de voorraden speelgoed. Dankzij deze pandrechten staat Alteri nu vooraan in de rij met schuldeisers, zelfs vóór de fiscus. Normaliter is een aandeelhouder juist de hekkensluiter bij een faillissement.
Re: Moet de consument niet meer beschermt worden, als een winkel faillissement aanvraagd.
Niet persé: deze constructie wordt vaker toegepast. Maar goed, juist Intertoys is de aanleiding voor dit topic.