Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Lowieze
Berichten: 6656
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door Lowieze »

De Rabobank bood voor de coronacrisis al een adviseur aan huis aan. Ook ABN-Amro heeft een financiële zorgcoach die mensen kan helpen met hun bankzaken.
Een klein probleem is wel dat ouderen niet snel om hulp vragen.

KarenLT
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mar 2021 15:10

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door KarenLT »

Van de week in Duitsland geweest, kon mijn parkeerkaartje alleen maar met contant geld betalen. Daar wordt in winkels ook nog gewoon veel met contanten gewerkt. Waarom daar wel en hier niet? Tenslotte is het ook nog eens mijn geld dat ik wel of niet contant wil opnemen voor zaken die ik wel of niet contant wil betalen. Ze kunnen ook zo op de rekening zien waar dat geld vandaan komt. De banken zijn op hun vingers getikt i.v.m. het niet goed opletten op geld dat afkomstig is van criminele activiteiten. Dat lijkt me dus geld wat gestort wordt op een rekening, waarvan de herkomst onbekend is. De gewone burgers worden voor de zoveelste keer geconfronteerd met maatregelen die voortkomen uit gedrag van criminelen. Minder geldautomaten door de plofkraken, nu weer betalen om over je eigen geld te kunnen beschikken. Die verzinnen heus wel weer wat anders om hun drugsgeld rond te pompen, maar wij blijven opgescheept zitten met weer beperkende maatregelen. En als je alles wilt pinnen prima, maar laat het aan de mensen zelf over wat ze willen.
Dit terzijde maar ik vind dat Geldmaten vrij veel storingen vertonen.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
29 jun 2021 16:25
alfatrion schreef:
28 jun 2021 15:16
In het pakket van een bank hoor m.i. een filiaal in de regio en een betaalautomaat in de buurt.
En wat voor afstand zit je dan aan te denken?
Ik heb daar geen specifieke afstand bij in gedachten. Bijvoorbeeld 20 km voor het filiaal.

angel1978
Berichten: 11056
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door angel1978 »

alfatrion schreef:
30 jun 2021 18:34
Nijogeth schreef:
29 jun 2021 16:25
alfatrion schreef:
28 jun 2021 15:16
In het pakket van een bank hoor m.i. een filiaal in de regio en een betaalautomaat in de buurt.
En wat voor afstand zit je dan aan te denken?
Ik heb daar geen specifieke afstand bij in gedachten. Bijvoorbeeld 20 km voor het filiaal.

Voor de categorie waar dit allemaal voor bedoeld is ( ouderen ) is 20km wel heel erg ver. Volgens mij is dit dan geen goede oplossing.

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die oudere stapt wel in zijn of haar sportwagen. 😀

Moneyman
Berichten: 30273
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
30 jun 2021 19:42
alfatrion schreef:
30 jun 2021 18:34
Nijogeth schreef:
29 jun 2021 16:25

En wat voor afstand zit je dan aan te denken?
Ik heb daar geen specifieke afstand bij in gedachten. Bijvoorbeeld 20 km voor het filiaal.
Voor de categorie waar dit allemaal voor bedoeld is ( ouderen ) is 20km wel heel erg ver. Volgens mij is dit dan geen goede oplossing.
Ik denk daar anders over, zoals ik eerder al geargumenteerde:
Moneyman schreef:
28 jun 2021 16:15
Om met een werkende creatieve oplossing te komen, zou ik moeten weten met welke concrete zaken klanten nu nog naar kantoren komen. Die zaken zou ik onderverdelen in:
- zaken die net zo makkelijk anders (bijvoorbeeld online of telefonisch) geregeld kunnen worden, al dan niet met hulp;
- zaken die door willekeurig welke bankmedewerker geregeld kunnen worden;
- zaken die per sé door een bankmedewerker van de eigen bank op kantoor geregeld moeten worden.

Ik kan me zomaar voorstellen dat die laatste categorie steeds kleiner wordt, en dat het voor die paar gevallen best redelijk kan zijn om voor die enkele keer dan maar naar een filiaal wat verder weg te komen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door moederslink »

Een van die bankgebouwen in stad en dorp ombouwen tot 1 bankgebouw met in/op de verschillende hoeken/ etages verschillende banken met een paar medewerkers ? Geen mega ABN/ING/RABO/ SNS kantoren meer etc.
Alles in 1 gebouw...... :wink:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door sjohie »

Franskia schreef:
29 jun 2021 11:37
Ik heb een aantal reacties gelezen. Ik mis hetgeen waar het echt over gaat: Het huidige financiële systeem staat op instorten en moet vervangen worden door iets anders. Dat is alles digitaal, zodat men alles onder controle kan houden. Met "men" bedoel ik de overheid en met "alles" bedoel ik ook uw koopgedrag. De banken hebben helemaal niet zoveel geld voorradig en als iedereen zijn geld cash wilde hebben was er een groot probleem. Zoals het nu gaat is het enkel maar om de voordelen voor de bank. De klant is bijzaak, zelfs lastig want die kost geld, bijv. die pinautomaat brengt geen geld op. Wij zijn allang geen klant meer maar gewoon een "verdienmodel" van de bank.
In de gevallen waar is geprobeerd een vigerend systeem te vervangen door een theoretisch beter systeem, heeft dat overal "failed states" opgeleverd, waar het leven van de burgers op alle fronten fors achteruit is gegaan.

Sterker nog, veel van de migratiestromen komen uit dat soort landen naar westerse, met het door jou zo verguisde systeem. Je kan er in detail ellenlang over doorgaan, maar die migratiestromen gaan grofweg van "slecht" naar "goed", oftewel mensen zoeken in de landen met en kapitalistische systeem een betere toekomst, zelden andersom. Op driehoog in een flatje in de Bijlmer met een uitkering, is voor miljarden mensen op deze wereld een gigantische stap vooruit op alle meetbare manieren van levenskwaliteit.

Overigens zijn de aandelen van die banken doorgaans in bezit van grote institutionele beleggers als de Nederlandse pensioenfondsen, wie met al die beleggingen van onze ~600 miljard aan premie, een pensioenpot van 1400 miljard hebben gemaakt. Dus indirect zou ook jij best wel eens kunnen profiteren van die verguisde winsten.. :wink:

Niet dat het huidige systeem heilig en perfect is, verre van dat, maar het zo even vervangen door wat anders, is een theoretische fantasie, geen praktische realiteit.

angel1978
Berichten: 11056
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door angel1978 »

moederslink schreef:
30 jun 2021 23:26
Een van die bankgebouwen in stad en dorp ombouwen tot 1 bankgebouw met in/op de verschillende hoeken/ etages verschillende banken met een paar medewerkers ? Geen mega ABN/ING/RABO/ SNS kantoren meer etc.
Alles in 1 gebouw...... :wink:
Ik denk dat de kosten niet in het gebouw zitten..

Moneyman
Berichten: 30273
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
01 jul 2021 09:29
Ik denk dat de kosten niet in het gebouw zitten..
Nou... naast personeels- en ICT-kosten zijn de kosten die aan het gebouw verbonden zijn de gebruikelijke top-3-kosten. Het gaat natuurlijk niet alleen om de huur zelf, maar ook om beveiliging, servicekosten, verzekering, noem maar op. Dat tikt aardig aan.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door sjohie »

Moneyman schreef:
01 jul 2021 09:55
angel1978 schreef:
01 jul 2021 09:29
Ik denk dat de kosten niet in het gebouw zitten..
Nou... naast personeels- en ICT-kosten zijn de kosten die aan het gebouw verbonden zijn de gebruikelijke top-3-kosten. Het gaat natuurlijk niet alleen om de huur zelf, maar ook om beveiliging, servicekosten, verzekering, noem maar op. Dat tikt aardig aan.
Hier in stad zijn een paar gevallen waar het complete pand eigendom is van de bank, en verdienen ze leuk geld aan de verhuur van de vierkante meters die ze zelf niet gebruiken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door moederslink »

Voor advies moet je vaak afspreken of het kost geld.
Ik denk dat mensen dat niet zo 1-2-3 zullen doen.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Oproep DNB: houd contant geld bereikbaar en bruikbaar
https://nos.nl/l/2388172

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door Jablan »

Hier verwacht ik wetgeving over, misschien zelfs een EU-Richtlijn.

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik denk het niet. In de landen om ons heen is contant geld veel gebruikelijker. En in Frankrijk schrijven ze zelfs in de winkels nog cheques uit. Maar al mensen niet willen dat het contant geld verdwijnt, of dat het gebruik duurder wordt, moeten ze gewoon weer meer contant gaan betalen. Aan mij zal het niet liggen.

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U zult toch niet alleen bij Bol uw geld uitgeven?

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Valt reuze mee. Behalve als uw uitgavenpatroon niet verder gaat dan Bol en tanken.

aschaafstra
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2013 18:14

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door aschaafstra »

Wij pinnen vaak extra geld bij de supermarkt. Moet je daar ook voor gaan betalen?

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, daar hoeft u niet voor te betalen.

Plientjuh
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 okt 2017 22:55

Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen

Ongelezen bericht door Plientjuh »

Hebben jullie aan de bank al wel gevraagd wat de mogelijkheden zijn? Zo zijn er mobiele adviseurs, die bij klanten komen als er iets geregeld moet worden (met uitzondering in de coronatijd). Geld expres, daar wordt tegen een kleine vergoeding geld naar de klant gebracht op een vooraf doorgegeven tijd. Telefoon, de meeste ouderen kunnen echt wel bellen. Het klopt, kantoren sluiten, dit is onbetaalbaar, en de kosten, daar willen we echt niet met elkaar voor opdraaien, want houden ze die open op welke manier dan ook, ergens moet dat betaald worden. Als je wil zijn er genoeg mogelijkheden, alleen anders.

Gesloten