LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Cro

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Cro »

k2p schreef:
17 dec 2021 17:00
Cro schreef:
17 dec 2021 16:55
waarbij het voorschot is gebaseerd op slechts 6 maanden, althans dat heeft Eneco gecommuniceerd begin november, daar dit nu net grotendeels de duurste 6 maanden van het jaar zijn
April tot en met oktober zijn de goedkoopste maanden. Niet de duurste maanden.
Het gaat dan ook over november tot en met april. Eneco is immers 1 november begonnen met leveren.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Cro schreef:
17 dec 2021 17:03
moederslink schreef:
17 dec 2021 16:49
Cro: het was niet duidelijk dát je gelijk van Eneco af kon.
Als dit niet duidelijk was, waarom zijn dan zoveel mensen direct vertrokken bij Eneco. Dat dit voor een deel niet bekend was kan ik best inkomen, maar zeg dan niet dat het geen optie was.

Wat ik me dan wel afvraag, heb je zelf onderzoek gedaan, bijvoorbeeld door contact op te nemen met een andere leverancier om te kijken naar je opties, of ben je blind afgegaan op de, waarschijnlijk onjuiste, informatie in bijvoorbeeld de media.
Nee geen onderzoek gedaan____idd blind afgegaan op de ( onjuiste!) Informatie!
Ik, en met mij velen(!) .

k2p

Ongelezen bericht door k2p »

Cro schreef:
17 dec 2021 17:05
k2p schreef:
Cro schreef:
17 dec 2021 16:55
waarbij het voorschot is gebaseerd op slechts 6 maanden, althans dat heeft Eneco gecommuniceerd begin november, daar dit nu net grotendeels de duurste 6 maanden van het jaar zijn
Het gaat dan ook over november tot en met april. Eneco is immers 1 november begonnen met leveren.
Dus Eneco ging 12 maanden terug kijken om dan alleen de duurste 6 maanden uit te kiezen. En de 6 maanden die dichter bij lagen werden genegeerd? Of ging Eneco 6 maanden in de toekomst kijken? Leg uit aub.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als je dat jaar met Eneco uit had gezeten had je bijna de helft teruggekregen.. sterker nog, Eneco had je waarschijnlijk een veel lager voorschotbedrag aangeboden als het duidelijk was geworden dat je een jaar zou blijven.

Maar je zit nu maar 0,13 per M3 goedkoper.. je hebt nu nog steeds een vrij beroerd contract..

angel1978

k2p schreef:
17 dec 2021 17:06
Cro schreef:
k2p schreef:

Dus Eneco ging 12 maanden terug kijken om dan alleen de duurste 6 maanden uit te kiezen. En de 6 maanden die dichter bij lagen werden genegeerd? Of ging Eneco 6 maanden in de toekomst kijken? Leg uit aub.
Wil je het überhaupt wel begrijpen?

Cro

k2p schreef:
17 dec 2021 17:06
Cro schreef:
k2p schreef:

Eneco heeft een WE klanten een direct opzegbaar contract aangeboden waarbij de tarieven voor de komende 6 maand vaststaan, het voorschot is dan dus ook gebaseerd op het te verwachten verbruik in de periode 1 november tot en met 30 april.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dit schreef de ACM. Niet verwonderlijk dat men dacht een maand te moeten blijven.

U kunt bij Eneco blijven of kiezen om over te stappen naar een andere leverancier. Stapt u over naar een andere leverancier? Dan hoeft u geen opzegvergoeding te betalen. U hebt wel een opzegtermijn van maximaal 30 dagen. U krijgt energie van Eneco totdat de overstap geregeld is.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:

1.67 m3
0,31 kWh

Stroomverbruik per jaar +- 1500 kWh = €465
Gasverbruik per jaar +-800 m3 = € 1336
Totaal : +-€ 1801 per jaar.
Dat is alleen verbruik
moederslink schreef:
Andere koek dan Eneco met zijn € 306 p.m = € 3672
En dat is inclusief vastrecht etc

angel1978

moederslink schreef:
ZeerPrivé schreef:
17 dec 2021 16:52
moederslink schreef:
17 dec 2021 16:50

Het verschil nu is groot : bij Vattenfall nu 160 euro, bij Eneco was het € 306 gebleven vooralsnog.
Voorschotbedragen zeggen (mij) niets. Wat zijn de kWh en m3 prijzen die je nu betaalt bij Vattenfall?
1.67 m3
0,31 kWh

Stroomverbruik per jaar +- 1500 kWh = €465
Gasverbruik per jaar +-800 m3 = € 1336
Totaal : +-€ 1801 per jaar.
Andere koek dan Eneco met zijn € 306 p.m = € 3672
Vooralsnog scheelt dat de helft. En had ik wat teruggekregen ?
Bij Eneco was je €1440 kwijt geweest ipv de 1336 nu, verdeeld over 12 maanden had je dat dus €12,50 gescheeld in je voorschotbedrag...t.o.v. Vattenfall

Cro

Lady1234 schreef:
17 dec 2021 17:11
Dit schreef de ACM. Niet verwonderlijk dat men dacht een maand te moeten blijven.

U kunt bij Eneco blijven of kiezen om over te stappen naar een andere leverancier. Stapt u over naar een andere leverancier? Dan hoeft u geen opzegvergoeding te betalen. U hebt wel een opzegtermijn van maximaal 30 dagen. U krijgt energie van Eneco totdat de overstap geregeld is.
Daar staat inderdaad vermeld dat er geen boete zal zijn dus dat argument kan van tafel. Verder staat er ook duidelijk opzegtermijn van maximaal 30 dagen, als je zou verwachten 30 dagen opzeg termijn te hebben had daar naar mijn mening geen maximaal gestaan, maar gewoon 30 dagen zonder verdere toevoeging. Juist doordat er maximaal staat laat de ACM doorschemeren dat die 30 dagen niet vaststaat en er dus ruimte is voor de consument. Wat ook gebleken is, Eneco had die 30 dagen kunnen forceren, maar heeft dat niet gedaan, waardoor velen heel snel bij Eneco weg zijn gegaan.
Laatst gewijzigd door Cro op 17 dec 2021 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978

Lady1234 schreef:
17 dec 2021 17:11

Maximaal. Er staat geen minimaal, dus direct was ook een optie

k2p

Cro schreef:
17 dec 2021 17:09
Eneco heeft een WE klanten een direct opzegbaar contract aangeboden waarbij de tarieven voor de komende 6 maand vaststaan, het voorschot is dan dus ook gebaseerd op het te verwachten verbruik in de periode 1 november tot en met 30 april.
Nee het maandbedrag was 763,86 , met daarin een voorschot van 200,00.

Ook is een voorschot over maar 6 toekomstige maanden berekenen idioot. Dat doe je over een jaar. Of je geeft een vast tarief over 6 maanden, maar dan vast en niet voorschot.
Laatst gewijzigd door k2p op 17 dec 2021 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978

Dat was de eindafrekening. Gooi je bewust alles door elkaar?

Voorschottarief?
Waar heb je het over?
Laatst gewijzigd door angel1978 op 17 dec 2021 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.

k2p

angel1978 schreef:
17 dec 2021 17:21
Dat was de eindafrekening. Gooi je bewust alles door elkaar?
ja, de eindafrekening over één maand. november.

angel1978

Je hebt echt werkelijk geen idee waar je het over hebt..

Cro

k2p schreef:
17 dec 2021 17:20
Cro schreef:
17 dec 2021 17:09
Nee het maandbedrag was 763,86 , met daarin een voorschot van 200,00.
Ja en wat wil je nu zeggen?

Dat klopt toch met wat ik aangeef, €200 is een vrij hoog voorschoot, immers zit je dan op €1200 in 6 maand, en het is meer dan een verdubbeling met het vorige voorschotbedrag van TS, hij gaf immers zelf aan dat zijn vorige voorschotbedrag €91 was.

Echter doordat TS zijn werkelijke verbruik niet aangepast heeft op zijn nieuwe tarieven is zijn werkelijke verbruik in die periode €763,86, dat is natuurlijk waanzinnig veel geld, zeker wanneer je een uitkering hebt. Maar dit is wel iets dat TS zelf had kunnen voorkomen, bijvoorbeeld door zijn verbruik in de gaten te houden door bijvoorbeeld naar de meterstanden te bekijken en daarop te sturen.

k2p

Cro schreef:
17 dec 2021 17:26
Ja en wat wil je nu zeggen?
Het gaat er om wat je zelf zei. Je zei dat het voorschot gebaseerd was op 6 maanden. Maar je bedoelt dat het tarief is bepaald voor de komende 6 maanden. Ik dacht eerst dat je bedoelde dat het voorschot werd bepaald nav gebruik in het verleden. Eneco kan niet even het voorschot bepalen voor enkel de wintermaanden, maar moet dit over een heel jaar middelen. Met natuurlijk de optie om na een halfjaar het voorschot het hereiken aan het nieuwe tarief.

angel1978

Het voorschotbedrag wordt bepaald n.a.v. het jaarverbruik in het verleden ( opgevraagd bij de netbeheerder ).
Op basis van het verbruik in het verleden en de tarieven van het contract ( hier gerekend met 6 maanden ) krijg je dus een voorschotbedrag per maand voor de komende 6 maanden. En omdat het hier de duurste 6 maanden zijn is dat bijna het verbruik over een heel jaar.

Voor een heel jaar is het bedrag te hoog ( dan tellen immers de zomermaanden mee ). Voor een maand is het te laag.

Auke077

Ongelezen bericht door Auke077 »

Ik heb wel degelijk op mijn energieverbruik gelet! Ik woon in een goed geïsoleerd huis en verwarm alleen woonkamer en open keuken.
De badkamer heb ik waar nodig voor tijdelijk gebruik electrisch bij verwarmd.
Ik heb ook 14 zonnepanelen op mijn dak en ben heel energie bewust bezig.
De temperatuur in de woonkamer had ik al uit voorzorg in november op 18 gezet, in plaats van de gebruikelijke 20 graden.

Zonder verder op details in te gaan wat mijn meterstanden nu precies waren, kan ik wel zeggen dat mijn verbruik lager was dan vorig jaar, en het jaar daarvoor.

Het gaat mij ook niet over (de hoogte van) voorschotten, en of dat er in zat of niet (antwoord is ja, dat zat erin).
Maar mij gaat het om het principe dat je noodgedwongen bij een andere leverancier werd ondergebracht, die torenhoge tarieven in rekening bracht, zonder dat je zelf daarover iets te zeggen had!
Begin november, direct nadat ik gehoord had dat Eneco mijn nieuwe leverancier zou worden, wou ik Eneco direct opzeggen, maar ik werd wél gehouden aan de 30 dagen opzegtermijn en 14 dagen bedenktijd.
Dat er achteraf toch mogelijkheden waren is niet gecommuniceerd, ook niet door Eneco zelf. Dat is ronduit a-sociaal te noemen!
Dat er sluwe vosjes onder ons zijn die daar wel onderuit konden komen is geweldig voor hen, maar voor het overgrote deel niet!
Én dat er mensen zijn die het nog beter weten, door te zeggen dat je het zelf in de hand hebt en de gaskraan maar helemaal dicht te draaien, sla ik maar even over...

De vraag aan het eind van mijn bericht was dan ook, hoe kunnen we dit in de toekomst voorkomen en wát kunnen we er achteraf nog aan doen?

...en kom svp nu niet met opmerkingen dat we zelf in de achtertuin ook naar gas kunnen gaan boren! 😉

angel1978

Niet bij een onzekere prijsvechter gaan zitten en proberen zoveel mogelijk zelfvoorzienend te worden?

Gesloten