NeoDutchio schreef: ↑21 apr 2022 14:15
alfatrion schreef: ↑21 apr 2022 13:24
1. TS wil de meterstanden niet op de juiste wijze aanleveren. Waarom is dit onjuist? De energieleverancier maakt het alleen mogelijk om eens per drie maanden de meterstanden op de "juiste" wijze aan te leveren. Dat doet TS uiteraard.
Correctie, het is bij de energiemaatschappij gewoon mogelijk om elke maand de juiste standen te laten doorgeven.
Dit is geen correctie, maar een onjuiste stelling. Tussen de leverancier en TS is niet overeengekomen dat TS een slimme meter moet hebben. De leverancier heeft echter wel de wettelijke plicht om ook zonder die slimme meter een juiste factuur op te maken.
Als ik in een winkel kom die alleen betalingen per pin accepteert, dan kan ik wel gaan roepen dat cash geld een wettelijk betaalmiddel is en dat de ondernemer gewoon naar de bank kan lopen om het geld te storten, maar dat ga je nooit voor elkaar krijgen. En dat is hier niet anders. Alles kan, maar dat wil niet zeggen dat de ondernemer zich koste wat kost aan de klant moet aanpassen.
Rare en onjuiste vergelijking. Het aannemen van contant geld is niet verplicht, het opmaken van een juiste factuur wel. Appels met peren dus.
Dus als ik elke week mijn standen persoonlijk wil inleveren uitgehakt in marmer, dan mag ik u inhuren om dat rechterlijk voor elkaar te krijgen als mijn energiemaatschappij dit weigert? Immers mag ik in mijn keuze niet beperkt worden.
Ah, de karikaturen en persoonlijke aanvallen komen weer uit de kast
En als dit zo star is als u nu zegt, waarom is dit dan nooit gedaan? Immers speelt dit al zolang er flexibele contracten zijn en er 2 keer per jaar de prijzen aangepast werden.
Simpel: omdat niemand zich er blijkbaar voldoende druk over heeft gemaakt. Maar dat gegeven is natuurlijk op geen enkele manier een argument.
NeoDutchio schreef: ↑21 apr 2022 14:25
arvandongen schreef: ↑21 apr 2022 14:01
ofwel een slimme meter aanbieden
Iedereen heeft die aangeboden gekregen. Meerdere keren zelfs. Moet dan de ondernemer de verantwoording nemen als de klant iets niet wil?
Uiteraard. Die heeft hij immers op grond van de wet.
NeoDutchio schreef: ↑21 apr 2022 14:25
De oplossing is er, de systemen zijn er, echter wil TS daar geen gebruik van maken. Daarvoor in de plaats wil TS dat een verouderd uitlopend systeem herzien moet gaan worden om zijn/haar principes mogelijk te maken. Ik denk niet dat er een rechter is die daarin zal meegaan.
Jouw inschatting van wat de rechter doet is weer gebaseerd op "omdat ik het vind" en niet op wet- en regelgeving. Ik heb nog geen enkel steekhoudend argument gelezen op grond waarvan het waarschijnlijk is dat de rechter zal oordelen dat de leverancier zich niet aan de wet hoeft te houden - want dat is de resultante van wat jij schrijft.
NeoDutchio schreef: ↑21 apr 2022 15:22
Er is steeds minder mogelijk en de klant zal zich moeten aanpassen om gebruik te kunnen maken van diverse functies. En daar hoort maandelijks afrekenen ook bij.
Dat "moeten" is natuurlijk nog steeds slechts gebaseerd op jouw mening, en niet op wet of overeenkomst. Het vervelende is alleen dat jouw mening -anders dan wet en overeenkomst- géén "moeten" oplevert.
De werkelijkheid is natuurlijk andersom: de leverancier zal zich moeten aanpassen aan de marktomstandigheden - en daar hoort een klant zonder slimme meter gewoon bij. Je miskent ook dat er een grote groep is die wél een digitale (en dus volkomen actuele) meter in huis heeft, maar de slimme functies uit heeft staan. En dat is hun goed recht. En ook die groep moet gewoon op de wettelijk voorgeschreven wijze door de leverancier bediend worden.