Onjuiste verordening van Jura incasso

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Onjuiste verordening van Jura incasso

Ongelezen bericht door Jablan »

Er wordt volgens Duits recht geïnd (en men is hardnekkig. Lukt het nu niet, dan later wel.)

Beste is om contact op te nemen met die gemeente en een afspraak te maken om alles door te nemen - bewijzen overleggen en mondeling toelichten. Dan komt er wellicht beweging in.
Blijkt alles toch te kloppen, dan wordt het betalen.

16again
Berichten: 16157
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onjuiste verordening van Jura incasso

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
28 aug 2022 19:12
Er wordt volgens Duits recht geïnd (en men is hardnekkig. Lukt het nu niet, dan later wel.)
En wat mag Jura hier onder Duits recht?

Moneyman
Berichten: 30273
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onjuiste verordening van Jura incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
28 aug 2022 21:01
Jablan schreef:
28 aug 2022 19:12
Er wordt volgens Duits recht geïnd (en men is hardnekkig. Lukt het nu niet, dan later wel.)
En wat mag Jura hier onder Duits recht?
Alles wat met een Nederlandse titel ook mag.

Bezorgdeburger
Berichten: 650
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Onjuiste verordening van Jura incasso

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

16again schreef:
28 aug 2022 13:47
Staat een duitse overheidsinstelling boven onze wet, is Duits recht van toepassing?
De WIK heeft het over natuurlijk persoon, niet over consument.
Ik ben wel benieuwd naar het juiste antwoord hierop? Weet iemand dat?

16again
Berichten: 16157
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onjuiste verordening van Jura incasso

Ongelezen bericht door 16again »

Ik verwacht dat Moneyman het juiste antwoord heeft gegeven. Maar dat dan zonder ook maar een tipje van de hoe-en-waarom sluier op te lichten.

Moneyman
Berichten: 30273
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onjuiste verordening van Jura incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
29 aug 2022 08:49
Ik verwacht dat Moneyman het juiste antwoord heeft gegeven.
Niet helemaal, omdat ik uit gewoonte "consument" schreef, daar waar de wet in art. 6:96 lid 6 BW spreekt over "een natuurlijk persoon is, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf".
16again schreef:
28 aug 2022 13:47
Staat een duitse overheidsinstelling boven onze wet, is Duits recht van toepassing?
Omdat ik niet alle omstandigheden van deze specifieke vordering weet, is het lastig concreet te beantwoorden. Heel kort door de bocht en zonder volledig te willen zijn, zijn er bij buitenlandse schuldeisers een aantal opties:

1) de schuldeiser kan zelf een titel verstrekken: dan komt de titel onder Duits recht tot stand (en moeten rechtsmiddelen tegen die titel onder Duits recht ingesteld worden), maar wordt in Nederland onder Nederlands recht ten uitvoer gelegd;
2) de schuldeiser kan zelf géén titel verstrekken: dan komt de titel onder Nederlands recht (en soms onder Europees recht) tot stand (en moeten rechtsmiddelen tegen die titel in Nederland ingesteld worden).

In dit topic blijft de exacte situatie te onduidelijk om een concrete conclusie en een concreet advies te geven.

Plaats reactie