Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
16again
Berichten: 16157
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
22 dec 2022 12:06
Toch denk ik echt dat je daarin wel reëel moet blijven. Dadelijk bedenkt er iemand dat ie ieder uur de meterstanden gaat doorgeven. Het lijkt me niet dat de energiemaatschappij verplicht is om die allemaal te verwerken.
Verwerking is natuurlijk alleen zinvol als er iets verandert, zoals de prijs.


alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
22 dec 2022 12:06
Toch denk ik echt dat je daarin wel reëel moet blijven. Dadelijk bedenkt er iemand dat ie ieder uur de meterstanden gaat doorgeven. Het lijkt me niet dat de energiemaatschappij verplicht is om die allemaal te verwerken.
Ze kunnen gewoon de huidige database structuur verwerken. Daarop bouw je een intertace met alleen technische beperkingen en dan zit je goed. Er is echt geen enkele reden om in te bouwen dat de standen niet per dag mogen worden verwerkt als de database dat aan kan. Voor de meeste leverancier zal het per dag worden bijgehouden. Tegen mensen aan de lijn kun je vertellen dat ze niet dagelijks moeten bellen.
Nijogeth schreef:
22 dec 2022 12:06
Er is overigens niets mis met schatten, dat is op basis van een heel goed systeem en wijkt niet heel veel af. Zeker nu wordt fraude door consumenten veel te makkelijk. Als je weet dat je in januari door dat plafond heen gaat en dan de prijzen buiten het plafond nog hoger zijn, dan geef je gewoon wat extra's op in december. En dat verbruik je dan pas in januari.
Dat kan natuurlijk, maar het recht wordt er niet anders door.
- Facturen moeten op de daadwerkelijk geleverde hoeveelheid energie worden gebaseerd, tenzij deze gegevens niet voorhanden zijn.
- Feiten die door een partij zijn gesteld en door de ander onvoldoende betwist zijn worden voor waar aangenomen. De afnemer heeft de meterstanden gezien en de leverancier niet.
- Iedere partij mag een onderzoek in stellen naar de meter. Kosten daarvan kunnen op de netbeheerder verhaalt worden als de meter niet deugd en op de afnemer als hem een verwijt te maken is.

Dat wordt allemaal niet anders met argumenten als "ja, maar ik vind iets anders" en het wijzen op mogelijkheden zonder aanwijzingen of "ja, maar als ik zelf moet gaan kijken dan kost mij dat geld".
"Als je een slimme meter hebt, worden de standen automatisch doorgegeven, tenzij je die functie hebt uitgezet", zegt een woordvoerder van de ACM. Het is in principe de verantwoordelijkheid van de energieleveranciers om die meterstanden op 1 januari op te nemen.

De leveranciers moeten hun klanten vragen dat te doen als dat niet automatisch gebeurt. "Alleen dan kunnen de leveranciers op basis van de juiste meterstanden de maatregelen van het prijsplafond verwerken."

Dan wordt de rekening gebaseerd op het werkelijke gebruik vanaf die datum. "Alleen bij consumenten die hun meterstanden niet tijdig doorgeven, mag de leverancier deze stand schatten", zegt de ACM.
https://www.nu.nl/economie/6243669/prij ... nuari.html

Bel ze op, zeg dat consumenten dom zijn, niet te vertouwen zijn, van jou verplicht zijn om een betaalde opdracht te geven aan een meteropnamer, en kijk of ze hun standpunt rectificeren.

Nijogeth
Berichten: 10093
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik voorzie binnen korte termijn al contracten waarbij is opgenomen dat de meterstand door een meteropnemer moet worden opgenomen als er geen slimme meter beschikbaar is en dat de kosten hiervoor voor kosten van de klant komen. Overigens alleen bij nieuwe klanten.

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die meterstanden zijn mijns inziens nu wel genoeg uitgekauwd.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
22 dec 2022 14:58
Ik voorzie binnen korte termijn al contracten waarbij is opgenomen dat de meterstand door een meteropnemer moet worden opgenomen als er geen slimme meter beschikbaar is en dat de kosten hiervoor voor kosten van de klant komen.
Welke leverancier is hiermee bezig? En hoe willen ze er zorgen dat de meterstanden bij iedereen op de 1e wordt afgenomen?
fonsflons schreef:
22 dec 2022 15:47
Ik snap de logica van een oude meter ivm salderen, maar als je standpunt is dat je niet wilt dat ze uitlezen dan is het ook onlogisch om dat zelf dagelijks/wekelijks door te gaan geven.
Zeker, maar bij het maken van een interface met limieten zijn er altijd situaties waar je niet aan denkt.

Ivo.w
Berichten: 1767
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Nijogeth schreef:
22 dec 2022 12:06
Toch denk ik echt dat je daarin wel reëel moet blijven. Dadelijk bedenkt er iemand dat ie ieder uur de meterstanden gaat doorgeven. Het lijkt me niet dat de energiemaatschappij verplicht is om die allemaal te verwerken.
De energieleverancier hoeft inderdaad niet de meterstanden van elk uur te verwerken. Tenzij de leverancier elk uur de tarieven wijzigt.

De leverancier moet elk jaar een afrekening opstellen die zo dicht mogelijk de werkelijke kosten op basis van het werkelijke verbruik benaderd. Om dat te doen, hoeft de energieleverancier alléén de standen te verwerken die worden doorgeven op moment dat een wijziging van de energietarieven of overheidsheffingen in gaat. En als de meterstanden niet op de dag van tariefswijziging worden opgegeven, dan moeten de meterstanden gebruikt worden van het moment het dichtst vóór en het dichtst ná de tariefswijziging, om een zo nauwkeurig mogelijke schatting te maken van de standen op de wijzigingsdatum.

Voorbeeld 1:
De klant geeft elke maand op de eerste dat vd maand de standen door. De leverancier wijzigt de tarieven elke 3 maanden. Voor een correcte jaarfactuur zijn in deze situatie alléén de standen op 1 januari, 1 april, 1 juli, 1 september en 1 januari van het volgende jaar van belang. De standen die de klant de andere maanden heeft doorgegeven zijn niet van belang dus hoeft de energieleverancier ook niet verder te verwerken.

Voorbeeld 2:
Een klant wil graag dat ivm prijsplafond de schatting van de meterstanden van 1 januari zo nauwkeurig is, maar hij viert de jaarwisseling bij familie in het buitenland en is een paar dagen weg van huis. Dus geeft deze klant op 27 december en 3 januari de meterstanden door. Voor de schatting van de stans van 1 januari moeten de meterstanden van 27 december en 3 januari gebruikt worden. En niet bijvoorbeeld die van 1 oktober toen de klant zijn vorige jaarrekening kreeg.

Het is ook nogal knullig van veel energieleveranciers dat ze afgelopen jaar meermaals de tarieven hebben gewijzigd, maar intussen volhouden dat ze niet telkens de meterstanden zouden kunnen verwerken. Als dat werkelijk zo is, dan is dat een tekortkoming die ze vooraf aan de frequente tariefswijzigingen hadden moeten overzien en moeten aanpakken. Dat het maken van correcte jaarrekeningen nu achteraf héél veel werk voor deze leveranciers wordt, is simpelweg de eigen keuze als gevolg van hun handelswijze. Daar hoeft dan ook niemand medelijden mee te hebben.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ivo.w schreef:
22 dec 2022 18:39
Om dat te doen, hoeft de energieleverancier alléén de standen te verwerken die worden doorgeven op moment dat een wijziging van de energietarieven of overheidsheffingen in gaat. En als de meterstanden niet op de dag van tariefswijziging worden opgegeven, dan moeten de meterstanden gebruikt worden van het moment het dichtst vóór en het dichtst ná de tariefswijziging, om een zo nauwkeurig mogelijke schatting te maken van de standen op de wijzigingsdatum.
Het begrip verwerken is een breed begrip. Verwerking is een bewerking of geheel van bewerking van gegevens, waaronder het opslaan van de meterstandrn. Op het moment dat de klant op de 20e de meterstanden doorgeeft en dan moeten ze de meterstanden op de 25e nog steeds verwerken. Op de 25e blijkt dat ze de meterstanden van de 20e niet nodig hebben om de standen op de 1e te schatten, maar dan zijn ze al verwerkt.

B0r
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 sep 2021 15:14

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door B0r »

Om bij het probleem van TS te blijven. Simpele oplossing om toch energie door te geven is om over te stappen op andere leverancier.

16again
Berichten: 16157
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door 16again »

B0r schreef:
30 dec 2022 16:13
Om bij het probleem van TS te blijven. Simpele oplossing om toch energie door te geven is om over te stappen op andere leverancier.
Doorgeven van de meterstanden is eenvoudiger. En dat moet ook als je overstapt.

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Als je een z.g. slimme digitale meter hebt, betaal je met zon panelen de hoofdprijs. Het slimme trucje met een abje de goedkoopste periode te gebruiken werkt alleen, als je contunu alert bent. En wie houd dat vol? Nep voordeel. dus. Het prijs plavond word per maand vooraf vastgesteld. Gebruik je minder dan de vooraf opgegeven waarde, vervalt de rest. Als je de maand erop meer gebruikt dan vooruit is bepaald, betaal de over het meerdere de hoofdprijs. Per jaar kom je zo op een hoger bedrag uit, dan het gemiddelde verbruik per jaar onder de grens.
Kijk even naar de slimme afrekening per maand bij budget energie. In de zonnige maanden wek je veel op. Dus ontvang je kWh. à 6 cnt retour . Bij lage opbrengst wanneer je veel energie verbruikt, mag je dan 60 cnt betalen,. Dat is nu terug gedraaid, maar de digitale meter geeft altijd te veel aan.

Zelfs de rechter ging daar in mee.! Jurisprudentie Dus. !!!. Groet, Henk Terpstra.

Ipswich
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:24

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door Ipswich »

Onze slimme meter is sedert 10 december niet meer uit te lezen door een storing schrijft Eneco mij. Volgens Stedin is er niets aan de hand en is de slimme meter niet in storing. Nu ik alles zo'n beetje lees dat de grote 3 toch per 1 januari de meterstanden gaan opvragen wekt dat bij mij een zeer wantrouwend gevoel op. Het is wel heel toevallig dat de slimme meter zo lang al zg storing heeft. Eneco schrijft ook dat als het langer duurt dan 4 weken er iemand van Stedin langs komt bij ons. Let maar eens op dat alle slimme meters ineens kort na 1 januari a.s. weer uitleesbaar zijn en er geen storing meer is. Ik zeg: List en Bedrog ten top en Stedin komt echt niet langs dan. :roll:

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgende complot aub.

GerritenRiky
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2021 16:51

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door GerritenRiky »

Hebben geen Slimme Meter. Toch deze week van EnergieDirect.nl email ontvangen om de Meterstanden voor 5 jan.2023 door te geven!

Moneyman
Berichten: 30273
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door Moneyman »

GerritenRiky schreef:
31 dec 2022 11:42
Hebben geen Slimme Meter. Toch deze week van EnergieDirect.nl email ontvangen om de Meterstanden voor 5 jan.2023 door te geven!
Nogal logisch :lol: als je die slimme meter wél had gehad, had je die vraag niet gehad...

daytona12
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 jan 2007 09:46

Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.

Ongelezen bericht door daytona12 »

Het kan blijkbaar steeds gekker worden bij Essent.
Ik zie net screenshots van iemand die haar meterstanden aan Essent moet doorgeven, en als ze ze dan voor stroom 75112 invult dan krijgt ze de rode foutmelding dat de stand minimaal 83555 moet zijn om de stand door te kunnen geven??? En voor gas vult ze 31845 in, en dat mag ook niet want het moet minimaal 32003 zijn om de stand door te kunnen geven.
En de screenshots van haar gas en stroommeters staan er ook bij en die komen keurig overeen met wat ze invult.
Dus mevrouw zou dus een hoger verbruik moeten invullen dan ze daadwerkelijk verbruikt heeft op dat moment.

Plaats reactie