NeoDutchio schreef: ↑21 mei 2023 20:00
Dus nu even puur inhoudelijk, en vooral ook opbouwend voor TS (die vraagt immers om hulp), wat voor voordeel kan TS er uit halen als de mail in de spambox niet gelezen zijn en hoe kan TS dat omturnen naar een winst? Dus geen discussie, puur hulp voor TS.
Die vraag is al gesteld, maar schijnbaar heeft het in leven houden van een nutteloze discussie een hogere prioriteit dan effectief hulp aanbieden.
Ik vind dat jouw berichten gericht zijn op het voeden van die nutteloze discussie.
De feiten
1. TS heeft een overeenkomst met Roompot gesloten.
2. Op deze overeenkomst zijn de algemene voorwaarden van Roompot van toepassing (zie mijn screenshot).
3. In de algemene voorwaarden staat dat Roompot een kostenoverzicht zal verzenden, dit 5 werkdagen kan duren, en dan binnen 14 dagen 50% van de hoofdsom moet worden betaald.
4. In de voorwaarden staat ook dat de ondernemer de overeenkomst mag ontbinden en de klant dan aansprakelijk mag stellen voor de annuleringskosten. Wat deze annuleringskosten zijn staat niet in de voorwaarden.
5. TS geeft aan dat hij geen kostenoverzicht in zijn e-mailclient heeft kunnen vinden.
De gronden
6. Een tot een persoonsgerichte verklaring moet om haar werking hebben de persoon hebben bereikt, tenzij het niet (tijdig) bereiken het gevolg is van de handeling van de persoon of omstandigheden die rechtvaardigen dat de persoon het nadeel draagt.
7. Een boetebeding is ieder beding dat bepaald dat de schuldenaar een bedrag moet betalen indien hij tekortschiet in de overeenkomst, en dit kan door de rechter worden gematigd, desnoods tot nihil.
Jouw argumenten en de weerlegging
8. Jij stelt dat TS bij de boeking een overzicht heeft gekregen met welk bedrag er betaald moeten worden. TS heeft meer informatie nodig om te kunnen betalen. Er kan zonder bankrekening niet betaald worden. Daarnaast zal de ondernemer werken met een betalingskenmerk en een betaling zonder betalingskenmerk niet herkennen. Het argument gaat voorbij aan de afspraak uit de algemene voorwaarden, dat er pas betaald moet worden nadat de factuur van Roompot is ontvangen.
9. Jij stelt dat TS de factuur en herinnering heeft ontvangen. TS betwist dat. En jij draagt geen bewijs aan van jouw stellingen. Je volhard desondanks in je stelling dat de factuur en herinnering zijn ontvangen.
In plaats van klagen over dat een nutteloze discussie wordt gevoerd en daar zelf hard aan meedoen, zou je ook het volgende kunnen doen:
- Geef het bewijs waaruit blijkt dat de factuur en de herinnering zijn afgeleverd aan de inbox/spambox van TS én geef aan waarom het niet bereiken er van voor zijn risico komt;
- Reageer op het feit dat moeten betalen van een geldsom na ontbinding wegens tekortschieten een boetebeding is.
Moneyman schreef: ↑21 mei 2023 20:08
Het is nogal simpel. Het helpt TS én meelezers (het blijft immers een forum) om te weten wat de relevante factoren rondom spam zijn. Soms leer je dat je een argument wél moet gebruiken, soms leer je dat je een argument juist niet moet gebruiken. Maar dan moet je het wél zuiver houden, vandaar dat ik jouw foutieve vermenging weerlegde.
Wat TS dus kan doen is aanvoeren:
- ik heb de factuur niet ontvangen;
- het betreft een boetebeding dat de rechter fors kan matigen;
- ik ben bereid om nu het volledig bedrag te betalen.
Als dat niet werkt dan kan TS het volgende doen:
- de reis opnieuw boeken en dit keer betalen;
- bij de rechter de annuleringskosten terugvorderen met de bovenstaande argumenten.
NeoDutchio schreef: ↑21 mei 2023 20:53
Of TS hulp bieden, of niets zeggen. Soms kan het zo makkelijk zijn.
En wanneer ga je dat in uitvoering brengen?