Zeker. Maar wel een logische, toch?
Als er bij het boeken voor de verhuurder voldoende onderscheid tussen de twee opties is om een hogere prijs te kunnen rechtvaardigen, zou het heel gek zijn om de huurder datzelfde recht te ontzeggen.
Zeker. Maar wel een logische, toch?
Je miskent dan dat TS niet twee partijen vergelijkt, maar dat hij twee opties uit het aanbod van één partij vergelijkt.Nijogeth schreef: ↑31 jul 2025 14:17Je huurt een auto van een bepaalde categorie bij verhuurder A. Je kunt niet de prijs vergelijken van een auto van die categorie bij verhuurder B. In dit geval heeft TS een vergelijkbare (heel erg vergelijkbaar) auto in die bepaalde categorie gekregen bij verhuurder A. Het heeft geen nut om naar verhuurder B te kijken, misschien had deze de auto die TS wilde huren ook wel 100 euro goedkoper aangeboden als ze die hadden.Moneyman schreef: ↑30 jul 2025 22:14Maar Sonny Cars komt er natuurlijk niet mee weg om enerzijds 100 euro meer te vragen voor het ene model, om dan vervolgens doodleuk te zeggen “ja, maar dat goedkopere model zit toevallig in dezelfde categorie, dus dat is ook OK”. Dan hadden ze voor beide auto’s gewoon dezelfde prijs moeten vragen.
Onzin. Lees de recente uitspraken maar eens. Worden vaak zat zaken voorgelegd en SC zal echt niet ineens bang zijn en gaan betalen. Dat is echt nergens op gebaseerd. Bovendien redeneer je volledig op dat SC hun "fout" zal inzien wat te betwijfelen id. Vaak laten bedrijven zaken al uit principe voorkomen.Consumenneke schreef: ↑31 jul 2025 14:41Wederom fout. De SRC gaat een adverteerder niet vertellen wat ze wel kunnen doen. Die bevestigt alleen dat de beloofde prestatie (de reclame) niet waargemaakt wordt.StevieNL81 schreef: ↑31 jul 2025 14:33Hoe helpt je advies TS zijn geld terug te krijgen? Want nogmaals...daar gaat de RCC niet over. Ze geven hooguit advies over hoe Sunnycars het beter kan doen (ALS dat al moet) maar doen niets met de onderliggende klacht
Zo'n afkeuring is een tik op de vingers die Sunny Cars niet wil. Sunny Cars zal dus vooraf erkennen dat ze deze belofte niet waargemaakt hebben en voorkomen dat de klacht behandeld wordt, door vraagsteller een vergoeding aan te bieden voor het genot dat hem ontzegd is door de verhuurder.
Leuk van de Stichting Reclame Code is dat de voorzitter en de commissie zich niet laten leiden door allerlei kleine lettertjes maar gewoon naar de reclame kijken zoals de consument die ziet. Is best grappig om eens mee te maken.
Doe ik regelmatig. En daarom ga ik niet beweren dat teksten op sites geen reclame zijn.
Dat is toch veel grappiger dan steeds onzin roepen of andermans advies zinloos noemen. Als je dan op de man speelt, doe het met een beetje humor. Is ook beter voor je bloeddruk.
Wie doet dat dan?Consumenneke schreef: ↑31 jul 2025 15:22Doe ik regelmatig. En daarom ga ik niet beweren dat teksten op sites geen reclame zijn.![]()
De aard kan in dit geval ook zijn de opties waaruit je kan kiezen:
Wat bedoel je met verhuurder A en verhuurder B? Ik heb niet naar A of B gekeken, maar naar Sunny Cars. Ik wilde gewoon heel graag een Toyota C-HR. Ik vind dat een prachtige auto en betaalde daarom 100 euro meer op de website van Sunny Cars. Die nota bene zelf zegt je favoriete auto te kunnen huren. Ze hadden een 100 euro goedkopere optie die ik ook had kunnen kiezen, maar ik wilde graag deze. En toch kreeg ik de 100 euro goedkopere mee.Nijogeth schreef: ↑31 jul 2025 14:17Je huurt een auto van een bepaalde categorie bij verhuurder A. Je kunt niet de prijs vergelijken van een auto van die categorie bij verhuurder B. In dit geval heeft TS een vergelijkbare (heel erg vergelijkbaar) auto in die bepaalde categorie gekregen bij verhuurder A. Het heeft geen nut om naar verhuurder B te kijken, misschien had deze de auto die TS wilde huren ook wel 100 euro goedkoper aangeboden als ze die hadden.Moneyman schreef: ↑30 jul 2025 22:14Maar Sonny Cars komt er natuurlijk niet mee weg om enerzijds 100 euro meer te vragen voor het ene model, om dan vervolgens doodleuk te zeggen “ja, maar dat goedkopere model zit toevallig in dezelfde categorie, dus dat is ook OK”. Dan hadden ze voor beide auto’s gewoon dezelfde prijs moeten vragen.
Sterker nog. Hans Knottnerus zit bij Max Vakantieman om te verduidelijken dat Sunny Cars de consumentenkampioen is. Die wil dit jaar afscheid nemen en heeft helemaal geen zin om het risico te lopen dat hij bij de reclamecodecommissie te horen krijgt dat de beloften van Sunny Cars niet kloppen. Die negeert zijn eigen lilliletterputters en biedt Raymond compensatie aan voor het gederfd genot.Consumenneke schreef: ↑31 jul 2025 15:22Wedden om een fles champagne dat (dreigen met) een gang naar de stichting reclame code al snel effectief zal blijken.![]()
Klopt. Onze interpretaties sluiten elkaar ook niet uit. Want ik denk dat naast mijn factor jouw factoren evengoed onder dezelfde noemer vallen als een rechter hierover zou moeten oordelen.StevieNL81 schreef: ↑31 jul 2025 15:35De aard kan in dit geval ook zijn de opties waaruit je kan kiezen:
- 2 of 4 deuren
- handgeschakeld of automaat
- wel/geen airco
- aantal koffers.
De klasse slaat op comfort/middenklasse/economy etc.
Beide auto's vallen in dezelfde klasse en hebben dezelfde opties. Prijs kán er deel van uitmaken, maar er staat dus niet waar de aard en klasse uit bestaan. Van onze beide is dus een interpretatie.
Er zitten nog wel een heel aantal aannames in jouw verhaal, die niet uit de casus van TS te halen zijn. Als je het verhaal aan moet vullen met gegevens die jouw standpunt ondersteunen, is je standpunt niet zo sterkStevieNL81 schreef: ↑31 jul 2025 15:56Dat het voelt alsof hier een bedrijfsmodel achter zit snap ik heel goed, maar nogmaals:
- sunnycars biedt dezelfde auto's voor dezelfde periode aan tegen verschillende tarieven.
- dit komt omdat Sunnycars zaken doet met meerdere verhuurders
- verhuurder A kan dus ttv boeking de Nissan Duke hebben aangeboden voor €690, terwijl die 2 pagina's verder ook werd aangeboden door verhuurder B voor 790.
- u huurt uiteindelijk de Toyota van verhuurder B voor 790 euro.
- Een dag later huurt iemand anders de Nissan bij verhuurder A voor 690. Die is weg.
Nu komt u bij verhuurder B om de Toyota op te halen. Helaas, die is er niet meer. Hij heeft wel nog de Nissan staan, die bij hem ook 790 euro kost.
Gelijke categorie
Gelijke opties
Gelijke prijs
Dus gelijkwaardige auto.
Nou ben ik benieuwd of het een wagenpark van ANWB is of dat die bond op zijn beurt ook weer aanbod bijeen brengt ofwel aggregeert. Aah ik zie het al, Raymond is via de site van ANWB op een pagina van Sunny Cars belandt - met ANWB label!RaymondObbes schreef: ↑30 jul 2025 13:16Ik ben benieuwd of meer mensen ervaring hebben met het volgende bij Sunny Cars (gehuurd via ANWB, maar betaald aan Sunny Cars zelf)...
Logisch: het gaat om het aanbod op het moment dat TS zijn keuze maakte. Als er dan geen goedkopere Toyota werd aangeboden, doet die er niet toe. Dat maakt dan immers geen deel uit van het aanbod.Nijogeth schreef: ↑31 jul 2025 16:35Maar als Sunny Cars de Nissan Juke voor dezelfde prijs, maar ook duurder en goedkoper aanbiedt, dan is dat dus ook een vergelijkbare auto. Nu wordt alleen vergeleken met de goedkoopste optie, maar mogelijk is de goedkoopste Toyota niet meegenomen, omdat die al verhuurd was.
Er was op dat moment een duurdere Juke. Wat nu?Moneyman schreef: ↑31 jul 2025 17:56Logisch: het gaat om het aanbod op het moment dat TS zijn keuze maakte. Als er dan geen goedkopere Toyota werd aangeboden, doet die er niet toe. Dat maakt dan immers geen deel uit van het aanbod.Nijogeth schreef: ↑31 jul 2025 16:35Maar als Sunny Cars de Nissan Juke voor dezelfde prijs, maar ook duurder en goedkoper aanbiedt, dan is dat dus ook een vergelijkbare auto. Nu wordt alleen vergeleken met de goedkoopste optie, maar mogelijk is de goedkoopste Toyota niet meegenomen, omdat die al verhuurd was.