Pagina 4 van 5
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Geplaatst: 31 jul 2025 14:45
door Moneyman
StevieNL81 schreef: ↑31 jul 2025 14:10
Dat is jouw interpretatie
Zeker. Maar wel een logische, toch?
Als er bij het boeken voor de verhuurder voldoende onderscheid tussen de twee opties is om een hogere prijs te kunnen rechtvaardigen, zou het heel gek zijn om de huurder datzelfde recht te ontzeggen.
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Geplaatst: 31 jul 2025 14:47
door Moneyman
Consumenneke schreef: ↑31 jul 2025 14:28
Laten we het wel netjes houden...
Zoiets bedoel je?
Consumenneke schreef: ↑31 jul 2025 13:52
En laat je niet afleiden door de lilliletterputters.
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Geplaatst: 31 jul 2025 14:48
door Moneyman
Nijogeth schreef: ↑31 jul 2025 14:17
Moneyman schreef: ↑30 jul 2025 22:14
Maar Sonny Cars komt er natuurlijk niet mee weg om enerzijds 100 euro meer te vragen voor het ene model, om dan vervolgens doodleuk te zeggen “ja, maar dat goedkopere model zit toevallig in dezelfde categorie, dus dat is ook OK”. Dan hadden ze voor beide auto’s gewoon dezelfde prijs moeten vragen.
Je huurt een auto van een bepaalde categorie bij verhuurder A. Je kunt niet de prijs vergelijken van een auto van die categorie bij verhuurder B. In dit geval heeft TS een vergelijkbare (heel erg vergelijkbaar) auto in die bepaalde categorie gekregen bij verhuurder A. Het heeft geen nut om naar verhuurder B te kijken, misschien had deze de auto die TS wilde huren ook wel 100 euro goedkoper aangeboden als ze die hadden.
Je miskent dan dat TS niet twee partijen vergelijkt, maar dat hij twee opties uit het aanbod van één partij vergelijkt.
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Geplaatst: 31 jul 2025 14:50
door StevieNL81
Consumenneke schreef: ↑31 jul 2025 14:41
StevieNL81 schreef: ↑31 jul 2025 14:33
Hoe helpt je advies TS zijn geld terug te krijgen? Want nogmaals...daar gaat de RCC niet over. Ze geven hooguit advies over hoe Sunnycars het beter kan doen (ALS dat al moet) maar doen niets met de onderliggende klacht
Wederom fout. De SRC gaat een adverteerder niet vertellen wat ze wel kunnen doen. Die bevestigt alleen dat de beloofde prestatie (de reclame) niet waargemaakt wordt.
Zo'n afkeuring is een tik op de vingers die Sunny Cars niet wil. Sunny Cars zal dus vooraf erkennen dat ze deze belofte niet waargemaakt hebben en voorkomen dat de klacht behandeld wordt, door vraagsteller een vergoeding aan te bieden voor het genot dat hem ontzegd is door de verhuurder.
Leuk van de Stichting Reclame Code is dat de voorzitter en de commissie zich niet laten leiden door allerlei kleine lettertjes maar gewoon naar de reclame kijken zoals de consument die ziet. Is best grappig om eens mee te maken.
Onzin. Lees de recente uitspraken maar eens. Worden vaak zat zaken voorgelegd en SC zal echt niet ineens bang zijn en gaan betalen. Dat is echt nergens op gebaseerd. Bovendien redeneer je volledig op dat SC hun "fout" zal inzien wat te betwijfelen id. Vaak laten bedrijven zaken al uit principe voorkomen.
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Geplaatst: 31 jul 2025 15:22
door Consumenneke
StevieNL81 schreef: ↑31 jul 2025 14:50
Lees de recente uitspraken maar eens.
Doe ik regelmatig. En daarom ga ik niet beweren dat teksten op sites geen reclame zijn.
Sterker nog: ik ben vaak betrokken bij de behandeling van klachten en verbaas me over juristen die met hele dossiers vol kleine lettertjes komen, terwijl de woorden waarmee de consument gelokt wordt duidelijk misleidend zijn.
Moneyman schreef: ↑31 jul 2025 14:47
Consumenneke schreef: ↑31 jul 2025 14:28
Laten we het wel netjes houden...
Zoiets bedoel je?
Consumenneke schreef: ↑31 jul 2025 13:52
En laat je niet afleiden door de lilliletterputters.
Dat is toch veel grappiger dan steeds
onzin roepen of andermans advies
zinloos noemen. Als je dan op de man speelt, doe het met een beetje humor. Is ook beter voor je bloeddruk.
Wedden om een fles champagne dat (dreigen met) een gang naar de stichting reclame code al snel effectief zal blijken.

Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Geplaatst: 31 jul 2025 15:29
door StevieNL81
Consumenneke schreef: ↑31 jul 2025 15:22
StevieNL81 schreef: ↑31 jul 2025 14:50
Lees de recente uitspraken maar eens.
Doe ik regelmatig. En daarom ga ik niet beweren dat teksten op sites geen reclame zijn.
Wie doet dat dan?
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Geplaatst: 31 jul 2025 15:35
door StevieNL81
Moneyman schreef: ↑31 jul 2025 14:45
StevieNL81 schreef: ↑31 jul 2025 14:10
Dat is jouw interpretatie
Zeker. Maar wel een logische, toch?
Als er bij het boeken voor de verhuurder voldoende onderscheid tussen de twee opties is om een hogere prijs te kunnen rechtvaardigen, zou het heel gek zijn om de huurder datzelfde recht te ontzeggen.
De aard kan in dit geval ook zijn de opties waaruit je kan kiezen:
- 2 of 4 deuren
- handgeschakeld of automaat
- wel/geen airco
- aantal koffers.
De klasse slaat op comfort/middenklasse/economy etc.
Beide auto's vallen in dezelfde klasse en hebben dezelfde opties. Prijs kán er deel van uitmaken, maar er staat dus niet waar de aard en klasse uit bestaan. Van onze beide is dus een interpretatie.
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Geplaatst: 31 jul 2025 15:47
door RaymondObbes
Nijogeth schreef: ↑31 jul 2025 14:17
Moneyman schreef: ↑30 jul 2025 22:14
Maar Sonny Cars komt er natuurlijk niet mee weg om enerzijds 100 euro meer te vragen voor het ene model, om dan vervolgens doodleuk te zeggen “ja, maar dat goedkopere model zit toevallig in dezelfde categorie, dus dat is ook OK”. Dan hadden ze voor beide auto’s gewoon dezelfde prijs moeten vragen.
Je huurt een auto van een bepaalde categorie bij verhuurder A. Je kunt niet de prijs vergelijken van een auto van die categorie bij verhuurder B. In dit geval heeft TS een vergelijkbare (heel erg vergelijkbaar) auto in die bepaalde categorie gekregen bij verhuurder A. Het heeft geen nut om naar verhuurder B te kijken, misschien had deze de auto die TS wilde huren ook wel 100 euro goedkoper aangeboden als ze die hadden.
Wat bedoel je met verhuurder A en verhuurder B? Ik heb niet naar A of B gekeken, maar naar Sunny Cars. Ik wilde gewoon heel graag een Toyota C-HR. Ik vind dat een prachtige auto en betaalde daarom 100 euro meer op de website van Sunny Cars. Die nota bene zelf zegt je favoriete auto te kunnen huren. Ze hadden een 100 euro goedkopere optie die ik ook had kunnen kiezen, maar ik wilde graag deze. En toch kreeg ik de 100 euro goedkopere mee.
Waar ik mee zit is dat deze verschillende opties geboden wordt, maar dat deze helemaal niet beschikbaar zijn. En mijn vermoeden is dat deze duurdere opties helemaal niet beschikbaar zijn, maar dat er misbruik wordt gemaakt van dat op locatie, je geen tijd meer hebt om bezwaar te maken, je wilt immers op vakantie. De dreigementen van de lokale verhuurder dat als je niet ophoudt met zeuren of dat je anders geen auto meekrijgt ervoor zorgt dat je op dat moment geen andere keuze hebt. Ik ga echt niet tegen de kinderen zeggen, ja sorry, de auto is wat minder, daarom gaan we niet op vakantie.
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Geplaatst: 31 jul 2025 15:56
door StevieNL81
Dat het voelt alsof hier een bedrijfsmodel achter zit snap ik heel goed, maar nogmaals:
- sunnycars biedt dezelfde auto's voor dezelfde periode aan tegen verschillende tarieven.
- dit komt omdat Sunnycars zaken doet met meerdere verhuurders
- verhuurder A kan dus ttv boeking de Nissan Duke hebben aangeboden voor €690, terwijl die 2 pagina's verder ook werd aangeboden door verhuurder B voor 790.
- u huurt uiteindelijk de Toyota van verhuurder B voor 790 euro.
- Een dag later huurt iemand anders de Nissan bij verhuurder A voor 690. Die is weg.
Nu komt u bij verhuurder B om de Toyota op te halen. Helaas, die is er niet meer. Hij heeft wel nog de Nissan staan, die bij hem ook 790 euro kost.
Gelijke categorie
Gelijke opties
Gelijke prijs
Dus gelijkwaardige auto.
Ja maar ik zag op het platform van Sunny Cars die Nissan bij verhuurder A voor 690 staan zegt u dan.
Wat moet verhuurder B dan doen? Hij kan niet die Nissan huren bij Verhuurder A voor 690 want die is al weg. Bij hem was die Nissan gelijk aan de Toyota. U kunt het prijsverschil wellicht aannemelijk maken, maar niet hard maken. En verhuurder B wil er geen 100 euro bij inschieten door de Nissan voor 690 aan te bieden (en u 100 retour te geven). En volgens de voorwaarden hoeft hij dit ook niet. Door te kijken op hun site lees ik ook dat ze soms de optie bieden dat je ook altijd de gekozen auto krijgt, maar dat ze dat lang niet overal bieden.
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Geplaatst: 31 jul 2025 15:59
door Consumenneke
Consumenneke schreef: ↑31 jul 2025 15:22
Wedden om een fles champagne dat (dreigen met) een gang naar de stichting reclame code al snel effectief zal blijken.
Sterker nog. Hans Knottnerus zit bij
Max Vakantieman om te verduidelijken dat Sunny Cars de consumentenkampioen is. Die wil dit jaar afscheid nemen en heeft helemaal geen zin om het risico te lopen dat hij bij de reclamecodecommissie te horen krijgt dat de beloften van Sunny Cars niet kloppen. Die negeert zijn eigen lilliletterputters en biedt Raymond compensatie aan voor het gederfd genot.
En hij nodigt ons uit om die champagne op kantoor te komen drinken en eens te praten over manier om misverstanden te voorkomen. Voor een Nederlandse bemiddelaar is het immers niet simpel om een hele branche op het goede spoor te zetten.
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Geplaatst: 31 jul 2025 16:02
door Moneyman
StevieNL81 schreef: ↑31 jul 2025 15:35
Moneyman schreef: ↑31 jul 2025 14:45
StevieNL81 schreef: ↑31 jul 2025 14:10
Dat is jouw interpretatie
Zeker. Maar wel een logische, toch?
Als er bij het boeken voor de verhuurder voldoende onderscheid tussen de twee opties is om een hogere prijs te kunnen rechtvaardigen, zou het heel gek zijn om de huurder datzelfde recht te ontzeggen.
De aard kan in dit geval ook zijn de opties waaruit je kan kiezen:
- 2 of 4 deuren
- handgeschakeld of automaat
- wel/geen airco
- aantal koffers.
De klasse slaat op comfort/middenklasse/economy etc.
Beide auto's vallen in dezelfde klasse en hebben dezelfde opties. Prijs kán er deel van uitmaken, maar er staat dus niet waar de aard en klasse uit bestaan. Van onze beide is dus een interpretatie.
Klopt. Onze interpretaties sluiten elkaar ook niet uit. Want ik denk dat naast mijn factor jouw factoren evengoed onder dezelfde noemer vallen als een rechter hierover zou moeten oordelen.
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Geplaatst: 31 jul 2025 16:04
door Moneyman
StevieNL81 schreef: ↑31 jul 2025 15:56
Dat het voelt alsof hier een bedrijfsmodel achter zit snap ik heel goed, maar nogmaals:
- sunnycars biedt dezelfde auto's voor dezelfde periode aan tegen verschillende tarieven.
- dit komt omdat Sunnycars zaken doet met meerdere verhuurders
- verhuurder A kan dus ttv boeking de Nissan Duke hebben aangeboden voor €690, terwijl die
2 pagina's verder ook werd aangeboden door verhuurder B voor 790.
- u huurt uiteindelijk de Toyota van verhuurder B voor 790 euro.
- Een dag later huurt iemand anders de Nissan bij verhuurder A voor 690. Die is weg.
Nu komt u bij verhuurder B om de Toyota op te halen. Helaas, die is er niet meer. Hij heeft wel nog de Nissan staan,
die bij hem ook 790 euro kost.
Gelijke categorie
Gelijke opties
Gelijke prijs
Dus gelijkwaardige auto.
Er zitten nog wel een heel aantal aannames in jouw verhaal, die niet uit de casus van TS te halen zijn. Als je het verhaal aan moet vullen met gegevens die jouw standpunt ondersteunen, is je standpunt niet zo sterk
En nogmaals: TS doet geen zaken met verhuurder A of verhuurder B, maar met Sunny Cars. Dat Sunny Cars achter de schermen zaken doet met A en B, is niet het probleem van TS.
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Geplaatst: 31 jul 2025 16:35
door Nijogeth
Maar als Sunny Cars de Nissan Juke voor dezelfde prijs, maar ook duurder en goedkoper aanbiedt, dan is dat dus ook een vergelijkbare auto. Nu wordt alleen vergeleken met de goedkoopste optie, maar mogelijk is de goedkoopste Toyota niet meegenomen, omdat die al verhuurd was.
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Geplaatst: 31 jul 2025 17:06
door Consumenneke
RaymondObbes schreef: ↑30 jul 2025 13:16
Ik ben benieuwd of meer mensen ervaring hebben met het volgende bij Sunny Cars (gehuurd via ANWB, maar betaald aan Sunny Cars zelf)...
Nou ben ik benieuwd of het een
wagenpark van ANWB is of dat die bond op zijn beurt ook weer aanbod bijeen brengt ofwel aggregeert. Aah ik zie het al, Raymond is via de site van ANWB op een
pagina van Sunny Cars belandt - met ANWB label!
Als Raymond het aandurft wil ik wel helpen met een
klacht bij de Stichting Reclame Code. Dan beginnen we met een brief/email aan Sunny Cars weerin we verwijzen naar de belofte op zijn website:
Huur je een auto bij Sunny Cars, dan krijg je een zorgeloze huurauto voor een transparante huursom. We maken het je graag makkelijk! Niet alleen tijdens het reserveren van jouw favoriete huurauto maar ook bij het administratieve deel van je reservering. Daarom kan je bij ons zelf online je reservering beheren.
Misschien dat Raymond ook blij is met de toezegging dat Sunny voortaan duidelijker is over auto-klassen. Als je even doorklikt, staat er wel
iets over op de site. Twee kliks dieper.
In het reserveringsproces kies je voor een auto in een bepaalde categorie. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een auto in de categorie Comfort of misschien wil je wel een stationwagen. De afbeeldingen van de auto’s die je dan te zien krijgt, zijn voorbeelden. Als je voor een bepaalde huurauto kiest, staat er altijd ‘of soortgelijk’ bij. Dit betekent dat je verzekerd bent van een huurauto uit diezelfde categorie met die specificaties.
Daar kan duidelijker voor gewaarschuwd worden. Bovendien vraag ik me af: waarom die prijsverschillen als auto's uitwisselbaar zijn?
Bij Sunny Cars staan we voor duidelijkheid en transparantie. Kleine lettertjes? Houden we niet van.
Ga je mee als er een hoorzitting is Stevie?

Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Geplaatst: 31 jul 2025 17:16
door Consumenneke
Ook van belang is dat deze twee auto's niet altijd in dezelfde categorie vallen.
Ik kom de Toyota ook tegen als intermediate terwijl de Nissan zo te zien altijd compact is.
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Geplaatst: 31 jul 2025 17:56
door Moneyman
Nijogeth schreef: ↑31 jul 2025 16:35
Maar als Sunny Cars de Nissan Juke voor dezelfde prijs, maar ook duurder en goedkoper aanbiedt, dan is dat dus ook een vergelijkbare auto. Nu wordt alleen vergeleken met de goedkoopste optie, maar mogelijk is de goedkoopste Toyota niet meegenomen, omdat die al verhuurd was.
Logisch: het gaat om het aanbod op het moment dat TS zijn keuze maakte. Als er dan geen goedkopere Toyota werd aangeboden, doet die er niet toe. Dat maakt dan immers geen deel uit van het aanbod.
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Geplaatst: 31 jul 2025 18:07
door Nijogeth
Moneyman schreef: ↑31 jul 2025 17:56
Nijogeth schreef: ↑31 jul 2025 16:35
Maar als Sunny Cars de Nissan Juke voor dezelfde prijs, maar ook duurder en goedkoper aanbiedt, dan is dat dus ook een vergelijkbare auto. Nu wordt alleen vergeleken met de goedkoopste optie, maar mogelijk is de goedkoopste Toyota niet meegenomen, omdat die al verhuurd was.
Logisch: het gaat om het aanbod op het moment dat TS zijn keuze maakte. Als er dan geen goedkopere Toyota werd aangeboden, doet die er niet toe. Dat maakt dan immers geen deel uit van het aanbod.
Er was op dat moment een duurdere Juke. Wat nu?
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Geplaatst: 31 jul 2025 18:35
door Moneyman
Wat is het nut van verzinsels toevoegen aan de casus?
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Geplaatst: 31 jul 2025 23:57
door Nijogeth
Is geen verzinsel. Het is een openstaande mogelijkheid.
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Geplaatst: 01 aug 2025 09:16
door Moneyman
Nijogeth schreef: ↑31 jul 2025 23:57
Is geen verzinsel. Het is een openstaande mogelijkheid.
Het komt niet uit de casus, dus een verzinsel.
Maar wat is je vraag achter de vraag?