Klachten Huus bv hengelo

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
16again

Re: Klachten Huus bv hengelo

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
10 jun 2026 13:26
16again schreef:
10 jun 2026 12:13
Moneyman schreef:
10 jun 2026 10:55
Het behartigen van het maatschappelijk belang ligt vooral bij de RC en het OM, de curator hoeft hen slechts te informeren of aangifte te doen.
Klopt helemaal. Maar als de curator dat dus nalaat (want geen baten) , gebeurt er dus helemaal niets.
Je maakt een denkfout. Een curator kan prima geen actie ondernemen ivm geen zicht op baten, maar wel de melding bij de RC of aangifte doen.
Ik zie de "denkfout" niet. Je beschrijft enkel de invulling van de door mij genoemde fraude-signalerende taak.
Het probleem is dat die taak onvoldoende wordt vervuld.
https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2023 ... ar-beperkt

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
10 jun 2026 20:55
Moneyman schreef:
10 jun 2026 13:26
16again schreef:
10 jun 2026 12:13

Klopt helemaal. Maar als de curator dat dus nalaat (want geen baten) , gebeurt er dus helemaal niets.
Je maakt een denkfout. Een curator kan prima geen actie ondernemen ivm geen zicht op baten, maar wel de melding bij de RC of aangifte doen.
Ik zie de "denkfout" niet. Je beschrijft enkel de invulling van de door mij genoemde fraude-signalerende taak.
Het probleem is dat die taak onvoldoende wordt vervuld.
https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2023 ... ar-beperkt
Je denkfout is dat je de fraude-signalerende taak koppelt aan de baten voor de boedel. En die koppeling is er niet. Een curator zal als er geen uitzicht op opbrengst voor de boedel is, zelf geen actie ondernemen, maar wel gewoon de melding bij de RC of aangifte doen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
10 jun 2026 21:42
Je denkfout is dat je de fraude-signalerende taak koppelt aan de baten voor de boedel. En die koppeling is er niet. Een curator zal als er geen uitzicht op opbrengst voor de boedel is, zelf geen actie ondernemen, maar wel gewoon de melding bij de RC of aangifte doen.
In mijn eerdere linkbestaat die koppeling weldegelijk:
Sinds de Wet versterking positie curator in 2017 in werking is getreden, is de curator verplicht om bij elk faillissement onderzoek te doen naar fraude. De curator die het faillissement afwikkelt en de rechter-commissaris die daar toezicht op houdt, kunnen fraudesignalen melden bij de opsporingsinstanties. De extra werkzaamheden van de curator voor het fraudeonderzoek moeten worden betaald uit de boedel. Juist bij frauduleuze faillissementen is deze vaak leeg of onvoldoende. Daardoor blijft het verplichte fraudeonderzoek in de praktijk vaak beperkt.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dan heb je het over een situatie waarin überhaupt nog geen fraude vastgesteld is. Dat is iets heel anders dan het nalaten te informeren of aangifte te doen, zoals je eerder schreef (en waarop ik reageerde).

Plaats reactie