Wooncorporaties geven alle nieuwe woningen weg aan hogere inkomens. Wie ervaart dit ook in zijn gemeente of regio?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
rwolters

Re: Wooncorporaties geven alle nieuwe woningen weg aan hogere inkomens. Wie ervaart dit ook in zijn gemeente of regio?

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
16 feb 2026 10:48
Jablan schreef:
16 feb 2026 10:35
De woning van de toekomst zal klein zijn om de huurprijs redelijk te houden (geldt ook voor koopwoningen).
Maar wat noem je klein? De laatste decennia werd er steeds groter gebouwd. Vergelijk een appartement of seniorenwoning uit de jaren '60 maar eens met iets uit deze eeuw. Tegenwoordig zijn de oppervlaktes al gauw zo'n 1 1/2 keer groter, kamers zijn ook hoger (vroeger 2,40 m., tegenwoordig 2,60 m.).
Alles wat in dit decennium is gebouwd is over de hele linie kleiner geworden. Een nieuwbouwhuis van 120m2 wordt aangeprezen als ruime eengezinswoning. En als je een nieuw ouwappartement van meer dan 80m2 ziet is het al gauw 500k+.

witte angora

Re: Wooncorporaties geven alle nieuwe woningen weg aan hogere inkomens. Wie ervaart dit ook in zijn gemeente of regio?

Ongelezen bericht door witte angora »

Vind ik vrij ruim, eerlijk gezegd. Voor alleenstaanden en stelletjes zou, mits goed ingedeeld, 45-55 m2 voldoende moeten zijn.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Voldoende? 1 slaapkamer en constant bij elkaar op de lip zitten? Het is niet voor niets dat de meeste stelletjes hier in het complex al heel gauw groter gaan wonen.

Voor een alleenstaande is het inderdaad prima. Voor iemand met kinderen absoluut niet.

witte angora

In de huidige tijd zou het voor iemand met kinderen inderdaad niet voldoende zijn. Maar realiseer je je dat nog geen 40 jaar geleden gezinnen met drie of vier kinderen op dergelijke oppervlakten leefden? Dan hadden ze toch al gauw 3 slaapkamertjes. Klein? Absoluut. Maar het is wat je gewend bent.

Ruimte en luxe kosten nu eenmaal geld. En als je kan kiezen voor dat geld één woning te bouwen die erg ruim en luxe is, waar één of twee personen in terechtkomen, of voor datzelfde geld twee kleinere woningen te bouwen waar kleine gezinnen kunnen wonen, wat heeft dan jouw voorkeur?

Nijogeth

Ik ken dus niemand in mijn omgeving die zo is opgegroeid. Iedereen is minimaal in een rijtjeshuis opgegroeid. En dan bedoel ik ook mijn vader en moeder in de jaren zestig, woningen die ik zelf overigens ook van binnen en buiten ken. Wat wel voorkwam door de hoeveelheid kinderen is dat er een slaapkamer gedeeld moest worden. Maar er waren in al die rijtjeswoningen minimaal 2 slaapkamers, terwijl veel appartementen tegenwoordig maar 1 slaapkamer hebben.

witte angora

Toch hebben wij tot 1982 in een klein appartement gewoond. En voor 1972 met 6 man zelfs in een klein hok met twee miniscule kamertjes die mijn vader zelf had getimmerd. Per kamer zo'n 4 m2, twee stapelbedden er in, en aan de andere kant de kasten. Ouders sliepen in een opklapbed in het eetkamergedeelte. Dat zal niet meer dan zo'n 14-15 m2 zijn geweest. Dan nog een woonkamertje, ik denk zo'n 4 x 4 en een keukentje dat niet zo heel veel voorstelde. Hartje Amsterdam, moet ik er wel bij zeggen.

Hoe mijn vader opgroeide wil je niet weten. Mijn moeder ook niet, met haar twee zussen in één bed.

Jouw omgeving is blijkbaar heel wat anders dan mijn omgeving.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Geboren Rotterdam Zuid Brekelsveld(4 kamer flatje) Mijn opa woonde nog in.Toen mijn oudste broer werd geboren zei de HA dat het toch wel handig zou zijn als opa een eigen woning ging zoeken(ze hadden vanaf net na de oorlog met zn drietjes Vierambachtsstraat gewoond).
Opa ging op Boekenrode wonen tot aan zijn dood.
Ben zelf met 1 grote kamer begonnen. Heel eerlijk van mening dat men tegenwoordig wel erg verwend is.

Nijogeth

witte angora schreef:
16 feb 2026 23:53
Jouw omgeving is blijkbaar heel wat anders dan mijn omgeving.
Dat kan wel kloppen. Het eerste appartementencomplex hier in de gemeente werd pas in 1978 gebouwd. Ook al is het net een kleine stad (qua inwonertal vergelijkbaar met Volendam), werd er net als op veel plekken buiten de randstad veel laag gebouwd.

Ik woon zelf ook op 50m2. Voor mijzelf is dat genoeg. Maar zou ik een relatie hebben, dan was het huis al gauw te klein, denk ik. Al kan dat ook aan mij liggen. Ik ben graag in mijn eentje en heb daar ook regelmatig behoefte aan. Het gezelschap is dan toch vaak het beste :wink:

Plaats reactie