De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 22747
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
24 jun 2026 00:10
Polvo176 schreef:
23 jun 2026 21:53
Dacht je echt dat die batterij boeren op dat kikkerlandje zaten te wachten ?
In de ons omringende landen zoals Duitsland en Frankrijk wordt het tienvoudige verkocht en daar hebben ze geen saldering.
Die laatste zin snap ik niet. Juist zonder saldering zijn batterijen extra interessant.
Het verdwijnen van de salderingsregeling maakt een thuisbatterij niet automatisch interessant.

Op dit moment zijn de volgende lessen te trekken:
1. De markt probeert een capaciteit van 15 kWh te verkopen, maar wat je nodig hebt is hooguit iets van 5 kWh. Kijk eens naar je verbruik op een gemiddelde dag in april en oktober, en vermenigvuldig dat met 1,5.
2. Zie een thuisbatterij als hobby; deze verdiend zichzelf in de meeste gevallen amper terug. Als de prijs rond de € 600 ligt dan is het voor mij wel rendabel.

Als je off grid wil gaan, dan heb je natuurlijk batterijen nodig.

alfatrion
Berichten: 22747
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Polvo176 schreef:
23 jun 2026 21:53
Dacht je echt dat die batterij boeren op dat kikkerlandje zaten te wachten ?
In de ons omringende landen zoals Duitsland en Frankrijk wordt het tienvoudige verkocht en daar hebben ze geen saldering.
Op de Nederlandse markt is de vraag op dit moment hoog. Deze vraag zal in de toekomst dalen. Dat werkt door in de prijs.

Buitenlands consumenten in de Duitse en Franse markt kunnen een thuisbatterij voor een aanzien lager bedrag aanschaffen dan dat de Nederlandse consument kan op dit moment. Dit laat zien dat er best mogelijk is dat de prijs hier goedkoper wordt. Daarnaast is de verwachting dat het aanbod in de komende jaren zal toenemen. Dat werkt door in de prijs.

De Nederlandse batterij boeren zijn niet allemaal in Duitsland of Frankrijk actief. Als zij batterijen daar tegen een Nederlandse prijs willen slijten, dan zullen ze er relatief weinig verkopen.

16again
Berichten: 17322
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
24 jun 2026 00:56
Het verdwijnen van de salderingsregeling maakt een thuisbatterij niet automatisch interessant.
Het tegendeel is wel waar. De salderingsregeling is op te vatten als een super batterij. Niet alleen dag/nacht oplevering/verbruik worden tegen elkaar weggestreept, maar zelfs het stroomverbruik 's winters kun je weg strepen tegen de opbrengst in de zomer.

J. Deltoer
Berichten: 3431
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

En dat je niets krijgt voor je teruglevering en moet betalen voor levering buiten de zonneuren is tot daaraan toe. Maar dat dan ook nog een keer de volle mep energiebelasting daarover komt is zuur. Terwijl aan mijn paneelloze buren, waar mijn teruglevering naar toe gaat, ook weer de volle mep energiebelasting geheven wordt.
Ik hoor hier op 100 km afstand Rob Jetten balken van het lachen.

alfatrion
Berichten: 22747
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
24 jun 2026 06:11
alfatrion schreef:
24 jun 2026 00:56
Het verdwijnen van de salderingsregeling maakt een thuisbatterij niet automatisch interessant.
Het tegendeel is wel waar. De salderingsregeling is op te vatten als een super batterij. Niet alleen dag/nacht oplevering/verbruik worden tegen elkaar weggestreept, maar zelfs het stroomverbruik 's winters kun je weg strepen tegen de opbrengst in de zomer.
Hoe maakt het wegvallen van de salderingsregeling een thuisbatterij interessant als je deze zichzelf niet terugverdiend?

HenkStruik
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 apr 2012 11:56

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door HenkStruik »

De woning die we in 2020 kochten, had 12 zonnepanelen. Dat zorgde in het eerste jaar voor een teruggave van zo'n €900. Dat werd snel minder. En toen brak het draadje van het saldering zwaard van Damocles. Eerst moest iedereen aan de zonnepanelen en nu... Maar dat is een andere discussie.

De omvormer is er een uit China waar heel moeilijk een app voor te vinden was. Zo kwam ik uit bij HomeWizard. Eerst een overstap naar Zonneplan met dynamisch contract. Wat volgt is een P1 meter en KwH meter. De hele energievoorziening kwam via de apps van Zonneplan (financieel) en HomeWizard (energie) duidelijk in beeld.
Laatste stap was de aanschaf van de plugin thuis accu.
Het was even zoeken naar de juiste instellingen (bedankt Gemini). De accu 'weet' wanneer te laden en ontladen. Ben heel blij met deze constructie. Nu afwachten wat dit alles in de winter gaat betekenen.

Polvo176
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 sep 2023 12:44

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door Polvo176 »

alfatrion schreef:
24 jun 2026 08:00

Hoe maakt het wegvallen van de salderingsregeling een thuisbatterij interessant als je deze zichzelf niet terugverdiend?
Met de hedendaagse prijzen van kleine batterijen verdien je die makkelijk terug.
Je moet alleen niet meer capaciteit kopen dan je zelf nodig hebt.
5 à 6 kWh is meestal genoeg en met opladen op zonne energie kun je van maart t/m oktober bijna geheel zelfvoorzienend zijn.
Je haalt dan alleen nog wat energie van het net op piekmomenten die de batterij niet kan leveren.
Ik praat uit ervaring, ik moest vorig jaar elke maand nog 18kWh afrekenen.

Moneyman
Berichten: 33069
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Polvo176 schreef:
24 jun 2026 10:40
alfatrion schreef:
24 jun 2026 08:00
Hoe maakt het wegvallen van de salderingsregeling een thuisbatterij interessant als je deze zichzelf niet terugverdiend?
Met de hedendaagse prijzen van kleine batterijen verdien je die makkelijk terug.
Da's wel heel makkelijk gezegd. Het onderzoek van Berenschot geeft een veel genuanceerder (en minder positief) beeld.

Polvo176
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 sep 2023 12:44

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door Polvo176 »

Moneyman schreef:
24 jun 2026 10:44
Polvo176 schreef:
24 jun 2026 10:40
alfatrion schreef:
24 jun 2026 08:00
Hoe maakt het wegvallen van de salderingsregeling een thuisbatterij interessant als je deze zichzelf niet terugverdiend?
Met de hedendaagse prijzen van kleine batterijen verdien je die makkelijk terug.
Da's wel heel makkelijk gezegd. Het onderzoek van Berenschot geeft een veel genuanceerder (en minder positief) beeld.
Dat onderzoek is meer dan een jaar oud en is allang achterhaald, het was bij publicatie al voor een deel achterhaald.
In batterij land is sindsdien een aardverschuiving gaande.
Wel even bij blijven hoor.

16again
Berichten: 17322
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
24 jun 2026 08:00
Hoe maakt het wegvallen van de salderingsregeling een thuisbatterij interessant als je deze zichzelf niet terugverdiend?
Interessant is sowieso iets anders dan lonend. Met een quote uit de Berenschot link:
Uit onderzoek blijkt dat het afschaffen van de salderingsregeling een belangrijke aanleiding is voor consumenten om zich te verdiepen in thuisbatterijen en deze al dan niet aan te schaffen.

Moneyman
Berichten: 33069
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Polvo176 schreef:
24 jun 2026 11:13
Moneyman schreef:
24 jun 2026 10:44
Polvo176 schreef:
24 jun 2026 10:40

Met de hedendaagse prijzen van kleine batterijen verdien je die makkelijk terug.
Da's wel heel makkelijk gezegd. Het onderzoek van Berenschot geeft een veel genuanceerder (en minder positief) beeld.
Dat onderzoek is meer dan een jaar oud en is allang achterhaald, het was bij publicatie al voor een deel achterhaald.
In batterij land is sindsdien een aardverschuiving gaande.
Wel even bij blijven hoor.
Wat is er achterhaald dan? Het is wel fijn als je dit soort statements concreet maakt met argumenten/ onderbouwing.

Polvo176
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 sep 2023 12:44

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door Polvo176 »

Het grote nadeel van het soort onderzoeken als Berenschot dat ze vaste reken modellen gebruiken die maar zelden toe te passen zijn in individuele situaties.
Daarnaast verouderen de uitgangspunten ook nog heel snel, zeker in batterij land, maar blijven een eigen leven leiden alsof de conclusies voor iedereen zouden gelden.
Voor elk soort onderzoek geldt: de gemiddelden waar vanuit wordt gegaan geldt maar voor 30% van de mensen.
Ik heb zelf de rekenmachine er bij gepakt met de data van afgelopen jaren, met die methode kun je pas zien wat wel of niet lonend is voor jou situatie.
Algemene kreten als een batterij kan nooit uit, of een batterij is altijd lonend, kun je dus helemaal niks mee en kunnen zo in de prullenbak.
Commentaren op nieuws artikelen over energie druipen van dit soort kreten, mensen roepen maar wat van horen en zeggen.

Polvo176
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 sep 2023 12:44

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door Polvo176 »

Moneyman schreef:
24 jun 2026 13:38

Wat is er achterhaald dan? Het is wel fijn als je dit soort statements concreet maakt met argumenten/ onderbouwing.
Alleen al de berekening op basis van de toenmalige prijzen slaat eigenlijk het hele fundament onder het onderzoek weg.
De prijzen zijn in een jaar bijna gehalveerd.

Moneyman
Berichten: 33069
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Polvo176 schreef:
24 jun 2026 14:10
Het grote nadeel van het soort onderzoeken als Berenschot dat ze vaste reken modellen gebruiken die maar zelden toe te passen zijn in individuele situaties.
Volgens mij komen er in het onderzoek heel veel verschillende situaties en berekeningen terug. Dat die maar zelden van toepassing zouden zijn is me wat te makkelijk gesteld.
Polvo176 schreef:
24 jun 2026 14:10
Algemene kreten als een batterij kan nooit uit, of een batterij is altijd lonend, kun je dus helemaal niks mee en kunnen zo in de prullenbak.
Klopt helemaal. Gelukkig zie je die niet terug in het onderzoek.
Polvo176 schreef:
24 jun 2026 14:13
Moneyman schreef:
24 jun 2026 13:38
Wat is er achterhaald dan? Het is wel fijn als je dit soort statements concreet maakt met argumenten/ onderbouwing.
Alleen al de berekening op basis van de toenmalige prijzen slaat eigenlijk het hele fundament onder het onderzoek weg.
De prijzen zijn in een jaar bijna gehalveerd.
Dat de prijzen gedaald zijn maakt het onderzoek natuurlijk niet nutteloos. Je moet hooguit corrigeren voor actuele prijseffecten.

alfatrion
Berichten: 22747
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
24 jun 2026 12:00
alfatrion schreef:
24 jun 2026 08:00
Hoe maakt het wegvallen van de salderingsregeling een thuisbatterij interessant als je deze zichzelf niet terugverdiend?
Interessant is sowieso iets anders dan lonend. Met een quote uit de Berenschot link:
Uit onderzoek blijkt dat het afschaffen van de salderingsregeling een belangrijke aanleiding is voor consumenten om zich te verdiepen in thuisbatterijen en deze al dan niet aan te schaffen.
Maar dat interessant om me in te verdiepen, niet interessant om rendabel aan te schaffen.
Polvo176 schreef:
24 jun 2026 10:40
Met de hedendaagse prijzen van kleine batterijen verdien je die makkelijk terug.
Je moet alleen niet meer capaciteit kopen dan je zelf nodig hebt.
5 à 6 kWh is meestal genoeg en met opladen op zonne energie kun je van maart t/m oktober bijna geheel zelfvoorzienend zijn.
Je haalt dan alleen nog wat energie van het net op piekmomenten die de batterij niet kan leveren.
Ik praat uit ervaring, ik moest vorig jaar elke maand nog 18kWh afrekenen.
In april zit ik 2,9 kWh gemiddeld. Doe dat keer 1,5 en dan kom je uit op 4,35 kWh.

In de zomermaanden is krijg je de batterij niet leeg. In de wintermaanden krijg je de batterij niet vol. De batterij doet zijn werk vooral in de herfst en de lente.

In deze maanden voed ik van het net c.a. 90 kWh in. Elektriciteit kost momenteel iets van € 0,26. Dat geeft een besparing van € 140 in deze zes maanden. Ik verwacht in Juni uit te komen op 53 kWh of € 13,78.

Een thuisbatterij van home wizard kost € 1200. De terugverdientijd is dan 8,5 jaar. Maar dan kan de batterij stuk gaat tussendoor of de prijs van elektriciteit dalen. Als dat gebeurt dan neemt de terugverdientijd flink toe. Als de terugverdientijd vijf jaar is, dan een thuisbatterij interessant. Als de garantie zeven jaar dekt dan is zeven jaar als terugverdientijd ook aanvaardbaar.

Nijogeth
Berichten: 10231
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als je in de lente en herfst maanden de batterij niet leeg krijgt, dan is er toch wel iets vreemds aan de hand, dan heb je veel te veel panelen liggen voor jouw eigen gebruik. Er even vanuit gaande dat er overdag gewerkt wordt en de opbrengst na 18.00 zienderogen slinkt, dan wordt het meeste stroomverbruik nog altijd vanuit het net gehaald.

Voor mensen die overdag werken, in de avond elektrisch koken, de was doen en al dat soort zaken, eventueel een elektrische auto in de avond/nacht aan huis kunnen opladen, daarvoor zou een accu een uitkomst zijn. Misschien zelfs op zonnige winterdagen.

In de zomer is het misschien overkill omdat dan bij het meeste stroomverbruik alsnog de zon schijnt.

16again
Berichten: 17322
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
24 jun 2026 17:22
In de zomermaanden is krijg je de batterij niet leeg. In de wintermaanden krijg je de batterij niet vol. De batterij doet zijn werk vooral in de herfst en de lente.
De batterij hoeft toch niet leeg zomers? Met batterij wordt vrijwel alle electra die je zomers gebruikt gratis.

alfatrion
Berichten: 22747
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
24 jun 2026 17:55
De batterij hoeft toch niet leeg zomers? Met batterij wordt vrijwel alle electra die je zomers gebruikt gratis.
Mijn punt is dat er in de zomer veel elektriciteit direct van de zonnepanelen wordt gebruikt. Een batterij heeft zijn nut als er momenten zijn waarop de panelen elektriciteit leveren en momenten waarom ze dat niet niet doen. Als de panelen van 7 tot 21 uur elektriciteit leveren dan is het nut van een batterij minder dan wanneer de panelen van 8 tot 20 uur elektriciteit leveren.

16again
Berichten: 17322
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door 16again »

's zomers kunnen de panelen van 7 tot 21 stroom leveren. Maar door bewolking doen ze dat soms niet. En dan doet de accu zijn werk.

Moneyman
Berichten: 33069
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

De momenten dat er 's-zomers tussen 07.00-21.00 door mijn zonnepanelen géén stroom wordt geleverd heb ik in al die jaren nog niet langs zien komen...

Plaats reactie