Mijn mening is: als je een uitkering hebt en er wordt een huisbezoek afgelegd waarbij met het nodige fatsoen en respect wordt gehandeld er voor niemand een probleem zal zijn...
klopt mi.. En fraude: bijna 50% van de onderzochte gevallen (dus alleen onderzocht waar rook was.. oftewel onder het maaiveld wellicht ook nog niet ontdekte fraudegevallen) waar fraude in het spel was vind ik veel. Van die helft weer eens de helft waar de fraude zo hoog opliep dat justitie ingeschakeld is (>> 6000,- fraudebedrag)...
Van wat er gefraudeerd wordt kunnen probleemloos de uitkeringen van diegenen die er echt recht op hebben omhoog...
Ik vind het in de meeste gevallen grote onzin die huisbezoeken.
Mijn vader heeft sinds een aantal maanden weer een vriendin en zij heeft een weduwe-uitkering. Omdat beide in de 60 zijn en niet meer werken zijn ze vaak bij elkaar, vooral bij haar omdat zij een groter huis heeft en mijn vader 'maar' een flatje. Veel van zijn spullen zijn daarom al bij haar.
Door die stomme huisbezoeken worden ze nu eigenlijk verplicht officieel samen te gaan wonen, waardoor hun uitkeringen in totaal 1000 euro per maand lager wordt. Mijn vader is daardoor nu weer verplicht om zijn flat te gaan verkopen, anders worden de lasten te hoog.
Dan ben je beide in de 60 en je mag dus eigenlijk geeneens vaak bij elkaar zijn en je spullen bij je partner hebben liggen anders wordt je gekort op je uitkering. Jammer dat het zo moet terwijl het juist zo mooi is dat deze mensen weer gelukkig zijn zo saampjes.
Ook na je zestigse levensjaar zijn de wetten van kracht. Dat weet je inmiddels al zestig jaar.
Goh....echt waar joh?? Ik dacht dat alle wetten niet meer gelden als je 60 bent geworden.
Natuurlijk zijn dat soort dingen bekend, duh! Waar het mij omgaat is dat deze mensen (en niet alleen deze maar ook genoeg anderen) eigenlijk niet echt van elkaar kunnen genieten. Beide werken niet meer, beide hebben kinderen die al jaren de deur uitzijn. Dus wat wil je dan doen? Zoveel mogelijk bij elkaar zijn. Aangezien zij een huis heeft en hij 'maar' en flat (en zij ook nog huisdieren heeft) zitten ze dus vaak bij haar thuis.
Maar door deze wetten worden ze eigenlijk verplicht om een paar dagen per week niet bij elkaar te zijn en mag hij dus niet teveel spullen bij haar hebben. Wil je dat niet op deze manier, dan wordt je dus verplicht gesteld om officieel te gaan samenwonen en wordt je dus 1000 euro per maand gekort. Ik beide gevallen wordt je dus 'gestraft' omdat je na je 60e ook weer eens een leuke relatie wil hebben. Ik vind dat gewoon lullig.
Dus eigenlijk wonen ze gewoon al samen alleen heeft je vader nog een eigen flat en staat op dat adres ingeschreven. Om die flat te kunnen bekostigen is het handig als ze 1000 Euro extra inkomen hebben. En als ze toch zo graag veel bij elkaar willen zijn, waarom dan niet officieel samenwonen?
recent huisbezoek gehad, onaangekondigd en verliep dwangmatig: daar staat Zoetermeer om bekend; leek wel Gestapo onderzoek; met smoes binnengelaten voor alleen vragen, maar daarna hebben ze alles opengemaakt. Let op: zaken die ze thuis vinden gelden niet als rechtmatig verkregen bewijs ! Als je weigert ze binnen te laten mag de uitkering niet worden ingetrokken. Dat moeten ze je mededelen ! Alleen als er een concrete verdenking is van fraude. Maar dat moet dan wel bewezen worden. Ook moet recht worden gedaan aan Europees Verdrag voor de Rechten van de mens. Hierin staat o.a. dat mensen recht hebben op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer. Gemeenten moeten ook, achteraf, kunnen bewijzen dat ze vooraf toestemming hebben gevraagd voor huisbezoek en goede voorlichting hebben gegeven over gevolgen daarvan. Belangrijk: dit heeft de Centrale Raad van Beroep, het hoogste rechtsorgaan op het gebied van sociale zekerheid, op 11 april 2007 bepaald. Deze regels zijn dus nieuw en van toepassing op mensen met uitkering en AOW'ers.
Dus eigenlijk wonen ze gewoon al samen alleen heeft je vader nog een eigen flat en staat op dat adres ingeschreven. Om die flat te kunnen bekostigen is het handig als ze 1000 Euro extra inkomen hebben. En als ze toch zo graag veel bij elkaar willen zijn, waarom dan niet officieel samenwonen?
Om ze elkaar nog niet zo lang kennen. Beide zijn ook een tijdje alleen geweest. Een andere woning aanhouden is dan wel handig, voor als 1 het even wat rustiger aan wil doen. Dat kan natuurlijk wel, maar dat betekent wel dat er van hem geen spullen bij haar mogen liggen en hij moet 3 (geloof ik) nachten per week thuis slapen. En dat willen ze nu dus niet, dus wordt het verplicht samenwonen en de flat van mijn vader staat in de verkoop. En dat verkopen gaat helaas nog niet zo snel. Dus nu krijgen ze al 1000 euro per maand minder, maar de flat is nog niet verkocht.
wat mag niet bij huisbezoeken:
-Gem. Sociale Diensten mogen niet zomaar onaangekondigde huisbezoeken brengen aan mensen met een bijstandsuitkering.
-de uitkering mag niet worden ingetrokken als de uitkeringsgerechtigde weigert mee te werken. Dat mag alleen als er een CONCRETE verdenking is dat de bijstandsotvanger fraudeert
-gegevens welke zijn verkregen tijdens een huisbezoek mogen niet als rechtsgeldig bewijs worden gebruikt
wat moet:
-vooraf toestemming aan de betrokkene vragen tot het betreden van de woning
-er moet worden medegedeeld aan de betrokkene dat eventuele weigering geen gevolgen heeft voor de uitkering
-gemeenten moeten ook, achteraf, kunnen bewijzen dat ze vooraf toestemming hebben gevraagd voor het huisbezoek
-daarbij geldt ook dat ze goede voorlichting hebben gegeven over de gevolgen daarvan
-er moet recht worden gedaan aan het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Daarin staat ondermeer dat mensen recht hebben op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer.
Er dienden al een paar zaken in hoger beroep van mensen bij wie de uitkering was ingetrokken. De rechtbank in Den Haag en de Centrale Raad van Beroep hebben uitspraak gedaan ten faveure van de uitkeringsgerechtigden.
Het niet nakomen van deze regels blijkt voor de gemeente Zoetermeer geen probleem. Zo is recentelijk weer gebleken. Alle vorengemelde regels zijn overtreden, er zijn geen concrete bewijzen, de uitkering is direct stopgezet. Vooruitlopend op de uitspraak tijdens het huisbezoek dat de uitkering zal worden stopgezet is verweer aangetekend. Toch moet er opnieuw verweer worden aangetekend, maar pas na ontvangst van de melding dat er fraude is gepleegd (ook al zijn er geen bewijzen).
De behandeling kan zeker 6 weken duren; dan volgt er een evaluatie die maanden kan duren.
De gedupeerden staan dan wel al op straat, zonder huis, eten, drinken en inkomen.
Dit is absoluut ontoelaatbaar en er zou eerst gedegen onderzoek moeten worden gedaan naar het verkrijgen van concrete bewijzen. Maar niet eerst op verdenkig de uitkering stopzetten.
Ze zetten alleen de uitkering stop als je fraudeert .
Als je fraudeert ben je een crimineel.
Als je een crimineel bent behoor je in het gevang
Als je in het gevang zit , krijg je gratis eten
als ik straks 75 jaar ben en nog bij mijn huidige partner ben, mag ik blij zijn dat ik met pensioen kan en dat ik ruim inkomen heb naar ratio wat ik nu aan het opbouwen ben. Ondanks dat ik jaren gewerkt heb en samen met mijn partner de economie heb gesteund krijg ook ik geen 2 inkomens.
------------------
Het is altijd zo makkelijk om instantie's aan te vallen als je echt totaal niet weet wat er achter de schermen van zo een bedrijf afspeel.
-----------------
Als ik jullie zeg dat er in een gemeente van ongeveer 160.000 inwoners in 2006 1 miljoen aan alleen fraude is teruggevorderd (en dan staat er nog heel wat open) schrikken jullie dan? of vinden jullie het dan nog onzin dat er huisbezoeken plaats vinden?
------------------------
Tevens is de wet zo, dat het totaal niet gemakkelijk is om fraude op te sporen en mag de S.R. van mij zelfs veel te weinig. was het maar waar, dan was er veel meer geld over voor die mensen die het wel nodig hebben.
-----------------------
En ook vind ik het onzin dat een alleenstaande ouder niet zou kunnen werken, Ook ik en mijn partner werken met kinderen, voor ons is kinderopvang in verhouding nog veel duurder. Wij krijgen geen bijzondere bijstand.
---------------------------
Er zijn gelukkig eerlijke mensen op de wereld, maar helaas zijn dat er ALTIJD te weinig!
Jammer genoeg ken ik zelf iemand in mijn omgeving die hééél erg misbruik maakt van de wetten in Nederland.
Hij weet precies welke mazen en netten hij moet omzeilen.
Hij fraudeert bij UWV, 2x bij de belastingdienst (huurtoeslag) en indirect bij de gemeente voor bijstandsuitkering.
Sommige mensen weten gewoon niet wanneer ze moeten ophouden met frauderen!
Het is heel erg balen voor mensen die niets verkeerd doen, maar toch door de overheid het gevoel krijgen dat ze schuldig zijn aan wat voor misdaad dan ook.
Maar door voorbeelden zoals de persoon in mijn omgeving, is het zeer van belang dat er controle blijft!
Ik ben dan ook helemaal eens met Mike009 dat er in sommige gevallen (als het echt nodig is) zo weing kan en mag.
In onze gemeente doet een studente een onderzoek naar de service, contacten met clienten. GOD ZIJ DANK kan ik eindelijk mijn ongenoegen uitspreken, want bij sociale dienst dring je niet tot hun door. Werd vernederd, onmenselijk behandeld, terwijl ik altijd heel eerlijk ben en alles doe om in mijn eigen levensonderhoud te voorzien.
Maar ik heb een jaar lang onder bijstandsniveau geleefd en zij gaven de belastingdienst de schuld. Heb een boekhouder moeten inschakelen om de waarheid boven tafel te halen en wat bleek?? De fout zat bij de Sociale dienst!! En nog steeds geeft mijn contactpersoon MIJ de schuld van dit alles, je wilt niet weten wat hij mij voor de voeten gooide!!
Toen ik zei dat het niet bij mij lag, werd hij stil. Maar hij heeft mij al meerdere keren de verkeerde kant o pgestuurd zodat ik weer in de problemen kwam!! Nu zit ik al twee maanden thuis, vol stress, niets meer kunnen doen.
Ik ben blij dat er mensen die dit onderzoeken, want wat blijkt? Veel mensen ervaren angst om de waarheid te vertellen, angst omdat hun naam misschien genoemd worden, uitkering kwijtraken en niet weten wat dit voor invloed heeft.
Ik vind het zo bedroevend allemaal!!
maar ik ga door, heb alles verteld en zie wel wat deuitkomst wordt, ook zal ik deze contactpersoon aanspreken, zodra hij mij weer negatief behandeld, stap ik op, zal ik een klacht indienen en eis een nieuwe contactpersoon.
Ook ik ben van mening dat heronderzoeken, verplichte werk, huisbezoeken, als je een belemmering hebt en toch op zoek gaat naar iets wat bij je past, ze je wat meer vrijheid moeten geven. ze moeten onderscheid maken bij de verschillende mensen.
Ze mogen alles op de kop zetten, tot je ondergoed la aan toe, ze zijn daarvoor bevoegd, let wel dat je wel bewijs vraagt voor je ze binnen laat, schaduwen doen ze inderdaad, kijk dus uitmet wat je op straat doet/zegt tegen iemand over wat dan ook.
Klinkt allemaal erg overdreven maar geloof me...zo zijn ze
ik heb mijn aanvraag voor mijn wwb rond maar ik word nu ongeveer nog een maand of 2 geschaduwd en met huisbezoeken ik wil graag weten tot hoe ver ze kunnen gaan nou heb ik niets te verbergen maar het is ook geen fijn idee dat je constant achterom moet kijken ik slaap er niet van wie kan me hier wat over vertellen
deesjuh
Beste Deesjuh
Reagerende op jou schrijven boven genoemde datum.
Je weet dat er van elke kant commentaar kunt verwachten.
Mensen weten ook niet waarom je het hebt aangevraagd het is wel te kunnen raden, maar toch.
Het is van de gemeenschap dus je hebt meer tegenstanders dan medestanders.
Als je niets verkeerds doet heb je toch ook niets te vrezen.
Indien wel, zit Jou verrader altijd in jou buurt.
Kan wraak zijn uit een voorgaande relatie.
Van man of vrouw,
Zwager of schoon zuster, schoonvader en of moeder.
Buurtbewoners, ex collega’s, topic lezer als deze.
Alle voorzieningen die van de gemeenschap zijn worden ook door hun betaald en zullen altijd jou in de gaten houden of dit nu een jaar is of tien.
Pas alleen op indien er bewijs van fraude is ga je alles terug betalen vanaf het moment dat deze is uitgekeerd.
Accepteert het zo als dit verloopt, ga je niet rijk prijzen met allerlei verhalen hoe je wel of niet moet oppassen als je daardoor wel de klos bent? Kunnen zij jou ook niet meer.
De uitkering is om te helpen daar waar je zelf niet uitkomt of nodig hebt.
Misbruik ervan is nog veel erger dan een misdaad in deze staat.
Indien een nieuwe relatie vraag gewoon om raad bij de bewuste instantie wat wel en niet mag.
Indien op vakantie vraag het gewoon.
Mijn ervaring van om mij heen zowel nu als in het verleden, hebben allerlei foefjes uitgehaald om van een uitkering te kunnen genieten.
Echter zijn deze allemaal al die revue daar al voorbij gegaan het is net de belastingdienst zij worden wijzer gemaakt door verklikkers.
Wil je een normaal leven zonder over je schouder te moeten kijken of je wordt achtervolgt of dat je eens lekker uit je bol gaat zorg er dan voor dat je deze uitkering niet meer hoeft te hebben.
Ik weet het, ik zit langs de lijn en heb makkelijk praten, maar toch ook ik spreek uit ervaring en ben wat ik nu ben.
Mijn excuses dat ik alle briefing voorbij ben gegaan zonder die te lezen.
Veel succes groeten Jan
ik noem het geen discriminatie, maar die stempel wordt al gauw gegeven. Wij zijn niet allemaal gelijk, ik wil ook niet met anderen vergeleken worden. We worden allemaal al als nummers gezien, ik wil dat men ons al mensen zien.