Pagina 4 van 5

Re: Phlips tv valt uit en Philipsmedewerkers zijn leugenaars!

Geplaatst: 06 jun 2006 02:01
door ikbenik
Ik lach me dood om reacties als Martinp en ikbenik. Ik heb de artikelnummers hier al genoemd en ik heb ook al gezegd dat de boete van 450.000,- eraan komt. Dit is geen FABELTJE van mij. Ik ken de wet vrij goed en heb zodoende ook al twee zaken gewonnen.
Dus het is toch dat de consument moet denken dat de winkelier en de fabrikant je vijanden zijn.

Bij garantieclaims is het zo dat ik als winkelier moet bekijken of een claim terecht is of niet. De eerste half jaar moet ik met bewijzen komen dat de claim niet terecht is en na dat half jaar moet de consument met het bewijs komen dat hij er garantie op heeft.
Echter de consumentenbond stelt dat als je geen vertrouwen meer in een product hebt en het product is goed, dat je dan recht hebt om het product via de garantie om te ruilen of in te ruilen. Dat zal ik echter nooit toestaan en accepteren.
Dus zul je de situatie krijgen dat mensen via allerlei instanties dat belachelijke hoge schadeclaim gaan claimen terwijl ze geen recht op de garantieclaim hebben.
Sorry dat ik het zeg, maar sommige consumenten willen nu eenmaal dat ik dingen zeg die ze graag horen.
Is een garantieclaim terecht, dan zul je me niet horen. Maar er wordt wel even vergeten dat er toch consumenten zijn die koste wat het kost een garantieclaim afdwingen en de boel belazeren. Je moest eens weten hoeveel het er zijn die dat uithalen. En dan krijgen ze hun zin niet en gaan ze dus dreigen met de juristen van de consumentenbond en met die €450.000,-.
Daarbij vergeten de meeste instanties dat de winkelier wettelijk ook beschermd is.

Dat wellicht een of andere garantietermijn, die veel winkeliers hanteren, is verstreken, is hierbij in het geheel niet relevant.

Volgens de wet bepalen de fabrikant en de winkelier de garantieperiode en niemand anders. Dus als een geschillencommissie of een rechter of een consumentenprogramma de garantietermijn gaat bepalen hoef ik me daar niet aan te houden.
Is de garantieperiode afgelopen dan heb je geen recht meer op gratis reparatie of vervanging.
De wet geeft aan dat je na die garantieperiode recht hebt op een werkend product. Dus na het verlopen van de garantieperiode moet ik als verkopende partij het probleem oplossen. Dit mag heus wel tegen materiaalkosten en uurloon. Binnen de garantieperiode mag is niets in rekening brengen (wat ook logisch is.)

Wat mag je van een product verwachten?
Hierin geeft de wet niet aan hoelang gratis reparatie op een product zit.
Dus na het verstrijken van de garantieperiode (die bepaald is door de fabrikant of winkelier) moet je gewoon betalen voor de reparaties.
De coulanceregeling waar veel over gesproken is, staat niet in de wet omschreven. Dus is het een extra dienst van een winkelier of fabrikant. Dus er is hier geen recht op te verhalen.
De geschillencommissies en vooral de consumentenbond vinden dat dit een recht is.

Wat rechters, geschillencommissies of wie dan ook iets vinden. Als het niet in de wet staat dan is het niet rechtsgeldig. Dus hoef ik me dan er niet aan te houden. Ik moet me aan de wet houden en hun ook.

Re: Phlips tv valt uit en Philipsmedewerkers zijn leugenaars!

Geplaatst: 06 jun 2006 08:35
door PJ 66
Het is in ieder geval helder en duidelijk dat ook na de garantieperiode de garantie gewoon 100% doorloopt als het mankement niet door de consument komt. Oftewel is het normaal dat het defect zo snel optreed. Wat ik vooral heb willen aantonen is het feit dat die garantietermijnen die wettelijk niet door de fabrikant worden gesteld maar door de detaillist zelf niet op zich vast staat.

Dus bij een mankement van een wasmachine na 14 maanden bij normaal gebruik is de detaillist 100% aansprakelijk om dit te vergoeden. Deze kosten moet de detaillist op zijn beurt verhalen op de fabrikant. Je hebt ook nog zoiets als omgekeerde bewijslast. Dus bewijst u maar eens als detaillist dat het defect wel normaal zo zijn.

Re: Phlips tv valt uit en Philipsmedewerkers zijn leugenaars!

Geplaatst: 06 jun 2006 10:00
door ikbenik
Je hebt ook nog zoiets als omgekeerde bewijslast. Dus bewijst u maar eens als detaillist dat het defect wel normaal zo zijn.
De eerste 6 maanden na de koop moet de winkelier met het bewijs komen, na die 6 moet de consument met dat bewijs komen.
Dus wat je beweert klopt niet.
Wat ik vooral heb willen aantonen is het feit dat die garantietermijnen die wettelijk niet door de fabrikant worden gesteld maar door de detaillist zelf niet op zich vast staat.


De wet zegt heel duidelijk van wel. De wet geeft ook aan dat je na die periode nog recht op een werkend artikel hebt. Dat zegt de wet. Dus mag ik niet als detaillist zeggen: sorry, doe ik niets meer aan, valt buiten de garantie.
Dus moet ik dan het probleem oplossen, zoals gezegd heeft de consument na het verstrijken van die periode recht op een werkend product.
Dat staat er. Kom dan niet aan dat het allemaal gratis moet. Dat staat niet in de wet. Claim het dan ook niet als het niet in de wet staat.
Ik zal dus dan wel het probleem oplossen (ben ik verplicht) en dat ik dat het met arbeidsloon en materiaalkosten gebeurd wordt niet verboden.
Op die manier zoals jij de regels uitlegt kun je wel eeuwige gratis reparatie afdwingen, maar dat kan dus niet. Puur omdat dat voor de detaillist niet te betalen is.
En met die boete: die is erom dat de winkelier het dan maar moet voelen dat de consument altijd gelijk heeft.

Re: Phlips tv valt uit en Philipsmedewerkers zijn leugenaars!

Geplaatst: 06 jun 2006 10:02
door PJ 66
Daar gaat het nu juist om dat het gratis moet gebeuren. Als een tv zomaar uitvalt na de garantieperiode. Dus wel gratis je leest niet goed.

Re: Phlips tv valt uit en Philipsmedewerkers zijn leugenaars!

Geplaatst: 06 jun 2006 10:07
door PJ 66
Juist dit zinnetje geeft aan dat het apparaat ook na de garantieperiode het nog moet doen.

De wet zegt heel duidelijk van wel. De wet geeft ook aan dat je na die periode nog recht op een werkend artikel hebt. Dat zegt de wet. Dus mag ik niet als detaillist zeggen: sorry, doe ik niets meer aan, valt buiten de garantie.

Dat betekent dus GRATIS reparatie.

Re: Phlips tv valt uit en Philipsmedewerkers zijn leugenaars!

Geplaatst: 06 jun 2006 10:11
door inxsnl
Hallo is er hier nog gezond verstand.
Er kruisen nu 2 verschillende dingen door elkaar.
waar het volgens mij om gaat is:
Tijdens de garantie periode behoord de verkopende partij ten alle tijden het probleem op te lossen.
De rest doet niet ter zake

Re: Phlips tv valt uit en Philipsmedewerkers zijn leugenaars!

Geplaatst: 06 jun 2006 10:13
door PJ 66
Dom geantwoord dom persoon als je zo denkt want zo is het dus niet.

Re: Phlips tv valt uit en Philipsmedewerkers zijn leugenaars!

Geplaatst: 06 jun 2006 10:23
door inxsnl
Heuhhh.
Verklaar u nader .

Re: Phlips tv valt uit en Philipsmedewerkers zijn leugenaars!

Geplaatst: 06 jun 2006 10:25
door PJ 66
Dan moet je alles maar eens terug lezen. Garantie houdt niet op na 1 of 2 jaar als het apparaat niet deugelijk in elkaar zit. Als jij denkt van wel dan geloof jij dat maar maar ik win hierin elk proces!

Re: Phlips tv valt uit en Philipsmedewerkers zijn leugenaars!

Geplaatst: 06 jun 2006 10:42
door inxsnl
PJ
U bent zelf het topic gestart
En u heeft een probleem in de garantie periode.
Gaat het hier ineens niet meer over.
Volgens mij kruisen er 2 dingen door elkaar.
In/of na de garantie periode.
ik doelde op in de garantie periode

Re: Phlips tv valt uit en Philipsmedewerkers zijn leugenaars!

Geplaatst: 06 jun 2006 10:44
door PJ 66
Klopt deze topic is een beetje uit zijn verband gerukt. Moet daar eigenlijk een nieuwe topic voor maken. Mijn probleem is allang opgelost.

Re: Phlips tv valt uit en Philipsmedewerkers zijn leugenaars!

Geplaatst: 06 jun 2006 10:59
door inxsnl
Eerst ben ik een dom persoon??
En nu geeft u toe ??
Sorry no comprende??

Re: Phlips tv valt uit en Philipsmedewerkers zijn leugenaars!

Geplaatst: 06 jun 2006 11:07
door PJ 66
Nee niks mea culpa ik zei dat omdat je zo dom antwoordde van 1 jaar garantie is 1 jaar garantie. Daar treed ik tegenop en met mij vele consumenten. In TV Gelderland is dit 1x in de maand een item. Daarvoor komt zo'n mannetje met een dik blauw boek over alle wettelijke regels over garantie. Goed om te weten voor de consument die toch al zo slecht wordt beschermd in Nederland. In Duitsland heeft men zelfs een mininster voor consumenten. Wij zitten hier alleen opgescheept met die varkensboer van D66.

Re: Phlips tv valt uit en Philipsmedewerkers zijn leugenaars!

Geplaatst: 06 jun 2006 11:20
door inxsnl
laten we bij de topic start blijven.
Dan kan ik niet begrijpen dat er ondernemers zijn die reageren en zichzelf meteen angevallen voelen.
Ze lezen het niet en gaan vervolgens meteen in verdediging.
En daar gaat uw topic niet over.

Re: Phlips tv valt uit en Philipsmedewerkers zijn leugenaars!

Geplaatst: 06 jun 2006 11:33
door PJ 66
Klopt geef ik je helemaal gelijk in. Begrijp ook niet dat detaillisten hier zo in de verdediging kruipen. De consument hoeft niet de dupe te zijn van mankementen op korte termijn en als bijvoorbeeld op Kieskeurig veel van dezelfde klachten voorkomen heeft de consument een punt en daar zal de detaillist meer moeten leren leven.

Re: Phlips tv valt uit en Philipsmedewerkers zijn leugenaars!

Geplaatst: 06 jun 2006 11:44
door ikbenik
Daarvoor komt zo'n mannetje met een dik blauw boek over alle wettelijke regels over garantie.
Die roept alleen levenslange gratis reparatie, ook na 4, 6 of 8 jaar. Omdat dan het product dan non-conforma is.
Jaja. Daar kun je wel alles op gooien. Lekker makkelijk en als de detaillist dat niet wilt (omdat hij dan alles uit eigen zak mag betalen) krijgt hij volgens die man dan een boete van €450.000,-! Willen ze niet horen dan maar voelen.

Nogmaals: binnen de garantieperiode zijn alle kosten voor de detaillist en daarbuiten voor de consument. Simpel.
Goed om te weten voor de consument die toch al zo slecht wordt beschermd in Nederland.
Onzin. De consument is wettelijk uitstekend beschermd. Dat die door de dozenschuivers niet nageleefd wordt is punt 2.

Dus om ontopic te blijven: de detaillist heeft de hulp ingeroepen van de fabrikant en daar is niets mis mee. Volgens wetboek 6 mag dat ook.

Re: Phlips tv valt uit en Philipsmedewerkers zijn leugenaars!

Geplaatst: 06 jun 2006 11:49
door PJ 66
Toch zul jij aan het korste eind trekken, je hebt dat mannetje dus ook gezien......nou dan weet je dat hij ook alles heeft gewonnen, ook al ben je er niet mee eens. Gisteren ook nog naar de rijdende rechter gekeken toevallig? Nou de dealer kon trekken!

Re: Phlips tv valt uit en Philipsmedewerkers zijn leugenaars!

Geplaatst: 06 jun 2006 13:22
door ikbenik
Dat mannetje eist het onmogelijke.
Ik draai wel wat langer in de reparatiesector mee.
Hoe kun je levenslange garantie eisen? De winkelier en de fabrikant waren er ook niet mee eens. Zij vroegen ook hoe dat dan moest. Het antwoord was: Als iets kapot gaat is het niet de schuld van de consument, dus de winkelier moet er maar voor opdraaien.
Dat mannetje is maar op 1 ding uit: de winkelier moet het voor bijna inkoopsprijs verkopen en als er ooit iets mee is moet de winkelier er voor betalen en voor de kosten opdraaien. Hoepel toch op! Dat kan geen één bedrijf betalen.
Hij beweerd zelfs na 8 jaar gratis reparatie! Ja! Doei! Dan zijn alle winkeliers failliet!
Maar dat willen de consumenten niet horen en niet weten. Want ze hebben niets te maken met het welzijn van de winkelier.

Zoals er aan tafel gezegd werd door de vertegenwoordiger van de winkeliers is het een probleem van alle drie de partijen: nl. de winkelier, de fabrikant en de consument. Ieder moet zijn verantwoordelijkheid nemen. De consument doet dat niet en speelt alles door naar de winkelier. Deze krijgt dus ook de zwarte piet toegespeeld en is altijd overal financieel aansprakelijk en verantwoordelijk.
De winkeliervertegenwoordiger had het ook al over hoe dat zat met de verantwoordelijkheid van de consument.
Het mannetje met dat boek zei: Heel simpel: alles wat kapot gaat buiten de schuld om van de consument is non-conformaliteit van het product: dus moet de winkelier dat altijd (zelfs na 10 jaar) gratis repareren of vervangen. Toen hij gevraagd werd wanneer dan de consument dan moet betalen, zelfs al wordt hij er beter op: antwoord: nooit!
Dus je koopt nu een tv en je hebt tot je dood er geen kosten meer aan!
En waar moeten de fabrikanten en winkeliers dan van bestaan?
Een geldboompje in de tuin misschien?

Re: Phlips tv valt uit en Philipsmedewerkers zijn leugenaars!

Geplaatst: 06 jun 2006 13:59
door PJ 66
Ik begrijp je frustratie wel, maar ik ben van mening dat er geen goede afspraken zijn tussen detaillist en fabrikant. Dit kan impliceren zei hij ook dat de garantie op papier wordt verlengd maar dat daardoor wel de prijs omhoog gaat. Ik zelf denk niet dat het die kant op gaat want Duitsland ligt om de hoek om maar een voorbeeld te nemen.

Waar het mij om gaat in alle redelijkheid dat de fabrikant nooit zomaar mag zeggen 1 jaar is 1 jaar. Dit is bull ****. Wie een tv koopt van 3000 mag er vanuit gaan dat dat ding 8 tot 10 jaar mee moet gaan. Is er al na 2 jaar een mankement dan zal de winkelier dit kosteloos moeten herstellen en zijn schade moet hij verhalen op de fabrikant. De fabrikant moet gewoon een deuglijk apparaat afgeven en zoniet dan moet ie zijn consequenties aanvaarden.

Hij zei overigens niet dat de garantie levenslang is, want dat lees ik ook in de stukken die zijn vertoond. Een wasmachine waarvan de hele motor moet worden vervangen na 5 jaar zal niet kosteloos worden vergoed maar wel een deel ervan.

Hij zegt trouwens ook dat het bijbetalen van extra garantie pure onzin is en geldklopperij daar er een wettelijke garnantie is.

Hoe dan ook ik denk dat dit hoofdstuk nog lang niet is afgesloten en wij zullen hem nog vaak zien denk ik. En ja die boete komt er ook nog aan.........

Re: Phlips tv valt uit en Philipsmedewerkers zijn leugenaars!

Geplaatst: 06 jun 2006 14:03
door ikbenik
Ik voorspel nu al dat de kwaadwillende consument daar misbruik van gaat maken.