Pagina 4 van 5

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Geplaatst: 31 jan 2007 16:08
door Bulldog14
Leuk discussie deze :D . Alfatarion het komt simpel op neer. In feit de wetten dat jij citeert klopt en daar valt weinig over te praten, maar jij probeert je eigen draai erop te zetten. Dat is ook jou goed recht, maar in feit zit je naast. De "wet" zoals jij het ziet lijkt op de wet van de voormalige USSR. Total inflexible dus. In een democracy zoals Nederland is de wet flexible en staat aan de kant van redelijkheid (most of the time anyways). Dit betekent simpelweg dat ikbenik is niet verplicht om leentoestellen te hebben. Ik kan je garandeeren dat als het puntje bij paaltje komt in een rechtzaal zal ikbenik winnen. Er is niemand, consumenten groepen tot overheids orgaan dan kan hem (of andere winkeliers) forceeren om de dingen te hebben.

Ik weet dat als je de wet boek leest dat het lijkt heel zwart/wit, maar wees eerlijk je bent geen advocaat (denk ik in iedere geval). Zie dit niet als een aanval, maar als vertegenwoordiger van een hardware fabrikant ik zie heel vak de schade dat "internet lawyers" doet aan mensen. Door dit sort uitspraken woord de verwachting van de consument veels te hoog gezet. Einde resultaat: teleurstelling en kwaad gevoelens.

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Geplaatst: 31 jan 2007 16:54
door ikbenik
Waar het tussen Alfatarion en mij botst is dat Alfatarion de zaken puur vanuit de wet bekijkt en wetmatig dingen wilt oplossen.

Ik bekijk de zaken puur uit de praktische kant en hoe het in de praktijk werkelijk werkt.
Daarbij ga ik wel van de wet uit, maar ik benader de zaken puur uit de praktijk.

En daar zit dus het verschil.

Waar ook een verschil in zit is dat veel consumentenorganisaties de macht aan de consumenten geven.

En dat is vreemd, want de wet kan sommige zaken niet oplossen en de wet laat ook steken vallen.

Ik probeer altijd de zaken zo goed mogelijk op te lossen waarbij de klant zo min mogelijk overlast heeft.

Echter overlast is nooit voor 100% te voorkomen.

En over de bestelling van onderdelen wil ik nog wat aan toevoegen:
Normale onderdelen zijn makkelijk verkrijgbaar.
Specifieke onderdelen niet.
Die moeten bij de fabrikant zelf besteld worden.
Als de fabrikant de onderdelen niet op voorraad heeft, moeten ze apart gefabriceerd worden.
Voor 1 onderdeel gaat de fabrikant echt niet een heel productieproces opstarten!
De fabrikant wacht zolang totdat er voldoende orders zijn binnengekomen en gaat dan pas het onderdeel fabriceren.

Dat betekent dat de conument soms 3 tot 4 maanden moet wachten voordat de fabrikant het onderdeel in productie neemt.

Voor de consument en de winkelier zit er dan niets anders op dan wachten.

Als dit het geval is, dan proberen we wel een oplossing te vinden om de overlast tot het minimum te beperken.


Maar steeds meer consumenten en consumentenorganisaties accepteren dit niet en eisen van de winkelier dat hij het onderdeel zo snel mogelijk krijgt. Hierbij zijn ze heel onredelijk geworden.
Ze gaan periodes eisen en als de winkelier dan het onderdeel niet binnenheeft, stappen ze naar de rechter.

Oke, ik moet als winkelier volgens de wet de overlast tot het minimum beperken, maar de consumenten en consumentenorganisaties horen dit als TOTAAL GÉÉN OVERLAST!

En als de winkelier wacht op het onderdeel en het onderdeel komt niet snel genoeg in de ogen van sommige consumenten, dan worden ze heel onredelijk.
Dan wordt er geroepen dat de winkelier de boel bedonderd, dat de winkelier express wacht omdat hij het leuk vind om de klant te treiteren, dat de winkelier het product in gijzeling heeft, enz. enz.

Dit is een ontwikkeling waar ik niet gelukkig mee ben en er ook stevig van baal.

Als ik dan aan de consument uitleg waarom dat het zolang duurt, zeggen ze:
Niets mee te maken! Dat zijn jouw zaken en niet mijn probleem!
Als je het onderdeel niet binnen 4 dagen hebt, dan schakel ik de rechter in. Dit zijn mijn rechten en jouw plichten.
In het algemeen proberen de winkeliers de problemen zo snel mogelijk op te lossen (uitzonderingen daargelaten), maar de consument neemt tegenwoordig wel een hele starre houding aan!
En dat vind ik echt jammer.

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Geplaatst: 31 jan 2007 19:47
door alfatrion
@Bulldog: Een beetje over mijn achtergrond. Ik heb een aantal diploma's in technische vakgebieden. Geen juridische diploma's, maar ik heb wel een aantal curssusen op dat vlak door lopen. Echter draag ik deze niet aan om gelijk aan te tonen noch om het ongelijk van andere aan te tonen. Ik ben redelijk goed in staat om mijn beweringen te onderbouwen. Ik kan naar eer en geweten aangeven dat ik niet de intentie heb om een draai te geven.

Bij een democratie worden de machten gescheiden. Die gescheide machten garanderen dat de politiek geen invloed heeft op de rechtspraak, maar niet dat de wet flexible is. Het is de politiek die de wet maakt en de rechters die hem uitvoeren. De Nederlandse wet is te onderscheiden regeld recht en dwangrecht. In het geval van de consumentenrecht gaat het om dwangrecht waarbij geld dat er niet in het nadeel van de consument mag worden afgeweken.
Artikel 6 lid 1: Burgerlijk Wetboek 7 Titel 1 Adeling 1
Bij een consumentenkoop kan van de afdelingen 1-7 van deze titel niet ten nadele van de koper worden afgeweken en kunnen de rechten en vorderingen die de wet aan de koper ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de verkoper toekent, niet worden beperkt of uitgesloten.
Stel, Ik heb een digitale camera gekocht voor het vast leggen van bewijs. Deze draag ik altijd bij me voor het geval ik betrokken raak bij een ongeluk. Na 5 maanden gaat het product defect. Ik huur een toestel dat redelijk aan mijn behoefte kan voor zien. Kan ik deze kosten dan verhalen op de winkelier?
Artikel 24 lid 1 BW7 Boek 7 Titel 1 Afdeling 3
Indien op grond van een consumentenkoop een zaak is afgeleverd die niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten, heeft de koper jegens de verkoper recht op schadevergoeding overeenkomstig de afdelingen 9 en 10 van titel 1 van Boek 6.
De genoemde artikels zijn te groot om deze hier te melden, maar volgens mij is het antwoord ja. Een rechtzaak over het al dan niet mee geven van een leentoestel zal niet zo gauw gevoerd worden. Maar ik verwacht wel dat de rechter kijkt of de consument naar de winkelier is gegaan omdat een leentoestel kostendrukkend is.
ikbenik schreef:Waar het tussen Alfatarion en mij botst is dat Alfatarion de zaken puur vanuit de wet bekijkt en wetmatig dingen wilt oplossen.
Wat mij betreft bots het tussen ons op het moment dat u mensen, die hier op advies of informatie komen, al dan niet bewust van onjuiste informatie voor ziet. Ik vind dat de wet het uitgangspunt moet zijn. En ik vind het onredelijk om een wet die je niet aanstaat gewoon te doen alsof deze niet bestaat. Dat brengt op een hellend vlak waarbij diefstal geoorloofd is.

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Geplaatst: 31 jan 2007 22:15
door magel725
Wat mij betreft bots het tussen ons op het moment dat u mensen, die hier op advies of informatie komen, al dan niet bewust van onjuiste informatie voor ziet. Ik vind dat de wet het uitgangspunt moet zijn. En ik vind het onredelijk om een wet die je niet aanstaat gewoon te doen alsof deze niet bestaat. Dat brengt op een hellend vlak waarbij diefstal geoorloofd is.
Maar waarom houd je jezelf daar dan niet aan? Je vertelt dat je vind dat je recht hebt op een leentoestel en roept er allerlei wetten bij. De consumentenautoriteit die je vaak quote vergeet je in dit geval voor het gemak. Hieronder wat die erover zegt:
Soms veroorzaakt het laten repareren van een product u overlast. Het is bijvoorbeeld onhandig om twee weken zonder TV of koelkast te zitten. Een verkoper is verplicht om de overlast bij reparatie zo veel mogelijk te beperken. Hij kan u bijvoorbeeld een gratis leenexemplaar aanbieden.

Als de verkoper de overlast voor u niet kan beperken, kunt u kiezen voor vervanging van het product door een nieuw exemplaar. U kunt er in het uiterste geval ook voor kiezen om het product terug te geven zodat u (een deel van) uw geld terug krijgt.

U hebt dus niet alleen recht op een leenexemplaar als u extra garantie hebt bijgekocht.

U zult niet zo snel een leenexemplaar krijgen van bijvoorbeeld een wasmachine, omdat het veel tijd kost om het apparaat te vervoeren en te installeren. In dat geval kan een verkoper de overlast beperken door u de kosten van de wasserij te betalen.

Ook van producten die u niet dringend nodig hebt, zult u geen leenexemplaar krijgen.
Sorry hoor, maar als je zelf vertelt dat je vind dat je de zaken eerlijk op tafel moet leggen, dan nodig ik je uit om daar zelf ook maar eens mee te beginnen dan, want dit tast je geloofwaardigheid behoorlijk aan. Van ALLE wetten die je opnoemt over dit hele forum is nog niet eens 1% gericht op het gelijk van de winkelier. Je bent zelf notabene het meest aktief om hier uitsluitend wetten te plaatsen die slechts de consument gelijk geven en de andere kant noem je nooit. Als eerlijkheid en oprechtheid zo hoog bij je in het vaandel staat, waarom gelden je uitspraken dan niet voor jezelf?

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Geplaatst: 31 jan 2007 22:57
door alfatrion
De wetsartikelen waar dit artikel op gebasseerd zijn is 7:21 en 7:24 BW. Die twee heb ik genoemd. De bron van dit artikel heb ik ook gegeven. Iedereen kan het dus na lezen. Ik doe daarmee niet alsof deze teksten niet bestaan.

Het woord dringend komt niet in de artikelen voor waarop dit artikel is gebasseerd. 7:17 en 7:24 BW Dus ik gebruikte 'ernstige overlast' in plaats van dringend. Op de vraag van ?? over de definitie heb ik geschreven dat ik geen objectieve criteria heb of iets in die bewoordingen.

Voor dringend geld het zelfde als voor 'ernstig'. Wanneer is iets dringend? Die TV uit het artikel is dat dringend? Is dringend dekkend voor 'ernstige overlast'? Ik heb op dit punt veel vragen, zoals ik reeds heb aangeven. Dat ik dit niet goed weet maakt van mij ook niet dat ik doe alsof de wetten niet bestaan.

Ik vind absoluut niet dat ik hier oneerlijk ben.
Van ALLE wetten die je opnoemt over dit hele forum is nog niet eens 1% gericht op het gelijk van de winkelier.
Hoeveel winkelier ziet u hier langs komen om advies en informatie te vragen? Het gaat hier meestal om gevallen waarbij de winkelier zich zijn verplichtingen niet nakwam, waardoor de regels die in het voordeel zijn van de consumenten ook het meeste aan het bod komen. Ik acht het onredelijk om een quotem te gaan hanteren voor wanneer ik consumenten gelijk geeft. Ik heb het idee dat dit wel noodzakelijk is om u tevreden te stellen.

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Geplaatst: 31 jan 2007 23:00
door ikbenik
Wat mij betreft bots het tussen ons op het moment dat u mensen, die hier op advies of informatie komen, al dan niet bewust van onjuiste informatie voor ziet.
Ik voorzie de mensen hier helemaal niet van verkeerde informatie.

Ik vind dat de wet het uitgangspunt moet zijn.


Ik vind dat de praktijk het uitgangspunt moet zijn waarbij de wet wel in ogenschouw moet worden genomen.

Het discussiepunt is ook een leentoestel.

Volgens jouw is een winkelier verplicht om gelijk een leentoestel beschikbaar te stellen op het moment dat de consument daar om vraagt.

Wat er dan gebeurd is dat een klant bij mij komt met de klacht dat de computer steeds vastloopt. Hij vraagt om een leencomputer en ik moet die dan gelijk verstrekken.
Ik moet dan ook de persoonlijke gegevens overzetten en de programma's die de klant gebruikt op de leencomputer te zetten.

Die onzin kost mij te veel tijd.
Dus dat doe ik dus niet.
Doei wet!

De oorzaak van de klacht van de klant is dat er zeer veel spyware op de computer staat. De verschillende programma's krijgen die troep niet verwijderd.
Ik stel alle persoonlijke gegevens veilig en ik ga windows opnieuw installeren.
Windows wordt helemaal geupdate en ook alle drivers worden geïnstalleerd.
De virusscanner en de diverse beveiligingsprogramma's worden ook geïnstalleerd.

De persoonlijke bestanden gaan ook weer terug:
- foto's
- muziek
- adresboek en e-mail berichten.
- documenten.
enz.


Na 5 uur is de klus geklaard.


Volgens jouw heeft de consument recht op een leencomputer.
In de praktijk zal deze niet snel verstrekt worden.



Daarbij komt ook een ander punt kijken.
Jij eist wel dat een consument recht heeft op een leentoestel.

De praktijk leert dat diezelfde consument de leentoestellen slopen.

Bijvoorbeeld een garage.
Als jouw auto gerepareerd moet worden is het prettig dat de garage een leenauto beschikbaar heeft.

Ik hoorde laatst van iemand dat steeds meer garages GÉÉN leenauto meer beschikbaar stellen.
De reden?
De klanten vinden het nodig om steeds de auto beschadigd terug te geven en veel onderderdelen uit de auto's te slopen.


Mijn boodschap:
Volgens jouw is de winkelier verplicht om een leentoestel beschikbaar te stellen.
In de praktijk worden veel leentoestellen licht beschadigd tot zeer zwaar beschadigd teruggegeven.
Voor de winkelier betekent dit zeer hoge kosten en is niet meer op te brengen.
Dus de winkelier stopt met het uitlenen van leentoestellen.
Met dank aan de klanten die de spullen niet heel kunnen laten.

Jij zegt dus dat er een wet is dat de winkelier verplicht is om een leentoestel te leveren:

DOEI WET!

Dit is geen consument zwartmakerij van mij!
Steeds meer winkeliers klagen steen en been en zijn gestopt met het uitlenen van leentoestellen!
Dit is de realiteit!

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Geplaatst: 31 jan 2007 23:18
door magel725
De wetsartikelen waar dit artikel op gebasseerd zijn is 7:21 en 7:24 BW. Die twee heb ik genoemd. De bron van dit artikel heb ik ook gegeven. Iedereen kan het dus na lezen. Ik doe daarmee niet alsof deze teksten niet bestaan. Je geeft alleen de wetten die je van pas komen, terwijl je anderen datzelfde verwijt. Dat vind ik niet kunnen.

Het woord dringend komt niet in de artikelen voor waarop dit artikel is gebasseerd. 7:17 en 7:24 BW Dus ik gebruikte 'ernstige overlast' in plaats van dringend. Op de vraag van ?? over de definitie heb ik geschreven dat ik geen objectieve criteria heb of iets in die bewoordingen.

Voor dringend geld het zelfde als voor 'ernstig'. Wanneer is iets dringend? Die TV uit het artikel is dat dringend? Is dringend dekkend voor 'ernstige overlast'? Ik heb op dit punt veel vragen, zoals ik reeds heb aangeven. Dat ik dit niet goed weet maakt van mij ook niet dat ik doe alsof de wetten niet bestaan. Je weet op alle vragen een antwoord te geven waarmee een consument het gelijk krijgt. Nu zeg je dat je de andere kant niet kent? Hoe eerlijk is een antwoord dan, of hoe eerlijk is het dan om iets te verlangen?

Ik vind absoluut niet dat ik hier oneerlijk ben. Je bent niet oneerlijk, maar je bent wel selectief eerlijk.

Quote:
Van ALLE wetten die je opnoemt over dit hele forum is nog niet eens 1% gericht op het gelijk van de winkelier.


Hoeveel winkelier ziet u hier langs komen om advies en informatie te vragen? Het gaat hier meestal om gevallen waarbij de winkelier zich zijn verplichtingen niet nakwam, waardoor de regels die in het voordeel zijn van de consumenten ook het meeste aan het bod komen. Ik acht het onredelijk om een quotem te gaan hanteren voor wanneer ik consumenten gelijk geeft. Ik heb het idee dat dit wel noodzakelijk is om u tevreden te stellen.
Ik denk ook dat je geen quotem moet hanteren, maar wanneer je 99% van de zaken een eenzijdig antwoord geeft waarin je telkens dezelfde kant kiest, dan lijkt het me gepast om nog eens na te denken wat je werkelijke motief is. Hoeveel winkeliers of andere gevallen er zijn zou niet uit moeten maken voor de wetten. Degenen die het hardst schreeuwen hebben niet per definitie gelijk

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Geplaatst: 31 jan 2007 23:19
door ikbenik
Hoeveel winkelier ziet u hier langs komen om advies en informatie te vragen? Het gaat hier meestal om gevallen waarbij de winkelier zich zijn verplichtingen niet nakwam, waardoor de regels die in het voordeel zijn van de consumenten ook het meeste aan het bod komen.
Als de winkelier een onderdeel bij de fabrikant besteld en hij moet daar 3 maanden op wachten, dan kan hij daar voor de rest ook niets aan doen.

Komt hij dan zijn verplichtingen niet na?

Tuurlijk niet. Dat doet hij wel.

Als het wat langer duurt moet je als winkelier kijken voor een tussenoplossing.

Maar zoals jij het uitleg is dat als de consument langer als 2 weken moet wachten dat de koop ontbonden dient te worden, omdat de winkelier niet aan zijn verplichtingen voldaan heeft.


Sorry, maar dit is echt de grootste onzin!



Ik benader heel vaak de zaken vanuit de praktijk.
En ik heb heus geen schijt aan de consument en ik zet de wet ook niet naar mijn hand als het mij uitkomt!
De degene die de wetten maken zijn helemaal niet bekend met de praktijk.

Ik zeg wel eens:
Als in een bedrijf met een technische dienst, de technische dienst een nieuwe manager krijgt, is het beste dat de manager van de vloer zelf komt.
Hij weet van reilen en zeilen en weet precies wat er op de werkvloer gebeurd.
Als een nieuwe manager niet weet wat er precies op de werkvloer gebeurd en hij weet er ook helemaal niets van en hij gaat zijn eigen regels opstellen, dan beginnen de werkmensen te klagen omdat de nieuwe manager regels opstelt die niet in de praktijk uitgevoerd kunnen worden.


Zo is het ook met de wetsbedenkers.
Het is veel vaker voorgekomen dat de wetsbedenkers regels opstellen waarbij ze helemaal niet weten wat er in de praktijk precies gebeurd.
Ze kunnen daar ook niet op inspelen.

Er waren veel winkeliers die de boel bedonderden. Vooral de grote dozenschuiverconcerns konden er wat van.
Daarom zijn er regels gekomen om de consument beter te beschermen.
Maar de wetgevers zijn daarin ver aan het doorschieten.
De consument wordt op dit moment veel te overdreven beschermt.

Op dit moment beschermen veel winkeliers zich tegen de hufters onder de consumenten.
Alleen zijn veel consumentenorganisaties van mening dat die categorie consumenten (de rotte appels, de hufters) dat die ook beschermt moeten worden.

En dat vind ik een hele kwalijke ontwikkeling.

Wat mij betreft bots het tussen ons op het moment dat u mensen, die hier op advies of informatie komen, al dan niet bewust van onjuiste informatie voor ziet.


De degene die de consumenten van totaal onjuiste informatie voorziet zijn de meeste consumentenbelangenorganisaties!

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Geplaatst: 31 jan 2007 23:26
door ikbenik
Als de verkoper de overlast voor u niet kan beperken.
Wat voor overlast en hoelang mag de overlast dan zijn?

Sommige overlast is niet te beperken!
Ervaring uit de praktijk. Soms is het niet anders, maar heeft de klant zeer ernstige overlast!
Als het mogelijk is, zullen we de overlast tot het minimum beperken.
Maar de eis dat de klant géén overlast mag ondervinden is onredelijk.

Als de verkoper de overlast voor u niet kan beperken, kunt u kiezen voor vervanging van het product door een nieuw exemplaar.
De kosten zijn dan volledig voor de klant.
U kunt er in het uiterste geval ook voor kiezen om het product terug te geven zodat u (een deel van) uw geld terug krijgt.
Op deze eis wordt door bijna géén één winkelier ingegaan.


En dan heb ik het over overlast op de korte termijn.

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Geplaatst: 31 jan 2007 23:35
door alfatrion
Ik voorzie de mensen hier helemaal niet van verkeerde informatie.
Ik heef drie voorbeelden.
  1. Heeft u niet herhaaldelijk verklaard dat de winkelier niet de zelfde wettelijke bescherming heeft als consumenten? Terwijl artikel 25 BW7 de winkelier dat wel bied.
  2. Heeft u niet verklaart dat de consument na 6 maanden en binnen de garantie moet bewijzen dat het product ondeugelijk is voor dat de winkelier het product zonder kosten moet herstellen? Terwijl de europese richtlijn de bewijslast bij de winkelier plaatst en deze niet vrijblijvend is voor de lidstaten. Zoals ook uit de informatie op Wikipedia (algemeen over richtlijn) en WetWegWijzer (over garantie) aangeeft. Bovendien wordt bevestigd door uitspraken van de geschillencommissies.
  3. Heeft u niet verklaart dat de winkelier arbeidsloon en de kosten van de onderdelen mag rekenen indien de ondeugelijkheid van een product na de garantie termijn wordt vast gesteld? Terwijl dit in de richtlijn, de wet en de memorie der toelichting die kwam bij de wetwijzing in twee van de drie gevallen expleciet is gemeld dat dit niet de boeling was.
Ik vind dat de praktijk het uitgangspunt moet zijn waarbij de wet wel in ogenschouw moet worden genomen.
Als de praktijk is dat dieven spullen stelen, moeten we stelen dan maar legalizeren? of bedoelt u dat niet zo?

Volgens jouw is een winkelier verplicht om gelijk een leentoestel beschikbaar te stellen op het moment dat de consument daar om vraagt.
Bij gebrek aan beter is dat mijn mening, omdat de winkelier niet in het hoofd van de consument kan kijken. U was van mening dat dit pas na 2 weken zo moet zijn. Ik denk dat op beide wel iets af te dingen is, maar ik heb daar geen goede maatstaven voor. Maar de winkel mag de consument het product ook laten huren.
De oorzaak van de klacht van de klant is dat er zeer veel spyware op de computer staat. De verschillende programma's krijgen die troep niet verwijderd.
In dat geval zijn de huur kosten voor rekening van de consument even als uw arbeidsloon.
Ik moet dan ook de persoonlijke gegevens overzetten en de programma's die de klant gebruikt op de leencomputer te zetten. Die onzin kost mij te veel tijd.
Ik vind niet dat dit uw taak is, maar die van de consument. Beetje langs de zelfde lijn als een harde schrijf kapot die naar een paar maanden kapot. Wel de schade van de harde schrijf vergoeden, maar niet de schade van de verloren geven. Het is de taak van de consument om voor een backup te zorgen.
Jij eist wel dat een consument recht heeft op een leentoestel.
Of dat de huurkosten vergoed worden onder voorwaarden dat de winkier niet heeft aan getoond dat het product defect is geraakt door schuld van de consument, indien binnen de garantie, danwel de consument heeft aangetoond dat het een product fout betreft, indien binnen de garantie.
In de praktijk worden veel leentoestellen licht beschadigd tot zeer zwaar beschadigd teruggegeven. Voor de winkelier betekent dit zeer hoge kosten en is niet meer op te brengen.
Ik heb ook aan geven dat u best een dekkende borg zou kunnen / mogen rekenen.

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Geplaatst: 31 jan 2007 23:43
door ikbenik
Heeft u niet verklaart dat de consument na 6 maanden en binnen de garantie moet bewijzen dat het product ondeugelijk is voor dat de winkelier het product zonder kosten moet herstellen? Terwijl de europese richtlijn de bewijslast bij de winkelier plaatst en deze niet vrijblijvend is voor de lidstaten.
Kijk! Van deze politieke gezeik van Nederland en de Unie wordt ik dus echt schijtziek van (klink hard, is het ook.)

Europa zegt precies wat jij zegt.

Nederland zegt letterlijk dat de winkelier alleen in de eerste 6 maanden met de bewijs moet komen en na de 6 maanden dat de consument met de bewijslast moet komen!

Zo zijn er nog wel meer van zulke idiote regels.

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Geplaatst: 31 jan 2007 23:45
door alfatrion
Maar zoals jij het uitleg is dat als de consument langer als 2 weken moet wachten dat de koop ontbonden dient te worden, omdat de winkelier niet aan zijn verplichtingen voldaan heeft.
Ik vind een termijn van 6 weken voor de jongere product redelijk. Voor oudere product vind ik dat dit uit het onderzoek naar voren moet komen en anders lijkt mij 6-12 weken redelijk.

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Geplaatst: 31 jan 2007 23:47
door ikbenik
Heeft u niet verklaart dat de winkelier arbeidsloon en de kosten van de onderdelen mag rekenen indien de ondeugelijkheid van een product na de garantie termijn wordt vast gesteld? Terwijl dit in de richtlijn, de wet en de memorie der toelichting die kwam bij de wetwijzing in twee van de drie gevallen expleciet is gemeld dat dit niet de boeling was.

Ik heb alleen aangegeven wat de wet omschrijft.

Heeft u niet verklaart dat de winkelier arbeidsloon en de kosten van de onderdelen mag rekenen indien de ondeugelijkheid van een product na de garantie termijn wordt vast gesteld?
Dus als een product na 8 jaar kapot gaat en het is buiten de schuld van de consument, dan mag de winkelier dan géén kosten in rekening brengen?

Dus als de winkelier alleen de kosten in rekening mag brengen als de oorzaak aan de consument zelf ligt zelfs na 8 of 10 jaar, dan ligt binnen de korste keren de hele economie op z'n gat!

De reden dat de economie nog draait is puur omdat men deze regels niet hanteerd!

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Geplaatst: 31 jan 2007 23:57
door alfatrion
Kijk! Van deze politieke gezeik van Nederland en de Unie wordt ik dus echt schijtziek van (klink hard, is het ook.)

Europa zegt precies wat jij zegt.

Nederland zegt letterlijk dat de winkelier alleen in de eerste 6 maanden met de bewijs moet komen en na de 6 maanden dat de consument met de bewijslast moet komen!

Zo zijn er nog wel meer van zulke idiote regels.
Dat zegt zowel de Europese richtlijn als de Nederlandse wet letterlijk. Maar beiden zeggen ook dat hier in het voordeel van de consument mag worden afgeweken. Dat is precies wat de winkelier en fabrikant doen op het moment dat hij een langere garantie aanbieden. Zij kunnen er ook voor kiezen om het product zonder verlengde garantie aan te bieden. Dat de Europese definitie van garantie niet letterlijk is overgenomen in de wet wil nog niet zeggen dat deze niet geldig is.

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Geplaatst: 01 feb 2007 00:47
door alfatrion
Ik heb alleen aangegeven wat de wet omschrijft.
Ik vat dat maar op als een ja. Ik maak uit de wet juist op dat het helemaal niets te maken heeft met de garantie die geven wordt. De verkoper moet het product kosteloos repareren, tenzij dit onredelijk is omdat de kosten bijvoorbeeld te hoog zijn. In dat geval heeft de consument recht op de dagwaarde van het product. De nieuw prijs van exact dezelfde computer daalt ieder jaar met 25%. Ik hanteer voor computer de volgende formule .75^aantal jaar * (levensverwachting - aantal jaar) / levensverwachting om een beetje in te schatten waar ik recht op heb.
Dus als een product na 8 jaar kapot gaat en het is buiten de schuld van de consument, dan mag de winkelier dan géén kosten in rekening brengen?
Nee zo is het ook weer niet. In dit geval hoeft de winkelier het product niet te repareren. Dat komt niet omdat het product buiten garantie is, maar omdat het stok oud is.

Bij een product dat jonger is zullen de kosten verdeeld worden

bron
3. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van de goederen te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. (...)
De richtlijn geeft dus aan dat lidstaten niet hoeven af te dwingen dat winkelier het product repareerd indien de kosten onredelijk hoog zijn. Maar in de andere gevallen dient het kosteloos te gebeuren.

De Nederlandse wet zegt:
7:21 BW
4/ Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.

5/ Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeen gekomen en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Geplaatst: 01 feb 2007 01:04
door magel725
Dit topic wordt nu zo ongeveer onleesbaar vanwege de talloze schrijffouten per zin en de lange lijsten met wetten. Volgens mij is het niet de bedoeling om het hele wetboek hier neer te gaan zetten.
Ik vat dat maar op als een ja. Ik maak uit de wet juist op dat het helemaal niets te maken heeft met de garantie die geven wordt. De verkoper moet het product kosteloos repareren, tenzij dit onredelijk is omdat de kosten bijvoorbeeld te hoog zijn. In dat geval heeft de consument recht op de dagwaarde van het product. De nieuw prijs van exact dezelfde computer daalt ieder jaar met 25%. Ik hanteer voor computer de volgende formule .75^aantal jaar * (levensverwachting - aantal jaar) / levensverwachting om een beetje in te schatten waar ik recht op heb.
Wat is nu nog de zin van welke wet dan ook? Wat gebeurt hier nu allemaal? Nu ben je wetten aan het aanpassen met daarin je eigen voorkeur en zelf verzonnen wetten verwerkt. Aanname na aanname (25% bijv.) wordt als wet vertaald en verdraaid tot het goed uit komt. het is nu wel héél erg ver aan het doorslaan. Alles moet oneindig kosteloos gerepareerd worden tenzij het onredelijk is. Wat onredelijk is wordt echter zelf maar bedacht en de schadevergoeding ook.

Dit zijn modellen die economisch niet eens haalbaar zijn als een winkelier 50 tot 1000% (ja 1000) winst zou maken omdat de kosten oneindig zijn. Elk produkt met garantie naar gelang de klant het redelijk vind. Welkom in het paradijs! Helaas zijn er geen winkels want die zijn niet meer te betalen. Dit gaat echt helemaal nergens meer over.

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Geplaatst: 01 feb 2007 01:38
door alfatrion
Nu bent u echt onredelijk en onrechtvaardig. Mag ik nu niet eens voor me zelf een beetje inschatten waar ik recht op heb.

In de voorbeeld brief van radar 'Televisie kapot - geen garantie' gaat men uit van een vergelijkbare formule, alleen dan voor reparatie en zonder de 25%. Zou ik deze formule vertalen om de dagwaarde te schatten dan zou ik uit komen op (levensverwachting - aantal jaren gebruikt) / levensverwachting

Die 25% komt trouwens uit een artikel van webwereld, waarin gesteld werdt dat de aankoop prijs van een exact dezelfde nieuwe computer met zoveel in waarde daalde in een jaar tijd. Deze factor zorgt er voor dat mijn schatting snel in waarde daalt. Dat doe ik echt niet omdat het me zo goed uitkomt.

Een reken voorbeeld. Een computer heeft een levensverwachting van 6 jaar. Het product gaat na 4 jaar kapot. Zonder de factor kom ik uit op 33% van de aankoop prijs. .75^4 = .32 => 32% van 33% = 10% van de aankoop prijs.
Je geeft alleen de wetten die je van pas komen
Welk wetsartikel zie ik hier dan over het hoofd?

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Geplaatst: 01 feb 2007 09:29
door ikbenik
Dit zijn modellen die economisch niet eens haalbaar zijn als een winkelier 50 tot 1000% (ja 1000) winst zou maken omdat de kosten oneindig zijn. Elk produkt met garantie naar gelang de klant het redelijk vind. Welkom in het paradijs! Helaas zijn er geen winkels want die zijn niet meer te betalen.
Wat alfatrion aangeeft en dat geven ook heel veel consumentenorganisaties aan, is een uitleg altijd in het voordeel van de consument.

De consument mag niet gehinderd worden, de consument mag niet beperkt worden, enz, enz.

Ik heb al diverse keren aagegeven dat wat alfatrion zegt dat dat economisch niet haalbaar is.

Een product die buiten de garantieperiode defect gaat en het is buiten de schuld van de consument, dan zijn er de wettelijke regelingen.

Deze regelingen gaan ervanuit dat de winkelier hele hoge winstmarges berekent (40% tot 60%).
De reden dat deze regel gekomen is heeft met het feit te maken dat Europa van mening is dat de winkelier heel veel geld verdient en dat hij best een gedeelte kan afstaan in het voordeel van de consument.
Dit is de keiharde waarheid.

Echter is de aanname van Europa verre van de realiteit.
Hierdoor komen heel veel ondernemers in de problemen.

De meeste winkeliers hanteren de regels en de wetten zoals die door Uneto-VNI uitgelegd zijn.
Daarbij wordt bij een reparatie 3 maanden garantie gegeven en wordt vanuit gegaan dat na de garantie dat de wettelijke regelingen van kracht zijn.
Dus alleen in de economische levensduur.

De consumenten willen dat de winkelier meebetaald in de technische levensduur.
En dat is onmogelijk.

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Geplaatst: 01 feb 2007 09:35
door ikbenik
Een reken voorbeeld. Een computer heeft een levensverwachting van 6 jaar. Het product gaat na 4 jaar kapot. Zonder de factor kom ik uit op 33% van de aankoop prijs. .75^4 = .32 => 32% van 33% = 10% van de aankoop prijs.

Een computer heeft een technische levensduur van 6 jaar.
Maar heeft een economische levensduur van 3 jaar.
Dus de winkelier hoeft alleen in de economisch levensduur mee te betalen.
Dit is de praktische benadering.

Als jij bij mij een computer koopt en na 4 jaar gaat de processor kapot, mag ik volgens jouw regels meebetalen voor een nieuw moederbord, voeding en processor.

Een reken voorbeeld. Een computer heeft een levensverwachting van 6 jaar. Het product gaat na 4 jaar kapot. Zonder de factor kom ik uit op 33% van de aankoop prijs. .75^4 = .32 => 32% van 33% = 10% van de aankoop prijs.
Als je van de economische levensduur uitgaat dan betekent dat als de computer na 4 jaar kapot gaat, dat alle kosten voor rekening van de consument komt.



Uneto-VNI gaat ook uit van de economische levensduur.

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Geplaatst: 01 feb 2007 12:51
door magel725
Nu bent u echt onredelijk en onrechtvaardig. Mag ik nu niet eens voor me zelf een beetje inschatten waar ik recht op heb.
Natuurlijk mag dat, maar ook al is de uitkomst 100% dan nog zegt het niets omdat je het zelf maar zo'n beetje verzint.

Weet je wat het probleem is van de wetten die je noemt en die consumentenautoriteitonzin? De zaken die jij noemt komen alleen op voor de consument. Ze zijn ook volledig doorgeslagen, en de naam consumentenautoriteit zegt al genoeg. Als je die site leest kom je wederom bijna geen wet (voor zover dat wetten zijn) tegen die een winkelier beschermt. Bovendien zijn de twee zinnen die de winkelier beschermen hier uiteraard nog nooit door je genoemd.

Ik ben ook gewoon consument en heb nu al twee keer een Philips monitor gehad die er alletwee na 2 jaar mee stopten. Maar wat kan de winkelier daar aan doen? Die heeft die dingen niet gemaakt, noch heeft die controle over de printplaat binnenin die doorbrandt. Het enige wat hij doet is mij de service verlenen dat ik niet rechtstreeks bij Philips hoef te kopen maar gewoon bij de winkelier waar ik dat ding eerst even kan zien. Ik kan dan ook echt absoluut in alle redelijkheid geen reden bedenken waarom ik dan nu 2 jaar later toch nog even naar de winkelier zou moeten rijden om daar nog een restje geld vanaf te plukken zodat hij uiteindelijk geen winst maar verlies maakt op de monitoren. Het is niet zijn schuld dat mijn monitor stuk is gegaan.

Is het dan de schuld van Philips? Neen. Want ook zij maken monitoren die langer mee gaan dan 2 jaar en zelfs langer dan 10 jaar. Wat ik heb is pech, en ik zie niet in waarom een ander daar aan mee moet betalen. Als de wetten zo eerlijk zijn, dan moet een klant voortaan ook betalen aan Philips wanneer het apparaat uiteindelijk de levensverwachting overschrijdt. Wordt de monitor 15 jaar oud dan mag Philips 10 jaar extra rekenen bij de prijs. Dat is dan redelijk!