natuurlijk, jij probeert de wet naar jouw hand te zetten, helaas is non-conformiteit een wettelijk begrip.
Dit wettelijke begrip heeft alleen te maken met de consument en de winkelier, koper en verkoper.
Verklaar dan het volgende maar eens:
De economische levensduur van computers is 3 jaar.
Nu heeft een tijdje geleden de consumentenbond gezegd dat ze van mening waren dat de economische levensduur voor consumenten 5 jaar zou moeten zijn.
En gelijk werden aan die mening en uitspraken rechten aan ontleent.
Nu met die directeur van de consumentenautoriteit:
Die geeft als mening dat een normale mobiele telefoon in de regen gebruiken onder normaal gebruik behoort te vallen, en opeens worden daar rechten aan ontleent.
Dan wordt er gezegd dat het product non-conform is en dat de schade onder de noemer non-conformiteit verhaalt kunnen worden.
Het betreft hier wel een uitspraak van een directeur van een consumentenautoriteit, en niet van een winkelier.
Ik kom dat vaker tegen, en vandaar dat ik dit ook onder de aandacht breng, omdat ik de indruk krijg dat geschillencommissies, rechters, advocaten en noem maar op er mee gaan bemoeien en niet naar de technische kant kijken, maar dat die wetsartikel niet meer over de uitspraken van de winkelier gaat.
En in mijn ogen is het nog altijd dat als de winkelier de uitspraak van de fabrikant hanteerd en aangeeft wat de producteigenschappen zijn, dat de meningen van geschillencommissies e.d. totaal niet van toepassing zijn.
Die fabrikant van jou die komt nergens in de wettelijke tekst van BW 7 : 17 voor.
Klopt helemaal en dat heb jij heel goed gezien.
Zoals ik steeds zegt heb, bepaald de fabrikant de producteigenschappen.
Dus de winkelier moet in zijn uitspraken de fabrikant volgen.
Hoe ik hierbij kom is simpel, ik draai al meer dan 14 jaar mee in de techniek en in de reparaties en ik heb geleerd dat de fabrikanten de producteigenschappen bepalen.
Als een consument een product wilt kopen, dient de winkelier de eigenschappen van het product zoals die door de fabrikant is opgegeven te raadplegen en met deze informatie de klant voorlichten.
Dus de winkelier is in dit geval de verlengstuk van de fabrikant.
Juridisch gezien heeft de consument wel direct niets met de fabrikant te maken, maar juridisch gezien blijft de fabrikant aansprakelijk en verantwoordelijk voor de producten.
Als ik me niet vergis gaat daar een gedeelte van wetboek 6 daarover.