Pagina 4 van 5

Re: Het incasso stappenplan (wie met incasso te maken krijgt)

Geplaatst: 05 nov 2008 17:42
door Bor Komorovski
Bedankt voor al je postings hierzo over het reilen en zeilen van een incasso traject.
Ik heb hetzelfde meegemaakt,wat happy12 meemaakte.
Alleen bij mij was het relatie-planet.
De 7 dagen koop op afstand gaat niet op,als je eenmaal gebruik heb gemaakt van het produkt.
Ik moest ook betalen,toen mijn broer mij aansloot op die site voor de grap.
Nou, erg leuke grap :S
Ik probeerde er ook onderuit te komen,maar omdat mijn broer een paar keer had ingelogd,hij dus gebruikte maakte van die diensten.
Nu heeft hij dan die rekening betaalt,maar relatie-planet stuurde ook een incassotraject op me af.
Intrum Justitia.
Dezelfde dag werd er betaald.
Ook ik zei dat ik nooit een brief heb binnen gekregen van Intrum.
Maar Relatie-planet en Intrum willen nu dat het totale bedrag betaald moet worden.
Dat is heel jammer, als je geen brief hebt ontvangen dan kunnen ze je de incassokosten niet tegenwerpen, en als je die kreeg nadat je had betaald is met de betaling de vordering voldaan en is er geen rechtsgrond meer voor incassokosten. Hoe dan ook hoef je die dan niet te betalen.
Ook beweerde relatie-planet dat pas opgezegd kon worden als het volledige bedrag betaald werd.
Opzegging is vastgelegd in hun voorwaarden, maar het lijkt me sterk dat dat afhankelijk zou zijn van betaling. Meestal is dat aan termijnen gebonden, kijk even na wat er staat en doe de opzegging schriftelijk. Uiteraard zal je de periode dat je lid geweest bent in principe gewoon moeten betalen. Maar een abonnement moet je gewoon kunnen opzeggen, los van de vraag of betaald is.
De vraag is nu eigenlijk of ik dat geld niet kan terug vorderen,als ze binnen die maand mij niet aansluiten.
Wegens wanprestatie dus.
Hoe bedoel je aansluiten? Ik neem aan dat je van je abonnement afwil. Wanprestatie is dan ook niet aan de orde, want dit is het tegengestelde: ze verrichten een dienst die jij eigenlijk niet wil.
Ik heb immers de hoofdsom betaald en dat staat los van Intrum.
Wil intrum alsnog innen,ze alleen met mij te maken hebben en ik niks met relatie-planeet,omdat ze beweren dat er niet betaald is.
Je hebt gewoon betaald en Intrum en Relatieplaneet moeten het onderling uitzoeken. Uiteraard krijgt Relatieplaneet waarschijnlijk de rekening en dat kan de redden zijn dat ze proberen dit door te zetten.
Ik heb ook al verschillende advocaten gebeld,en sommige beweren dat ik wel moet betalen.
Ook een ander incasso buro gebeld en die zegt ook dat elke voortraject minimaal 37,00 euro incasso mag rekenen met de daarbij horende administratiekosten.
Nee, in principe slechts 37 euro kosten plus rente. Adminsitratiekosten, dossierkosten, etc. zijn allemaal gewoon incassokosten. Die advocaten doen zelf waarschijnlijk ook incassowerk en willen hun broodwinning niet onderuit halen!
Dus hier gaan vele geluiden de andere kant op.
Niet dat ik ze ook maar 1 cent ga betalen.
Mij gaat het meer om het ontbinden van het contract,om alsnog wegens wanprestatie het geld terug te vorden.
Wat voor tijd staat daarvoor dat je mag ontbinden.
Dat zal in verschillende stappen moeten, je kan niet zomaar ontbinden. Bovendien denk ik niet dat je er in jouw zaak wat mee opschiet. De vraag is immers of er geldig is opgezegd en of de incassokosten verschuldigd zijn. Wanprestatie gaat puur en alleen over de dienstverlening van Relatieplaneet, en zij zullen eenvoudig kunnen aantonen dat die gewoon in orde was (je had immers toegang tot de site). Ik ken niet alle gegevens, maar ik denk dat je met ontbinding via wanprestatie kansloos bent.

Re: Het incasso stappenplan (wie met incasso te maken krijgt)

Geplaatst: 05 nov 2008 20:34
door sander 1968
Bedankt Bor voor je snelle reactie.
Nou, erg leuke grap :S
Mijn broer loopt met een spychose.
Hoop dat ik het goed schrijf.
In ieder geval is hij al vaak opgenomen geweest.

Dat is heel jammer, als je geen brief hebt ontvangen dan kunnen ze je de incassokosten niet tegenwerpen, en als je die kreeg nadat je had betaald is met de betaling de vordering voldaan en is er geen rechtsgrond meer voor incassokosten. Hoe dan ook hoef je die dan niet te betalen.
Intrum zegt dat het wel een brief heeft verstuurt.
In ieder geval is de hoofdnota betaald aan relatie-planet,wat er betaald moest worden.
Dat is heel jammer, als je geen brief hebt ontvangen dan kunnen ze je de incassokosten niet tegenwerpen, en als je die kreeg nadat je had betaald is met de betaling de vordering voldaan en is er geen rechtsgrond meer voor incassokosten. Hoe dan ook hoef je die dan niet te betalen.
Ook beweerde relatie-planet dat pas opgezegd kon worden als het volledige bedrag betaald werd.

Opzegging is vastgelegd in hun voorwaarden, maar het lijkt me sterk dat dat afhankelijk zou zijn van betaling. Meestal is dat aan termijnen gebonden, kijk even na wat er staat en doe de opzegging schriftelijk. Uiteraard zal je de periode dat je lid geweest bent in principe gewoon moeten betalen. Maar een abonnement moet je gewoon kunnen opzeggen, los van de vraag of betaald is.


Dat was ook die 39,95 die betaald werd.
En ik heb eerst een email verstuurt,daarna een brief en toen een telefoontje gepleegd naar hem om er zeker van te zijn dat na die 3 maanden het contract ontbonden werd.
Zij zeiden dus dat ik eerst moest betalen,en dat dan pas het contract ontbonden werd.
Ook hebben ze een doorlopende machtiging af gegeven via mijn bank,terwijl dat 100% niet gebeurd was.
Daarvoor stuurde ik ook een rode blokkade kaart van de bank naar hen toe om de machtiging te blokeren.

Hoe bedoel je aansluiten? Ik neem aan dat je van je abonnement afwil. Wanprestatie is dan ook niet aan de orde, want dit is het tegengestelde: ze verrichten een dienst die jij eigenlijk niet wil.
Waar het om ging was dat ze het aansloten,om mijn contract te ontbinden.
Ik weet niet of de naam Arnold Engelfriet je wat zegt.
Dat is een internet expert die alle wetjes en weetjes weet.
Dat ze dus na betaling verplicht zijn om je binnen een termijn weer aan te sluiten.
En nu er betaald is,moeten ze natuurlijk dat produkt ook leveren.
Niet dat ik er zelf gebruik van zal maken.
Desnoods mag mijn broer gezellig chatten.
Het gaat erom dat er betaald moest worden.
Je hebt gewoon betaald en Intrum en Relatieplaneet moeten het onderling uitzoeken. Uiteraard krijgt Relatieplaneet waarschijnlijk de rekening en dat kan de redden zijn dat ze proberen dit door te zetten.


Dat zal wel de enigste reden zijn dat ze niet aan willen sluiten.
Nee, in principe slechts 37 euro kosten plus rente. Adminsitratiekosten, dossierkosten, etc. zijn allemaal gewoon incassokosten. Die advocaten doen zelf waarschijnlijk ook incassowerk en willen hun broodwinning niet onderuit halen!

Dat dacht ik al,waarom ze dat beleid tegen mij zeggen.
Want toen ik belde naar intrum van de week,om te zeggen dat ik al betaald had,hielden zij vol dat er ca 120 euro betaald moest worden.
Dat is dus zwaar overdreven,als het bedrag enkel 39,95 was.
Ze zeiden dat ze rond de 10de weer een aanmaning zouden sturen.
Ik stuurde ze ook maar een email om te zeggen dat er betaald is en ik geen brief heb ontvangen en daarmee de kous af moet zijn.
Dat zal in verschillende stappen moeten, je kan niet zomaar ontbinden. Bovendien denk ik niet dat je er in jouw zaak wat mee opschiet. De vraag is immers of er geldig is opgezegd en of de incassokosten verschuldigd zijn. Wanprestatie gaat puur en alleen over de dienstverlening van Relatieplaneet, en zij zullen eenvoudig kunnen aantonen dat die gewoon in orde was (je had immers toegang tot de site). Ik ken niet alle gegevens, maar ik denk dat je met ontbinding via wanprestatie kansloos bent.
Ik heb ze al meerdere emails en een brief verstuurd dat er betaald is,en dat dan ook het produkt geleverd moet worden.
Ik gaf ze ook 5 dagen de tijd,maar dat was kennerlijk een fout,omdat dit er niet toe doet.
Ik heb ze opnieuw een email verstuurd en gezegd dat ze binnen het termijn mij dat produkt moeten leveren,want anders ontbind ik het contract om dat geld wat dus al betaald is terug te vordenen.

Ik kan aantonen dat zij niet het produkt geleverd hebben,en dat het ook niet mogelijk is.
Immers hebben ze een ipban op mijn ipnummer gezet,zodat ik helemaal niet meer op hun site kan komen.
Pas als ik zou betalen,ze het weer aansluiten.

Ik laat even de gegevens zien,wat zij mij opstuurde.
Ook dat klopt niet.
Ze liegen alles aan mekaar vast.


Zojuist hebben wij bericht gekregen dat de opdracht tot incasso niet kon worden uitgevoerd. Je account is daarom geblokkeerd tot de openstaande rekening is voldaan. Als een incasso niet slaagt, dan wordt deze niet nogmaals aangeboden.

In totaal staat er een bedrag van € 39,95 open op je account met logincode: xxxxxxx

Krijg direct weer toegang!
Log nu in op je account om het openstaande bedrag online via een andere betaalmethode te voldoen.

Maak je geen gebruik van online betalen, gebruik dan de onderstaande gegevens om het lidmaatschapsgeld van € 39,95 zelf over te maken (verwerkingstijd 3 - 7 werkdagen)


Bedrijf: Relatieplanet Nederland BV Adres: Oosteinde 2b Postcode: 9301 LJ Plaats: Roden Land: Nederland Bank: Postbank Rekeningnummer: 9474040 Kenmerk: xxxxxx

We vertrouwen er op je betaling binnen 10 dagen na heden te ontvangen. Zodra de betaling op ons rekeningnummer bijgeschreven is zal je account weer geactiveerd worden. Je lidmaatschap wordt automatisch verlengd met de tijd dat deze geblokkeerd is geweest. Je ontvangt hiervan een bericht.


Account geblokkeerd

Ondanks herhaald verzoek hebben wij nog geen betaling van u ontvangen. Om deze reden is de vordering ter incasso uit handen gegeven aan Intrum Justitia.

Krijg snel weer toegang door het openstaande bedrag aan Intrum Justitia te voldoen. Gegevens om deze betaling te voldoen zijn te vinden op de brief die u van Intrum Justitia heeft ontvangen. Indien u de brief van Intrum Justitia niet heeft ontvangen, dan kunt u contact opnemen met Intrum Justitia onder telefoonnummer 070-4528856 met vermelding van relatie nummer xxxxxxxx.

Zodra Intrum Justitia de betaling heeft ontvangen wordt uw Full Membership met logincode: xxxxx weer geactiveerd en automatisch verlengd met de periode dat deze geblokkeerd is geweest. Wij stellen u daarvan automatisch per e-mail op de hoogte.


Mvg.

Re: Het incasso stappenplan (wie met incasso te maken krijgt)

Geplaatst: 06 nov 2008 11:20
door Bor Komorovski
Intrum zegt dat het wel een brief heeft verstuurt.
In ieder geval is de hoofdnota betaald aan relatie-planet,wat er betaald moest worden.
Het gaat er niet om of de brief verstuurd is, het gaat erom of hij ontvangen is. In het recht heeft alleen een ontvangen brief rechtskracht. Intrum en Relatieplanet moeten bewijzen dat jij die brief ontvangen hebt, verzending doet niet ter zake. Zeg tegen Intrum en Relatieplanet dat ze de wet er maar eens goed op moeten nalezen.
Wel is het lasting dat Relatieplaneet je al per e-mail op de hoogte heeft gesteld dat de vordering uit handen is gegeven, als die e-mail is aangekomen voor jij hebt betaald dan sta je minder sterk. Want in dat geval had de mededeling jou namelijk wel al bereikt en kan het je wel worden tegengeworpen.
Ook beweerde relatie-planet dat pas opgezegd kon worden als het volledige bedrag betaald werd.
Dat is naar mijn mening gewoon kul en komt ook niet overeen met de maitjes van Relatieplaneet onderaan jouw posting. Als je pas op zou kunnen zeggen als er volledig betaald is kan je niet vaststellen hoe lang iemand lid is geweest, en wordt er iedere keer weer een abonnementstermijn verschuldigd, waardoor je weer niet kan opzeggen, etc. Dat is onzin. Kijk even wat er in hun algemene voorwaarden staat over opzegging. Voor een eventuele opzegging zal je wel moeten kunnen aantonen dat Relatieplanet die ook heeft ontvangen.
Waar het om ging was dat ze het aansloten,om mijn contract te ontbinden.
Ik weet niet of de naam Arnold Engelfriet je wat zegt.
Dat is een internet expert die alle wetjes en weetjes weet.
Dat ze dus na betaling verplicht zijn om je binnen een termijn weer aan te sluiten.
En nu er betaald is,moeten ze natuurlijk dat produkt ook leveren.
Niet dat ik er zelf gebruik van zal maken.
Desnoods mag mijn broer gezellig chatten.
Het gaat erom dat er betaald moest worden.
Ja, maar de discussie gaat nou juist over de vraag of je de betaling met of zonder incassokosten verschuldigd bent, en Relatieplanet stelt zich op het standpunt dat er nog niet is betaald. Je kan proberen de overeenkomst op te zeggen als je ze een termijn hebt gesteld.
Dat dacht ik al,waarom ze dat beleid tegen mij zeggen.
Want toen ik belde naar intrum van de week,om te zeggen dat ik al betaald had,hielden zij vol dat er ca 120 euro betaald moest worden.

Intrum mag graag goochelen met de kosten. Dat is hun broodwinning en daar worden hun aandeelhouders in Zweden lekker rijk van. Ze berekenen op jaarbasis dik 20% rente, gooien ‘informatiekosten’ bovenop de vordering, en tellen administratieve verhogingen bij de hoofdsom.

Als de aanmaning komt kan je het volgende antwoorden (schrijf zowel aan Intrum als Relatieplanet):
· Je hebt de aanmaning ontvangen.
· Zoals eerder gezegd is er door jou betaald voor de mededeling dat een incassobureau jou heeft bereikt. Daardoor kan dit je niet meer worden tegengeworpen en is de vordering gewoon voldaan
· Je zegt het abonnement op volgens de regels en termijnen. Stel dat de opzegging en betaling gewoon 2 verschillende kwesties zijn, en dat het belachelijk is die twee te koppelen. Je hebt opgezegd en het verschuldigde betaald en daarmee is het gewoon klaar.
· Eventueel zeg je subsidiair op wegens wanprestatie van Relatieplanet, omdat ze niet de ban verwijderen na betaling te hebben ontvangen.
· Als ze het er niet mee eens zijn moeten ze maar naar de rechter stappen. Je zal dan een jurist of advocaat inschakelen en verweer voeren. De kosten hiervan zullen op Intrum en Relatieplanet verhaald worden.

Re: Het incasso stappenplan (wie met incasso te maken krijgt)

Geplaatst: 06 nov 2008 11:21
door Bor Komorovski
Intrum zegt dat het wel een brief heeft verstuurt.
In ieder geval is de hoofdnota betaald aan relatie-planet,wat er betaald moest worden.
Het gaat er niet om of de brief verstuurd is, het gaat erom of hij ontvangen is. In het recht heeft alleen een ontvangen brief rechtskracht. Intrum en Relatieplanet moeten bewijzen dat jij die brief ontvangen hebt, verzending doet niet ter zake. Zeg tegen Intrum en Relatieplanet dat ze de wet er maar eens goed op moeten nalezen.
Wel is het lasting dat Relatieplaneet je al per e-mail op de hoogte heeft gesteld dat de vordering uit handen is gegeven, als die e-mail is aangekomen voor jij hebt betaald dan sta je minder sterk. Want in dat geval had de mededeling jou namelijk wel al bereikt en kan het je wel worden tegengeworpen.
Ook beweerde relatie-planet dat pas opgezegd kon worden als het volledige bedrag betaald werd.
Dat is naar mijn mening gewoon kul en komt ook niet overeen met de maitjes van Relatieplaneet onderaan jouw posting. Als je pas op zou kunnen zeggen als er volledig betaald is kan je niet vaststellen hoe lang iemand lid is geweest, en wordt er iedere keer weer een abonnementstermijn verschuldigd, waardoor je weer niet kan opzeggen, etc. Dat is onzin. Kijk even wat er in hun algemene voorwaarden staat over opzegging. Voor een eventuele opzegging zal je wel moeten kunnen aantonen dat Relatieplanet die ook heeft ontvangen.
Waar het om ging was dat ze het aansloten,om mijn contract te ontbinden.
Ik weet niet of de naam Arnold Engelfriet je wat zegt.
Dat is een internet expert die alle wetjes en weetjes weet.
Dat ze dus na betaling verplicht zijn om je binnen een termijn weer aan te sluiten.
En nu er betaald is,moeten ze natuurlijk dat produkt ook leveren.
Niet dat ik er zelf gebruik van zal maken.
Desnoods mag mijn broer gezellig chatten.
Het gaat erom dat er betaald moest worden.
Ja, maar de discussie gaat nou juist over de vraag of je de betaling met of zonder incassokosten verschuldigd bent, en Relatieplanet stelt zich op het standpunt dat er nog niet is betaald. Je kan proberen de overeenkomst op te zeggen als je ze een termijn hebt gesteld.
Dat dacht ik al,waarom ze dat beleid tegen mij zeggen.
Want toen ik belde naar intrum van de week,om te zeggen dat ik al betaald had,hielden zij vol dat er ca 120 euro betaald moest worden.

Intrum mag graag goochelen met de kosten. Dat is hun broodwinning en daar worden hun aandeelhouders in Zweden lekker rijk van. Ze berekenen op jaarbasis dik 20% rente, gooien ‘informatiekosten’ bovenop de vordering, en tellen administratieve verhogingen bij de hoofdsom.

Als de aanmaning komt kan je het volgende antwoorden (schrijf zowel aan Intrum als Relatieplanet):
· Je hebt de aanmaning ontvangen.
· Zoals eerder gezegd is er door jou betaald voor de mededeling dat een incassobureau jou heeft bereikt. Daardoor kan dit je niet meer worden tegengeworpen en is de vordering gewoon voldaan
· Je zegt het abonnement op volgens de regels en termijnen. Stel dat de opzegging en betaling gewoon 2 verschillende kwesties zijn, en dat het belachelijk is die twee te koppelen. Je hebt opgezegd en het verschuldigde betaald en daarmee is het gewoon klaar.
· Eventueel zeg je subsidiair op wegens wanprestatie van Relatieplanet, omdat ze niet de ban verwijderen na betaling te hebben ontvangen.
· Als ze het er niet mee eens zijn moeten ze maar naar de rechter stappen. Je zal dan een jurist of advocaat inschakelen en verweer voeren. De kosten hiervan zullen op Intrum en Relatieplanet verhaald worden.

Re: Het incasso stappenplan (wie met incasso te maken krijgt)

Geplaatst: 06 nov 2008 12:44
door sander 1968
Het gaat er niet om of de brief verstuurd is, het gaat erom of hij ontvangen is. In het recht heeft alleen een ontvangen brief rechtskracht. Intrum en Relatieplanet moeten bewijzen dat jij die brief ontvangen hebt, verzending doet niet ter zake. Zeg tegen Intrum en Relatieplanet dat ze de wet er maar eens goed op moeten nalezen.
Wel is het lasting dat Relatieplaneet je al per e-mail op de hoogte heeft gesteld dat de vordering uit handen is gegeven, als die e-mail is aangekomen voor jij hebt betaald dan sta je minder sterk. Want in dat geval had de mededeling jou namelijk wel al bereikt en kan het je wel worden tegengeworpen.
Het enigste wat Relatie-planet heeft gedaan destijds,is het vermelden dat ik binnen 5 dagen het bedrag moest betalen.
Waarna ik via de email trachte het ongedaan te krijgen,omdat ik gelijk na het afboeken het bedrag weer storneerde.
Ze hebben mij nooit gemaild dat ze inderdaad nu het uit handen hadden gegeven.
Ze blokeerde gewoon mijn ip en ik kon niet meer op hun site komen.
Ook geen email of brief ontvangen,dat ze het uit handen hebben gegeven.
Pas toen ik weer betaald had,en erover belde waarom ik niet op die site kon,ze weer de IPblok ophefde.
Dat betekende dus ook dat ze het geld al hadden binnen gekregen.
Want anders zouden ze nooit opnieuw weer mij de toegang verschaffen op hun site,als er niet betaald werd.
Ze gaven mij opnieuw de inlogcode's en toen pas zag ik het bericht dat ze het uit handen hadden gegeven aan intrum en ik pas in kon loggen als het totale bedrag betaald was aan intrum.
Zie bericht wat ik meestuurde.
Ik neem aan dat zij niet voor intrum mogen spreken,maar alleen voor hun eigen.
Ik heb immers voldaan aan hun verplichting.
Dat is naar mijn mening gewoon kul en komt ook niet overeen met de maitjes van Relatieplaneet onderaan jouw posting. Als je pas op zou kunnen zeggen als er volledig betaald is kan je niet vaststellen hoe lang iemand lid is geweest, en wordt er iedere keer weer een abonnementstermijn verschuldigd, waardoor je weer niet kan opzeggen, etc. Dat is onzin. Kijk even wat er in hun algemene voorwaarden staat over opzegging. Voor een eventuele opzegging zal je wel moeten kunnen aantonen dat Relatieplanet die ook heeft ontvangen.
Ik kan niet meer op hun site komen,wegens opnieuw een ipban wat ze gegeven hebben.
De algemene voorwaarde's heb ik destijds gelezen en je kan ieder moment je contract opzeggen.
Alleen je reeds betaalde geld,word niet in mindering gebracht.
Over het opzeggen van het abbonoment,heb ik zowel schriftelijk gedaan als per email.
Ook vermeld in de email,dat ik ook een schrtiftelijke opzegging heb toegestuurd.
Wat relatie-planet zei,toen ik weer een ip-ban kreeg was dat ik het contract opzei.
Telefonisch dan.
Ze hebben dus wel die brief binnen gekregen.
Alleen zei ik niet dat het contract alla minuut moest worden opgezegd,maar dat het niet verlengd moest worden om erna weer een betalingstermijn te betalen.
Ze spelen een sluw en listig spelletje om mij te dwarsbomen.
Ja, maar de discussie gaat nou juist over de vraag of je de betaling met of zonder incassokosten verschuldigd bent, en Relatieplanet stelt zich op het standpunt dat er nog niet is betaald. Je kan proberen de overeenkomst op te zeggen als je ze een termijn hebt gesteld.
Dat heb ik dus gedaan.
Intrum mag graag goochelen met de kosten. Dat is hun broodwinning en daar worden hun aandeelhouders in Zweden lekker rijk van. Ze berekenen op jaarbasis dik 20% rente, gooien ‘informatiekosten’ bovenop de vordering, en tellen administratieve verhogingen bij de hoofdsom.

Als de aanmaning komt kan je het volgende antwoorden (schrijf zowel aan Intrum als Relatieplanet):
· Je hebt de aanmaning ontvangen.
· Zoals eerder gezegd is er door jou betaald voor de mededeling dat een incassobureau jou heeft bereikt. Daardoor kan dit je niet meer worden tegengeworpen en is de vordering gewoon voldaan
· Je zegt het abonnement op volgens de regels en termijnen. Stel dat de opzegging en betaling gewoon 2 verschillende kwesties zijn, en dat het belachelijk is die twee te koppelen. Je hebt opgezegd en het verschuldigde betaald en daarmee is het gewoon klaar.
· Eventueel zeg je subsidiair op wegens wanprestatie van Relatieplanet, omdat ze niet de ban verwijderen na betaling te hebben ontvangen.
· Als ze het er niet mee eens zijn moeten ze maar naar de rechter stappen. Je zal dan een jurist of advocaat inschakelen en verweer voeren. De kosten hiervan zullen op Intrum en Relatieplanet verhaald worden.
Deze 2 dingen heb ik al gedaan.
Ik heb je eerdere postings gelezen en de verwijzingen van onder meer de ombudsman,dat je niet oeverloos met hun in discussie moet gaan.
Mijn vraag was alleen nog wat voor stappen ik kon ondernemen, als ze me weigeren me weer aan te sluiten,nadat het bedrag was betaald wat ik relatie-planet verplicht was te betalen.
Dus waarneer mag ik stappen ondernemen als ze dus een wanprestatie leveren.
In dit geval dus het niet meer leveren van hun produkt,naar de betalingen.
Wat voor tijdsvak is dat wettelijk vastgelegd.
En moet ik zelf een incasso traject starten,of kan ik gelijk naar een rechtbank stappen.
Of moet eerst een deurwaarder ingeschakeld worden om hen de laatse kans te geven,voordat je er een proces van maakt wegens het niet terug betalen van het bedrag.
Ik weet dat het om een klein bedrag gaat.
De vraag is dan ook of het mij niet meer zal kosten,dan dat het opleverd.
Het is voor mij meer een principe-kwestie geworden,over hoe zij de boel afgehandeld hebben en ook geen genade kende wegens het afsluiten van een contract onder een andere naam.
Zij vonden dat er betaald moest worden.
Dan eis ik ook dat ze het produkt moeten leveren.

Mvg.

Re: Het incasso stappenplan (wie met incasso te maken krijgt)

Geplaatst: 06 nov 2008 16:32
door Bor Komorovski
Als je betaald hebt voor het bericht binnen is gekomen dat het uit handen is gegeven hoef je geen incassokosten te betalen. Let wel op dat het om ontvangst gaat en niet om het moment waarop je het daadwerkelijk hebt gelezen.
Ik kan niet meer op hun site komen,wegens opnieuw een ipban wat ze gegeven hebben.
De algemene voorwaarde's heb ik destijds gelezen en je kan ieder moment je contract opzeggen.
Alleen je reeds betaalde geld,word niet in mindering gebracht.
Over het opzeggen van het abbonoment,heb ik zowel schriftelijk gedaan als per email.
Ook vermeld in de email,dat ik ook een schrtiftelijke opzegging heb toegestuurd.
Nou, dat lijkt me redelijk simpel dan, je hebt geldig opgezegd. Overigens is Relatieplanet verplicht je kennis te geven van hun algemene voorwaarden, die maken immers gewoon deel uit van de overeenkomst.
Dus waarneer mag ik stappen ondernemen als ze dus een wanprestatie leveren.
Op zich zou ik in jou positie gewoon niks betalen en de dagvaarding afwachten. Mochten zij het daadwerkelijk hard tegen hard spelen en gaan dagvaarden dan kan je altijd nog in reconventie een vordering wegens wanprestatie instellen.

Maar mocht je deze weg toch willen bewandelen dan gaat het als volgt:
1. Je stuurt een ingebrekestelling, dat is kortweg een klachtbrief waarin je je grieven opnoemt en het bedrijf een laatste kans geeft alsnog gewoon hun kant van het contract na te komen. Je dient hierbij een redelijke termijn te stellen (vaak is 8 dagen of 5 werkdagen redelijk, met name als het om zoiets simpels als het opheffen van een ban gaat). Om jezelf maximal in te dekken zeg je dat dit een ingebrekestelling is, en dat bij niet-nakoming binnen de termijn je het recht voorbehoudt een beroep te doen op de wettelijke consequenties hiervan.
2. Als na de termijn niet of onvoldoende gereageerd is is de ander in ‘verzuim’. De prestatie is nu ‘opeisbaar’. Gevolgen zijn:
a. Je kan de overeenkomst door middel van een schriftelijke verklaring ontbinden. Dat kan direct en termijnen of voorwaarden zijn niet meer van toepassing.
b. Je kan alsnog in rechte vorderen toegang tot de site te krijgen.
c. Je kan schadevergoeding eisen en de wettelijke rente begint te lopen.
3. Ik ga ervan uit dat je voor ontbinding zal kiezen. Dan zijn er drie mogelijkheden:
a. Het bedrijf legt zich hierbij neer.
b. Het bedrijf is het daar niet mee eens, beroept zich op termijnen of voorwaarden, en blijft betaling eisen. Jij betaalt uiteraard niet en het bedrijf start wellicht een incassoprocedure op. Mocht het bedrijf je dagvaarden dan vorder jij in ‘reconventie’ de ontbinding.
c. Jij eist eveneens schadevergoeding van het bedrijf. Die is direct opeisbaar dus je kan in principe direct naar de rechter als het bedrijf niet wil betalen. Daar vorder je de schadevergoeding, waarbij het mogelijk is dat het bedrijf in reconventie beweert dat de overeenkomst niet is ontbonden en betaling met eventuele kosten van hun kant eist.
Overigens raad ik je sterk aan met een jurist of advocaat te praten, en je te realiseren dat je op zich in een relatieve luxepositie zit. De discussie gaat slechts over incassokosten, je wil hoe dan ook niet gebruik maken van het abonnement en je broer heeft de abonnementskosten vergoed. Naar de rechter gaan kost geld, ook voor Intrum, en je hebt grote kans dat je ermee wegkomt. Ik zou het er als ik jou was gewoon bij laten, maar goed, die keuze is uiteraard aan jou zelf.

Re: Het incasso stappenplan (wie met incasso te maken krijgt)

Geplaatst: 06 nov 2008 17:41
door sander 1968
Op zich zou ik in jou positie gewoon niks betalen en de dagvaarding afwachten. Mochten zij het daadwerkelijk hard tegen hard spelen en gaan dagvaarden dan kan je altijd nog in reconventie een vordering wegens wanprestatie instellen.
Wat dat betreft staan ze niet sterk meer.
Er is immers al betaald.
Ze lopen kennerlijk nu alleen nog te narren.
Want waarom zouden ze opnieuw een mail sturen,om te vertellen dat ik binnen die 10 dagen moet betalen,wil ik weer aangesloten worden.
Ze vertelde me duidelijk dat ik ben afgesloten,omdat ik dat per mail en brief verzocht om het contract te beeindigen,naar het af-lopen van dat termijn waarvoor er betaald is.
Ik denk ook niet dat ze er een rechtzaak van gaan maken,want dat is neem ik aan alleen Intrum zijn probleem.
En niet meer dat van Relatie-planet.

Wat je zegt om er maar van af te zien.
Zo zie je maar weer waar de grote jongens die het geld hebben ertoe in staat zijn,en dat je als kleine man feitelijk niks kan doen tegen dat soort praktijken.
Je word gewoon geript door hen,en staat machteloos toe te kijken.
Ik zie nog wel wat ik ga doen.
In ieder geval bedankt voor je uitleg.

Mvg.

Re: Het incasso stappenplan (wie met incasso te maken krijgt)

Geplaatst: 14 nov 2008 18:49
door joopmaf
Zo ik heb er ook een.
Vordering van MovieMax uit vlaardingen.Ik ben daar nog nooit klant geweest, maar krijg nu een brief van Hoek en Partners.

Hoofdsom 13,00
buitengerechtelijke incassokosten 44,03
G.B.A kosten / K.V.K kosten 18,45

De vorige eigenaar waar ik altijd huurde zat wel op het zelfde adres maar is reeds jaren geleden verdwenen, en heeft deze zaak waarschijnlijk aan MovieMax verkocht. Ik heb nooit van hem een rekening ontvangen van de gehuurde artikelen, sterker nog ik had daar nog een tegoed, 50 euro betalen en voor 100 euro huren.

iemand een suggestie ?

Re: Het incasso stappenplan (wie met incasso te maken krijgt)

Geplaatst: 15 nov 2008 11:17
door bodejosm43
Vordering betwisten op de eerste plaats.

Op de tweede plaats staan er posten in, die ze niet mogen tellen. De GBA-kosten en KVK-kosten, om precies te zijn.

Die eerste betreffen kosten die ze gemaakt zouden hebben om een uitrekstel uit het bevolkingsregister te krijgen, de tweede: KVK-kosten?????

waarom doen ze navraag naar jou bij de kamer van koophandel?????

Als jij zegt, dat je nooit iets hebt gehuurd bij deze eigenaar, dan moeten zij het tegendeel zien te bewijzen.

Theoretisch kan het natuurlijk, dat de nieuwe verhuurder openstaande vorderingen mee heeft overgenomen, en dan kan de vordering wel ooit hebben bestaan. In dat geval moet er toch eerst een specificatie aan te pas komen (datum, wat je gehuurd hebt, enzo). Als jij dan kunt laten zien (ZIJ moeten bewijzen he), dat er nooit een overeenkomst is geweest, dan hebben ze sowieso het nakijken.

Mocht desondanks de vordering toch terecht zijn, dan mag het totaalbedrag in dit geval niet hoger zijn dan 37 euro. En eventueel dan die wettelijke rente, maar daarvoor moet je bij mijn weten ook al in gebreke zijn gesteld.

Re: Het incasso stappenplan (wie met incasso te maken krijgt)

Geplaatst: 20 nov 2008 15:10
door De Tegenpartij
Op de Tros radar site is een voorbeeld brief te downloaden welke verzonden kan worden aan de incassant.

Let op; bij meerdere vorderingen (bv energie, abonnement) dienen deze tesamen worden genomen om vervolgens de incassokosten van Rapport Voorwerk II te kunnen bepalen.

Re: Het incasso stappenplan (wie met incasso te maken krijgt)

Geplaatst: 22 nov 2008 21:16
door mzeist
Cesar
BerichtGeplaatst op: 01 Nov 2008 21:46 Onderwerp:

Volgens mij spoor jij niet.
Stort ook nog wat op mijn rekening.
wat bedoel je Cesar?

Re: Het incasso stappenplan (wie met incasso te maken krijgt)

Geplaatst: 22 nov 2008 22:07
door Cesar
Let wel, ik ben van mening dat de rekening van Sanoma onterecht is, maar het kost me allemaal een beetje te veel tijd. Bellen, brieven schrijven. dit (leuke) forum lezen etc..
Quote:
Cesar
BerichtGeplaatst op: 01 Nov 2008 21:46 Onderwerp:

Volgens mij spoor jij niet.
Stort ook nog wat op mijn rekening.

wat bedoel je Cesar?
Als je een bedrag niet terecht vindt en je betaalt toch dan ben je echt ontspoord en daarom vraag ik je ook wat op mijn rekening te storten.

Dat bedoel ik.

Helemaal niet negatief.

Re: Het incasso stappenplan (wie met incasso te maken krijgt)

Geplaatst: 22 nov 2008 22:18
door mzeist
o.

alleen heb ik niet geschreven dat ik ga betalen.

Re: Het incasso stappenplan (wie met incasso te maken krijgt)

Geplaatst: 05 dec 2008 11:52
door rochamel
Ik heb een openstaande rekening van de tandarts. Door omstandigheden ben ik zelf te laat met betalen, dat ontken ik niet.
Ik had nu een brief gekregen van Yards deurwaardersdiensten dat ik het bedrag voor of uiterlijk op 4 december moest bijschrijven op de rekening van CMIB.

Ik heb CMIB gemaild op 4 december dat ik het bedrag zal overmaken die dag en zij geven een bericht terug dat het dossier niet meer bij hun in behandeling is en ik een brief van Yard moet afwachten. Dat wil ik natuurlijk niet want zij dreigen met een dagvaarding.

Zal ik nu vandaag het geld overmaken via het postkantoor gewoon naar het CMIB???

Je zal denken, vandaag?? het moest toch voor of uiterlijk op 4 december ( gisteren ). Maar ik heb eerst het geld even bij elkaar moeten zien te krijgen. Dat heb ik contant dus vandaar overmaken via het postkantoor.

Nu vraag ik me nog iets af wat betreft de incassokosten.
( elk tientje dat ik minder kan betalen scheelt voor mij )

Zo ziet de rekening er tot nu toe uit.

hoofdsom: 47,10
adm. kosten 50,21
betaald 0,00
-----------
97,31
wettelijke rente 0,76
herinneringskosten 11,00
(incl. btw)
door u te betalen 109,07

Als ik het goed begrijp moet het goed zijn als ik de

hoofdsom 47,10
adm. kosten incl btw 8,40
wettelijke rente 0,76
----------
totaal 56,26

Betaal?
Dit zou dan de incassokosten van maximaal 15% zijn?
Ik wil daar dan naast de betaling nog wel de standaartbrief die Radar neerzet mee sturen.

Re: Het incasso stappenplan (wie met incasso te maken krijgt)

Geplaatst: 06 dec 2008 11:20
door De Tegenpartij
Niet helemaal @rochomal,

Volgens het Rapport zouden ze 37,- exclusief BTW aan kosten in rekening mogen brengen.

Als tip wil ik je meegeven om de initiële vordering rechtstreeks over te maken aan de tandarts of factoringmaatschappij.

Voorts stuur je de brief aan het incassoburo waarin je aangeeft maximaal 37,- met BTW en rente te willen voldoen.

De opdrachtgever van het incassoburo zal dan de incassopoging staken, en het is aan het incassoburo of ze voor dat bedrag door willen gaan. Zoals reeds gemeld is er nog geen enkele zaak voor de rechter geweest waarin alleen incassokosten werden gevorderd.

Re: Het incasso stappenplan (wie met incasso te maken krijgt)

Geplaatst: 13 feb 2009 12:47
door De Tegenpartij
Heeft iemand al een "folluw-up" van één van de zaken ??? 8)

Zelf heb ik hier een aantal zaken liggen welke goed zijn afgehandeld, waarbij één zelfs een conflict tussen de schuldeiser en incassoburo heeft veroorzaakt, haha :lol:

De tip om de initiële vordering te voldoen aan de schuldeiser zelf werkt goed. De schuldeiser boekt het bedrag op de faktuur af, en voila, er is geen vordering meer. Het incassoburo zit nog met de kosten, en sommige proberen deze nog te verhalen, maar lopen stuk op het feit dat er geen grondslag is voor de kosten. Er is n.l. geen vordering meer !!
Eén incassoburo presteerde het zelfs de kosten als hoofdvordering te maken, en deze weer te voorzien van incassokosten. Toen ik aangaf dit in de rechtbank verder te willen bespreken, bonden ze in en gaven aan het geheel weg te boeken. Das jammer, want ik zou heel graag willen horen wat een rechter vind van incassokosten als hoofdvordering.

Re: Het incasso stappenplan (wie met incasso te maken krijgt)

Geplaatst: 14 feb 2009 13:41
door MoeBenIkErVan
Klopt, een incassoburo wat daar een handje van heeft is Intrum Justitia.
Helaas, als je b.v een vordering van Tele2 hebt, en je bent afgesloten, dan is het bij Tele2 zo dat ze jou aansluiting pas weer activeren tot de incassokosten zijn voldaan in IJ het dossier gesloten heeft. Voor veel mensen is dat al reden genoeg om maar te betalen, ook al heeft IJ geen poot om op te staan, want wie wil er nu maanden afgesloten zijn, alleen vanwegen wat incassokosten.
Maar goed, je kan het altijd proberen natuurlijk. In ben daar ook absoluut voor, want het is dieptreurig hoe bedrijven als IJ en Tele2 de consument bedriegt.

Re: Het incasso stappenplan (wie met incasso te maken krijgt)

Geplaatst: 19 feb 2009 09:29
door robin08
Wie kan mij raad geven voor de volgende situatie:
Op 25 nov 2008 heb ik, naar mijn mening ruimschoots op tijd, mijn abonnement op het weekblad De Automatiseringsgids per 1-1-2009 opgezegd. Dit om financiele redenen.(60jr, werkloos en met bijstandsuitkering) Helaas werd dit niet geaccepteerd door Sdu Klantenservice Postbus 20014 2500 EA Den Haag. De opzegtermijn is 2 maanden. Nu ben ik erg eigenwijs en mijn gedachte is: wat zijn we hier kinderachtig bezig. Mijn standpunt blijft: ik heb per 1-1-2009 mijn abonnement opgezegd en dat blijft zo. Ik ga dus geen factuur (E 99,64) betalen. Ik heb nog diverse herinneringen (per e-mail) gestuurd naar Sdu klantenservice dat ik mijn abonnement per 1-1-2009 heb opgezegd en dat elke post die ze mij sturen ongevraagde post is en ongeopend wordt geretourneerd. Uiteraard geen enkele reactie, behalve dan van de gerechtsdeurwaarder (GGN-Van Mastrigt & Partners Postbus 93122 2509 AC Den Haag) Alle post die ik wekelijks krijg, incl aanmaningen en brieven van de gerechtsdeurwaarder worden zoals gezegd ongeopend teruggestuurd naar Sdu klantenservice met de mededeling dat het abonnement per 1-1-2009 is opgezegd en dat ik geen post meer wens te ontvangen. Hebben we hier te maken met een ernstige vorm van brievenbusterreur? We zitten nu op 19 feb 2009 en ik moet zeggen dat ik er 's nachts wakker van lig.Ik zie al enkele lieden, geescorteerd door politie, mijn huis leeghalen. En dit omdat ik een abonnement 3 weken te laat heb opgezegd. Het moet niet gekker worden. Waar liggen mijn rechten? Moet ik nu op eigen kosten een dure advocaat in de hand nemen?
Ik vrees dat dit een zenuwslopende zaak word. Ik heb mijn leven lang trouw mijn rekeningen betaald en abonnementen keurig schriftelijk opgezegd. Nu ik hiermee geconfronteerd word, word ik pissig en weiger te betalen. Hoe kom ik hier vanaf. Inmiddels is er al aardig wat psychische en materiele schade ontstaan. Om kort te zijn ik kan al 2 maanden niet meer normaal functioneren door dit gedoe. Kunnen deze laffe infantiele idioten net zo lang doorgaan tot ik door het lint ga.........???????? En wie betaalt de schade.........??????


Nogmaals brief van gerechtsdeurwaarder ontvangen op 20 feb 2009. Inclusief 34% incassokosten wordt het € 133,64. En passant werd er gedreigd met een gerechtelijke procedure met hoge kosten die op mij afgewenteld zouden worden.
Ter behoud van mijn eer en goede naam en voor mijn geestelijke gezondheid heb ik na 2 maanden touwtrekken alsnog betaald om van deze psychologische terreur af te zijn.

Om deze lieden een lesje te leren wil ik iedereen aanraden die een tijdschrift heeft bij SDU dit op te zeggen. Doe het wel voor 1 november. Als je het na 1 november opzegt wordt je behandeld als een crimineel en ben je binnen 3 maanden in een gerechtelijke procedure verwikkeld.
Dit proces kan zo aan je vreten dat je niet meer kunt functioneren

HET WORDT HOOG TIJD DAT DE POLITIEK HIER VERANDERING IN BRENGT!!!

Onderstaand een artikel uit het ED van 23-01-2009.

CONTRACTEN NIET STIEKEM MEER TE VERLENGEN.
DEN HAAG-Lidmaatschappen en abonnementen kunnen binnenkort niet meer stilzwijgend verlengd worden. Dat is de strekking van een wetsvoorstel dat het kabinet vandaag bespreekt. Het gaat om een reactie van de ministers op een initiatiefwet van de PvdA-Tweede Kamerlid Martijn van Dam. Het wetsvoorstel is ondermeer van belang om consumenten te BESCHERMEN tegen PRAKTIJKEN van sportscholen en tijdschriften. De bedrijven waarschuwen in veel gevallen hun klanten niet dat de termijn waarvoor ze betaald hebben verstreken is. Consumenten die niet uit zichzelf actie ondernemen, zitten dan automatisch vast aan een nieuwe periode. Het voorstel regelt ook dat de opzegtermijn één maand is en dat de klant niet altijd een aangetekende brief hoeft te schrijven om van een contract af te komen. Na de bespreking in het kabinet kan de Kamer het voorstel volgens van Dam binnenkort behandelen.

Re: Het incasso stappenplan (wie met incasso te maken krijgt)

Geplaatst: 19 feb 2009 09:38
door Ad Verkaad
Simpel gezegd is je opzegging geldig tegen 1 februari 2009 (2 maanden), dus alle termijnen die daarvoor nog opengevallen zijn, dien je te betalen. Lijkt me verstandig om (alsnog) te doen, want van rente en kosten word je niet vrolijker dan je nu al bent.

Re: Het incasso stappenplan (wie met incasso te maken krijgt)

Geplaatst: 29 jul 2009 15:46
door De Tegenpartij
Nog iemand nieuwe info mbt het stappenplan ? Even actualiseren.